Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Var sitter diskbråcket???
Om det blir sämre om du blir rak så är detta inget för dig.

Likaså om man rätar upp sig i sidled mer än vad muskerlna tillåter, då blri det för trångt för disken

har du en bra napprapat?

Wulcanskydd är bra för musklerna, stadigt också. Tjockare en rehband.

Sitter diskbrocket i svanken/länden så kan en annorludna sits (framåt bakåt) avlasta.

Susan skrev:
Var sitter diskbråcket???
Om det blir sämre om du blir rak så är detta inget för dig.

Likaså om man rätar upp sig i sidled mer än vad muskerlna tillåter, då blri det för trångt för disken

har du en bra napprapat?

Wulcanskydd är bra för musklerna, stadigt också. Tjockare en rehband.

Sitter diskbrocket i svanken/länden så kan en annorludna sits (framåt bakåt) avlasta.

Susan - jag skulle behöva typ en silvertejps annordning mellan skulderbladen för att påminna mig själv att tvingas dra bak mina sneda spända axlar - har du nån bättre mojäng för det åt mig. :D

Förlåt det skojsiga inlägget - menar INTE att förringa stackars Mimus problem! :o

Ja, Wulcanskydd heter det. Det måste jag köpa.
Jag har en gördel, men den börjar bli gammal och ger inget vidare stöd.

Jag har inget riktigt diskbrock tack och lov, men jag har en liten början.
Jag klarar att hålla det i schack via några enkla övningar.
Jag ska ex svanka mycket, så att kotorna öppnar upp sig innåt, mot magen.
Jag tror det sitter långt ner mot korsryggen, jag borde veta vilken kota det är, men det är så typiskt mig att inte lägga sådant på minnet.

Jag tror det är helt rätt att jag ska åt vänster, och ingetsom är skadligt för mig.

Tänk dig att jag lutar min högra axel mot en vägg,med fötterna ca 1½dm från väggen.
Sen ska jag föra höften in mot väggen, gör jag det ett par gånger om dagen så brukar trycket släppa.
Likaså att jag föröker böja överktoppen bakåt.

Jag har en rätt så bra teknik när jag rider för att klara av swingen och i värsta fall de stötar som blir när min häst skuttar runt.

Men att sitt rakt i svanken, det vete katten om jag klarar.....

Jag har en liten fråga här.

Som ryttare så ska man ju "vinkla om" sitt eget bäcken- fylla ut svanken, för att hästen också ska ha en chans att göra det.

Men hur blir det om man i sig själv är svankryggig? Om man nu ens kan vara det?
Borde det inte bli en massa onödiga spänningar om man som svankryggig ryttare ska fylla ut svanken jämfört med om en "icke-svankryggig" ryttare ska göra det? Borde inte den svankryggiga "tillåtas" att svanka litegrann i och med att man brukar säga att den korrekta sitsen ser olika ut från person till person?:confused:

Jag tror att det allra viktigaste är att sadeln ej är sådan så att den inte tippar ryttarens bäcken framåt.

Sen vet jag inte om det är så nyttigt att"fylla ut svanken" hela tiden.
Hur hamnar resten av ryggen o skuldrorna?
Man hamnar lite i bakvikt om man bara sitter på sittbenen.

En upprätad position med stadga o att man inte gungar med överlivet i galoppen.

axel skrev:
Jag tror att det allra viktigaste är att sadeln ej är sådan så att den inte tippar ryttarens bäcken framåt.

Hur hamnar resten av ryggen o skuldrorna?
Man hamnar lite i bakvikt om man bara sitter på sittbenen.

En upprätad position med stadga o att man inte gungar med överlivet i galoppen.
Man kan inte fylla ut svanken konstant eftersom man då kommer ur den berömda triangeln. Man får inte glömma den tredje punkten.

Nu får jag väl hela styrkan på mig, och du med Axel!!

Men så är det i verkligheten!

The holy grale skrev:
Man kan inte fylla ut svanken konstant eftersom man då kommer ur den berömda triangeln. Man får inte glömma den tredje punkten.

Nu får jag väl hela styrkan på mig, och du med Axel!!

Men så är det i verkligheten!

Jag tycker man ska sluta tänka på svanken så mycket. Om jag sitter med det berömda bäckenet i rätt position, på triangeln, så har jag ingen svank att tala om. Men om jag använder sätet till att inverka så ökar svanken i vissa lägen, men det är oundvikligt och inte fel heller. Man sitter ju inte exakt i samma läge hela tiden.

Hur fick du till det där?
Då hamnar man på musen:o .
Jag menar om du svankar när du ska inverka.

overtyre skrev:

Som ryttare så ska man ju "vinkla om" sitt eget bäcken- fylla ut svanken, för att hästen också ska ha en chans att göra det.

Borde det inte bli en massa onödiga spänningar om man som svankryggig ryttare ska fylla ut svanken jämfört med om en "icke-svankryggig" ryttare ska göra det? Borde inte den svankryggiga "tillåtas" att svanka litegrann i och med att man brukar säga att den korrekta sitsen ser olika ut från person till person?:confused:

Kan bara tala för mig själv har från början varit kraftigt svankryggig och har fått lära mig att det beror på muskelsvaghet (och överrörlighet) och det ska tydligen enligt sjukgymnast vara den vanligaste anledningen.

Och för mig fungerar det bara att rida överhuvudtaget att rida om jag fyller ut svanken hela tiden, för annars är det ryggraden som får ta stötarna från hästens rygg, och då får jag ont i min rygg.

Och endast när jag fyller ut svanken sitter jag på tringeln annars sitter jag på skrevet istället vilket direkt känns på hästen.

Så både för hästen arbete och för din egen kropps skull ska du fylla ut svanken när du rider även om du är svankryggig.

Mvh
Camilla

axel skrev:
Hur fick du till det där?
Då hamnar man på musen:o .
Jag menar om du svankar när du ska inverka.

Nu ska jag tänka: nu kommer vi till det här med känsla och hur man egnetligen gör :confused: Egentligen skulle jag svara när jag har ridit idag och känt efter :smirk:
Jag sitter inte och studsar på musen:o aj aj, det går ju inte.
Men jag tycker att när jag tex "öppnar upp" för hästen att kliva på framåt så skjuter jag först bäckenet en liten aning framåt, inte mycket, och då blir det lite svank just då, sen vinklar jag "kisseriet mot hakan". Vet inte om jag förklarar så bra.

Egentligen en liten aning vid övergångar/igångsättningar o avsaktningar men med lite mera tryck då. Då blir det just i de momenten lite mer svank. Men jag sitter inte rider i svank. :o Det kanske lät så.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är i de lägena som man fyller ut svanken.
När man sitter till med sittbenen.

axel skrev:
Jag tycker att det är i de lägena som man fyller ut svanken.
När man sitter till med sittbenen.

Jag funderar...

Jag tänker inte på svanken, därför är jag lite osäker på vad jag gör med den. Men det är nog framförallt i övergångarna genom att föra bäckenet lite framåt allra först och då blir det lite svank, som sen går tillbaka. Dvs övergångarna halt-skritt, halt-trav skritt-trav, öka traven, osv. I avsaktningarna blir det inte svank, det stämmer, eftersom jag sitter till med sittbenen då.

Det här är sånt jag gör som jag inte vet varför, där kommer känslan in och jag tror inte jag gör samma på alla hästar heller. Men jag arbetar mot att få övergångarna för nästan "osynliga" signaler från mej.
Egentligen skulle man kunna filma varje moment så att det exakt går att se, det skulle vara nyttigt. Hur det nu skulle gå till att filma så att man ser bäckenet, får kanske rida naken?:o

Egentligen är det jag vill säga att man inte ska fokusera så mycket på svanken, eller inte. Om bäckenet är i rätt position så försvinner svanken i grundsitsen (beroende på vad man har för rygg också).

Nu är jag redan sen till stallet så nu måste jag rusa.

overtyre skrev:

Du tänker rätt.
Alla har en viss kurvatur på sin ryggrad. och den är böjd i svanken och skall så vara.
Problemet är att många har mera muskler i ryggen än i magen och dessa ryggmuskler drar kroppen i en större svank än den är skapt för. Det finns också muskler i ljumsken som bidrar till detta.

Sitter du mer svank än vad du är skapt för - så fungerar inte fjädringen i din ryggrad.
Du skumpar - OCH blockerar hsätens bakben.= RYGG
Därför skall du till ett neutralläge, där fjädringen fungerar = som du är skapt.:)

Väldigt många kvinnor hamnar i en överdriven svank till häst - Det får svårt att sitta följsamt och hästen får svårt att pretsera.:(

Hamnar bäckenet i ett 'ickebalanserat' läge så får du också mycket spänningar i din egen kropp eftersom du aktivt måste kompensera din bristande balans med dina hållningsmuskler.

Alla har vi stapalt klossar ovanpå varandra. Om den nedersta klossen (bäckent) inte är i balans så går det inte att stapla särskilt bra...
( det står om detta lite ytligt i Swifts bäcker)

Om vi istället lyckas stapla klossarna som de är skapta ( jag brukar kalla detta fysoiologisk balans) så blir kotorna lite som ringar uppträdda på en träpinne.
=Ryttaren 'sitter ihop'. och kan då rida hästen så att den 'sitter ihop'

En vridning på axlarna fortplantar sig då hela vägenned till sittbenen och du kan rida på mycket, mycket små hjälper.:)

Om kotorna är felstaplade ( beroende på att bäckenet inte är i balans) så fungerar inte den här kedjereaktionen efetrsom rytatren inte 'sitter ihop' (den sammankopllade pinnen är av)
- och du måste då använda större hjälper för att för att uppnå samma sak.

Det blir också svårare att kontrollera och stabilisera din egen tyngdpunkt och därmed hästens...

Senast ändrad:

ch791022 skrev:
Kan bara tala för mig själv har från början varit kraftigt svankryggig och har fått lära mig att det beror på muskelsvaghet (och överrörlighet) och det ska tydligen enligt sjukgymnast vara den vanligaste anledningen.

Och för mig fungerar det bara att rida överhuvudtaget att rida om jag fyller ut svanken hela tiden, för annars är det ryggraden som får ta stötarna från hästens rygg, och då får jag ont i min rygg.

Och endast när jag fyller ut svanken sitter jag på tringeln annars sitter jag på skrevet istället vilket direkt känns på hästen.

Så både för hästen arbete och för din egen kropps skull ska du fylla ut svanken när du rider även om du är svankryggig.

Mvh
Camilla

Ungefär så ja :D Eller snarare just så!!!:bow:

Är man starkare i ryggmusklerna än i magmusklerna så måste man 'hålla sig' i rätt possition.

Alla ryttare har ju sina problem, och sin avvikelse från en balanserad sits.
En del kanske sitter mer med rudnad rygg och måste hantera det så att bäckenet hamnar i balans med ett helt annat 'tänk'.

axel skrev:

Jag är ganska svank, jag har extremt stark rygg efter att ha burit små barn i några år nu :angel: så jag använder inte mina magmuskler, har knappt hittat rätt på dem än. Så jag får tänka på att "fylla ut svanken" för att det inte överdrivet ska bli som en anka som sitter på hästryggen. Vad jag kanske hellre skulle vilja säga är att jag "staplar kroppen"

Man sitter på sina sittben och skrev, man fyller på med ryggraden som ska "sitta i" bäckenet och stapla resten av kroppen på detta. Då blir man rak! Jag har jättesvårt att förklara, men så tänkre jag och det funkar för mig. Man kan inte "stapla" riktigt om man sitter i en överdriven svank.

Hmm... hade varit intressant att veta hur gammal hästen är... Vet du?

Saigon skrev:
Hmm... hade varit intressant att veta hur gammal hästen är... Vet du?

Gissar på att den är kring 10 år??
Men har faktiskt ingen aning. Blev bara så förtjust i hästen och ridningen och ville dela med mig.
Det är ju så jag också skulle vilja rida :love: Fast min Romantique är nog för gammal för att få den lättheten och bärigheten och jag är ju ingen stjärna heller.
Fast det hindrar mig inte från att njuta av denna ridning och att ha detta ekipage som förebild.

mvh
ciaAn :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka