Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Ja, han ärlätt i framdelen...jäklapc har börjat brakaihop.... mellanslagsangenten mårinteså bra...

Men frågan kvarstår ändå lite (ellerså förstodjag bara inte) omhan får knöa in kroppen mer, än en som är mer naturligt "i samling" helvetesskitpc

nåväl, vissa (inte så många :angel: ) står lixom redan med vikten bak, naturligt... åsså harde också ibland en väldigt fint välvdhals... den typen av exteriör kanskeluras då man kantro attde enkelt går"korrekt" men inte gör det?Eller ärdet extremt välutbildadehästar somharmuskler på rätt ställen och därför blirdet enklare att ha kroppen på det sättet? (hurska manveta... :p )

Menok, man ser också på lättheten fram.. a good point som jag intetänktepå nu

tackförsvaret

Intressant....:idea:

Jag tycker att när allt annat är på plats (som Susan skrev) så kommer det nästan av sig själv. Jag tycker inte det finns genvägar genom att göra si eller så. När man har hästen rak och med arbetande rygg, avspänd, med bra takt mm DÅ kan man mjukt falla in i att "studsa bollen" dvs man drar med hästen liiite till upp i steget genom att dra "kisseriet :o mot hakan", som ni säger. Jag har också väldigt svårt att förklara en känsla :confused: men på så sätt får jag hästen att vila mer i varje steg, höja sig lite till i varje steg, komma upp lite mer fram. Bra känsla när man når dit men det är inte alltid. Alla annat måste som sagt stämma och det är ingen idé att börja greja och "jucka":o eller studsa eller fixa innan det nästan känns att det är dags. Eller hur man nu ska beskriva det.:confused:

Senast ändrad av en moderator:

att förklara en känsla tycker jag också är jättesvårt.. det där med nyanser.. *suck*

Men skam den som ger sig!! :devil:

oopsie skrev:
Intressant....:idea:

Jag tycker att när allt annat är på plats (som Susan skrev) så kommer det nästan av sig själv. Jag tycker inte det finns genvägar genom att göra si eller så. När man har hästen rak och med arbetande rygg, avspänd, med bra takt mm DÅ kan man mjukt falla in i att "studsa bollen" dvs man drar med hästen liiite till upp i steget genom att dra "kisseriet :o mot hakan", som ni säger. Jag har också väldigt svårt att förklara en känsla :confused: men på så sätt får jag hästen att vila mer i varje steg, höja sig lite till i varje steg, komma upp lite mer fram. Bra känsla när man når dit men det är inte alltid. Alla annat måste som sagt stämma och det är ingen idé att börja greja och "jucka":o eller studsa eller fixa innan det nästan känns att det är dags. Eller hur man nu ska beskriva det.:confused:

Håller med och förstår mycket väl vad du menar dessutom! :D :bow:

Håller också med. :bow:

- Just det försöker man väl använda träningsskalorna till - att pedagogiskt förklara alltså.

oopsie skrev:
falla in i att "studsa bollen" dvs man drar med hästen liiite till upp i steget genom att dra "kisseriet :o mot hakan",
För mig är inte att studsa bollen/ sätta takten = dra kisserit uppåt.

Jag tror inte att jag nånsin drar upp det där om man inte menar att man belastar sittbenen mer än hela triangeln.

axel skrev:
oopsie skrev:
För mig är inte att studsa bollen/ sätta takten = dra kisserit uppåt.

Jag tror inte att jag nånsin drar upp det där om man inte menar att man belastar sittbenen mer än hela triangeln.

Studsa bollen är mer än sätta takten för mej. Sen kan ju jag inte veta hur du gör:smirk: och om det är så att vi bara uttrycker saker olika eller faktiskt gör olika? Jag tycker beskrivningen att dra kisseriet mot hakan är träffande.
Lite mer belastar man sittbenen än övriga triangeln men inte hela tiden utan mest först när man sätter igång studsen.

fast jag ser det nog som att jag drar upp hela underlivet/rumpa för att ha en jämn belastning mot sadel/häst hela tiden, fast kanske trycker till lite nedåt för att sätta en specifik takt!?

Nu har vi har övat lite för oss själva.
Här kommer en ny film med Romantique. Nu hoppas jag att vi fått med vinklingen på bäckenet och att min sits blivit bättre....:angel:

Om du har tid, får du gärna titta och kommentera. Jag gör inga krusiduller utan rider bara "grundridning".

http://www.zippyvideos.com/8136050865388356/paangrid2006/

Tackar på förhand :bow:

mvh
CiaAn & Romantique

Hejsan! Här kommer lite kommentarer från mig.
Du har en trevlig grundtakt i traven på din häst. Det knepiga blir ju då att inte falla in i takten alltför mkt, utan mer koncentrera sig på att den arbetar genom kroppen så den inte blir balansartad. Men det ser bättre ut än förut, ganska stor skillnad.
Den blir lite passig när du kortar skritten, det är skitsvårt att rida samlad skritt, min blir likadan. :crazy:
Kika lite på det yttre bakbenet i galoppen, det är lätt att tappa det. Då skjuter hästen bara ifrån med det i stället för att bära. Oftast tappar jag det när aktivitet eller rakrikning inte funkar.
Sedan, hrm, armbågar. :p

Ser trevligt ut! :)

Lickety skrev:
Du har en trevlig grundtakt i traven på din häst. Det knepiga blir ju då att inte falla in i takten alltför mkt, utan mer koncentrera sig på att den arbetar genom kroppen så den inte blir balansartad. Men det ser bättre ut än förut, ganska stor skillnad.
Den blir lite passig när du kortar skritten, det är skitsvårt att rida samlad skritt, min blir likadan. :crazy:
Kika lite på det yttre bakbenet i galoppen, det är lätt att tappa det. Då skjuter hästen bara ifrån med det i stället för att bära. Oftast tappar jag det när aktivitet eller rakrikning inte funkar.

Du plockar ju ut mina små problem direkt :angel:
armbågar, just att hålla flödet genom hela kroppen - i förlängningen att få till bäckenbensvniklingen. När den knäpps av försvinner bakkärran och hästen blir tvådelad...:crazy: Ska öva mer på raka spår. förböjd häst - tappar ju bjudningen och hänger ju inte heller ihop... ser att jag förböjer lite i vissa secvencer också.

När jag rider fram måste jag rida överdrivna böjningar för att gymnastísera igång honom, samt rida övergångar med överdriven fram i traven från skritt secvenser.. när han värmt upp lite till, för att han ska komma igång. Har märkt på senaste året att han börjar bli lite rostig i smidigheten och försöker få honom så mjuk och smidig..
Tyvärr sätter åren sina spår.

Men det hindrar ju inte att vi kan förbättra oss och träna. Det är ju bara igångsättning, nedvarvning och sån´t man får vara extra noga och genomtänkt med :) Så ska vi nog kunna hålla igång ett tag till :love:

Tack för att du tog dig tid!:bow:
Mvh
CiaAn

Lickety skrev:

Håller med.

Till TS:
Ser trevligt ut. Hästen har ju en väldigt trevlig taktmässig trav. Lite förböjningarbla gör att den inte jobbar igenom utan slirar bak.
Och linjen ska vara rak till hästens mun (armarna). Ser ut som för långa tyglar så att händerna hamnar fel.

Det ser ut att vara en stor häst som behöver plats att galoppera om den ska kunna samla sig. Först måste den igång mer i galoppen, få med bakdelen och få lite mer bärighet och stuns.
Förböjning även där. Rakrikta och ta med bakbenen och våga låta den galoppera fram och ta för sig. Sen kan du börja ta tillbaka och korta, med bibehållen ren takt. Den galopp den har på filmen är inte lätt att arbeta ur. Den håller inte för det, enligt min mening.
Det är nog inte lätt det ser jag. Och dessutom är inte hästen så ung, förstod jag. Men försök att hålla framdelen på plats och få med baken genom att driva mer aktivt. Många halvhalter även i galopp. Det ser bra ut just efter fattningarna, men sen tappar den.

Men det ser mysigt ut med barnen, jag blir lite nostalgisk åt att rida på en äng med barnen och hunden runt fötterna, (numera bara hund barnen är nån annanstans) hur mycket kan man koncentrera sej då?

tack Oopsie! :D

Mycket bra saker du tar upp. :bow: Goda råd som dessa tar jag åt mig.
Det är inga större problem med koncentrationen med barn (maken höll i kameran och hade koll på barnen också) och hund. :love: Romantique går att styra *ler* barnen är oftast inte med, fast hunden brukar alltid vara med. Oftast springer hon med bakom. Fast igår tyckte hon det var för varmt, så hon nöjde sig med att lulla runt och titta på.

tack för att du tog dig tid!:bow:

mvh
CiaAn

Traven ser bättre ut nu, men var är tempoväxlingarna?

Glömmer själv bort dem speciellt i traven:angel:

Galoppen var alldeles för långsam- känns det inte obekvämt?
du ökade ett par ggr. den galoppen ska du utgå ifrån.

Den får sen inte bli låångsaam när du ska minska- fortsätt att rida samma takt med din ruumpa.

Jag vet att han är gammal, men gör inte samma med nästa häst.
Allting blir så mkt svårare om man rider i undertempo.

Tycker att du sitter fint, men du borde inverka mer på hästen.

Tänk dig att när du ska samla så ska den växa framtill, precis som när du gör piruetterna.

Tittade nog mest på Axel:angel: Har du 2 st. illbattingar?

Jag tycker faktiskt att jag fått mycket positiv och konstruktiv kritik :D som jag kan dra nytta av.
Jag rider ju bara för instruktör ett par gånger om året när Daniel junget kommer till Sverige, sen är jag on my own.. min egen instruktör :angel: . Som tur är filmar maken ibland och då får jag gå igenom mig själv :angel:
Jag är medveten om mina små "problem" bara det att man glömmer av sig när man rider.

Ska fortsätta att träna och tänka på allt bra jag fått i tips och råd.

Ja, vi har två söner på 4½ och 2½ år :love:

Tackar så mycket för hjälpen!

Kram
Cia

ps. Axel hälsar till Axel :banana:

Nu så har jag fått igång bredbandet och kan titta på filmen som du bad om :)

Du är SÅ myclket bättre.
Hur har du bärit dig åt???

Du har en helt annan teknik.
Jag säger som Lickety det är bara det där allra sista som fattas för att han skall sluta skjuta mot handen.
Det är lite för mycket passageteknik och för lite samling
(Har vatt med om det :crazy: )

Får du till det där sista så slutar han också vingla och sladda med rumpan också.

Det största problemet är inte längre din sits :bow:
Word. Mycket impad :bow:

Prova att flytta tilbka sadeln minst 1 dm. Den skall ligag två fingrar bakom bogbladet.
Och jag vet - det kommer i början bli ännu svårare att sitta, eftersom du tappar dina refenerspunkter.
Men prova.

Det kan vara det lilla sista som gör att det säger klick.

Särskilt i galoppen ser man att ngt hidrar honom att lyfta framdelen -och komma genom ryggen

Annars lyfter han juhellre på sitt eget lilla vis.:o

grymt impad av era förbättringar.
Särskilt efetrsom jag vet hur det är med en krånglig kropp.

:love:
SUS

Susan skrev:
Nu så har jag fått igång bredbandet och kan titta på filmen som du bad om :)

Du är SÅ myclket bättre.
Hur har du bärit dig åt???

Du har en helt annan teknik.
Jag säger som Lickety det är bara det där allra sista som fattas för att han skall sluta skjuta mot handen.
Det är lite för mycket passageteknik och för lite samling
(Har vatt med om det :crazy: )

Får du till det där sista så slutar han också vingla och sladda med rumpan också.

Det största problemet är inte längre din sits :bow:
Word. Mycket impad :bow:

Prova att flytta tilbka sadeln minst 1 dm. Den skall ligag två fingrar bakom bogbladet.
Och jag vet - det kommer i början bli ännu svårare att sitta, eftersom du tappar dina refenerspunkter.
Men prova.

Det kan vara det lilla sista som gör att det säger klick.

Särskilt i galoppen ser man att ngt hidrar honom att lyfta framdelen -och komma genom ryggen

Annars lyfter han juhellre på sitt eget lilla vis.:o

grymt impad av era förbättringar.
Särskilt efetrsom jag vet hur det är med en krånglig kropp.

:love:
SUS

TACK SNÄLLA SUSAN!! :love: :D
Jo sommaren är min bästa tid, då är min kroppastolle som bäst och det inträffar lyckligtvis då hästen också mår bäst 8går på bete och kan röra sig som han vill dygnet runt. Nu har vi även kommit igång med simträningen vilket brukar ge positiva effekter.
Har tränat basal kroppskännedom (sjukgymnastik) hela våren och det är något som hjälpt mig enormt mycket att hitta mig själv :smirk: samt att jag har tagit till mig av goda råd som jag fått här ;) .
Ska flytta bak sadeln som du skriver, är medveten om att den glider fram... den gör det när sommarmagen kommer :o

Tack för att du ahr visat ditt intresse!!!
Kram cia

ps. om du tycker att det är kul.. så har vi gjort en badfilm med badkillen också ;) :
http://www.zippyvideos.com/8111028915521956/hastbadfilm2006/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka