Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Susan skrev:
jag fick öva halvhalter som verkligen skulle vara 'små hopp' och det verkligen blev det , även i trav - när jag gjorde
rätt :confused:

Det är nog detta som jag menar i mina halvhalts förklaringar.

Tycker inte om det där med knäslut, men jag kanske missförstår dig.

Man stänger lungkapaciten med detta.
Hopp ryttarna bromsar ofta hästen så.

Jag vet inte hur du lyckades klistra ihop det så där :D :p

hmmm, tidigare i debatten har det hävdats att hästen inte kunde använda sina magmuskler alls - för då kunde den inte andas heller.:cool: Nu är vi då i nästa stadie....

Om man se det såhär...
(Vägen till samling ur ett biomekaniskt perspektiv)
Slappna av i överlinjen
påbörja bågspänning
upp_lyftning_ av framdelen
ökad artikulation i lederna
viktförkjutning bakåt och kraftigare bågspänning.

Bara att få hästen att höja ryggen skapar ingen samling = viktförrkjutning bakåt.
Att bara knäa funkar inte heller .

En båge; börjar vid en bas,går sedan upp och går sedan lika mycket ned igen vid nästa bas.
Den här bågen vill vi ju ha lätt framtill.:idea:

Hästen kan lyfta sin framdel på 'två sätt'. Dels att den lyfter framdelen med ryggmusklerna, men gör den inget mer så ser blir den ockå en hängmatta. :angel:

Istället så kan den då, efter att den vikt in rumpan, rikta resten av kroppen framåt/uppåt - istället för att gå nedåt igen.

Precis som fio skriver, så har bröstmusklerna en del i detta, liksom alla muskler i den muskelslinga som bålen hänger i, mellan frambenen.

Hästen växer framtill även tredimensionellt,:idea: den blir 'vidare' på samma sätt som en muskleknutte som bröstar sig. Det måste den om den den skall kunna lyfta och stabilisera framdelen:cool:

Jag skulle vilja påminna om att hästen bål har många leder. Leder är rörliga de kan både böjas uppåt och nedåt...
För att inte ryggen bara skall böjas nedåt när ryggmusklerna lyfter, så måste hästkroppen stabiliseras.:cool:

Både av muskler på undersidan, men också av muskler på runt revbenen, (det är samma muskler som hästen andas med):cool:

Varenda människa som jobbat fysiskt eller idrottat är medveten om detta.
Du använder inte kroppen på samma sätt, när du går till brevlådan som när du gör svikthopp.
Om du skall göra svikthopp kan du inte vart sladdrig som en trasdocka utan du måste stabilisera bålen.

:cool: Om andningsmusklaturen (serratus dorsalis, och intercostalis) är med och skapar power så kan man ju alltid andas med diafragman = vilket man måste göra iallafall då sådant arbete är så syrekrävande... Hoppning är syrekrävande.. Om man blockerade lungorna så skulle inte hsäten komma runt banan.......

Ibalnd här på buke verkar det som det finns bara _ett sätt_ att rida.
Därför sitter man och 'rättar' andra:angel:

Personligen så skiter jag i om andra tycker att mitt sätt/ det tyska sättet är rätt, eller inte. Jag tycker att den tyska ridningen talar för sig själv...

(smileys för att få det mer lättläst)

Senast ändrad:

Jag menar ett överdrivet knäslut, klämmande.
Susan skrev:
Jag har alltså övat på att lyfta framdelen, och jag har inte använt en enda krumelutt.

Gjorde du det i alla gångarter?

Var det inte så att vi krumellutterade för att i första hand lösgöra hästen o öva vår o hästens koordination?

Händer detta, så enkelt om du sitter upp på en annan häst oxå?

Senast ändrad:

Snygg häst, men travar han kanon?
Har inte sett så många XX men galoppen o sktitten brukar vara bäst, eller?
Har T.hoppat alls tidigare?
Såg ut som han hoppade a lá unghäst.

Vad är ditt mål med honom?
Dressyr el/och FT?
Tar det inte längre tid att få en sdn att bli modig att hoppa stoora FT.hinder och rent teknikmässigt?

Vinnarskalle har han ju bevisligen.

Hade inte U. Håkansson Nashville och Lussan hade väl ett XX oxå:confused:
Var tog de vägen o hur långt kom de?

axel skrev:
Gjorde du det i alla gångarter??

Mest i skritt och trav, av förklarliga skäl så måste nordis vara väldigt stark för att ens gå självbärig i galoppen. :o Så i galopp blev det mer fattning i uppförsbacke och sedan orkade han inte så länge.
axel skrev:
Var det inte så att vi krumellutterade för att i första hand lösgöra hästen o öva vår o hästens koordination??

Vi eller NI ? :o
Pratar vi grudnutbildning/? Pratar vi Min häst?
och igen jag lösgör inte - utan löstillåter....Det behövs inga krumelutter till.
Lassen die pferd gelassein gehe. sa väl Balkenhol ungefär en miljoooooooon gånger.......

Jag har lärt mig själv och mina hästar väldigt mycket koordination bara genom korrekta hörnpasseringar och bågar och serpentiner.
Framför allt att känna var hästen är, och när den kommer till balans:smirk:
innebär det att alla måste göra så - Nej.
Innebär det att det funkar bra för mig - JA

axel skrev:
Händer detta, så enkelt om du sitter upp på en annan häst oxå?
Det är ju en styrkegrej, min häst är ju väl förberedd genom alla dessa hörnpasseringar där han lärt sig balansera sig bakifrån, så med honom - väntar han mest på att jag skall få till det :o :D
Lyckas jag bara hålla reda på mina kroppsdelar så kan han få till en riktigt schwungful trav. Det stora problemet är att hålla reda på mig själv som sagt.
I galoppen är jag inte tillräckligt stark i min sits än.

Med en annan häst, får man be och se vad den är stark nog att bjuda på.

Detta har ju också enligt min 'ridfröken' att göra med hästens attityd.
Hur upplever den den dagliga ridningen, hur mycket hindrar ryttaren till vardags med hand och sits, hur mycket litar hästen på sin ryttare att inte bli gjord illa i munnen ffa).
Hur mycket törs hästen röra sig...
Kan jag få den att lita på mig?

Senast ändrad:

Jag undrar om alla hästar vill arbeta på ett korrekt sätt, om dom har styrkan att göra det...?
Om jag uppfattar min häst som lite lat, gör inte mer än han måste, är detta för att jag hindrar honom med min kropp omedvetet?

Om jag har en korrekt sits, kommer hans engagemang som ett brev på posten?

Jag är lite frustrerad för jag vet inte riktigt var jag står i alltihop..

Susan skrev:
Jag har lärt mig själv och mina hästar väldigt mycket koordination bara genom korrekta hörnpasseringar och bågar och serpentiner.
Framför allt att känna var hästen är, och när den kommer till balans:smirk:

Hörnpasseringar, bågar och serpentiner är "lösgörande/löstillåtande" krumelutter för mig.
Man missar så många definieringar över nätet.:D

"mimus, som imponeras över Susans alltid så utförliga svar"

Självklart hittar ju ingen häst på själv att; jag gör på det här mycket jobbigare sättet så jag inte får ont i lederna när jag bli gammal.

Självklart säger de flesta hästar HUA ska jag ta i så HÄR :eek::eek: :eek:
Å andra sidan så brukar de när de väl kommit igång frusta av välbehag för att det är skönt att röra på sig - också :D

Självklart är ju hästar också olika, liksom oss människor har de olika personligheter.

Jag vill absolut inte ha en "achtung attityd" att så här måste alla göra och de som inte gör allt perfekt är dååååliga.
(Det skrev Jfreln stavn? väldigt bra om angående form i en borttagen tråd)

Vad jag vill ibland är att så ett litet frö att man kanske skall titta på den egna prestationen ...- också.

Jag tycker att prestationen blir så mycket bättre om man försöker fokusera på att tillåta i första hand. Prestationen blir också mycket bättre när ryttaren blir mer medveten, och tar sitt ansvar för den gemensamma prestationen.
Jag funkar hela tiden så i min egen ridning.
Hmmm det här blev ju inte så bra :crazy: (rider med spegel) rent av för djvligt faktiskt:angel:
Vad gör jag som hindrar? Hmmm undrar vad som händer:confused: om jag gör tvärtom?
:) jaaa

Du och många andra här i tråden är ju inne på samma linje. Alla kämpar ju på, för att få sin kropp att fungera ihop med hästen.
Det är verkligen roligt att höra allas tankar och funderingar om det här, och att vi kommer till ungefär samma upptäckt :)

Ju bättre VI rider ju bättre GÅR det.

Man kan bara skatta sig lycklig om man hittat en tränare som kan hjälpa en med just det man själv behöver. Jag har inte alltid haft det utan måst gnugga rätt hårt på geniknölarna ibland. Svårt men lärorikt.

Jag har en sådan personlighet att jag har en vädligt hög ambitionsnivå. Det märks säkert på hur jag uttrycker mig, och det kan säkerligen låta väldigt fel ibland (solly)

Jag är också extremt problemlösningsorienterad. Kan se tex video på mig själv och tänka fy fan vad dåligt, och reagera - nu måste jag skärpa mig :D För att sedan ta itu med problemet.

jag är lite så - jag rider som en kratta :D - men det gör inget för jag håller på att ta itu med problemet.:D

För andra kan mitt fokus verka knasigt. Förstår du vad jag försöker säga?

Senast ändrad:

Ja visst är det så. Ibland är det en hel orgie i missförstånd.

Språket missar så mycket när det inte har några betoningar. Och när man heller inte känner varandra.

krumelutter var för mig, skänkelvikningar, öppna, sluta bakdelsvändningar, framdelsvändningar osv.

Nu vet vi det. Jag är nu beredd att lämna krumeluttdiskussionen :D

Det var verkligen ett trevligt fullblod som gjort stora framsteg i att bli dressyr häst.. och hopphäst? - kollade inte hoppbilderna på nära håll.

Han vinklar om sitt bäckenben jättefint på bildena kring 12-14 - tror jag det var, du sitter väldígt snyggt och föredömligt :) .

Detta ger dig toppbetyg från min sida, du rider så bra!!!!:bump:
:bump:

Å, så över till min senaste aha upplevelse...

Jag fick ett tips från en equiterapueft som var och hjälpte mig med min häst. Han har lätt att få spänningar i länden eftersom han har lätt för att att bli låst där. Om man ryggar hästen i uppförsbackar på vettigt underlag - förslagsvis bra grusväg i inte alltför branta backar och inte heller för flacka. Man bör väl nöja sig med att rygga några få steg och gå fram igen, hellre upprepa övningen. Hästen ska naturligtvis vara väl uppvärmd så att den ´kan rygga relativt uppvärmd och lösgjord. Fick tipset i början av veckan, då vi hade senaste kollen. testade igår och idag när vi red ut. Jag upplevde att han blev lättare att få att sätta under sig. Nu är han i och för sig nygenomgången och bara skrittad i två dagar efter detta. Det ska bli spännande att se om det blir lättare för honom att komma rätt i fortsättningen med dessa ryggningsövningarna i uppförsbacke.

När jag tänkte på hur hästen får sträcka ut musklerna och hur den vinklar bäckenbenet och bakbenen i denna övningen, ju mer glad blir jag över tipset. Lite udda kanske, men ganska genialt:idea:

Mvh
CiaAn

*off topic*

Jeremy Rudge har jag också! :love: Väl värd sitt pris (förutsatt att den passar häst/ryttare). Lovar att jag provade minst 15 sadlar när jag var hos Mu**ang, några sa hästen nej till bara vi la på dem. Hade min tränare med som kunde kolla när jag satt bäst, vilket visade sig vara bra då det som kändes bäst inte alls var bäst... :angel: Skönt att inte bli "fastspänd" när man rider också.

Min häst slappnade av avsevärt efter att ha fått ny sadel, gick tidigare med något gammalt skit från ridskolan som jag fick låna när jag köpte honom. Utprovaren tyckte att jag skulle kassera den direkt när han fick se den...

Så, nu har jag stört tillräckligt. ;) Vill bara poängtera vikten av en korrekt sittande utrustning för att kunna få hästen avslappnad och samlad.

Tjingeling!

axel skrev:

Dressyr el/och FT?
Tar det inte längre tid att få en sdn att bli modig att hoppa stoora FT.hinder och rent teknikmässigt?

Nu lägger jag mej i även om jag inte känner T.
Skritt och galopp är lyckligtvis bäst på fb eftersom de gångarterna inte går att utveckla särskilt. Trav har inte alla om man menar den mycket taktmässiga grundtrav som många halvblod kan ha. MEn många fler har trav än man tror för det handlar väldigt mcyket om ridning och på ett fullblod kan man rida fram traven enormt. Det beror på om ryttaren kan rida den typen av häst i de felsta fall.

Sen har vissa den där luftiga lätta stora traven som T ser ut att ha.
Ofta sprinterbyggda hästar tycker jag, dvs de med brantare kors och baken redan av naturen lite under sig (och ibland svansen indragen i rumpan)

MEn även här handlar det om att kunna ta vara på det hästen har och rida den sortens häst vilket är annorlunda än ett tyngre halvblod. Många dressyrryttare är inte bra på det tycker jag.

Halvblod har ofta mer imponerande trav från start, men man blir desto mindre imponerad när de kommer till galoppen:crazy: .

Som ft hästar borde fb vara perfekta (och många ft hästar står högt i blod) De har bra hjärta och lungor, strykan och smidigheten och de flesta har inga som helt problem med terräng. Jag har ridit en del terrräng på mina och de brukar vara modigare än jag:crazy: För att inte tala vad de älskar hubertusjakter.
Men kloka och välbalanserade, vilket gör att de reder upp det mesta. Men även där hänger det mesta på ryttaren. Jag känner folk som verkligen tävlat ft på fullblod och terrängen har aldrig varit ett problem.

Ja, här skulle väl Fio svarat men jag tror inte det är några som helst problem att göra ft häst av en 10 åring. Nu ska jag inte lägga mej i mer.

Senast ändrad av en moderator:

Susan skrev:
Vem har inte en jeremy rudge :angel:

:D

Hur många av er rider med Cair-sadel? Dvs luft. Jag provade en på skoj en gång och oj vad hästen tyckte om den. Den verkade känna sig lätt !Någon som rider med sån? Jag rider i M&N men den ligger som sagt inte riktigt bra längre. (Ja jag vet det är utanför ämnet, men det påverkar ju hur hästen rör sig det också)

Provade en syntetsadel med luftstoppning en gång. Usch, inte alls vår melodi. Försäljaren tyckte att den passade alla hästar, för man kan ju byta järn i den... Det tyckte inte jag :angel:
Nej, den formade sig inte alls efter min smak, men det finns säkert bättre luftstoppade sadlar. Gillar inte syntet. :cool:

Lickety skrev:
Provade en syntetsadel med luftstoppning en gång. Usch, inte alls vår melodi. Försäljaren tyckte att den passade alla hästar, för man kan ju byta järn i den... Det tyckte inte jag :angel:
Nej, den formade sig inte alls efter min smak, men det finns säkert bättre luftstoppade sadlar. Gillar inte syntet. :cool:

Nej nej, inte syntet, det var bates i läder. Inte så skön för mej direkt, men hästen stortrivdes märkbart. (Och här pratar vi ju om att få fram hästens arbetslust:angel: )

Susan skrev:
Vem har inte en jeremy rudge :angel:

:D

Vilse i sadeldjungeln...

Vad är en Jeremy rudge??
finns det någon hemsidelänk, så att man kan få kolla lite??

Själv har jag en av de nättare av Cobra modellena, min har korta stroppar då min häst får så lätt skavsår av korta dressyrgjordar.

Annars är jag förtjust i vissa av Amerigo sadlarna och så Childeric.. och absoluta favoriten BUTÈT :love: Hade en sådan en gång som Romantique breddade ifrån, då grät jag.

Har en kompis som säljer begagnade Jaguar, Cobra, Childeric, Butét, Amerigo mfl. Det händer att jag får förmånen att prova dem om jag ber snällt. Hon är jätteduktig och är väldigt seriös. finns intersse för hennes sadlar går det bra att skicka meddelande till mig, så skickat jag hemsidelänken.. för jag antar att man inte får göra reklam direkt här?? :angel:

(också utanför ämnet)

.....

Mvh
CiaAn

axel skrev:

skritten och galoppen är jättbra men hans trav är fantastisk, den är taktmässig nästan passageaktig för han har en fin lugn takt,en otrolig spänst och schwung jag har aldrig sett ett fullblod med en sådan trav, knappt halvblod heller för den delen (inte i sverige )men nu har jag tonat ner den för det är inte hälsosamt att arbeta i den traven det är han inte stark nog för än. Lägger in en film om ett tag så får du se själv

Nej det var 3 gången med ryttare han hoppade på bilden,dock har han löshoppat en del innan men han måste lära sig att koordinera sina ben under ryttare men han lär sig fort

Dressyr el/och FT?

Målet är ft häst givetvis, antingen har dom modet eller inte det märker man först när man är där, man vet egentligen inte om dom är modiga nog för svår klass förrän man startar just svår klass man kan tro och hoppas men aldrig veta , finns hur många hästar som helst som gått snäppet under svår väldigt bra och varit extremt lovande men sedan har det varit stopp, kraven höjs så mkt till *** klass och det är ju inte direkt hinder man kan träna på. Sedan finns det hästar som har gått från debutant till svår klass på 3 säsonger, allt handlar om talang och framförallt rutin hos ryttaren. Dressyrmässigt behöver han inte göra mer än medelsvår för det är ju på den nivån svår ft har sina dressyrprov i

ja

Läste att Lussans dröm däremot var att ha ett fullblod, hon hade en Lusitano eller PRE-hingst men den fick hon ingen ordning på, Ullas häst gick svår klass men blev för het i huvudet

minimi skrev:
Som ft hästar borde fb vara perfekta (och många ft hästar står högt i blod) De har bra hjärta och lungor, strykan och smidigheten och de flesta har inga som helt problem med terräng. Jag har ridit en del terrräng på mina och de brukar vara modigare än jag:crazy: För att inte tala vad de älskar hubertusjakter.
Men kloka och välbalanserade, vilket gör att de reder upp det mesta. Men även där hänger det mesta på ryttaren. Jag känner folk som verkligen tävlat ft på fullblod och terrängen har aldrig varit ett problem.

Ja, här skulle väl Fio svarat men jag tror inte det är några som helst problem att göra ft häst av en 10 åring. Nu ska jag inte lägga mej i mer.

Dom flesta ft hästar i världen har gått på banan tidigare, det är faktiskt nästan bara i Sverige som vi tävlar ft på varmblod även om majoriteten av hästarna har varit fullblod, övriga europa och Usa rider på uteslutande bara på fullblod. Fransmännen rider på sina Selle F-hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka