Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Jasså gör det? Jag får skylla på att jag inte hade glasögonen på mig :D

Men 5 var väl ungefär vad jag gissade på också.

Ska bli roligt att se honom igen då om några år!

Är det ngn som känner till ryttaren Martin Stamkotter? Är i alla fall för mig en hittills okänd...
Är tydligen elev till Johan Hinnemann (som i sin tur är tränare till Ulla Salzegeber och Coby vaan Baalen mfl).

Ngn som vet ngt mer?

verkligen fantastiskt :) :bow: :bow: :bow:
Han var så självklar på hästen, vilken sits

Såg du att han tryckte till med bäckenet när hästen hackade i början och för att få den *framför rumpan* före den ökade traven.

Vicken snubbe:bow: :bow: :bow:

Jag skall spara denna video.

TACK, och så roligt att små frön lever kvar:D

MVH SUS

- Mer stilla med överlivet så hade det blivit ännu bättre....*måste bara sprida liiiite "annat"* :crazy:

Susan skrev:
Såg du att han tryckte till med bäckenet när hästen hackade i början och för att få den *framför rumpan* före den ökade traven.

MVH SUS

Jag såg inte. :angel:

Vilken av ökningarna?

Brink rider på samma sätt med säte (lite för mkt) o hand

Den första alldeles i början

(Leta efter ett litet juck :angel: )

Nu skall vi ju inte diskutera enskilda personer så jag gör inte det. Utan säger såhär,

Det som är exemplariskt med den här ridningen är att den byggar på balans utifrån den egna sitsen. Jag har nog bara sett Reiner Klime verkligen sitta på rumpan så självklart tidigare. :bow:

Exemplarisk riding innebär att ryttaren inte håller i sig i hästens mun, den har inte hästen mellan 'hand' och skänkel - den har hästen mellan rumpa och mage.:cool:
En sådan här ryttare kan überstreichen....

Ryttaren håller balsnen i sin egen mage, han går med, med handen hela tiden utom just när han inverkar med den.

Han gör det han skall - sedan fjädrar han i armbågen igen Och _håller sin egen balans_.

Nu är det här en exeptionell häst också, men det finns också en orsak till atthästen faktiskt får med sig bakbenen _hela tiden_ . Och den orsaken står att finna i rytatrens sits - som släpper fram och igenom hästens rygg.

Att säga att vi svenskar inte riktigt är där ännu, att det faktiskt inte är samma ridning - tycker jag inte är att snacka skit, utan bara ett konstaterande.

Vi tar ju hit tyska tränare och domare hela tiden - vi översättter deras ridinstuktrion - vi tar hit deras sitsgurus - följaktligen anser fler än jag att vi har något att lära.:D

Rent personligen så vill jag suga i mig varenda liten detalj de gör för att åtminstonde likna deras riding yttepytte.:D

men det är jag det. Alla behöver inte göras om jag.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Ryttaren håller balsnen i sin egen mage, han går med, med handen hela tiden utom just när han inverkar med den.
Nää.
han lättar när den är på väg framåt o stöttar den i bennedsättningen, i en o samma medgående rörelse.
Som en vagga. Det är en knappt synbar hjälp.
Har själv provat på detta.
Är dock svårt i början när man inte har det "inbyggt"

Man ger hästen full frihet uppåt o ett litet segt motstånd neråt(halvhalt).

Man kan rida så i alla gångarter o därmed få en luftig rörelse men i balans.

Vissa:angel: rider så men ger inte det utrymmet med bakbenen som den behöver då man stryper den med sätet. Markerar hårt takten med sätet.
Han gör det han skall - sedan fjädrar han i armbågen igen Och _håller sin egen balans_.
En sådan skicklig ryttare behöver inte hålla sin balans i tygeln.
Inte ens jag.

Susan skrev:
Den första alldeles i början

(Leta efter ett litet juck :angel: )

Är det en bit in på diagonalen när hästen helt plötsligt kommer upp med framdelen? Eller är det innan det?

Susan skrev:
Sitter du mer svank än vad du är skapt för - så fungerar inte fjädringen i din ryggrad.
E tu Brutus!
Man har ingen fjädring i sin ryggrad.
Menar du att diskerna skulle ta upp allt?

Därför skall du till ett neutralläge, där fjädringen fungerar = som du är skapt.:)
Man är ju följsam med stadga i sin bål o följer hästens rörelser upp o ner. Eller RIDER o är aktiv i sitt säte, menar nu ingen form av juck eller skjuta på framåt.
[Att svanka mer till häst är väl inte så vanligt?

Att man skumpar(otakt) är för att man inte rider hästen eller bristande följsamhet eller är för slapp i bålen.

Senast ändrad:

axel skrev:
Man är ju följsam med stadga i sin bål o följer hästens rörelser upp o ner. Eller RIDER o är aktiv i sitt säte, menar nu ingen form av juck eller skjuta på framåt.
[Att svanka mer till häst är väl inte så vanligt?

Att man skumpar(otakt) är för att man inte rider hästen eller bristande följsamhet eller är för slapp i bålen.

Hur rider man aktivt med sätet utan juck eller påskjut framåt? Det är detta jag försöker hitta men det går bara inte, hur jag än gör hamnar jag i otakt känns det som... :mad:

Jag har väldigt lätt för att hamna i "skjuta på-läget" o då blir jag för svank, alla stötar tas upp en bit över svanken där jag viker mig bakåt för att pressa mig neråt o så får jag ont i ryggen som satan! :crazy:

Är det bara att rida, rida, rida och vänta på den dag då aha-känslan poppar upp? Eller finns det ett "tänk" som förenklar följsamheten och rätt taktkänsla? :confused: :bow:

Jag gillar boll-känslan

alltså att du tänker dig hur man håller en boll i studs, handen är ditt bäcken/underliv och hästen är bollen.

Malinsky kan förklara.

Det finns flera olika säten.
Bl.a. ett passivt- som bara är följsamt, vilket man använder på unghästar.
Sen har vi det drivande- Där man intar en mer fast position och spänner magmusklerna vid behov.

Bollsätet- sätter takten o bibehåller tempot istället för skänkeln.

Passagesäte- ett lite "hoppande/stötande som gör att hästen får mer höjd o elasticitet i gången.

Tack Malinsky o Axel! :bow:

Jag får försöka tänka mig bollen då... Antagligen kommer jag väl "studsa fel" iaf... Men men... Det är väl bara att kämpa på! :smirk:

Kom på nu, ska jag alltså "studsa" mitt bäcken/underliv nedåt?? Annars har jag mer föröskt att "studsa" framåt, mer påskjutande... Kanske är helfel???

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka