Sv: Jag ger snart upp
Tyvärr är sanningen den att hästar kan växla mycket snabbt i humör och temperament när miljön och förutsättningarna förändras - vilket ju sker på ett drastiskt sätt i samband med stall- och ägarbyte.
Inget är längre detsamma - inte hästen heller. Ibland kan det lägga sig på några veckor och allt återgår till det ni från börjat förväntat er. Andra gånger gör det inte det.
Min första ponny testade mig rätt hårt i början. Därefter återgick hon till vanliga snälla, goa, beskedliga jag. När jag sålde henne flera år senare var hon åter tuff mot sin nya ägarinna.
En annan häst jag köpte var hur lugn och fokuserad som helst när jag provred honom hos den dåvarande ägaren. En riktig "stjärna" i dressyr! När han kom hem till mig var han ett nervvrak de första tre månaderna. Snäll - men väldigt rädd och osäker och därmed också betydligt svårare att rida än jag hade tänkt mig. Ingen stjärnglans här inte!
Mitt jobb blev förstås att vinna hans förtroende så att han till slut kunde varva ner och känna sig trygg i den nya omgivningen och med mig.
Även om hästägaren är ung, kanske bara ett barn - så är det inte hästen som är ansvarig för att allt ska gå som ni hade önskat.
Känner ni att ni tagit er vatten över huvudet; försök att antingen häva köpet eller ta hjälp av en mer erfaren och kunnig person som kan guida er på ett något så när säkert sätt genom den jobbigaste perioden så här i början.
Kom ihåg också att det är motgångarna vi lär oss av och utvecklas av!
Lycka till, vad problemet nu än står i - och glöm inte att hästens situation också är ny och svår! Den är trots allt helt utlämnad till er nu och kan inte färvänta sig någon hjälp utifrån. Behandla honom/henne med kunskap och förståelse så hittar ni nog en lösning!