Jag gillar inte nyrika.

Smulu

Trådstartare
Tog en promenad nu på kvällen och hör då två damer samtala. Den ena damen säger då till den andra. ” Jag gillar inte nyrika” och får medhålll, mer hör jag inte av samtalet.
Vad menar damerna tänker ni?
 
Tog en promenad nu på kvällen och hör då två damer samtala. Den ena damen säger då till den andra. ” Jag gillar inte nyrika” och får medhålll, mer hör jag inte av samtalet.
Vad menar damerna tänker ni?
Jag tror det är beteendet dom menar, alltså en person som saknar stil/klass men har så mycket pengar att den köper allt som ska vara "inne" och gärna så att det syns TYDLIGT utåt att personen har mycket pengar och dessutom skryter med det.
 
Tog en promenad nu på kvällen och hör då två damer samtala. Den ena damen säger då till den andra. ” Jag gillar inte nyrika” och får medhålll, mer hör jag inte av samtalet.
Vad menar damerna tänker ni?

Skrävligt och skrytsamt leverne samt fokus på ytliga ting istället för bildning och mening. Nyrik är nästan som ett begrepp. Jag känner nyrika som inte beter sig nyrikt om ni förstår vad jag menar.
 
Skrävligt och skrytsamt leverne samt fokus på ytliga ting istället för bildning och mening.

Butik är nästan som ett begrepp. Jag känner nyrika som inte beter sig nyrikt om ni förstår vad jag menar.
Och jag känner en och annan rik som beter sig nyrikt.
Folk som struntar i att det är fult att skryta om sina pengar och tillgångar, dom finns även bland dom infödda.
 
Tog en promenad nu på kvällen och hör då två damer samtala. Den ena damen säger då till den andra. ” Jag gillar inte nyrika” och får medhålll, mer hör jag inte av samtalet.
Vad menar damerna tänker ni?
Ofta så syftar nog sådana på nyrika som bygger och skövlar hit och dit bara för att dom kan och inte tänker på området eller hur saker och ting passar in.
 
Själv är jag betydligt mer imponerad av nyrika och har mycket högre tolerans för deras skryt & skrävel än folk med gamla "fina" pengar som fötts med silversked i munnen flera generationer tillbaka 😅

Benägen att hålla med. Mer imponerande att jobba sig till sin framgång än att födas in i kapital 🤷🏻‍♀️
 
Jag blir inte så imponerad av de som samlar ihop kapital i mängd alls oavsett hur de kom dit. Men jag ser inte heller det som nåt negativt, men det är vad man åstadkommer på andra plan som spelar roll.

Nyrik känns som ett lite bedagat begrepp som nog inte når poppis-status igen.
 
Själv är jag betydligt mer imponerad av nyrika och har mycket högre tolerans för deras skryt & skrävel än folk med gamla "fina" pengar som fötts med silversked i munnen flera generationer tillbaka 😅

Benägen att hålla med. Mer imponerande att jobba sig till sin framgång än att födas in i kapital 🤷🏻‍♀️
Jag skulle säga att nyrikt beteende (vad en nu lägger in i det ordet, det är ju olika) är en varningsflagg för mig. Människor som spenderar pengar och lever flådigt på ett sådant skrytsamt sätt håller sällan i pengarna i ett längre perspektiv och tenderar i min erfarenhet att vara ytliga och ha ganska sunkiga värderingar på andra plan. Känns som att de kompenserar för andra brister genom att slänga pengar i nyllet på alla runt om sig. Otrevligt, tycker jag.
 
Fast det är en sanning med modifikation, det har länge varit tradition att anor gifter sig med pengar, från när engelska aristokrater med mycket land och hus och inga pengar gifte sig med amerikanska miljonärsdöttrar.

Nouveau riche är ju ett internationellt gångbart fenomen.

1614978434661.webp


Jag skulle nog säga att skillnaden är att de saknar vad Foucault kallar cultural capital. De har pengarna men inte tillhörigheten och kan inte de osagda koderna.
 
Fast det är en sanning med modifikation, det har länge varit tradition att anor gifter sig med pengar, från när engelska aristokrater med mycket land och hus och inga pengar gifte sig med amerikanska miljonärsdöttrar.

Nouveau riche är ju ett internationellt gångbart fenomen.

Visa bifogad fil 65718

Jag skulle nog säga att skillnaden är att de saknar vad Foucault kallar cultural capital. De har pengarna men inte tillhörigheten och kan inte de osagda koderna.
Det där med kulturellt kapital är otroligt viktigt. och få inser hur viktigt det är i olika sammanhang. Min ex fru släkt var en finans familj och jag kommer från en militär bakgrund och det var mycket kulturkrockar.
 
Att inte bara veta att man kan få vad man vill genom sina pengar, utan också visa upp pengarna och exponera den makten.
Plus lyxkonsumtion för sakens skull, till skillnad från selektivt brukande av pengarna till vad man har en genuin vilja att ha. Och en självgodhet, attityd om att deras egenvärde stegras gentemot andra pengarna i sig.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 207
Senast: gullviva
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 697
Senast: L(i)FE
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 730
Senast: Oh_really
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 740
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp