Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
Jag är inte ute efter att idiotförklara, men att det underlättar dskussion om man håller isär begreppen.
Grundridning enligt tyskarna= takt, löstillåtenhet, och rätt kontakt med bettet,(vilket är synonymt med en grundläggande pilbåge) görs på unghästar, outbildade, eller felridna hästar. Där är krumelutterna hörnpasseringar för mig.
Grudnridningen pågår tills dess att hästen orkar gå med grundspänningen i pilbågen hela tiden i en lång unghästform.
Fortsatt utbildning = Schwung, Muskulärt raktriktande, och Samling, där krumeluttar jag allt jag (och hästen) bara orkar.
I Skritt och trav är min nuvuarande häst förbi grundridningsnivå, därför rider jag öppna,sluta, skänkelvikning i trav.
I Galoppen är han på grudnridningsnivå. (Detta eftersom jag det senaste året lagt galoppen helt på hyllan då jag insåg att problemen satt hos mig i form av låsningar i bäckenet osv...)
Angående galoppen; Jag kan lösa de på två sätt. Låta honom rulla på i hans naturliga balans vilket kommer att ge en framtung galopp som inte är ren i takten. han komemr då inte att arbeta korrekt över ryggen.
Det vill inte jag. De muskler som han kommer att stärka då kommer att motarbeta korrekt samling senare , Jag tycker också att det blir för påfrestande för hans framben.
Eller så kan jag göra som jag tänker göra, stärka honom genom fattningar och samla och bryta av innan han ( eller jag) faller framåt.
axel skrev:
Du skrev att hästen inte orkade många steg efter fattningen o då undrade jag på vilket sätt du gjorde för att underlätta för honom, för att kunna orka längre sträckor.
Du skrev inte :- att trots upprepade halvhalter så föll han isär el. dylikt.
Jag underlättade genom att sitta i balans själv så länge jag orkade.
På en häst som är avlad för att luta sig framåt och dra, är det inte helt naturligt att arbeta tvärtom.
Det är skillnad på halvbloden, där kan du om du bara sitter still _åka_ häst, och när de är på väg att tippa framåt så ger du en halvhalt och så kommer de tillbaka.
Det är inte så enkelt med hästar som har en mindre gynnsam exteriör.
En nordis är inte avlad för att arbeta i Dressyrbalans. För att komma tillbaka över bakbenen måste den vara väldigt väldigt stark.
Det är samma sak för mig. Jag är byggd som en viking. Gymnastik är inte lätt för mig. Om jag skall göra samma sak som en gymnast så måste jag ha väldigt mycket mer muskelstyrka, eftersom jag har väldigt mycket mer kropp att balansera och spänsta med.:smirk:
En del av galoppen är ju en resning av framdelen på ett helt annat sätt än vad hästen behöver göra i traven och skritten.
Om 900 kg häst skall göra det, med en 'viking ovanpå' så krävs en enorm kraftutväxkling både i rumpa och över ryggen, för att inte tala om de muskler som stabilserar revbenen och lyfter framdelen.
Dessa tränas inte alls på samma sätt i skritt och trav.
Följdaktiligen så orkar inte min häst galoppera korrekt särskilt långt. Det är min bedömning, det är min nuvarande tränares bedömning, min förra tränares bedömning, samt den domare som dömde honom i en programridningsträning i lätt A :5 (tror jag det var, det var förvänd galopp en liten bit...) för några år sedan (med en annan ryttare då förståss)
axel skrev:
Man vill väl i slutändan ha ngn användning av all teori och kunna diskutera om de håller i praktiken.
Om den tyska teorin håller i praktiken kan vi ju diskutera om du vill
Vi kan ju också diskutera hur det kommer sig att framben rör sig i sirap? _varför_ de inte är snabba nog...
Eller vad som händer när man gör en halvhalt på en häst som går med sänkt rygg....
Eller vad som händer om man gör en halvhalt när man själv sitter i svank.
Eller inte händer........