Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
Jag vet inte hur du lyckades klistra ihop det så där
hmmm, tidigare i debatten har det hävdats att hästen inte kunde använda sina magmuskler alls - för då kunde den inte andas heller.
Nu är vi då i nästa stadie....
Om man se det såhär...
(Vägen till samling ur ett biomekaniskt perspektiv)
Slappna av i överlinjen
påbörja bågspänning
upp_lyftning_ av framdelen
ökad artikulation i lederna
viktförkjutning bakåt och kraftigare bågspänning.
Bara att få hästen att höja ryggen skapar ingen samling = viktförrkjutning bakåt.
Att bara knäa funkar inte heller .
En båge; börjar vid en bas,går sedan upp och går sedan lika mycket ned igen vid nästa bas.
Den här bågen vill vi ju ha lätt framtill.
Hästen kan lyfta sin framdel på 'två sätt'. Dels att den lyfter framdelen med ryggmusklerna, men gör den inget mer så ser blir den ockå en hängmatta.
Istället så kan den då, efter att den vikt in rumpan, rikta resten av kroppen framåt/uppåt - istället för att gå nedåt igen.
Precis som fio skriver, så har bröstmusklerna en del i detta, liksom alla muskler i den muskelslinga som bålen hänger i, mellan frambenen.
Hästen växer framtill även tredimensionellt,
den blir 'vidare' på samma sätt som en muskleknutte som bröstar sig. Det måste den om den den skall kunna lyfta och stabilisera framdelen
Jag skulle vilja påminna om att hästen bål har många leder. Leder är rörliga de kan både böjas uppåt och nedåt...
För att inte ryggen bara skall böjas nedåt när ryggmusklerna lyfter, så måste hästkroppen stabiliseras.
Både av muskler på undersidan, men också av muskler på runt revbenen, (det är samma muskler som hästen andas med)
Varenda människa som jobbat fysiskt eller idrottat är medveten om detta.
Du använder inte kroppen på samma sätt, när du går till brevlådan som när du gör svikthopp.
Om du skall göra svikthopp kan du inte vart sladdrig som en trasdocka utan du måste stabilisera bålen.
Om andningsmusklaturen (serratus dorsalis, och intercostalis) är med och skapar power så kan man ju alltid andas med diafragman = vilket man måste göra iallafall då sådant arbete är så syrekrävande... Hoppning är syrekrävande.. Om man blockerade lungorna så skulle inte hsäten komma runt banan.......
Ibalnd här på buke verkar det som det finns bara _ett sätt_ att rida.
Därför sitter man och 'rättar' andra
Personligen så skiter jag i om andra tycker att mitt sätt/ det tyska sättet är rätt, eller inte. Jag tycker att den tyska ridningen talar för sig själv...
(smileys för att få det mer lättläst)