Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

japp. jag rider också krumelutter.

Men jag inser att det inte är krumelutterna i sig som är svaret till lösgjordheten. det ser du nog om du läser ingående samt resten av svaren som är inne på samma linje de med.

så var det med det.

minimi skrev:
Hur många av er rider med Cair-sadel? Dvs luft. Jag provade en på skoj en gång och oj vad hästen tyckte om den. Den verkade känna sig lätt !Någon som rider med sån? Jag rider i M&N men den ligger som sagt inte riktigt bra längre. (Ja jag vet det är utanför ämnet, men det påverkar ju hur hästen rör sig det också)
Min häst går mycket bättre med luftstoppad sadel.. Så min är på omstoppning nu, till luft :D. Vart jätteskillnad på galoppen när jag prövade luft istället för ull. Hästen vill ha luft i. Tror att det som jag ska få heter flair dock, inte cair.

Senast ändrad:

Tycker att det låter som du har en bra tränare :)

Ja det glömde jag, har också ridit med luft, men det var en ekonomisk fråga för mig.

minimi skrev:
Hur många av er rider med Cair-sadel? Dvs luft. Jag provade en på skoj en gång och oj vad hästen tyckte om den. Den verkade känna sig lätt !Någon som rider med sån? Jag rider i M&N men den ligger som sagt inte riktigt bra längre. (Ja jag vet det är utanför ämnet, men det påverkar ju hur hästen rör sig det också)

Jag rider sedan 2 år tillbaka i en Crown luftsadel. Den är underbar! :love: Hästen älskar den. Jag tror faktiskt inte att jag kommer vilja ha något annat än luftsadel egentligen framöver men eftersom att jag alltid väljer det som passar hästen absolut bäst så kan det ju bli ngt annat till nästa häst....

mackan skrev:
japp. jag rider också krumelutter.

Men jag inser att det inte är krumelutterna i sig som är svaret till lösgjordheten. det ser du nog om du läser ingående samt resten av svaren som är inne på samma linje de med.

så var det med det.
Nej, det är inte själva krumelutterna som är svaret.
De är en hjälp på vägen.
Men bara om man vet hur man ska göra dem på ett riktigt sätt och har känsla för ridning. Om känslan fattas så blir det säkerligen bara spänning i både häst och ryttare.

Det finns ju en anledning till att dessa rörelser har tagits i användning, för väldigt länge sedan.

Och jag tycker inte heller att man ska göra för avancerade krumelutter för tidigt i utbildningen, men troligtvis tidigare än du tycker.
Där kommer ridkänlan in i igen, man känner när det är dags för vissa saker och när man kan ha vinning av att träna på ett visst sätt och på vissa saker.

Man kan inte alltid följa en bestämd mall. Så är det i verkligheten.

The holy grale skrev:
Nej, det är inte själva krumelutterna som är svaret.
De är en hjälp på vägen.
Men bara om man vet hur man ska göra dem på ett riktigt sätt och har känsla för ridning. Om känslan fattas så blir det säkerligen bara spänning i både häst och ryttare.

Det finns ju en anledning till att dessa rörelser har tagits i användning, för väldigt länge sedan.

Och jag tycker inte heller att man ska göra för avancerade krumelutter för tidigt i utbildningen, men troligtvis tidigare än du tycker.
Där kommer ridkänlan in i igen, man känner när det är dags för vissa saker och när man kan ha vinning av att träna på ett visst sätt och på vissa saker.

Man kan inte alltid följa en bestämd mall. Så är det i verkligheten.

Precis. då pratar vi om exakt samma sak.

Susan skrev:
hoppsan det skulle till malinsky :o

men det gäller säkert dig också :D

Ja, hon e bra!

En nyfikenhetsfråga; vad är det som gör att du tycker det? ngt specifikt jag skrivit eller..? Kul att veta :)

Mer en känsla när du beskriver din ridning, kankse mest ditt förhållningssätt till ridningen.

Vad skoj att du tycker det!! :)

Nu kan jag ju börja snöa in på att mitt förhållningssätt är: jag är värdelös.. men för att vara ärlig mot mig själv så kanske det är så att jag är nog ganska ödmjukt inställd till hästar och ridning.. OCH jag är en stor klant på ryggen. :angel: :D

Min tränare är också bra. Jag gillar det där med att kunna rida i skritt (avslappnad, i form, ha "koll" och få känslan, finliret) innan jag rider i trav. Många tycker att det låter skittråkigt att e.g bara ha skrittat ett tag, men när jag ser vad som händer med hästen, utvecklingen (bådas) så är det för oss rätt väg att gå!

OT (ännu mer OT ;) )Jag tog en bild på T i hagen igår, motljus och jäkligt, men då såg jag verkligen hur han har format om sig. Halsen som tidigare stog ut som en rak pinne från kroppen, var nu lite välvd och utgick lite (ang annan tråd) mer som en förlängning av manken, han börjar helt enkelt på att forma om sig.. skitskoj!

Oj, vad jag gick igång på det du skrev :rofl: Se vad lite positiv feedback kan göra :love:

CiaAn skrev:
Det var verkligen ett trevligt fullblod som gjort stora framsteg i att bli dressyr häst.. och hopphäst? - kollade inte hoppbilderna på nära håll.

Han vinklar om sitt bäckenben jättefint på bildena kring 12-14 - tror jag det var, du sitter väldígt snyggt och föredömligt :) .

Detta ger dig toppbetyg från min sida, du rider så bra!!!!:bump:
:bump:

Å, så över till min senaste aha upplevelse...

Jag fick ett tips från en equiterapueft som var och hjälpte mig med min häst. Han har lätt att få spänningar i länden eftersom han har lätt för att att bli låst där. Om man ryggar hästen i uppförsbackar på vettigt underlag - förslagsvis bra grusväg i inte alltför branta backar och inte heller för flacka. Man bör väl nöja sig med att rygga några få steg och gå fram igen, hellre upprepa övningen. Hästen ska naturligtvis vara väl uppvärmd så att den ´kan rygga relativt uppvärmd och lösgjord. Fick tipset i början av veckan, då vi hade senaste kollen. testade igår och idag när vi red ut. Jag upplevde att han blev lättare att få att sätta under sig. Nu är han i och för sig nygenomgången och bara skrittad i två dagar efter detta. Det ska bli spännande att se om det blir lättare för honom att komma rätt i fortsättningen med dessa ryggningsövningarna i uppförsbacke.

När jag tänkte på hur hästen får sträcka ut musklerna och hur den vinklar bäckenbenet och bakbenen i denna övningen, ju mer glad blir jag över tipset. Lite udda kanske, men ganska genialt:idea:

Mvh
CiaAn

Jag såg dig hos Daniel förra året, detta året kom jag precis när du ridit klart:( (vet inte om du såg att det satt 2 personer där) :D men jag såg ju filmen, han trillar inte ner i formen som han gjorde förra året även om han fortfarande är lite lång bakom sadeln men ni har ju gjort stora framsteg tycker jag.

Har du fått göra rygga -rida-fram-rygga övningen för Daniel? Jag gjorde det förra året, jag var med och red en lektion på Hille och fick sedan 9:or på ryggningarna på tävling. :bow: Han är mkt duktig!! Han satt upp och red på Barcelona förra året och gjorde hela registret så otroligt mjukt och fint i en fantastisk form. Han bara petade på stångtygeln när hon behövde bli lite rundare i nacken.

Det häftigaste var när han placerade min sits i en öppna när vi stod still och så placerade han nacken på det där fina sättet då nosen är en bit framför lodplan och jag kände hur hela ryggen från fram till nacken bara reste sig under en och hur bäckenet vinklade in sig sedan sa han bara NU gör du bara piaffsätet och hästen började piaffera helt perfekt, visserligen kan hon redan piff och puff men inte på det här viset med mig på ryggen:love:

Men han lär ju ut i stort sett som Klimke och gänget tycker jag , man märker inte så särskilt stora skillnader, det är öppna-öppna som gäller där med.

The holy grale skrev:
Jag förstår precis vad du menar och skriver.

Bra att du använder dig av öppna, åtminstone!!

Jag pratar om erfarna ryttare som tar hjälp av de olika rörelserna för att träna sin häst.
Att det kör ihop sig för de mindre erfarna är självklart, eftersom de inte har känslan för hur de ska hjälpa hästen med dessa ypperliga hjälpmedel som "krumelutterna" ändå är.

Menar du allvar att du jämför en nordsvensk med ett fullblod??

Naturligtvis är det skillnad på mycket erfarna ryttare och "vanliga" ryttare i hur man klarar att använda olika rörelser i ett bestämt syfte.
Det är dessutom olika på hästar vad som fungerar, vilket man kan märka och variera mer då om man är erfaren. (Jag räknar mej inte dit vad gäller dressyr om man med erfaren menar en mycket skicklig dressyrryttare:o )
Så mycket känner ju även jag att på vissa hästar kommer man snabbare till lösgjordhet (både jag och hästen) med mer krumelurer, medan andra bara spänner emot mer och då motverkar rörelserna sitt syfte.
Jag är för att först arbeta med grunderna för att få hästen och mig själv lösgjorda så att samarbetet kommer igång och jag kan rida med i stort sett sätet, vikten och blicken. Jag tänker och hästen gör
(inte riktigt förstås :angel: , men känslan kan bli nästan så)
Det handlar också om att få hästen "med på tåget", nu gör vi det här och det är ok. (accpeterar)

Men på vissa hästar måste man använda mer rörelser för att nå dit, hålla deras hjärnor mer sysselsatta, ge lite uppgifter att lösa, de behöver det för att koncentrera sig och bli intresserade. På de hästarna behöver jag det också, för jag har lätt att bli kvar i spänningar själv om hästen inte slappnar av och verkar någotsånär nöjd.

Och varför det? Jo för att jag har en tendens att så fort hästen verkar missnöjd och jag inte vet exakt varför så börjar jag undra om den har ont nånstans, osv, och då tappar jag själv koncentrationen och sitter med halva hjärnan sysselsatt med att klura ut i vilket läge den verkar mest missnöjd och vad förklaringen kan vara. Och då rider jag inte bra.

Hästar är individer, men jag som ryttare har ett grundförhållningssätt
som jag sen måste anpassa efter varje individ.

fio skrev:
Jag såg dig hos Daniel förra året, detta året kom jag precis när du ridit klart:( (vet inte om du såg att det satt 2 personer där) :D men jag såg ju filmen, han trillar inte ner i formen som han gjorde förra året även om han fortfarande är lite lång bakom sadeln men ni har ju gjort stora framsteg tycker jag.

Har du fått göra rygga -rida-fram-rygga övningen för Daniel? Jag gjorde det förra året, jag var med och red en lektion på Hille och fick sedan 9:or på ryggningarna på tävling. :bow: Han är mkt duktig!! Han satt upp och red på Barcelona förra året och gjorde hela registret så otroligt mjukt och fint i en fantastisk form. Han bara petade på stångtygeln när hon behövde bli lite rundare i nacken.

Det häftigaste var när han placerade min sits i en öppna när vi stod still och så placerade han nacken på det där fina sättet då nosen är en bit framför lodplan och jag kände hur hela ryggen från fram till nacken bara reste sig under en och hur bäckenet vinklade in sig sedan sa han bara NU gör du bara piaffsätet och hästen började piaffera helt perfekt, visserligen kan hon redan piff och puff men inte på det här viset med mig på ryggen:love:

Men han lär ju ut i stort sett som Klimke och gänget tycker jag , man märker inte så särskilt stora skillnader, det är öppna-öppna som gäller där med.

Hej!
Jaha, det är du som äger underbara BARSELONA!!! :love: :love:
Då har jag sett dig rida, du rider ju jättebra! Vad det fälttävlan som du red mest? Kan säga att jag verkligen blev förälskad i Barselona, en sån häst! Ni jobbade väl endel med Galoppombyterna också? Det gjorde jag en hel del förra året. sen har vi inte kommit vidare på det eftersom Romantique har varit borta från ridningen hela förra hösten.
Rida fram och rygga övningen är något som vi gjort flera gånger, den är bra. Rider gärna den hemma också. Då får man ju till vinklingen av bäckenbenet väldigt tydligt.
Ja, han har många bra grejer daniel som han bara gör och så dansar hästarna. Har försökt få honom att visa mig hur han gör när han "rundar hästen i överlinjen och placerar nacken" bnär han står framför hästen och "pillar i munnen". Men det är något han trucker på som akupressur och släpper spänningar i nacken och så känner man bara hur hästen växer och fyller ut under sadeln och hela överlinjen. Han är väldigt hemlighetsfull och vill inte berätta just detta... kanske det inte får missbrukas??
I Påskas, skulle han visa mej en grej i galoppen och galopperade själv brevid när jag red i samlad galopp, bara för att visa mig hur jag skulle ta förhållningarna i fingrarna, givetvis understödd av sitsen och RYGGEN då.

Kul att du komenterade och tycker att det har gått framåt :bump:
Hoppas allt går bra för dig och dina underbara hästar också!

Mvh
CiaAn

*KNAPPAR*
Såg igår en som ridit i den rätta skolan:confused:

Den nya tränaren frågade om hästen då gick som i normala fall.
Det gjorde den.

här hade vi ett normalfall på där man tror att hästen går i samlad form.
Det gjorde den inte, utan gick i framvikt. Trots att ryttaren hade sitt bäcken i rätt position.
Den var jätteduktig o kunde OBS: korta sin galopp utan att dra ner på takten, men den blev framtung.

Jag tror att det är "farligt" att lära ut att bara man har sitt eget bäcken rätt så hamnar hästens rätt.
Dressyr är en komplex mix av såå mkt. mer.

Tro :devil: att ryttaren blev perplex:confused:
Hästen som tidigare varit mkt rörlig o energisk gick nu o släpade benen i sågspånet.
De fick rida snabba tempoväxlingar för att få hästen mer energisk o kvick.
Efter det så kom det lite korrekt samling:) . där den sen aktiverade o fick bakbenen att bära mer vikt.
Den förra tränaren ville att samlingen skulle ske med sätet allena, men nu fick den hjälp av halvhalter på yttertygeln:idea:

Med den nya tränaren så finns det gott hopp om att de hamnar på rätt väg o kommer vidare.

axel skrev:
*KNAPPAR*

Jag tror att det är "farligt" att lära ut att bara man har sitt eget bäcken rätt så hamnar hästens rätt.
.

Kanske skrämmande vad vet jag.

Personligen så rider jag mer än ett bäcken (en hel häst) så du har ju helt rätt i att ridning är komplicerat, det blir ju ingen 'ridning' av att bara kontrollera bäckenet. Men har man ingen kontroll över bäckenet så har man ingen kontroll över resten - om vi pratar form...

Vad det handlar om är till att börja med att 'släppa upp' ryggen genom att placera sig i en sådan possition att det blir lättare för hästen att komma upp med ryggen.
Hästen kommer upp med ryggen när ryttaren tillåter den........

En bra sits är _grunden_ sedan lägger vi till hjälpgivning.

hjälpgivning utan grund brukar inte bli så bra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka