Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

axel skrev:
Tycker att det ör överkurs att rida skolor på volt, när man kan låta hästen få stöd av väggen i början och även kunna växla tempo i rörelsen.

Här har vi olika filosofi. Jag skyr oftast väggar. Vill inte använda väggen som stöd/hjälp, förutom eventuellt vid inlärandet. Jag har svårt att känna var jag har hästen om den följer väggen i stället för mig. Jag kan ju sitta/rida snett utan att hästen lämnar väggen. Det är ju därför det är så svårt att rida skolor på medellinjen om man tränar dem längst en vägg.
Rider som tumregel en-två meter innanför spåret. då kan man inte såsa runt hörnpasseringarna för att hästen svänger vi väggen. :idea:
Men alla har vi olika sätt som bevisligen fungerar! :)

Jag gör som du, av flera anledningar.

Jag har inget ridhus och rider sällan i ett.
Jag vill heller inte rida upp spår på min ridbana, så jag förflyttar mig och rider aldrig på samma spår.

Men jag vill inte heller använda väggen som stöd.
Däremot skulle jag gärna ha en vägg som stopp när jag rider unghästen.:angel:

axel, skolor på volt kan tyckas överkurs, men att flytta hästen för vikten, eller innerskänkel mot yttertygeln på en volt, kan göra underverk, även på en ung häst.

Eller hur menade du?

knapplån

varken filmen eller bilderna som jag utlovade är färdiga än långsamma dressyrtanter ;) så jag tog själv lite andra bilder på min nya stjärnhäst:) Lite berättelse om honom först
En galoppör 10 år som heter Tesorero har gått på banan tills för lite mer än ett år sedan, sprungit in nästan 3 miljoner SEK.

Fick han som försäljningshäst i oktober efter lite valser runt hos dressyrfolk som inte kunde rida honom (tror inte dom är så vana vid superenergiska känsliga fullblod) han är extremt känslig energisk och har för mkt gång som jag måste tona ner för att få honom arbetsbar och stark så man kan utnyttja hans fantastiska trav senare då han travar som en miljon redan nu. Bestämde mig för att köpa honom direkt, fick han för i stort sett inga pengar alls:)

Efter det fick han vila och skritta för att försöka få bort lite galoppmuskler, sedan är han tömkörd mkt för att sätta lite dressyrmuskler och här är han riden dressyr i ca 2 månader, han är ju inte så stark och bärig än och inte särskilt lösgjord heller så jag rider mest lätt och sitter ner då och då. Blir ju ofantligt mkt halvhalter då han är rätt stark framåt fortfarande:crazy: Ibland om man skulle själv råka i obalans i sitsen eller tappar sin tyngdpunkt i sitsen så lovar jag att det märks direkt att han far iväg åt något håll så det är extremt nyttig träning.

Jag har oxå behandlat honom med elektroterapi (elmassageplattor) igår dvs efter dessa bilderna då behandlade jag bäckenet (för att hålla sig till ämnet) ;) man kör igen hela bäckenet från ovansidan till undersidan där snoppen sitter och ishias(?)nått och jisses när jag tömkörde idag vilket ofantlig skillnad på ryggswing och på hur han vinklade bäckenet och fick upp ryggen innan har han gått och knipt och varit lite låst i hela bakpartiet efter sin hårda karriär på banan:o Skall ta mer bilder senare med mer lösgjord bakdel och rygg och häst.

Så det finns säkert mkt att klaga på här så ser ni något som kan hjälpa till så är det bara att hugga in;)

BILDER

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borga...://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/my_photos

Han ser verkligen fin ut, och det som slår mig är att han följer dig/ditt bäcken, eller är det du som följer honom???

Jag kan se samma på en del av mina egna kort.
(fast jag visar inte alla som du gör:angel: )

Det är nog han som följer mig skulle jag tro på både gott och ont det som mest fascinerar mig är att han är så känslig för sittben och bäckenrörelser för att aldrig ha varit riden för sätet på det viset.
Han har hur lätt som helst för att piaffera bara man lägger till bäckenet så man får passa sig så man inte gör för mycket

På bild 101 tex ser man tydligt att jag svankar och vad gör han då:angel: :crazy:

Senast ändrad:

Det syns att han är så känslig, och att han följer dig, häftigt.

Har han gått på hinder?
En jockey använder till viss del sin vikt och rumpa så helt främmande är han nog inte.

Grymt läcker häst.
Litet ryggmuskler och magmuskler på den så att han orkar hålla uppe ryggen, så blir det prima hela vägen.

Nej han har inte gått på hinder så vitt jag har förstått iallafall

jo det är klart att dom oxå använder vikt och rumpa men dom sitter så lätt och det kan ju vara en av orsakerna till att han fortfarande är så känslig det har inte suttit någon och gjort han okänslig än så länge...:o

Inte_Ung skrev:
Grymt läcker häst.
Litet ryggmuskler och magmuskler på den så att han orkar hålla uppe ryggen, så blir det prima hela vägen.

Ja visst är han:) Jo han han har ju stor rumpa och ridbyxor om du fattar från galoppen och inte så mkt ryggmuskler där ryttaren sitter av förklarliga skäl, han har börjat att förstå att han skall lyfta upp bröstmuskelaturen och använda magmusklerna nu så det blir nog jättebra och så är han så otroligt arbetsvillig han bara älskar att jobba:love:

fio skrev:
Ibland om man skulle själv råka i obalans i sitsen eller tappar sin tyngdpunkt i sitsen så lovar jag att det märks direkt att han far iväg åt något håll så det är extremt nyttig träning.

Ja så har jag det jämt, jag rider ju bara såna djur.:D Bra på att fiffla ut bogar och/eller bakben också, de flesta. Jo nog får man veta om man inte sitter där man ska. Lätt är det inte alltid.

Men din ser ju väldigt ambitiös ut:D Hoppar bra också. Han ser ut att vara den där typen med stora lätta yviga rörelser. Han har sprinterbäcken, har jag hört sägas att det är, det där branta. (Bra vinklat från start, det har min nuv också., men din ser ut att vara den sorten som nästan av sig själv drar in rumpan under sig. dvs nästan för mycket) Stayers tror jag är mer raka, åtminstone de jag haft.

Det ser ut som om du ahr hittat en riktigt bra häst och s¨äkert mycket hållbar eftersom han har klarat att springa så länge. Klarar han det klarar han vad som helst.

Jo jag har haft ett par sådana extremkänsliga djur innan alla fullblod eller mkt fullblod i sig så man är ju rätt van ändå och tur är väl det.

Jo han samlar sig alldeles för mkt för vad han klarar av ibland så man måste vara försiktig, ibland känns det som om frambenen inte ens tar mark:love:

Tror oxå han håller hela vägen han har ju hållt på banan och är röntgad och böjd ua, och så har han väldigt bra balans och exteriör och det har säkert hjälpt hans hållbarhet en hel del.

fio skrev:
Jo jag har haft ett par sådana extremkänsliga djur innan alla fullblod eller mkt fullblod i sig så man är ju rätt van ändå och tur är väl det.

Jo han samlar sig alldeles för mkt för vad han klarar av ibland så man måste vara försiktig, ibland känns det som om frambenen inte ens tar mark:love:

Tror oxå han håller hela vägen han har ju hållt på banan och är röntgad och böjd ua, och så har han väldigt bra balans och exteriör och det har säkert hjälpt hans hållbarhet en hel del.

Enligt galoppfolk jag känner så är varje steg i ett löp samma påfrestning som landningen efter ett hinder (högt hinder) Vet inte om det stämmer men ajg tror nog det. HUr som helst, har han klarat det kan inget du utsätter honom för vara värre (förutsatt att du rider i balans vilket jag antar:D ) Det är hästar som är avlade för stora påfrestningar och det är en stor fördel. De som inte håller sorteras bort tidigt. (Och köps som ridhästar av folk som tror det är bra att de inte gått så många löp :crazy: )

japp , han hade en vettig ägare som ville att han skulle avsluta sin karriär på banan när han fortfarande var hel så han kunde få en karriär som ridhäst och helst ft då. Jo jag fick höra en del folk som undrade varför jag hade skaffat en avdankad sliten galoppör, tills dom fick se honom live.....:devil:

Man hallå!!!
Djävla människa :D

d3cere2.jpg

:love: :love: :love:

mimus skrev:
Susan.

Jag tänker framförallt på rakrikningen.
Att den är svår att genomföra i takt och balans och i lösgjordhet.
Samtidigt som man inte vill främja voltridning varv efter varv.
Näe, nu snurrade jag nog till det, eller?

Jag har haft två 'frälsarupplevelser' i mitt hästliv. Den första var för 6 år sedan när jag hitatde en instruktör som lärde in kroppskontroll systematisk. Att man kontrollerar hästens bogar med sina axlar, och hans bäcken med sitt bäcken:) :D
Det vi pratar om här kom senare det hon menade var att flytta bakdelen in och ut med bäckenet a' la sluta.

Vi fick bara rida sådana övningar med bålen för henne. Jag red för henne ganska kort tid men fortsatt själv i samm anda och analyserade min sits varför det inte gick lika bra åt båda hållen och har kommit på en del grejjor själv.

Det som är bra med sådan ridning är att du lär dig att _känna_ var hästen är.
Hästen med nackskadan var heller inte helt fel att lära sig rida på eftersom han var svår att få att belasta sina framben liksidigt.

Jag (och min nordsvensk) rör oss enligt följande.
Höger fram går före och belastas mest
höger bak går före och belastas minst.

På rakt spår då = Tillbaka med vänster axel och in med överlivet två centimeter åt vänster ( nu är han lika fram) Fram med vänster sittben ( nu är han lika bak = och jag har lika stöd i båda tyglarna)

Så rakriktning går ganska snabbt i ett par steg att åtgärda för mig, konsten är väl snarare att behålla den:crazy:
Jag är ju tvärtom mot dig, så jag klarar av att behålla den i hörnpasseringar om jag koncentrerar mig mycket. På en volt för länge tappar jag den för lätt. Jag ligger aldrig kvar på volterna av den anledningen.

Det blir lättare att rakrikta med sätet om man har en sådan sits som fio har. Hon kan både använda sitt bäcken för att reglera hsätens bäcken - och sin bröstkorg för att reglera och lyfta framdelen:d

Den andra frälsningen jag upplevde i mitt liv var när jag började rida för den tyske beridaren. Båda mina upplevelser har föranlett frågan?
Varför har ingen talar om detta förut? Så onödigt det har känts.

Även fio verkar lite sur emellanåt....

Så som svar på frågan om det är svårt?

Inte ett dugg - om man har turen att få någon som talar om för en hur man ska göra.

Själv har jag på min cliniuc varit inne och nosat på det fio gör på sina bilder. Jag är förtfarande i chockstadie - var det inte svårare än så....
(Med det vill jag inte förringa fios ridning, utan menar bara att komma till en känsla är relativt lätt, _om någon guidar en _men sedan skall man ju hitta dit själv också. Och farmförallt så skall ju hjärnkontoret ha vet att tala om när och hur man rent motoriskt skall göra det, och det kommer krävas övning innan det sitter.)

Jag har alltså övat på att lyfta framdelen, och jag har inte använt en enda krumelutt.

Vore det itne så ont om platser :devil: skulle jag skicka dit er hela bunten :D - jag har fått sådan fantastisk hjälp så jag gapar fortfaranade (ni som har humor förstår vad jag menar)

Senast ändrad:

Jaha, men då får du väl skicka ner oss till fio då, eller så får hon komma hit.:angel: :angel: :angel:

Ska läsa ditt inlägg nogrannare och fundera....

Fast hur gör man då?

Min tränare säger att jag måste tänka som att jag ska lämna plats för honom att komma upp med sin framdel. Jaha.. så räcker det då?

Ska nog fråga henne också :p

Jag har fått lära mig att använda hela kroppen i halvhalten.:crazy:

Stoppdelen = stäng framsidan, -det i magen har jag gjort förut, men nu använda jag också överskänkeln och hade 'tänk' hela vägen ned i tårna.
Startdelen= Öppna framdörren och stäng bakdörren i hela kroppen.

Inget av detta syns utanpå.

(Först måset du sitta korrekt med ditt bäcken, det funkar inte med fel sits... )

Om du 'tänker' angående överskänkeln;
Du har en muskel som för ihop dina knän, en annan som för ihop knäna med mer knäslut - du får kobent _känsla_ = stoppa framåt.

Sedan har du andra muskelr på lårets baksida som öppnar upp 'knäslutet' och tillsammans med ryggmuskler som öppnar farmsidan och lyfter fram hästen.

Fast jag inte tar i alls, det är en väldigt subtil känsla - så blev det galoppfattning i bland - i uppförbacke.

jag fick öva halvhalter som verkligen skulle vara 'små hopp' och det verkligen blev det , även i trav - när jag gjorde rätt :confused:

Senast ändrad:

hm, jag upplever själv att jag inte har några svårigheter med rakriktningen, jag rider ju mest på vägen här.
Min häst rör sig bra på rakt spår

(Men kan det rimma rätt tillsammans med min fundering till hur jag sitter?
Nu i den nya sadeln som ligger rakt, så märker jag att jag skjuter över den till vänster, så nu måste jag tänka mer att ha mitt bäcken rakt.....
För mig inträder svårigheten då att jag blir spänd i bröstkorgen iom att jag håller på att studsa ur sadeln:crazy: )

Men jag tror att det överlag är svårigheter med rakriktníngen, just av de anledningar du nämner.
Man kan se det på alla nivåer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka