Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Susan skrev:
Så stabiliserar jag mig i varje steg hästen tar. Idrottsmekaniskt heter det att öka buktrycket, Sally swift kallar det centrera sig.
Jag gör det då med magen, ändrar inte vinkel eller gungar med överkroppen.

Du skriver att du stabiliserar dig, att du gör det med magen...
Hur gör du detta? Vad menar du med stabilisera dig? Vad är det du gör med magen? Spänner den? :confused:

Njae, jag menar nog att du drar upp rumpen med hjälp av magen, då är rumpenstumpen fortfarande avslappnad.

Om du sätter dig på hästen och i trav föröker du att hålla takten upp och ned tillsammans med hästen, överdriv lite så du känner extra väl, vad gör du och vad händer?

Spänner du dig så blir det inte så bra, men du ska lixom "studsa" med hästen på ett mjukt sätt och kunna hålla takten i trav tänker jag närmast på.

malinsky skrev:
axel skrev:
Men hur gör du då? Det blir inget "juck" bara följsamhet.. följer uppåt och nedåt... eller
reser du dig lite i stigbygeln?[/
QUOTE]
Def. inte.
Jösses vad svårt det blev:confused:
Jag som trodde att jag skulle kunna förlita mig på dig:devil:

Måste fråga min tränare.
Men hon förklarade för mig att hon använde sin (lilla) rumpa för att toucha i sadeln lite, för att slå an takten o bibehålla tempot.

:devil: Jag förstod vad hon menade, men å andra sidan såg jag henne göra det.
Hon använder det oxå på unghästarna.
Hon är nästan jämt högt plac. på alla unghästchampionat.4-6 år.

Senast ändrad:

axel skrev:
malinsky skrev:
axel skrev:
Men hur gör du då? Det blir inget "juck" bara följsamhet.. följer uppåt och nedåt... ellerQUOTE]
Def. inte.
Jösses vad svårt det blev:confused:
Jag som trodde att jag skulle kunna förlita mig på dig:devil:

Måste fråga min tränare.
Men hon förklarade för mig att hon använde sin (lilla) rumpa för att toucha i sadeln lite, för att slå an takten o bibehålla tempot.

:devil: Jag förstod vad hon menade, men å andra sidan såg jag henne göra det.
Hon använder det oxå på unghästarna.
Hon är nästan jämt högt plac. på alla unghästchampionat.4-6 år.

haha, ja inte är jag mycket att luta sig mot.. :angel:

Det enda jag vet att det inte blir något juckande, mer än att det blir ju en rörelse, annars hålls inte bollen i studs heller ;)

Men när jag tänker efter så går rörelsen inte precis rakt upp in i kroppen, utan.. äh, ska som sagt testa i kväll så får jag återkomma om jag vet hur jag gör :cool:

:eek: :confused: :mad: :p ;) :D

**Lina** skrev:
Du skriver att du stabiliserar dig, att du gör det med magen...
Hur gör du detta? Vad menar du med stabilisera dig? Vad är det du gör med magen? Spänner den? :confused:

Ja jag spänner den på ett speciellt sätt.

Det finns ganska många magmuskler med lite olika funktion.
'Den raka' drar kisseriet upp till hakan
Sedan har du de sidliga, i två lager som vrider
du har en tvärsgående som håller in magen
samt diafragman

Sök på "trycka mot en vägg" så hittar du en beskrivning hur du hittar känslan när du ökar buktrycket.:)

Muskel korsetten slås på automatiskt för att stabilisera bålen vid olika tillfällen.

Särskilt när man lyfter tyngt för att inte trycket skall bli för hög på diskarna.:(
När man spänner dessa så ökas buktrycket och diskarna pressas isär.

Alla idrottare lär sig modifiera denna reflex just för sin sport. :banana: Du lär också använda den tekniken om du hoppar fram på en sk hoppjerka?
Är du tillräckligt gammal för att minnas de oranga med öronhandtag :D

Alla ryttare som kan göra en föhållning utan att luta sig bakåt och dra har hittat hit, som tysken på Cians video.:bow:

Susan skrev:
Är du tillräckligt gammal för att minnas de oranga med öronhandtag :D
Jag hade en rosa! :D Dock kommer jag inte ihåg hur det kändes i magen...

Jag hittar ingen när jag söker på trycka mot en vägg....

Men men...

Är det samma muskel som Kyra beskriver att man använder när man går på toaletten och gör "det stora"?

Då spänner man inte rumpmusklerna, utan de måste vara avslappnade för att "det stora" ska ut.

Problemet är sedan bara att lära sig att andas samtidigt som man har ett högre buktryck. :)

Skämt å sido. Defintivt har gymmet och otaliga benböj och andra små roliga övningar varit till stor hjälp.

Ett annat tips om man har problem med tappade bukmuskler. Man tog ett snöre, andades ut helt. Släppte ut magen 2/3 och knöt sedan snöret runt magen (jag tror det var 2/3, den som testar får pröva sig fram). Sedan när man släppte på stabilitetsmusklerna så fick man en påminnelse av snöret. Rätt bra tyckte jag när jag testade det.

Just det, vi har läst samma bok :D

Och Zora ja det tar lite tid at komma på hur man skall göra, blir du tillräckligt starka så går det att andas också, annars skulle alla grovarbetare tuppa av hela dagarna, och det gör vi ju inte :D

Zora skrev:
Sedan när man släppte på stabilitetsmusklerna så fick man en påminnelse av snöret. Rätt bra tyckte jag när jag testade det.

Vadå, ska man spänna magen sådär hela tiden? :o Vad ska det vara bra för?? :p :D

Det ska man inte, utan bara vid behov.
Kortare stunder där JAG vill ha mer energi av hästen, utan att driva med ngt annat.

Många människor använder inte bålens stabilitetsmuskler överhuvudtaget när de går och står och det är här snöret kommer in.
De lär sig att inte gå framåtlutade eller andra varianten lägga ryggraden i en svank och tippa bäckenet framåt, detta brukar vara vanligt bland tonårstjejer.

Spänna hela tiden. Hm, man ska ju ha en grundtonus när man går och står. Men man ska ju inte spänna dessa muskler hela tiden som om man ska lyfta en 30 kg säck. Men defintivt så är det muskler som är aktiva om man ska röra sig i en bra hållning. Titta lite på hur folk rör sig, en del rör sig som unghästar. De har tyngdpunkten framför sig och kan på så sätt förflytta sig framåt utan anstränging.

**Lina** skrev:
Vadå, ska man spänna magen sådär hela tiden? :o Vad ska det vara bra för?? :p :D
´
Om du ha en gångartshäst så stör du gången om du inte kan sitta kvar rakt ovanför tyngdpunkten - det är det bra för :D

Jag spänner pulsativt för att balanersa mig skälv i kritiska moment så at jag hänger med och inte blir efter i rörelsen.

Om du tänker på hoppjerkan så hästen hoppar och du måste hoppa med :D

Min tanke om detta är att det blir som att man trycker ner sig i sadeln o då är man inte följsam, utan spänd.

Du kan komma o sitta ner i sadeln på min val,:D
Jämmer o elände.
Det var mer än ett år sedan som jag satt ner på honom. Puuh:devil:

det är t o m jobbigt att rida lätt. Rör sig mkt.

Senast ändrad:

:banana: hej hoppas allt bra ?? hittar inga inlägg från dig.vi syns i stallet i morgon. ha en bra kväll. hälsningar Anneli

*kl*

Funderar vidare ang en annan tråd där samlad resp arbetstrav osv skulle visas.

Iom att min häst har ett ganska rakt placerat bäcken så krävs det ganska så mycket för honom bara att egentligen gå som en häst som har ett exteriört redan vinklat bäcken. En del hästar står i hagen och ser ut att redan där vara i samling, medans min gubbe har benen mer rakt ned.

Hur blir då detta i ridningen?

Krävs det mer vinkling för honom för att "sätta under sig" eller blir det lika mycket arbete för en häst med planare kors att få benen under sig?

Om jag då skulle visa en bild där han börjar komma till arbete och vinkla sitt bäcken, så skulle det inte se ut som han gör det iom att man inte har en "före" bild att titta på, eller? Ser man det ngn annan stans?

Någon som vet vad jag menar!?!?!?!?

Nu är ju avancerade teoretiska disskussioner lite tabu, men:
Jag förstår vad du menar.
Det beror inte bara på den naturliga vinkeln av bäckenet, även längden av bäckenet och övriga vinklar i hela exteriören spelar in. Hästen kan ju ha bakbenen under kroppen utan att vinkla om bäckenet, kommer du ihåg min häst som putade med rumpan? :D

Det man vill är att den ska bära mer vikt på bakbenen. Inte att bäckenet ska ha exakt vinkeln det och det. Om den är lätt i framdelen och arbetar korrekt så syns det. Även en häst med vinklat bäcken kan gå på bogarna. Det jag sett på dina bilder visar en häst som är lätt i framdelen. :)
Det är en fördel om hästen är rätt byggd, men idag räcker de flesta hästarna långt inom dressyr med rätt ryttare. :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka