Jag har fattat rätt beslut.

elfi

Trådstartare
Hoppas denna tråd ligger rätt nu..

Idag fattade jag det tunga, men rätta beslutet om min foderpålla. Hon kommer åka hem till sin ägare om en månad drygt, eftersom jag flyttar men det är inte det min tråd handlar om.

Idag insåg jag nämligen att denna underbara pålla inte kommer utvecklas mer med ryttare, då hon redan är så pass "förstörd". Ni kanske läste min förra tråd för några månader sen när hon stegrade och höll på att slå runt, efter den ridturen red jag enstaka gånger i hagen, med skyddsväst och säkerhetsstigbyglar och hela kitet. Jag ville inte ha henne över mig.
Sen kom den där dagen när jag inte hade tid, så då ställde jag av henne. När jag skulle sätta igång henne igen var hon ganska bråkig, vill mer än gärna bocka till lite och hålla på men hon lyssnar ju på mig när jag säger åt henne.

Mina framtidsplaner med denna pålle var att få henne i fin form, så vi kunde ha tävlat en LC i våras, men utvecklingen gick inte så bra och jag beslöt mig för att göra henne till skogshäst istället. Dock går hon fortfarande inte att rida ut på ensam, utan hon vänder drygt 500 meter bort från stallet. Längre än så kommer man inte, och ju mer man bråkar desto mer förbannad blir hon och jag vill inte att hon ska stegra sig igen. Rider man ut två stycken travar hon oavbrutet, det går inte att få stopp på henne :crazy: och kommer den ena hästen för långt bort, då skriker hon och får panik.

Idag tömkörde jag henne, jag vill inte bara låta henne stå och gå i hagen - och det var en helt annan häst. Visst, jag hade min valack på släp efter, men hon gick i form, hon tyckte det verkligen var kul. Hon blev inte rädd för minsta lilla fågel som flög upp ur buskarna, hon stod helt still när jag gjorde halt, hon hade hela tiden örat riktat mot mig, minsta lilla grej jag gjorde så reagerade hon - en helt annan häst helt enkelt. Hon försökte inte vända, stegra, springa ifrån mig.

Idag fattade jag rätt beslut - denna pålle ska så länge hon står kvar här hos mig inte vara ridhäst. Jag ska tömköra henne 2-3 dagar i veckan och sen diskutera med ägaren vad hon vill göra med detta sto, fortsätta tömköra, köra in eller ställa av.

Visst är det rätt beslut?
Det känns nu som det är rätt beslut, och visst någon gång kanske jag tar en liten skogstur med henne innan hon åker tillbaka till ägaren men jag ska främst tömköra henne och prova att köra in lite lätt..

Sv: Jag har fattat rätt beslut.

Jag tycker det låter som rätt beslut. En häst som stegrar sig på det viset är väldigt farlig att ha o göra med, och det är inte värt att riskera sitt liv för någon häst. Vet du vad hästen har varit med om i sitt tidigare liv för att få en förklaring till beteendet? Jag antar att du har gått igenom hästen noga så den inte har ont någonstans :)

Hon har gått med sin mamma tills hon var fyra år, dvs inte alls separerad och därför är hon väldigt otrygg i sig, och sen fick hon bli inriden av en hästhandlare som bara red rakt fram i skritt, trav och lite galopp - sen var hon färdigutbildad enligt dom. Efter det tog ägaren föl på henne och lät henne stå med fölet, som nu är 3 år gammalt ända tills vi hämtade henne. Så hon är ruskigt otrygg, men hon litar på mig, vi har gått o blivit kompisar :D

Ja, vi har kollat igenom henne och pga att dom inte gjorde nånting åt henne från början är hon "förstörd" som ridhäst vilket är synd på en trevlig häst.

Tycker oxå du tagit rätt beslut! Inte värt riskera livet på en häst som stegrar, och definitivt inte en som inte ens är ens egen.....

Att hon litar på dig är ju ett stort steg framåt :) men det är ju fortfarande livsfarligt att rida på en häst som stegrar så högt att hon riskerar att slå över. Att köra in henne kanske skulle vara en idé, men det beror ju helt på hur du tror att hon kommer att uppföra sig med vagn? Stegrar hon då också kan det ju bli riktigt farligt.
Ifall hon har fin stam kanske man kan ta ett par föl på henne, annars promenera och tömköra :) Har en kompis som går på cirkuskurser och pysslar med trickträning med sin häst, det kanske skulle kunna vara något? Det verkar som ett kul sätt att umgås med sin häst, bli mer samspelta och låta hästen tänka lite :)

Denna häst behöver komma till en som kan ta ner henne på jorden och som inte blir rädd när hon håller på!

Men visst har du gjort rätt beslut man vill utvecklas och de finns andra ryttare som älskar att rida sånna häsr hästar och får ordning på dom efter många års slit.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar