Jag ger snart upp

G

gilboa

Köpt en ponny till min dotter. Ägaren lovade guld och gröna skogar. Inget stämde. Finns det någon ärlig människa som säger sanningen när de säljer sin ponny? Jag börjarmisströsta...

Sv: Jag ger snart upp

På vilket sätt stämde inte det förra ägaren sa?
Är det rent hur hästen uppför sig så ändras sådant ganska mycket ibland de första veckorna eller med nytt folk.
Den mest väluppfostrade häst kan bli ett "kräk" om den kommer till ett nytt ställe med folk den inte litar på.

När brordottern sålde sin världens-snällaste ponny tog det inte länge innan köparna var missnöjda med ponnyn och inte alls tyckte den var lämplig till deras dotter. Den snälla behagliga ponny de varit o tittat på, provridit och hämtat hem var inte alls den ponny de hade hemma. Säljaren, brorsdottern, for då helt enkelt dit och var där med dem en dag och efter det besöket ville de inte längre returnera ponnyn. De hade möjlighet att låta köpet gå tillbaka. Så kanske det är så hos er också? Säljaren har varit ärlig och ponnyn fungerat klanderfitt hos dem, men hos er under andra förutsättningar blir det annorlunda?

Till exempel hos oss går brorsdotterns ponny i stora hagar med våra stora hästar och blir naturligt rastad och stimulerad om dagarna så de har alla varit snälla och tjänstvilliga när flickan hållit på med dem. Och så har de ridits mycket och fått hänga med på ordentliga turer när de stora hästarna ridits ut så det har aldrig blivit några stallövermodiga orastade ponnyer av dem utan de har alltid varit snälla barnponnies.

Tyvärr är sanningen den att hästar kan växla mycket snabbt i humör och temperament när miljön och förutsättningarna förändras - vilket ju sker på ett drastiskt sätt i samband med stall- och ägarbyte.

Inget är längre detsamma - inte hästen heller. Ibland kan det lägga sig på några veckor och allt återgår till det ni från börjat förväntat er. Andra gånger gör det inte det.

Min första ponny testade mig rätt hårt i början. Därefter återgick hon till vanliga snälla, goa, beskedliga jag. När jag sålde henne flera år senare var hon åter tuff mot sin nya ägarinna.

En annan häst jag köpte var hur lugn och fokuserad som helst när jag provred honom hos den dåvarande ägaren. En riktig "stjärna" i dressyr! När han kom hem till mig var han ett nervvrak de första tre månaderna. Snäll - men väldigt rädd och osäker och därmed också betydligt svårare att rida än jag hade tänkt mig. Ingen stjärnglans här inte! ;) Mitt jobb blev förstås att vinna hans förtroende så att han till slut kunde varva ner och känna sig trygg i den nya omgivningen och med mig.

Även om hästägaren är ung, kanske bara ett barn - så är det inte hästen som är ansvarig för att allt ska gå som ni hade önskat.

Känner ni att ni tagit er vatten över huvudet; försök att antingen häva köpet eller ta hjälp av en mer erfaren och kunnig person som kan guida er på ett något så när säkert sätt genom den jobbigaste perioden så här i början.

Kom ihåg också att det är motgångarna vi lär oss av och utvecklas av!

Lycka till, vad problemet nu än står i - och glöm inte att hästens situation också är ny och svår! Den är trots allt helt utlämnad till er nu och kan inte färvänta sig någon hjälp utifrån. Behandla honom/henne med kunskap och förståelse så hittar ni nog en lösning!

Det är snarare så att det är få som ljuger =)

Kanske var inte din dotter tillräckligt kunnig för att klara av denna ponny?

Ponnyn kanske inte alls tyckte det var kul att flytta och då börjar
bete sig annorlunda. Om din dotter får hjälp av en äldre kunnig hästmänniska så kan den personen säkert få ponnyn och dottern på rätt väg.

Oftast vet de flesta inte vad de ger sig in på när de köper häst.

Hur länge har ni haft ponnyn? Jag har varit med om samma sak , vi köpte ett underbart D- ponny sto till min dotter . Vid provridning gick allt bara så himla bra allt stämde. Ponnyn va mkt väluppfostrad stod helt lös i gången när vi skötte lugn och behaglig. Vi hämtade våran ponny ,vi kom hem , frid och fröjd ca 1 vecka sedan satte det igång. Hon började skena iväg i galoppen visa sig sur i boxen, svår fångad i hagen och det värsta av allt ville ej gå in i transporten längre från att ha lastat sig själv. Vad göra jo jag ringde de gamla ägarna direkt, de kom ut och hjälpte oss de trodde inte sina ögon när de fick se detta. Jag trodde ju det värsta att ponny va drogad när vi va där och provred, men när den gamla ryttarinna sätter sig på och rider är det som förbytt hon blir som vanlig igen. Vi får tips och ideer hur vi skulle gå vidare, det löste sig till slut men mkt jobb har legat bakom. Jag hoppas att de som säljer sina ponnysar talar sanning med tanke på att det oftast är yngre ryttare som ska rida dessa man kan förstöra mkt på lögner.

Det är förvånansvärt så lite känsla för hästen många har,dom kunde lika gärna ha en traktor.Om man gör si eller så så kommer hästen att göra så,för det har dom läst eller hört talas om eller gjort på ridskolan.
När inte deras kundskap går att omsätta på hästen så är det perautomatik hästen det är fel på.Hästen är ett levande väsen som skall hanteras med samspel.Det går inte att komma stressand till stallet och snabborsta av den och sedan tro att det skall fungera problemfritt,jo möjligt vis om den är lobotomerad eller hjärndöd.

Håller med de andra som har svarat här. En häst är ingen robot som gör som man vill bara man trycker på en knapp. Ny miljö, nya människor, hästen har ingen trygg ledare som den kan lita på, den måste testa av allt nytt och tar själv ledarskapet tills någon människa har visat att han/hon reder ut situationen och är den nye ledaren.

Har varit med om flera gånger nu att skicka unga hästar, välhanterade och trevliga, som sällskap till andra hästar över en sommar eller på prov innan försäljning. De har då plötsligt uppfört sig som små monster, varit rädda för sådant som de klarat galant här hemma och bråkat och testat. Det har resulterat i att det "nya" folket har trott att de har fått hem ohanterade hästar.... Här tryter kunskapen hos många, faktiskt!

En släkting provred en underbar d-ponny, hon provred själv, barnen provred. När ponnyn kom till nya stället skickade den av barnen, och lekte rodeo med de vuxna. Av andra tillfälligheter (ett benbrott ej hästrelaterat) fick ponnyn lite ledigt, och när den sattes igång igen var den lika fin som vid provridningen.

Även den stabilaste ponny kan bli "personlighetsförändrad" vid en flytt.

I vårt fall har det tagit nästan ett år, innan hästarna vi köpt har landat, testat klart, kommit till rätta och kommit underfund med oss, sina "nya" människor!

Skynda långsamt och lycka till! :)

Hur länge har du haft ponnyn?
Precis som många skriver här, tar det tid för hästen/ ponnyn att landa och börja lita på folk i sin omgivning.
Finns det stora skillnader mellan förra ägarens stall och det ni har nu?
Motioneras den tillräckligt?

Visst finns det människor som är helt ärliga när de säljer sina hästar, i alla fall min erfarenhet. Har köpt tre hästar, kanske haft tur - men jag tycker att jag fått ärlig information om både för- och nackdelar, ingen häst är väl helt perfekt....
Men det är ju också viktigt att ställa massor av frågor och rätt frågor, förutom att provrida. Sen har hästar alltid olika lång "omställningstid" för att anpassa sig till en ny ägare och nya förhållanden och det gäller att skynda långsamt och göra gradvisa förändringar. En trygg häst är en glad och tillitsfull häst, jag tycker att man får alltid börja där när det blir problem. Trivs hästen med sina kompisar? Är motion och mat rätt avpassat? Får den tillräckligt med stimulans? Trivs den i stallet? Köpte en häst som var världens snällaste i stallet hos förra ägaren men sparkade sönder boxen hos mig. Bytte till box med fönster ut mot hagen och sparkandet slutade genast. Ge inte upp - det kan ta tid och det underlättar om man kan ha bra kommunikation med den förra ägaren för att försöka reda ut problemen.

Jag köpte en ponny i februari och allt förra ägaren sa stämde, en underbar liten dam, men dock en ponny med allt vad det innebär! tant ylva

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar