Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
overtyre skrev:
Jag har en liten fråga här.
Som ryttare så ska man ju "vinkla om" sitt eget bäcken- fylla ut svanken, för att hästen också ska ha en chans att göra det.
Men hur blir det om man i sig själv är svankryggig? Om man nu ens kan vara det?
Borde det inte bli en massa onödiga spänningar om man som svankryggig ryttare ska fylla ut svanken jämfört med om en "icke-svankryggig" ryttare ska göra det? Borde inte den svankryggiga "tillåtas" att svanka litegrann i och med att man brukar säga att den korrekta sitsen ser olika ut från person till person?
Du tänker rätt.
Alla har en viss kurvatur på sin ryggrad. och den är böjd i svanken och skall så vara.
Problemet är att många har mera muskler i ryggen än i magen och dessa ryggmuskler drar kroppen i en större svank än den är skapt för. Det finns också muskler i ljumsken som bidrar till detta.
Sitter du mer svank än vad du är skapt för - så fungerar inte fjädringen i din ryggrad.
Du skumpar - OCH blockerar hsätens bakben.= RYGG
Därför skall du till ett neutralläge, där fjädringen fungerar = som du är skapt.
Väldigt många kvinnor hamnar i en överdriven svank till häst - Det får svårt att sitta följsamt och hästen får svårt att pretsera.
Hamnar bäckenet i ett 'ickebalanserat' läge så får du också mycket spänningar i din egen kropp eftersom du aktivt måste kompensera din bristande balans med dina hållningsmuskler.
Alla har vi stapalt klossar ovanpå varandra. Om den nedersta klossen (bäckent) inte är i balans så går det inte att stapla särskilt bra...
( det står om detta lite ytligt i Swifts bäcker)
Om vi istället lyckas stapla klossarna som de är skapta ( jag brukar kalla detta fysoiologisk balans) så blir kotorna lite som ringar uppträdda på en träpinne.
=Ryttaren 'sitter ihop'. och kan då rida hästen så att den 'sitter ihop'
En vridning på axlarna fortplantar sig då hela vägenned till sittbenen och du kan rida på mycket, mycket små hjälper.
Om kotorna är felstaplade ( beroende på att bäckenet inte är i balans) så fungerar inte den här kedjereaktionen efetrsom rytatren inte 'sitter ihop' (den sammankopllade pinnen är av)
- och du måste då använda större hjälper för att för att uppnå samma sak.
Det blir också svårare att kontrollera och stabilisera din egen tyngdpunkt och därmed hästens...