Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
axel skrev:
Det är inte hur du vinklar handleden eller att ändra på bäckenet., utan handflatan som ska jmrs med rumpan
Sitt på en stol gunga, rätt.upp-o-ner. som att du låtsas att du rider.
OBSERVERA KNAPPLÅN
Smileys för lättläst....
Nu blev det ju lite intressant såhär på slutet, för detta är verkligen två helt olika tekniker.
Jag lägger nu inte in detta inlägg för att bevisa att 'jag har rätt', mer för att belysa att det finsn mer än _ett_ sätt att rida.
Jag fick igår låna ridhandboken 1, den är ju översatt från dess tyska motsvarighet och det står om det här med bäckenet och överkroppen där
sid 55
Dessutom måste ryttarens bäcken följa med i hästens ryggrörelser. Detta kan också kallas "att följa med i mittpossition" eller "att sitta mitt över hästen"
Detta är altså motsatsen till att gunga
vidare i en fotnot ang utrycket kreuz anzeihen ( stavn = spänna korsryggen)
"*Uttrycket spänna korsryggen är idrtotssfysiologiskt inte helt korrekt, eftersom människan inte har några muskler i korsryggen. I den Klassiska riskonstens traditioner är deta uttryck så inpräntat .......och på så sätt åstadkomma en tipprörelse med bäckenet"
Man vinklar alltså bäckenet med magmusklerna istället för att luta hela kroppen bakåt.
För mig är ovanstående en hjälp att hämta in bakdelen, Den drivande sitsen är lite annorlunda - men inte heller den lutar bakåt.
Den tyska ryttaren sitter verkligen mitt över hästen på filmen och för att orka sitta där så måste man ha magmuskler.
sid 65
Ryttaren gör altså i mittpossition knappt märkbara rörelser med bäckenet för att sätet skall vara "som klistrat" i sadeln. Utan denna anspänning och avslappning av buk och ländmusklerna skulle rytatren sitta för slappt eller för stelt
Sedan står det att detta inte innebär att man därför skall överdriva denna rörelse och "skyffla" hästen framåt.
sedan står det på sid. 75 om att *spänna korsryggen* (dvs tippa bäckenet se ovan) i övergångar, halvhalter halter.
Det skall ske utan allt för mycket tygelhjälper
Det skall inte ske varaktigt = eftersom det hindrar det vanliga medgåendet i rörelsen och därmed hsätens rörelser
sid 76.
"Det är därför av största betydlese att ryttaren har kontroll över sin tyngdpunkt, dvs sin balans. Det är fel att luta överkroppen bakåt..."
Grå ruta
"KOM IHÅG
En ryttare som är i stånd att efter behov "spänna korsryggen (= vinkla om bäckenet m anm.) kan inverka på sin häst på rätt sätt.
Jojo.