Jag har köpt hund!!!

Sv: Jag har köpt hund!!!

Så en defekt på ögat anser du vara helt normalt? Jag förstår att man inte kan stänga ute alla hundar ur aveln som har CRD. Men för att minska defekter bör man inte avla på föräldradjur med kraftig CRD. Och OM det skulle vara så att en hund med CRD visar sig ha en enormt bra mentalitet, något som skulle bidra till något bättre inom collien så hade jag också haft förståelse.

Dessutom är jag den som anser att en defekt hund inte är en frisk hund. Likaså hundar med avsaknad av tänder, fläcklös päls. Även om djuret inte ligger och skriker i plågor ska man ändå inte sträva efter FRISKA och ODEFEKTA djur?

Måste man vara uppfödare av Collien för att ha en åsikt? Det är mer skrämmande att någon som själv har erfarenhet av collien blundar för avel med CEA, CRD och urusel mentalitet. Det är knappast något nytt problem inom rasen.

Det är knappast TS som jag "bryskar åt". Utan aveln i sig. Detta är ett diskussionsforum, det tar inte alltid de riktningar man vill det ska göra. Men det kanske du redan märkt?

En collie med CRD är inte sjuk, den har en defekt som en inte lider av. Skulle återigen rekommendera att du läser på mer.

Vilken erfarenhet av collieavel har du? Du får som sagt väldigt gärna komma med konstruktiva förslag.

Sedan får du naturligtvis tycka vad du vill, det är ingen som hindrar dig. Men jag skulle själv ha blivit enormt ledsen över att få sådan "bryska" åsikter när jag bara är själaglad över att ha köpt en valp som jag älskar och trivs med. Men du kanske känner ett behov av att tala om hur illa du tycker om collie och collieuppfödare, av någon anledning? Dina uttalanden får mig att fundera över hur insatt du är.

Man behöver inte ha erfarenhet av specifikt collieavel för att tycka att det är gräsligt att det så lättvindigt avlas på CRD-hundar med kassa mentaliteter :cool:

Visst...CRD är inte den allvarligaste formen av CEA, men ändå...

Att skylla från sig på att i princip alla collie-hundar har CRD är helt förkastligt :crazy:

Det alla uppfödare (oavsett ras) borde sträva efter är väl ändå att avla fram så friska, sunda och mentalt stabila hundar det bara går, eller hur??

Av en del inlägg här, så verkar så inte vara fallet bland (er?) collieuppfödare, vilket är mycket trist för rasen :cool:

Senast ändrad:

Måste man vara uppfödare av Collien för att ha en åsikt? Det är mer skrämmande att någon som själv har erfarenhet av collien blundar för avel med CEA, CRD och urusel mentalitet. Det är knappast något nytt problem inom rasen.

Precis så tänker jag också!!

Man behöver inte ha erfarenhet av specifikt collieavel för att tycka att det är gräsligt att det så lättvindigt avlas på CRD-hundar med kassa mentaliteter :cool:

Visst...CRD är inte den allvarligaste formen av CEA, men ändå...

Att skylla från sig på att i princip alla collie-hundar har CRD är helt förkastligt :crazy:

Det alla uppfödare (oavsett ras) borde sträva efter är väl ändå att avla fram så friska, sunda och mentalt stabila hundar det bara går, eller hur??

Av en del inlägg här, så verkar så inte vara fallet bland (er?) collieuppfödare, vilket är mycket trist för rasen :cool:

Här håller jag också med!

Men herregud, LÄS vad jag skriver!!!!

VAR har jag skrivit att det är helt OK med CRD???? Ta fram inlägget eller ge dig!:mad:

Återigen, LÄS inläggen. Jag aldrig någonsin skrivit någonstans att man inte bryr sig ett dyft om CRD. Men VAD ska man göra när de flesta collies har CRD. Att få bort det är en lång process, om den ens är möjlig.

Beträffande CRD så kommer det knappast att förvärras, det är inget hunden lider av.

Det är faktiskt så att CRD finns hos var och varannan collie,

En collie med CRD är inte sjuk, den har en defekt som en inte lider av.

Låter i mina öron som bagatellisering av ett stort rasprobelm :crazy:

Är det verkligen så illa att det i princip ingenstans i världen finns CRD-fria hundar/linjer av rasen Collie??

Men herregud, LÄS vad jag skriver!!!!

VAR har jag skrivit att det är helt OK med CRD???? Ta fram inlägget eller ge dig!:mad:

En collie med CRD är inte sjuk, den har en defekt som en inte lider av. Skulle återigen rekommendera att du läser på mer.

Jag tycker det där låter som att man helt enkelt ignorerar felet. Kan du säga själv att det är rätt att avla på hundar med kraftig CRD OCH dålig mentalitet? Bara för att få fram Lassie-hundar?

Ok, tack så mycket! Vad är det hunden ska "klara av" för att få bra mh?

"Få fram Lassie-hundar"? Lilla vän, varför läser du inte det jag skriver. :confused: Har jag NÅGONSTANS skrivit att CRD ignoreras inom collie-aveln?? Men vad har du för förslag på åtgärder? Ögondefekter är inget specifikt problem i Sveriege, det finns över hela världen, kanske tom i större omfattning utomlands. Detta var fallet för några år sedan, vet inte om det har vänt. Sedan kan man tycka att det finns värre ögondefekter än CRD att förfasa sig över. Jag skrev dessutom tidigare (vilket du uppenbarligen INTE har läst) att en CRD-hund bör paras med en CRD-fri hund. MEN, den CRD-fria hunden har förmodligen CRD-fall bakom sig, moment 22.... Det finns dessutom en viss felmarginal, det händer att hundar som av en veterinär bedöms ha CRD sedan visar sig vara CRD-fria hos en annan veterinär... Detta bedöms INTE centralt som är fallet med HD.

För övrigt funderar jag på hur det kommer sig att en liten klick "Buke-elit" känner sig tvingade att hela tiden upplysa om vilken FÖRSKRÄCKLIG" ras collien är samt vilken ENORMT oseriös avel som bedrivs över hela landet. Man hugger som kobror så fort en collie-tråd dyker upp. :crazy: Detta utan att vara insatta i rasen collie på något sätt. Är man expert inom ett område så kan man tydligen kalla sig expert på ALLA områden. :confused: De enda som inte begriper något alls är alla vi glada collieägare/uppfödare.... :crazy:

Angående defekter så är då svåra att utrota på någon generation, det gäller alla raser. MEN vi får väl anamma Djurskyddsinspektionens förslag om att sluta avla på hundar med defekter i stamtavlan. Med andra ord, sluta avla helt och köp akvariefiskar istället. :idea:

För övrigt funderar jag på hur det kommer sig att en liten klick "Buke-elit" känner sig tvingade att hela tiden upplysa om vilken FÖRSKRÄCKLIG" ras collien är samt vilken ENORMT oseriös avel som bedrivs över hela landet. Man hugger som kobror så fort en collie-tråd dyker upp. :crazy: Detta utan att vara insatta i rasen collie på något sätt. Är man expert inom ett område så kan man tydligen kalla sig expert på ALLA områden. :confused: De enda som inte begriper något alls är alla vi glada collieägare/uppfödare.... :crazy:

Fast så är det ju inte...

Men som vanligt tolkas det andra skriver helt galet :cool:

Så är det alltid så fort det skrivs någonting negativt om en ras...

Jag har med skrivit att man kanske bör sluta avla på CRD+CRD. Och i specifika fall där hundarna har något att bidra med gällande mentalitet. Men du kanske är nöjd med rasen och hur den är idag? Skotträdda och nervösa.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 569
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar