Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
mimus skrev:
Susan.
Jag tänker framförallt på rakrikningen.
Att den är svår att genomföra i takt och balans och i lösgjordhet.
Samtidigt som man inte vill främja voltridning varv efter varv.
Näe, nu snurrade jag nog till det, eller?
Jag har haft två 'frälsarupplevelser' i mitt hästliv. Den första var för 6 år sedan när jag hitatde en instruktör som lärde in kroppskontroll systematisk. Att man kontrollerar hästens bogar med sina axlar, och hans bäcken med sitt bäcken
Det vi pratar om här kom senare det hon menade var att flytta bakdelen in och ut med bäckenet a' la sluta.
Vi fick bara rida sådana övningar med bålen för henne. Jag red för henne ganska kort tid men fortsatt själv i samm anda och analyserade min sits varför det inte gick lika bra åt båda hållen och har kommit på en del grejjor själv.
Det som är bra med sådan ridning är att du lär dig att _känna_ var hästen är.
Hästen med nackskadan var heller inte helt fel att lära sig rida på eftersom han var svår att få att belasta sina framben liksidigt.
Jag (och min nordsvensk) rör oss enligt följande.
Höger fram går före och belastas mest
höger bak går före och belastas minst.
På rakt spår då = Tillbaka med vänster axel och in med överlivet två centimeter åt vänster ( nu är han lika fram) Fram med vänster sittben ( nu är han lika bak = och jag har lika stöd i båda tyglarna)
Så rakriktning går ganska snabbt i ett par steg att åtgärda för mig, konsten är väl snarare att behålla den
Jag är ju tvärtom mot dig, så jag klarar av att behålla den i hörnpasseringar om jag koncentrerar mig mycket. På en volt för länge tappar jag den för lätt. Jag ligger aldrig kvar på volterna av den anledningen.
Det blir lättare att rakrikta med sätet om man har en sådan sits som fio har. Hon kan både använda sitt bäcken för att reglera hsätens bäcken - och sin bröstkorg för att reglera och lyfta framdelen
Den andra frälsningen jag upplevde i mitt liv var när jag började rida för den tyske beridaren. Båda mina upplevelser har föranlett frågan?
Varför har ingen talar om detta förut? Så onödigt det har känts.
Även fio verkar lite sur emellanåt....
Så som svar på frågan om det är svårt?
Inte ett dugg - om man har turen att få någon som talar om för en hur man ska göra.
Själv har jag på min cliniuc varit inne och nosat på det fio gör på sina bilder. Jag är förtfarande i chockstadie - var det inte svårare än så....
(Med det vill jag inte förringa fios ridning, utan menar bara att komma till en känsla är relativt lätt, _om någon guidar en _men sedan skall man ju hitta dit själv också. Och farmförallt så skall ju hjärnkontoret ha vet att tala om när och hur man rent motoriskt skall göra det, och det kommer krävas övning innan det sitter.)
Jag har alltså övat på att lyfta framdelen, och jag har inte använt en enda krumelutt.
Vore det itne så ont om platser
skulle jag skicka dit er hela bunten
- jag har fått sådan fantastisk hjälp så jag gapar fortfaranade (ni som har humor förstår vad jag menar)