Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Du kan med detta bestämma vilken takt som du vill att hästen ska gå i.
Det är DU som bestämmer vilken takt som det ska vara.
Om du vill ha en snabbare takt så rider du lite snabbare med sätet.
Jucka inte!

I galoppen är det viktigt att när du ska samla galoppen så rider Du med samma galopptakt så att den inte bara blir låångsam. Den ska bli kvick.

För att få hästen sdn rid tempoväxlingar, även i sk. vikn. o skolor.
Hästen kommer att bli alert då du inte rider i ett jämntjockt tempo, hela tiden.

**Lina** skrev:
Är det en bit in på diagonalen när hästen helt plötsligt kommer upp med framdelen? Eller är det innan det?

Just det han driver hästen framför rumpan med den hjälpen, men förmdligen lyfter han själva framdelen lite annorlunda

axel skrev:
E tu Brutus!
Man har ingen fjädring i sin ryggrad.
Menar du att diskerna skulle ta upp allt?

Ett tu brutus:confused: är jag med i nån konspiration mot dig:confused:
Nu har du väl blandat ihop citaten :D

Det finns en inbyggd fjädring i konstruktionen i skelletet. För att skydda diskarna, men den kräver att bäckenet sviktar.
För att bäckenet skall kunna göra det krävs det en viss vinkel mit underlaget.

Befinner sig inte bäckenet i en viss vinkel mot underaget så måste ryttaren börja luta sig bakåt.

axel skrev:
Att svanka mer till häst är väl inte så vanligt?

Ja är det vanligt eller är det vanligt:cool:

Nackdelen med att göra på det sättet är att ingen kan hålla balansen i en lutande position i en längre stund utan måste då hållal balansen i tygeln och råkar då :angel: dra ihop halsen på hästen:o
Och kan INTE göra en überstreichen

Vilket faktistkt ÄR svårt

axel skrev:
Man är ju följsam med stadga i sin bål o följer hästens rörelser upp o ner. Eller RIDER o är aktiv i sitt säte, menar nu ingen form av juck eller skjuta på framåt.

Man får ingen stadga i sin bål om bröstkorgen är konstant efter i rörelsen. Du blir för svag i den possitionen. Intressant att du skriver stadga i sin bål ,men enstor del av musklerna i bålen är magmuskler och de använder du ju inte:confused:

axel skrev:
Att man skumpar(otakt) är för att man inte rider hästen eller bristande följsamhet eller är för slapp i bålen.

Och för att inte vara slapp i bålen så måste man använda sina magmuskler:smirk:

Även för att studsa bollen/hästen:angel:

Det känns säkert som rumpan, men det är inte där du gör det.

Senast ändrad:

Det finns en inbyggd fjädring i konstruktionen i skelletet. För att skydda diskarna, men den kräver att bäckenet sviktar.
Det är ju musklernas o ligamentens funktion..

Befinner sig inte bäckenet i en viss vinkel mot underaget så måste ryttaren börja luta sig bakåt.

det är betydligt vanligare att man lutar sig framåt.

Man får ingen stadga i sin bål om bröstkorgen är konstant efter i rörelsen. Du blir för svag i den possitionen. Intressant att du skriver stadga i sin bål ,men enstor del av musklerna i bålen är magmuskler och de använder du ju inte:confused:

här förutsätter vi att man har en god kroppshållning.
Självklart är mag musklerna med om man sitter rätt, likväl som att de är med om man går rätt.
Att jag tar i med magmusklerna då det behövs är en annan sak.
Om man ska göra det hela tiden så blir man blå:crazy: till slut.

Och för att inte vara slapp i bålen så måste man använda sina magmuskler:smirk:
Om man är upprätad i sin sits så kommer magmusklerna att jobba för att hästens rörelser överförs till din egen kropp fast du är passiv.

Det är därför som det är så bra för handikappade att rida.
De får då stimulans i de muskler som de inte kan arbeta själva.

Känn efter när du skrittar på både ryggfiléerna o magen, att de rör sig som om du skulle gå själv.
Även för att studsa bollen/hästen:angel:
Håller inte med. Det krävs en annan energi för att göra det. Självklart är magmusklerna med som en del av paketet.

Det känns säkert som rumpan, men det är inte där du gör det.
[/QUOTE]
Bästa sättet att förklara den tekniken.

malinsky skrev:
hur gör du med en boll du håller studs? :)

Jag vinklar ju upp handen (med handleden) när jag möter bollen och vinklar sedan ner när jag vill att bollen ska gå ner mot backen igen...

Men hur ska jag kunna göra detta med kroppen... Om jag använder bäckenet som det ställe jag vinklar så kommer ju jag skjuta mig framåt, inte neråt...? :confused:

axel skrev:

Det är just detta jag gör! Om jag försöker hitta hästens takt med sätet så använder jag det framåt/bakåt... Blir juck, inget studsa boll! :mad:

Skit också. Jag skulle behöva ett flertal bukemänniskor hemma på banan så man kunde få feedback när man tränar. Har förvisso träning för instruktör minst en gång i veckan men man behöver meeeeer! :p

Be en sjukgymnasrt förklara vad jag menar, eller så kollar du Sally swifts första film, där har hon ett skelett som hon visar på.

Evis kan säkert också förklara bra

Senast ändrad:

Det är inte hur du vinklar handleden eller att ändra på bäckenet., utan handflatan som ska jmrs med rumpan
Sitt på en stol gunga, rätt.upp-o-ner. som att du låtsas att du rider.

axel skrev:
Det är inte hur du vinklar handleden eller att ändra på bäckenet., utan handflatan som ska jmrs med rumpan

Jag måste vara korkad men jag förstår verkligen inte hur jag ska kunna gunga rumpan upp-o-ner!!! Det blir ju bara att jag rätar ut och kutar ryggen...? :confused:

Hela bålen.
Rumpan är ju längst ner på den.
Då är det den som har kontakten med sadeln där studsen sker.

Jag kan fortfarande inte föreställa mig hur det ska gå till men det är jag som är trög...

Tack ändå för att du tog dig tid o försökte! :bow: :D

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte heller förstår. :angel: :o

Om det ska gå så måste man väl stå i stigbyglarna eller knipa med knäna på något vis? :confused:

axel skrev:

OBSERVERA KNAPPLÅN
Smileys för lättläst....

Nu blev det ju lite intressant såhär på slutet, för detta är verkligen två helt olika tekniker.
Jag lägger nu inte in detta inlägg för att bevisa att 'jag har rätt', mer för att belysa att det finsn mer än _ett_ sätt att rida.:idea:

Jag fick igår låna ridhandboken 1, den är ju översatt från dess tyska motsvarighet och det står om det här med bäckenet och överkroppen där

sid 55

Dessutom måste ryttarens bäcken följa med i hästens ryggrörelser. Detta kan också kallas "att följa med i mittpossition" eller "att sitta mitt över hästen"
Detta är altså motsatsen till att gunga:D

vidare i en fotnot ang utrycket kreuz anzeihen ( stavn = spänna korsryggen)
"*Uttrycket spänna korsryggen är idrtotssfysiologiskt inte helt korrekt, eftersom människan inte har några muskler i korsryggen. I den Klassiska riskonstens traditioner är deta uttryck så inpräntat .......och på så sätt åstadkomma en tipprörelse med bäckenet"
Man vinklar alltså bäckenet med magmusklerna istället för att luta hela kroppen bakåt.:)

För mig är ovanstående en hjälp att hämta in bakdelen, Den drivande sitsen är lite annorlunda - men inte heller den lutar bakåt.

:cool: Den tyska ryttaren sitter verkligen mitt över hästen på filmen och för att orka sitta där så måste man ha magmuskler.:crazy:

sid 65
Ryttaren gör altså i mittpossition knappt märkbara rörelser med bäckenet för att sätet skall vara "som klistrat" i sadeln. Utan denna anspänning och avslappning av buk och ländmusklerna skulle rytatren sitta för slappt eller för stelt

Sedan står det att detta inte innebär att man därför skall överdriva denna rörelse och "skyffla" hästen framåt.:mad:

sedan står det på sid. 75 om att *spänna korsryggen* (dvs tippa bäckenet se ovan) i övergångar, halvhalter halter.
Det skall ske utan allt för mycket tygelhjälper

Det skall inte ske varaktigt = eftersom det hindrar det vanliga medgåendet i rörelsen och därmed hsätens rörelser:o

sid 76.
"Det är därför av största betydlese att ryttaren har kontroll över sin tyngdpunkt, dvs sin balans. Det är fel att luta överkroppen bakåt..."

Grå ruta:cool:

"KOM IHÅG
En ryttare som är i stånd att efter behov "spänna korsryggen (= vinkla om bäckenet m anm.) kan inverka på sin häst på rätt sätt.

:D

Jojo.

Senast ändrad:

Var detta riktat till mig, citatet?

Gunga är nog fel ord.Följsamheten ingår, men du kan bestämma takten med studsen.
Hur ska man annars ändra takten?
Skotta på o rida fortare?

Det är med detta som man kan samla hästen utan att takten går förlorad.

I ditt inlägg står det att man inte ska tippa sitt bäcken hela tiden eller mao,spänna korsmusklerna.

Förstår du vad jag menar med att jag bara spänner magmusklerna ibland om jag vill ha att hästen ska ta i mer?

Kan göra ett försök att beskriva hur jag gör, det är kanske inte samma sätt som Axel gör.

Det blir ju en liten rörelse uppåt med underlivet, magmusklerna drar upp "kisseriet" som sus brukar säga, annars får du ju ta mycket stöd i stigbyglarna och det blir lite lättridning av det hela..? Problemet med mitt sätt är att man inte får falla bakåt, utan vara í lodplanet, och bara använda magmusklerna för att dra upp kissen :o i varje steg. och att lägga till att vara avslappnad för att kunna följa med i ryggrörslerna i traven så.. ja, jag klarar själv bara ngr steg, sen har jag kramp i magen/hela kroppen spänd.

Jag har inte tänkt så mycket på hur just jag gör, jag rider end lätt på min häst för närvarande. Ska dock tänka efter i kväll så kanske jag kommer med bättre förklaring. Är ingen pedagog som ni märker :crazy:

Knapplån

När jag studsar - vilket jag inte gör förrän jag fått stil på allting annat - vilket inte händer varje gång :o

Så stabiliserar jag mig i varje steg hästen tar. Idrottsmekaniskt heter det att öka buktrycket, Sally swift kallar det centrera sig.
Jag gör det då med magen, ändrar inte vinkel eller gungar med överkroppen.

Om allt annat är på plats då som sagt så kan jag få lite schwung på detta sätt.

jag ser det inte så mycket som ett *trick*/ eller en en hjälp, utan mer att ha jänkolla på mig som "last" dvs jag hålelr min tyngpunkt extremt still, så att hästen blir mindre hindrad av mig.

axel skrev:
malinsky skrev:
Kan göra ett försök att beskriva hur jag gör, det är kanske inte samma sätt som Axel gör.

NEEEJ:cry:
Inte juck!:crazy:

Men hur gör du då? Det blir inget "juck" bara följsamhet.. följer uppåt och nedåt... eller reser du dig lite i stigbygeln?

malinsky skrev:
Det blir ju en liten rörelse uppåt med underlivet, magmusklerna drar upp "kisseriet" som sus brukar säga, annars får du ju ta mycket stöd i stigbyglarna och det blir lite lättridning av det hela..? Problemet med mitt sätt är att man inte får falla bakåt, utan vara í lodplanet, och bara använda magmusklerna för att dra upp kissen :o i varje steg. och att lägga till att vara avslappnad för att kunna följa med i ryggrörslerna i traven så.. ja, jag klarar själv bara ngr steg, sen har jag kramp i magen/hela kroppen spänd.

Men då är det ju bäckenet man ska använda, om man drar upp kisseriet så vinklar man ju bäckenet..? :confused: Eller är jag ute o yrar?

Herregud, hur hinner ni göra detta i varje steg? *testar på stolen*

När jag drar upp kisseriet så spänns mina skinkor, då borde man väl börja studsa?

Det är inte lätt när det är svårt....

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka