Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

The holy grale skrev:
Precis!!
Hur roligt skulle det vara att få allt serverat utan att behöva anstränga sig??

Du har en poäng angående att gå upp när man har sovmorgon... ;)

Varför inte?? Det hade väl varit helt underbart :banana:

Förstår inte varför det skulle vara bättre att slita ihjäl sig :confused:

Bara rida ut perioder är ofta rätt förödande faktiskt. Särskilt rida ut perioder i trevligt sällskap :angel: .

Men klart det är mer än bäckenet, men sitsen är grunden, sen kan man arbeta, och då kommer det andra. Sitter du fel och i obalans är det ingen idé att dra hit och dit i tyglarna, om man säger så.:D

jag filmade jätteofta förrut, nu har jag speglar:d :d :d

CiaAn skrev:
Hej!
Jaha, det är du som äger underbara BARSELONA!!! :love: :love:
Då har jag sett dig rida, du rider ju jättebra! Vad det fälttävlan som du red mest? Kan säga att jag verkligen blev förälskad i Barselona, en sån häst!

Alla blir förälskade i Barcelona, hon har en egen liten fanclub;) Daniel älskar henne , nästan mer än sina lusitanos faktiskt. Hon kan allt säger han och ju mindre man gör desto bättre blir hon:D Han blev så paff när han satt upp på ett stort halvblod på 175 som var så känslig och lätt som hon är.

Egentligen skulle hon vara hos en riktig dressyrryttare som kunde sätta i hop allt i ett program för det kan inte jag, jag måste hoppa , rida terräng och vara slarvig emellanåt klarar inte av det där pedantiska som krävs.

Appropå dra i tygeln:angel:

red ut min val. och skulle galoppa lite hemåt.

När jag ville bromsa lite så tog han det som en galoppör- OK fortare

Tog lite till o fick luftsprång:bump: :bump:

Han är helt ok nu o tycker att livet leker:banana: :love:

fio skrev:
Fast jag är tveksam om den "rätta läran" som du säger verkligen är den "rätta läran" ?? Vem i såfall lär ut så?

Visst måste man använda sätet, bäckenet men jag har aldrig hört någon tränare jag har ridit för säga att man inte skall använda mer än det.
Jag har alltid hästarna uppe på yttertygeln såklart för annars är det ju stört omöjligt att samla /spänna bågen sedan får man ju skilja på att dra dom upp på yttertygeln och när hästen söker sig till yttertygeln.

Intressant att du skriver detta för jag tycker att undervisning som inte inkluderar bäckenet blir just att *hänga upp hästen på yttertygeln* och då släpper hästen ryggen helt.

Ärligttalat tycker jag att jag placerar hästen på yttertygeln mer med mitt bäcken än något annat, om hästen går i balans så går den på yttertygeln, eller va?

fio skrev:
Varför inte?? Det hade väl varit helt underbart :banana:

Förstår inte varför det skulle vara bättre att slita ihjäl sig :confused:
Jag menar inte slita ihjäl sig som du säkert förstår.

Men det man får för lätt uppskattar man i regel inte lika mycket som det som man får anstränga sig lite för.

Susan skrev:
jag filmade jätteofta förrut, nu har jag speglar:d :d :d
Speglar är jättebra , men att bli filmad under ett pass är ännu bättre.

Man behöver inte vrida på huvudet mot spegeln, och det blir en annan helhet i intrycket.

axel skrev:
Susan skrev:
*
Tar du aldrig en förhållning?

Det som är intressant i det tyska systemet är att deras *rätt kontakt med bettet* inenbär att ryttaren med bettet och handen skapar den främre delen av ramen runt hästen.

man drar aldrig i tygeln utan erbjuder bara ett passivit motstånd, om hsäten vill lägag sig på handen så formar man den så att den blri lätt på handen med sits och halvhalter

Handen går bara bakåt i den tyska ridningen om hästen blir kortare i formen.
istälelt så slutar man gå med och stänger sin framsida - det är en förhållning.

Med handen talar jag bara om var huvudet skall vara. Tygellängd och pilbåge måste matcha varandra.
Med en kortare tygel måste jag spänna bågen mera uppåt med sisten.

På ett normalt halvblod med bra exteriör så går det med bara halvhalter, men för oss andra får vi jobba mer med rumpan och lyfta upp mittdelen :p

Handen är altså bara en förlängning av sitsen, jag gör inte en förhållning i handen utan med sitsen precis som jag beskrev tidigara start och stopp.

Eftresom den berömda SL leden är i fel läge på min häst av naturen liksom den är på en häst som är spänd/sänkt i ryggen så gör en vanlig förhållningbara att den böjer den leden lite till åt fel håll.:o :o

Gör man istälelt förhållningen med knäna och bjuder in ryggen med sätet så blir förhållningar och halter så mycket bättre.

axel skrev:

Härligt med levnadsglada hästar!!

Du skriver att han är ok nu, har han varit skadad?

Susan skrev:
Intressant att du skriver detta för jag tycker att undervisning som inte inkluderar bäckenet blir just att *hänga upp hästen på yttertygeln* och då släpper hästen ryggen helt.

Ärligttalat tycker jag att jag placerar hästen på yttertygeln mer med mitt bäcken än något annat, om hästen går i balans så går den på yttertygeln, eller va?

Ja man skall självklart inte hänga upp hästen på yttertygeln som många gör men då använder dom inte sitsen som du säger men dessa hästar går ju då till 99% med en kort och indragen hals.

Jag har känslan när jag rider att hästen alltid är på yttertygeln-ytterhjälperna oavsett om jag håller i tygeln eller ej, hästen är ju rak och raka hästar trillar inte innåt på innerhjälperna. Sedan sitter jag ju alltid lite i öppnatänk med sitsen. Men att få hästen mer rund och mer samlad tex krävs det ju förhållningar på ytter men det handlar ju fortfarande inte om att hänga upp hästen på ytter utan det handlar ju bara om att man kramar i handen lite mer (samtidigt med sätet)och på så sätt samtidigt lösgöra i atlaskotan.

Intressant sätt att göra en halvhalt.

Jag gör oftast mina med hjälp av mellandelen, spänner magen och sitter emot så att energin går uppåt i stället för framåt.

Hur gör du en såkallad vanlig halvhalt som du säger att man kan göra på halvblod?

Lösgöra i atlaskotan??

The holy grale skrev:
Jag menar inte slita ihjäl sig som du säkert förstår.

Men det man får för lätt uppskattar man i regel inte lika mycket som det som man får anstränga sig lite för.

Jag vet inte det ja , tycker mest det är folk som sliter i hjäl sig som säger så om folk som inte behöver slita lika mkt för samma sak, dessa personer har ju andra saker som dom måste slita för, allt är ju relativt

Känner en hel del som har allt serverat men som uppskattar det minst lika mycket som någon annan. Dessutom kan dom lägga energin på annat.

Jag gjorde med magen förrut, men har nu lärt det tyska sättet, finns beskrivet tidigare i tråden. lyfter framdelen bra.

The holy grale skrev:
Lösgöra i atlaskotan??

Ja och det är därför alla tyska hästar rör sig så satans bra,;) nä men har man lösgjort i atlaskotan blir hästen lösgjord i varenda led i hela kroppen och börjar röra sig helt fantastiskt! Första gången jag fick igenom det så kändes det som jag bokstavligen skulle trilla baklänges för det blev en sådan satans uppförsbacke- jag grät av lycka faktiskt!

Den :idea: känslan hade jag dock inte velat vara utan

axel skrev:

Jo tar man in baken så riskerar man luftsprång ibland:angel: när livet leker i hästvärlden.De får sånt bra tryck då:D

axel skrev:
Jag vill gärna bli filmad efter längre viloperioder eller bara-rida-ut-perioder.

För att inte rida till ngt fel som blir kutym.

Såg sist(länge sen:angel: ) att jag red för lojt i travarbetet:crazy:

Det känner jag igen.

När jag ser mig själv rida så är det ibland för långsamt tempo, och jag behöver bli påmind om det.

Min häst är så snabb i reaktioner och i tanken, så jag vill omedvetet försöka få honom på min nivå.
Därför är dert suveränt att se sig själv, hur man sitter/inverkar och där man missar....
:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka