Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Susan skrev:
Man hallå!!!
Djävla människa :D

d3cere2.jpg

:love: :love: :love:

Jag kan inte ens se vad det föreställer sidan kan ej visas:confused:

axel skrev:
Jag menar ett överdrivet knäslut, klämmande.
Susan skrev:
Gjorde du det i alla gångarter?

Var det inte så att vi krumellutterade för att i första hand lösgöra hästen o öva vår o hästens koordination?

Händer detta, så enkelt om du sitter upp på en annan häst oxå?
*Knapplån* Till alla som vill läsa.
Först spyr ni er gröna över elitens sätt att träna med hjälp av rollkur mm.

Nu har ni hittat en ny grej: "krumelutter", (för guds skull använd er inte av lösgörande eller samlande rörelser för att träna er häst)!!

Det är den "nya" dödssynden tydligen....

Jag tror nog att de väldiga tyskarna också använder sig av dessa rörelser.

Alla hästar som är lösgjorda och samlade kan galoppera ganska smärtfritt utan att man ska behöva ha en så "stark" sits att man blir blå i ansiktet.
Vissa av er kanske skulle behöva dessa krumelutter i alla fall.... :devil:

Det finns en logisk förklaring till att vissa står och stampar på samma ställe år ut och år in, och hoppsan, pållen fyller tjugo, och vi kan inte galoppera ordentligt!! :eek: Konstigt :confused: :angel:

emma-vsm skrev:
Jag undrar om alla hästar vill arbeta på ett korrekt sätt, om dom har styrkan att göra det...?
Om jag uppfattar min häst som lite lat, gör inte mer än han måste, är detta för att jag hindrar honom med min kropp omedvetet?

Om jag har en korrekt sits, kommer hans engagemang som ett brev på posten?

Jag är lite frustrerad för jag vet inte riktigt var jag står i alltihop..

Svar nej kan ju bara tala ur mina egna erfarenheter men Hille hatar dressyr och särskilt när man måste arbeta korrekt han måste övertalas för att göra det där lilla extra och han har en vilja av stål men det är ju det som gör honom till en sådan fantastisk terränghäst, han är i stort sett helt självgående i *** klass och det är inte många som är, fast han har ju varit helt galen till gränsen på livsfarlig i sin övermodighet , lagt tungan över bettet och vräkt sig över hinder och annat som jag inte ens vill tänka på:crazy: Så det enda engagemang som någonsin kommer som ett brev på posten när det gäller honom är när det står hinder framför honom, då är han riktigt riktigt glad.

Synd om han nu då bara:angel:

Sitter och rättar andra.
Det är precis vad du själv gör! :idea:

Säger inte att du har fel i allt du skriver men i bland skenar du allt i väg lite...:angel:

The holy grale skrev:
axel skrev:
Jag menar ett överdrivet knäslut, klämmande.
*Knapplån* Till alla som vill läsa.
Först spyr ni er gröna över elitens sätt att träna med hjälp av rollkur mm.

Nu har ni hittat en ny grej: "krumelutter", (för guds skull använd er inte av lösgörande eller samlande rörelser för att träna er häst)!!

Jag tror nog att de väldiga tyskarna också använder sig av dessa rörelser.

Alla hästar som är lösgjorda och samlade kan galoppera ganska smärtfritt utan att man ska behöva ha en så "stark" sits att man blir blå i ansiktet.
Vissa av er kanske skulle behöva dessa krumelutter i alla fall.... :devil:

Det finns en logisk förklaring till att vissa står och stampar på samma ställe år ut och år in, och hoppsan, pållen fyller tjugo, och vi kan inte galoppera ordentligt!! :eek: Konstigt :confused: :angel:

Dom tyskar jag har tränat hos har gått i lära hos R. Klimke, Balkenhool och den linjen, dom använder i stort sett bara öppna öppna och åter öppnatänk för att lösgöra och stärka och samla och rakrikta i alla gångarter dvs i all grundridning När hästen gör det är det inget problem med att göra något annat heller. Dom som inte kan galoppera får ju inte ut hästen på yttertygeln och kan inte heller samla och då finns det inget bättre sätt än just tänka öppna.

Jag vet inte vad du eller dom andra menar med att krumelutta men jag ser ingen mening med att krumelutta i grundridningen därför hästen klarar inte att krumelutta korrekt om inte grundridningen redan är satt vilket bara innebär att ryttaren måste kompensera bristerna med sin sits i krumelutten och vad är det för mening? Vad lär sig hästen av det mer än att försöka komma undan och avlasta sig eftersom den inte är stark nog?

Det går fortare att grundutbilda enl Klimke mfl sättet dvs den rena klassiska läran är det ju och sedan är rörelserna i sig inga som helst problem. Jag har provat båda vägarna och denna vägen är helt klart att föredra och går mkt mkt fortare i längden anser JAG. Dessutom är det extremt logiskt för hästen.

Sen får ju folk träna som dom vill , men jag har sett så mkt av just denna ridning dom senaste åren när jag besökt Tyskland och vilken skillnad det gör och hur mkt dom utvecklas på rätt kort tid och hur starka dom blir, eftersom jag ser dom då och då och inte var och varannan dag är det lättare att se utvecklingen.

Susan skrev:
Mest i skritt och trav, av förklarliga skäl så måste nordis vara väldigt stark för att ens gå självbärig i galoppen. :o Så i galopp blev det mer fattning i uppförsbacke och sedan orkade han inte så länge.

En häst som ska lära sig att samla sig, måste man hjälpa till det i början, för att senare bara påminna ibland.

Säger man inte att :- man ska rida som i en galoppfattning i varje steg?
Jag tycker att det är lite överdrivet, men man bör göra halvhalter för att hjälpa hästen tillbaka till sin balans.

På en sådan häst tror jag inte att det räcker med att bara sitta o åter sitta.

Nu har du nog virrat till det lite

The holy grale skrev:

:

Nu har du läst slarvigt, eller så begrier du inte..
Det jag menar är att krumelutter inte är en garant för att få hästen att komma upp med ryggen.
Sitter felet i grundridningen så hjälper inga krumelutter i världen - hästen kommer inte upp med ryggen i alla fall.

The holy grale skrev:
:

Jajamensann, hästen kan galoppera, det är jag som inte kan.
Jag har skrivit flera gånger att jag har en skada, och efter den så är det enda _jag_ kan göra korrekt, är att galoppera åt vänster på den här hästen, som är stor i rörelserna och bred som ett matsalsbord.

Det är ganska stor skillnad att galoppera på en nordsvensk som ser ut som en Ardenner och är avlad för att gå på bogarna - och på ett halvblod.
Sedan beror det också på vilken kvalitet man vill ha i galoppen.
På ett halvblod med bra exteriör så är det så enkelt (om man inte sitter illa) att du gör en halvhalt och hästen vinklar bäckenet.

Nordis behöver mycket mer hjälp än så för att vinkla om bäckenet och gå självbärig i balans. Nordis behöver likaväl som fullbloden att jag sitter i exakt rätt possition hela tiden.

Problemet är alltså att jag inte kan behålla min galoppposition åt höger efter denna skada.
Jag stärker då mig själv genom att rida öppna vilket jag klarar av.

Istället för att rida rörelser jag inte klarar av att rakrikta i, så rider jag rörelser som jag klarar av rent fysiskt och därmed är hästen väl förberedd och jämn musklad.

The holy grale skrev:

Visst finns det en logisk förklaring.

Min bristande ridskicklighet rår jag själv över, att en del muskler behöver lång rehabilitering rår jag inte över, och att det blir ännu svårare när jag har en sjukdom som gör att jag inte kan träna gör det hela mer komplicerat.
Däremot kan jag ju knappast hålla med om att vi står och stampar.

Jag förstår precis vad du menar och skriver.

Bra att du använder dig av öppna, åtminstone!!

Jag pratar om erfarna ryttare som tar hjälp av de olika rörelserna för att träna sin häst.
Att det kör ihop sig för de mindre erfarna är självklart, eftersom de inte har känslan för hur de ska hjälpa hästen med dessa ypperliga hjälpmedel som "krumelutterna" ändå är.

Menar du allvar att du jämför en nordsvensk med ett fullblod??

axel skrev:
En häst som ska lära sig att samla sig, måste man hjälpa till det i början, för att senare bara påminna ibland.

Säger man inte att :- man ska rida som i en galoppfattning i varje steg?
Jag tycker att det är lite överdrivet, men man bör göra halvhalter för att hjälpa hästen tillbaka till sin balans.

På en sådan häst tror jag inte att det räcker med att bara sitta o åter sitta.
Jag VET att det inte räcker!!

KNAPPLÅN

Ahhh dessa ständiga 'missförstånd'

'Att sitta' handlar om att sitta i rätt possition för respektive rörelse.
Självklart rider man halvhalter.

En nordis är känslig som ett fullblod, den kan lätt bli het - däremot är den ju givtevis inte lika snabb och elektrisk - vilket jag redan har skrivit.

Vi har olika system, vi har olika teori, jag bryr mig inte om ngn tycker mitt system är dåligt eller att jag är _dålig_ det bjuder jag på.

Jag har valt mitt system, jag har valt min väg, jag har tillit till min tänare. Jag vet vad jag vill uppnå, jag har en plan för hur jag skall uppnå nästa delmål. Det räcker för mig.

När diskussionen övergår från en teoretisk diskussion om ett fysiologiskt fönster och biomekaniska förutsättningtar, till att det finns ett ridfacit, blir den ointressant och meningslös för mig.

fio skrev:
Dom tyskar jag har tränat hos har gått i lära hos R. Klimke, Balkenhool och den linjen, dom använder i stort sett bara öppna öppna och åter öppnatänk för att lösgöra och stärka och samla och rakrikta i alla gångarter dvs i all grundridning När hästen gör det är det inget problem med att göra något annat heller. Dom som inte kan galoppera får ju inte ut hästen på yttertygeln och kan inte heller samla och då finns det inget bättre sätt än just tänka öppna.

Jag vet inte vad du eller dom andra menar med att krumelutta men jag ser ingen mening med att krumelutta i grundridningen därför hästen klarar inte att krumelutta korrekt om inte grundridningen redan är satt vilket bara innebär att ryttaren måste kompensera bristerna med sin sits i krumelutten och vad är det för mening? Vad lär sig hästen av det mer än att försöka komma undan och avlasta sig eftersom den inte är stark nog?

Det går fortare att grundutbilda enl Klimke mfl sättet dvs den rena klassiska läran är det ju och sedan är rörelserna i sig inga som helst problem. Jag har provat båda vägarna och denna vägen är helt klart att föredra och går mkt mkt fortare i längden anser JAG. Dessutom är det extremt logiskt för hästen.

Sen får ju folk träna som dom vill , men jag har sett så mkt av just denna ridning dom senaste åren när jag besökt Tyskland och vilken skillnad det gör och hur mkt dom utvecklas på rätt kort tid och hur starka dom blir, eftersom jag ser dom då och då och inte var och varannan dag är det lättare att se utvecklingen.

Ungefär så ja :D

Men det kan väl vara provocerande...

Länken funkar, Tesorero 147.

:love:

Senast ändrad:

emma-vsm skrev:
Jag undrar om alla hästar vill arbeta på ett korrekt sätt, om dom har styrkan att göra det...?
Om jag uppfattar min häst som lite lat, gör inte mer än han måste, är detta för att jag hindrar honom med min kropp omedvetet?

Om jag har en korrekt sits, kommer hans engagemang som ett brev på posten?

Jag är lite frustrerad för jag vet inte riktigt var jag står i alltihop..

Nej nej. Vissa är superambitiösa och samarbetsvilliga och andra lata, de vet precis vad de gillar och de inte gillar. Som vi människor. Jag hade en fullblodsvalack som blev mycket gammal och som tillhörde mamma först. Det var världens tydligaste häst på alla sätt. I mimik, kroppsspråk och allt.

När man sadlade såg han uttråkad ut om det var dressyrsadeln. Drog en djup suck. Gick man mot ridhuset släpade han benen efter sig. Mycket ovilja, mycket köra ut bogen och mycket låtsas bli rädd för att komma undan innan han började arbeta. (Men då var han fin:love: )

Men om det var tex kvällsmat snart så kunde han jobba perfekt redan från start :angel: Det slog inte fel. Jag lovar. (Red ofta dressyr kvällstid. :D )

Hoppsadeln var det glada miner med. Då struttade han med glada kliv iväg och klippte förväntansfullt med öronen. Action:bump: Ute i skogen ställde han upp på allt. Hoppade vad som helst utan att tveka, modig och tuff. Det var en psykiskt tuff häst.

Andra som tex den kära hingsten njöt av sig själv i dressyren, att visa upp sig och att göra sitt bästa. Löjligt svag för beröm.

Den nuvarande är nog mer åt skogsluffarhållet om hon får bestämma.
Dressyren är inte favorit men hon är ju sto och samtidigt ambitiös.

Så det blev långt, men alla hästar är personligheter och de föredrar vissa saker, vissa är lata som en del människor, de sitter helst under en korkek och luktar på blommorna:angel:

Men med ridning som är ok för hästen, på hästens villkor (så långt det är möjligt) där kraven är lagom, ryttaren i balans och fokuserad, så gillar hästarna arbetet bättre. Det är i alla fall min erfarenhet.

fio skrev:

Det håller jag oxå med om. Enligt samma linje kan vi dra diskussionen som varit på tapeten tidigare, hur man anser sig måsta "rida loss" sin häst med hjälp av div "krumelurer" under varje ridpass, hästen sägs vara spänd, gå emot osv osv. Jag tror mycket av det har att göra med att man rider för mycket med egen spänning/oförmåga att tillåta hästen att "släppa loss", - och då blir det en ond cirkel.

Hoyl Grale - du har valt att missförstå och som vanligt är det Kravlare som passar på att hugga... Det är inte krumelurerna i sig som spelar roll det är ju ingen som predikar om att de ska bort eller är fel - utan att det är värdelös att tro att man ska lösgöra med hjälp av krumelutter, utan hänsyn till hur man rider.

*kl*

Delvis knapplån i alla fall :)

Lösgör man genom krumelurer, eller tillåter man hästen att lösgöra sig genom att rida dessa?

Ändamålet helgar medlen, eller tvärt om!?

Min fundering grundar sig i att jag får rida mycket volter, serpentiner osv för att JAG ska använda min kropp korrekt när jag rider.. gör jag bara rätt så har jag (hästen) inga problem.. det är ju inte hästen som ska lösgöras i detta fallet, det är jag! :angel:

malinsky skrev:
*kl*

Delvis knapplån i alla fall :)

Lösgör man genom krumelurer, eller tillåter man hästen att lösgöra sig genom att rida dessa?
samma sak?

Ändamålet helgar medlen, eller tvärt om!? Nja det var inte så jag menade. är du i balans och utan spänningar själv så kan du ju rida hur mycket krumelutter du vill utan att inverka negativt på hästen i princip...är du det inte, kan du "spänna till" hästen i stället om övningarna är för avancerade för ryttarens fysiska kontroll.

Min fundering grundar sig i att jag får rida mycket volter, serpentiner osv för att JAG ska använda min kropp korrekt när jag rider.. gör jag bara rätt så har jag (hästen) inga problem.. det är ju inte hästen som ska lösgöras i detta fallet, det är jag! :angel:

Hur lösgör du dig själv genom dessa övningar?Skulle du bli lika "lösgjord" om du fokuserade på en avslappnad sits, utan spänningar, (och fick konkret hjälp med metoder att komma i detta stadie av tränaren), följa med hästens rörelser, och red en ått volt?

101010101010

Susan skrev:
KNAPPLÅN

Kan du sluta att ständigt idiotförklara när man inte förstår hur DU menar. Jag läser det du skriver.
Du skrev att hästen inte orkade många steg efter fattningen o då undrade jag på vilket sätt du gjorde för att underlätta för honom, för att kunna orka längre sträckor.
Du skrev inte :- att trots upprepade halvhalter så föll han isär el. dylikt.

.

När diskussionen övergår från en teoretisk diskussion om ett fysiologiskt fönster och biomekaniska förutsättningtar, till att det finns ett ridfacit, blir den ointressant och meningslös för mig.[/QUOTE
]
Man vill väl i slutändan ha ngn användning av all teori och kunna diskutera om de håller i praktiken.

Sen undrar jag nu vad som är krumelutter?
Jag trodde att det var allt utom rakt fram. Öppna är väl ändå en rörelse?
eller vilken definition har den?

Jag rider gärna serpentiner o volter o sen sk. vikn., i låg form i början av ett pass.

Är slarvig(?) med hörnpasseringar på träning, för att det antingen är för löst underlag eller så har man harvat upp en vall i hörnet.
Det är dock inga problem att rida korrekt i dessa på tävling, om hästen är lösgjord genom andra rörelser typ volter el. skolor.

Senast ändrad:

samma sak?

Ja, precis.. det var det jag var ute och "for" efter.. det kanske är samma sak!?

Ändamålet helgar medlen, eller tvärt om!? Nja det var inte så jag menade. är du i balans och utan spänningar själv så kan du ju rida hur mycket krumelutter du vill utan att inverka negativt på hästen i princip...är du det inte, kan du "spänna till" hästen i stället om övningarna är för avancerade för ryttarens fysiska kontroll.

Håller med! :bow:

Min fundering grundar sig i att jag får rida mycket volter, serpentiner osv för att JAG ska använda min kropp korrekt när jag rider.. gör jag bara rätt så har jag (hästen) inga problem.. det är ju inte hästen som ska lösgöras i detta fallet, det är jag!

Hur lösgör du dig själv genom dessa övningar?Skulle du bli lika "lösgjord" om du fokuserade på en avslappnad sits, utan spänningar, (och fick konkret hjälp med metoder att komma i detta stadie av tränaren), följa med hästens rörelser, och red en ått volt?

Jag "kommer till ridning" fokuserar på uppgiften och blir mer medveten om kroppens spänningar när jag gör dessa "krumelurer" då de är svåra att göra med en massa spänningar i kroppen. OBS! Detta är hur jag fungerar!! :)

Oj, vem är det som hugger??

Jag skriver att man lösgör en häst med hjälp av det ni kallar krumelutter OM man har känslan och erfarenheten som behövs...

T o m Susan använder öppna till detta ändamål. :idea:

Väljer inte att missförstå någonting utan är av en annan uppfattning bara.

Tyskarna rider jättebra, inte tal om annat.

Tycker bara att vissa av er tolka saker lite lustigt.

Om du tittar efter när jag registrerade mig så har jag varit med ett litet tag i alla fall.

Visst är jag en såkallad kravlare, men en del av oss har annat att göra också. Rida arbeta umgås med vänner å så...

Tycker inte du att alla har rätt att skriva vad de tycker bara för att de inte sitter vid datorn hela dagarna??

Susan skrev:
KNAPPLÅN

En nordis är känslig som ett fullblod, den kan lätt bli het - däremot är den ju givtevis inte lika snabb och elektrisk - vilket jag redan har skrivit.

Vi har olika system, vi har olika teori, jag bryr mig inte om ngn tycker mitt system är dåligt eller att jag är _dålig_ det bjuder jag på.

Jag har valt mitt system, jag har valt min väg, jag har tillit till min tänare. Jag vet vad jag vill uppnå, jag har en plan för hur jag skall uppnå nästa delmål. Det räcker för mig.

När diskussionen övergår från en teoretisk diskussion om ett fysiologiskt fönster och biomekaniska förutsättningtar, till att det finns ett ridfacit, blir den ointressant och meningslös för mig.
Ingen har sagt att du är dålig, vissa av oss håller bara inte med i allt du skriver och tycker, det är allt!!

Om alla tyckte lika skulle det inte bli några diskussioner, och det här är ett diskussionsforum.

Du måste lära dig att tåla att inte alla tycker precis som du, det blir roligare och intressantare diskussioner då om alla får vara med och säga sitt utan att bli avsnoppade!

Jag är inte ute efter att idiotförklara, men att det underlättar dskussion om man håller isär begreppen.

Grundridning enligt tyskarna= takt, löstillåtenhet, och rätt kontakt med bettet,(vilket är synonymt med en grundläggande pilbåge) görs på unghästar, outbildade, eller felridna hästar. Där är krumelutterna hörnpasseringar för mig.

Grudnridningen pågår tills dess att hästen orkar gå med grundspänningen i pilbågen hela tiden i en lång unghästform.

Fortsatt utbildning = Schwung, Muskulärt raktriktande, och Samling, där krumeluttar jag allt jag (och hästen) bara orkar.

I Skritt och trav är min nuvuarande häst förbi grundridningsnivå, därför rider jag öppna,sluta, skänkelvikning i trav.
I Galoppen är han på grudnridningsnivå. (Detta eftersom jag det senaste året lagt galoppen helt på hyllan då jag insåg att problemen satt hos mig i form av låsningar i bäckenet osv...)

Angående galoppen; Jag kan lösa de på två sätt. Låta honom rulla på i hans naturliga balans vilket kommer att ge en framtung galopp som inte är ren i takten. han komemr då inte att arbeta korrekt över ryggen.
Det vill inte jag. De muskler som han kommer att stärka då kommer att motarbeta korrekt samling senare , Jag tycker också att det blir för påfrestande för hans framben.

Eller så kan jag göra som jag tänker göra, stärka honom genom fattningar och samla och bryta av innan han ( eller jag) faller framåt.

axel skrev:
Du skrev att hästen inte orkade många steg efter fattningen o då undrade jag på vilket sätt du gjorde för att underlätta för honom, för att kunna orka längre sträckor.
Du skrev inte :- att trots upprepade halvhalter så föll han isär el. dylikt.

Jag underlättade genom att sitta i balans själv så länge jag orkade.
På en häst som är avlad för att luta sig framåt och dra, är det inte helt naturligt att arbeta tvärtom.
Det är skillnad på halvbloden, där kan du om du bara sitter still _åka_ häst, och när de är på väg att tippa framåt så ger du en halvhalt och så kommer de tillbaka.
Det är inte så enkelt med hästar som har en mindre gynnsam exteriör.

En nordis är inte avlad för att arbeta i Dressyrbalans. För att komma tillbaka över bakbenen måste den vara väldigt väldigt stark.

Det är samma sak för mig. Jag är byggd som en viking. Gymnastik är inte lätt för mig. Om jag skall göra samma sak som en gymnast så måste jag ha väldigt mycket mer muskelstyrka, eftersom jag har väldigt mycket mer kropp att balansera och spänsta med.:smirk:

En del av galoppen är ju en resning av framdelen på ett helt annat sätt än vad hästen behöver göra i traven och skritten.

Om 900 kg häst skall göra det, med en 'viking ovanpå' så krävs en enorm kraftutväxkling både i rumpa och över ryggen, för att inte tala om de muskler som stabilserar revbenen och lyfter framdelen.
Dessa tränas inte alls på samma sätt i skritt och trav.

Följdaktiligen så orkar inte min häst galoppera korrekt särskilt långt. Det är min bedömning, det är min nuvarande tränares bedömning, min förra tränares bedömning, samt den domare som dömde honom i en programridningsträning i lätt A :5 (tror jag det var, det var förvänd galopp en liten bit...) för några år sedan (med en annan ryttare då förståss)

axel skrev:
Man vill väl i slutändan ha ngn användning av all teori och kunna diskutera om de håller i praktiken.

Om den tyska teorin håller i praktiken kan vi ju diskutera om du vill:D

Vi kan ju också diskutera hur det kommer sig att framben rör sig i sirap? _varför_ de inte är snabba nog...

Eller vad som händer när man gör en halvhalt på en häst som går med sänkt rygg....

Eller vad som händer om man gör en halvhalt när man själv sitter i svank.

Eller inte händer........

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka