Susan skrev:
*
Tar du aldrig en förhållning?
Det som är intressant i det tyska systemet är att deras *rätt kontakt med bettet* inenbär att ryttaren med bettet och handen skapar den främre delen av ramen runt hästen.
man drar aldrig i tygeln utan erbjuder bara ett passivit motstånd, om hsäten vill lägag sig på handen så formar man den så att den blri lätt på handen med sits och halvhalter
Handen går bara bakåt i den tyska ridningen om hästen blir kortare i formen.
istälelt så slutar man gå med och stänger sin framsida - det är en förhållning.
Med handen talar jag bara om var huvudet skall vara. Tygellängd och pilbåge måste matcha varandra.
Med en kortare tygel måste jag spänna bågen mera uppåt med sisten.
På ett normalt halvblod med bra exteriör så går det med bara halvhalter, men för oss andra får vi jobba mer med rumpan och lyfta upp mittdelen
Handen är altså bara en förlängning av sitsen, jag gör inte en förhållning i handen utan med sitsen precis som jag beskrev tidigara start och stopp.
Eftresom den berömda SL leden är i fel läge på min häst av naturen liksom den är på en häst som är spänd/sänkt i ryggen så gör en vanlig förhållningbara att den böjer den leden lite till åt fel håll.
Gör man istälelt förhållningen med knäna och bjuder in ryggen med sätet så blir förhållningar och halter så mycket bättre.