Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst går mycket bättre med luftstoppad sadel.. Så min är på omstoppning nu, till luft . Vart jätteskillnad på galoppen när jag prövade luft istället för ull. Hästen vill ha luft i. Tror att det som jag ska få heter flair dock, inte cair.minimi skrev:Hur många av er rider med Cair-sadel? Dvs luft. Jag provade en på skoj en gång och oj vad hästen tyckte om den. Den verkade känna sig lätt !Någon som rider med sån? Jag rider i M&N men den ligger som sagt inte riktigt bra längre. (Ja jag vet det är utanför ämnet, men det påverkar ju hur hästen rör sig det också)
minimi skrev:Hur många av er rider med Cair-sadel? Dvs luft. Jag provade en på skoj en gång och oj vad hästen tyckte om den. Den verkade känna sig lätt !Någon som rider med sån? Jag rider i M&N men den ligger som sagt inte riktigt bra längre. (Ja jag vet det är utanför ämnet, men det påverkar ju hur hästen rör sig det också)
Nej, det är inte själva krumelutterna som är svaret.mackan skrev:japp. jag rider också krumelutter.
Men jag inser att det inte är krumelutterna i sig som är svaret till lösgjordheten. det ser du nog om du läser ingående samt resten av svaren som är inne på samma linje de med.
så var det med det.
Susan skrev:Tycker att det låter som du har en bra tränare
The holy grale skrev:Nej, det är inte själva krumelutterna som är svaret.
De är en hjälp på vägen.
Men bara om man vet hur man ska göra dem på ett riktigt sätt och har känsla för ridning. Om känslan fattas så blir det säkerligen bara spänning i både häst och ryttare.
Det finns ju en anledning till att dessa rörelser har tagits i användning, för väldigt länge sedan.
Och jag tycker inte heller att man ska göra för avancerade krumelutter för tidigt i utbildningen, men troligtvis tidigare än du tycker.
Där kommer ridkänlan in i igen, man känner när det är dags för vissa saker och när man kan ha vinning av att träna på ett visst sätt och på vissa saker.
Man kan inte alltid följa en bestämd mall. Så är det i verkligheten.
Susan skrev:hoppsan det skulle till malinsky
men det gäller säkert dig också
Susan skrev:hoppsan det skulle till malinsky
men det gäller säkert dig också
CiaAn skrev:Det var verkligen ett trevligt fullblod som gjort stora framsteg i att bli dressyr häst.. och hopphäst? - kollade inte hoppbilderna på nära håll.
Han vinklar om sitt bäckenben jättefint på bildena kring 12-14 - tror jag det var, du sitter väldígt snyggt och föredömligt .
Detta ger dig toppbetyg från min sida, du rider så bra!!!!
Å, så över till min senaste aha upplevelse...
Jag fick ett tips från en equiterapueft som var och hjälpte mig med min häst. Han har lätt att få spänningar i länden eftersom han har lätt för att att bli låst där. Om man ryggar hästen i uppförsbackar på vettigt underlag - förslagsvis bra grusväg i inte alltför branta backar och inte heller för flacka. Man bör väl nöja sig med att rygga några få steg och gå fram igen, hellre upprepa övningen. Hästen ska naturligtvis vara väl uppvärmd så att den ´kan rygga relativt uppvärmd och lösgjord. Fick tipset i början av veckan, då vi hade senaste kollen. testade igår och idag när vi red ut. Jag upplevde att han blev lättare att få att sätta under sig. Nu är han i och för sig nygenomgången och bara skrittad i två dagar efter detta. Det ska bli spännande att se om det blir lättare för honom att komma rätt i fortsättningen med dessa ryggningsövningarna i uppförsbacke.
När jag tänkte på hur hästen får sträcka ut musklerna och hur den vinklar bäckenbenet och bakbenen i denna övningen, ju mer glad blir jag över tipset. Lite udda kanske, men ganska genialt
Mvh
CiaAn
The holy grale skrev:Jag förstår precis vad du menar och skriver.
Bra att du använder dig av öppna, åtminstone!!
Jag pratar om erfarna ryttare som tar hjälp av de olika rörelserna för att träna sin häst.
Att det kör ihop sig för de mindre erfarna är självklart, eftersom de inte har känslan för hur de ska hjälpa hästen med dessa ypperliga hjälpmedel som "krumelutterna" ändå är.
Menar du allvar att du jämför en nordsvensk med ett fullblod??
fio skrev:Jag såg dig hos Daniel förra året, detta året kom jag precis när du ridit klart (vet inte om du såg att det satt 2 personer där) men jag såg ju filmen, han trillar inte ner i formen som han gjorde förra året även om han fortfarande är lite lång bakom sadeln men ni har ju gjort stora framsteg tycker jag.
Har du fått göra rygga -rida-fram-rygga övningen för Daniel? Jag gjorde det förra året, jag var med och red en lektion på Hille och fick sedan 9r på ryggningarna på tävling. Han är mkt duktig!! Han satt upp och red på Barcelona förra året och gjorde hela registret så otroligt mjukt och fint i en fantastisk form. Han bara petade på stångtygeln när hon behövde bli lite rundare i nacken.
Det häftigaste var när han placerade min sits i en öppna när vi stod still och så placerade han nacken på det där fina sättet då nosen är en bit framför lodplan och jag kände hur hela ryggen från fram till nacken bara reste sig under en och hur bäckenet vinklade in sig sedan sa han bara NU gör du bara piaffsätet och hästen började piaffera helt perfekt, visserligen kan hon redan piff och puff men inte på det här viset med mig på ryggen
Men han lär ju ut i stort sett som Klimke och gänget tycker jag , man märker inte så särskilt stora skillnader, det är öppna-öppna som gäller där med.
axel skrev:*KNAPPAR*
Jag tror att det är "farligt" att lära ut att bara man har sitt eget bäcken rätt så hamnar hästens rätt.
.