Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

minimi skrev:
Nu fattar jag nog inte vad du menar, :confused: eller så fattar du inte min fråga:confused: . Antingen eller.

Jag kan ha missförstått förstås, men jag tänkte på detta som du skrev;
minimi skrev:
Vilket svar det blev:eek: Hon fullkomligt reste upp framdelen, blev klart högre, tog in rumpan och gick från att vilja öka öka, till stadig, hög men mjuk form.

Det var väl just det som diskussionen handlat om, hur du med ditt bäcken kan påverka hästens form.

Den bästa dressyren är den som man har någon användning av... Som till exempel i en anridning på hinder :idea:

Jaha, det här ser ju inte klokt ut.
Jag har jätteproblem att sitta i nya sadeln, håller på att studsa ur......

Dessutom tror jag att jag sadlar lite långt fram med den här med :crazy:

Nåväl, har han höjt bröstkorgen något, magmusklerna?
Bäckentets vinkling?

Ska ta kort om några dagar igen.....

3.jpg

2.jpg

evis skrev:
Den bästa dressyren är den som man har någon användning av... Som till exempel i en anridning på hinder :idea:

Ja naturligtvis. Men det jag menade var att det var så effektivt att medvetet använda samma "bäckentänkande" som i dressyren, det gav så omedelbart resultat. Åtminstone jag hade inte tänkt på det tidigare, även om det kan tyckas självklart kanske. Har du tänkt så medvetet i ridningen på hinder hela tiden? (frågan gäller ang bäckenet, inte något annat)

Och det jag menar är att det inte är så konstigt - för det är samma häst vi sitter på oavsett om vår intention är att hoppa eller att "rida dressyr" just den dagen. Att bäckenvinkling ger respons när man rider - helt enkelt. Om man så rider an mot ett hinder, rider an mot en ko som ska drivas åt något håll, eller för den delen rider en hörnpassering på en bana.

Självklart har jag inte tänkt på det "alltjämt" :) - man lär sej ju saker hela tiden! Men tycker däremot det är självklart att använda mej av samma tänk i all ridning, eller för den delen all hantering (bäckenvinkling ger omedelbar respons även när du står 10 meter från din häst utan några snören på den - prova....!). Det vill säga, det jag upptäcker och lär mej när vi dressyrar på en bana tar jag med mej när vi gör annat - oavsett vad det månde vara. Jag slutar ju inte rida dressyr bara för att ett hinder står framför oss - allt arbete, även avsuttet, kräver ju en viss form, och dressyren tjänar ju för att kunna använda hästen.
Men här vet jag att många tycker annorlunda och "särskiljer" dressyren från allt övrigt de gör med hästen...

Men - nu blev detta långt, men det jag menar är att diskussionen handlar väl i stort om hur du med ditt bäcken kan påverka hästens "bäcken" (= påverka hästens form). Och hästen har ju en form även vid hoppning, eller hur?

Någon eftetrlyste artiekln i sammandrag på svenska - jag lägger in den här

HANS HEINRICH MEYER ZU STRUHEN and the real basics.

’Grundridning’ är förmodligen det koncept i dressyren som är mest missförstått., och det finns nog ingen annan Dressyrtränare som är mer lämpad att förklara exakt vad termerna betyder än HHMzS.
Han var (instruktör på den statliga beridarutbildningen i verden m anm.) han var i många år en av auktionsryttarna på elitauktionerna, (har varit testryttare på svenska bruksprovet m anm.) han presenterar nu Hannoveranarförbundet i USA på clinics.
………………………………………………………………..

Många frågar mig ofta på clinics, vad är grunden? Den sexgradiga träningsskalan är allt vi har.

Om vi har en treåring så är det nödvändigt att rida den lugnt och långsamt. Vi arbetar den bara _i gångarterna_ för att skapa en god lätt kontakt mellan hand och mun.

När du har god takt och bra kontact så börjar man med stärkande övergångar i en lång och låg form.

Därefter kan man arbeta inom gångarten med lite längning och kortande några steg med samma takt. I början med lång hals framåt nedåt,

när detta är okey krävs mer aktivitet bak och arbete över ryggen in i handen

Arbeta inte i skritt – det är svårt att behålla en bra takt i skritt, utan arbeta i trav och galopp – först när hästen orkar arbeta med aktiva bakben i trav och galopp är han mogen för arbete i skritt.

När du kortar i skritt måste du korta några steg för att sedan rida framåt, om skritten börjar bli diagonal så är det få ryttare som kan reda ut det och få skritten ren igen.

När vi har ett bra arbetstempo i trav och galopp så börjar vi inte genast rida samlat utan några få steg här och några få steg där så att hästen kan förstå. När vi ökar tempot i trav så har jag ett lite större schwung- men inte snabbare - med aktiva bakben. Ibland ser man, med starka ryttare att han kan hålla hästen i tygeln, och frambenen är super, och människor säger oh vilken fantastisk trav.
– Det är en helt galen trav, den kommer inte över ryggen från aktiva bakben.

Det är inte vårat sätt

När hästen väl förstår att arbeta med aktiva bakben, så kan du rida mer och mer övergångar, längre sträckor med ökning och samling, men du måste behålla takten.

Det är viktigt att göra denna skolning framåt nedåt så att hästen får länga sin överlinje, men med kontakt. Utan kontakt kan du inte göra halvhalter och övergångar. Du måste ha samma kontakt i båda tyglarna.

Du kan inte alltid arbeta hästen i den position som är korrekt för tävling. Du kan heller inte bara träna tävlingsrörelser, ofta ser man ryttare värma upp just så och sedan upptäcka oh denna rörelse är inte korrekt – vad är inte perfekt – hästen arbetar inte tillräckligt bakifrån och är låst i ryggen, de rider bara med handen, ryggen är låst och hästen arbetar inte med kroppen.

Vi måste ha grunden i (de rena) gångarterna, så att vi kan gå framåt, backa, böja, sedan kan vi rida rörelserna som ytterligare skolning. Man måste rida tempoväxlingar för att skola bakbenen.

Dessa ryttare arbetar i trav och vill samla, och så drar de i tygeln och tycker att det blir bra, men det är inte bra – du måste rida med sätet.
Dessa ryttare menar att - om jag driver framåt så springer hästen, men de förstår inte vårt system; samling och längning kommer ifrån ryttarens kropp.

Ryttare kommer till Tyskland och tar några lektioner och förstår mer av denna grund och kan då ta sig högre upp, men om grunden inte är korrekt så kommer de inte högre upp i klasserna.

Du arbetar väldigt länge med grundridning, men när grunden väl är korrekt så kommer de följande stegen väldigt fort.
Som ryttare måste du känna att hästen arbetar korrekt över ryggen, att bakbenen arbetar korrekt. Inte se på huvudet om det är till höger eller vänster utan du måste ha ögon i nacken. Slut dem och känn.

Senast ändrad:

Jag håller med bobo och er andra, man måste helt enkelt låta bli att döva dem.

Ett sätt är som ni skriver med arbetsupplägg och mycket beröm och uppskattning.

Ett annat är att skaffa sig en sån följsamhet, grundad på en korrekt sits i balans att inget hindrar hästen att ta för sig framåt - uppåt.

Bäckenvinklingen på rätt sätt kan ju användas för att få ryttaren att fjädra bättre och på så sätt _släppa upp ryggen_

Bäckenet kan ju också användas punktvis på olika sätt för att skapa form. Flytta fram hästen framför ryttaren, flytta fram en halvan av hästen, släppa upp ena halvan osv...

evis skrev:
Och det jag menar är att det inte är så konstigt - för det är samma häst vi sitter på oavsett om vår intention är att hoppa eller att "rida dressyr" just den dagen. Att bäckenvinkling ger respons när man rider - helt enkelt. Om man så rider an mot ett hinder, rider an mot en ko som ska drivas åt något håll, eller för den delen rider en hörnpassering på en bana.

Självklart har jag inte tänkt på det "alltjämt" :) - man lär sej ju saker hela tiden! Men tycker däremot det är självklart att använda mej av samma tänk i all ridning, eller för den delen all hantering (bäckenvinkling ger omedelbar respons även när du står 10 meter från din häst utan några snören på den - prova....!). Det vill säga, det jag upptäcker och lär mej när vi dressyrar på en bana tar jag med mej när vi gör annat - oavsett vad det månde vara. Jag slutar ju inte rida dressyr bara för att ett hinder står framför oss - allt arbete, även avsuttet, kräver ju en viss form, och dressyren tjänar ju för att kunna använda hästen.
Men här vet jag att många tycker annorlunda och "särskiljer" dressyren från allt övrigt de gör med hästen...

Men - nu blev detta långt, men det jag menar är att diskussionen handlar väl i stort om hur du med ditt bäcken kan påverka hästens "bäcken" (= påverka hästens form). Och hästen har ju en form även vid hoppning, eller hur?

Du skriver många självklarheter. Jag tror fortfarande du missförstår vad jag ville säga. Men jag är nog dålig på att förklara.:crazy:

Nej jag slutar inte och har inte slutat rida framför hinder eller i markarbetet öht. Men mitt inlägg handlade bara om att jag gjorde lite annorlunda och fick så mycket bättre resultat genom att hästen ännu mer än i dressyren svarade med att lägga in bakdelen ett snäpp till, dvs vinkla in sitt eget bäcken, sedundsnabbt, och reste upp framdelen, det blev en rejäl uppförsbacke omedelbart och ett ännu högre tryck i sprången.

Jag tror det handlar lite om detta:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=660726

Jag är nog trög men jag blev förvånad över att en mycket liten förändring i ridningen, inte märkbar för någon som stod bredvid, gav det resultatet. OCh då pratar jag om en redan rätt välriden och lydig häst som har mycket bra tryck i sina språng redan innan.

Men det var redan från början lite off topic (och bara en lite reflektion) och hör hemma under hoppning snarare, så vi lämnar det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte hoppat så mycket :o men rider unghäst och gör på samma sätt som du, båd i lätt sits i terrängen, och under lättridning.

Jag är noga med att vinkla om mitt bäcken när jag rider lätt, istället för att puta med en ankstjärt :D :o på så vis får man med sig bäckenet utan att hästen tappar balansen och springer fortare.

Jag ser det så, att när ryttaren lyckas balansera sig själv - först då kan hsäten hitta till sin balans.
Lyckas du balancera dig bättre = sänka din tyngpunkt mha av bäckenet så kan hsäten balsnera sig bättre bakifrån = vinkla om bäckenet lite extra. Inga konstigheter för mig. Ofta har ni om hoppar och fälttävlar utvecklat en bra känsla för balans i kan reglera hsäten med er egen kropp på ett helt annat sätt.

KL
Jag håller också med om att ridning inte är statiskt utan ngt som sker i varje steg.
Vilken ingrediens saknas just nu? Ibland är åtgärden att rätta till sitt bäcken så att man hamnar i rätt possiotion till övningen, ibland är medecinen ngt annat, lite beroende på vad som fattas.
men jag är helt med minimi och förstå vad du pratar om.

Of topic, :D kan någon skvallra om vad som hänt när jag var på kurs, jag försöker sätta mig in i tråden, men här verkar vara suddat :confused:

Malinsky; återkommer i em.

Senast ändrad:

Om vi förutsätter att ryttaren är i balans, så gör halvhalten att hästen kommer tillbaka till SIN balans.

Lickety skrev:
Om man anser balans och båge tillhöra grundutbildning, medans rörelser är dressyr blir jag lite fundersam. Man kan ju alltför ofta se rörelser ridas på hästar utan grundutbildning i så fall, även på högre nivå... Och det borde ju inte förekomma?
I min värld är balans, rakriktning, båge, schwung osv det stora målet... Rörelserna är ett mindre problem, och ibland en hjälp på vägen.
Om bågspännandet och balans är problemet så sysslar många dressyrryttare nästan uteslutande med grundutbildning, eller borde göra det. För mig är det målet med dressyren.

minimi skrev:
:bow: :bow:

Ja, så är det i min värld också. Det är alltid grunden man arbetar med.
Hela tiden tycker jag att jag sitter och jobbar på att behålla och vidareutvekla grunderna, förbättra balansen, rakriktningen, bågen. Och börja få lite, lite schwung i några steg (eftersom hästen är så ung).

Ingenting är färdigt, som ryttare kan kan alltid utvecklas mer. Därför uppskattar jag de här diskussionerna.

jag tar av mig hatten för er båda:bow:

Det är lätt att det missförstås vad man menar med grunden/grundridning.
Att det är rörigt i den här tråden beror lite på mig:o, och att det i början var diskussion med moderator om tråden skulle flyttas till forumet grundutbildning.
Det var därför jag talade grudnutbildning med mimus.:crazy:

Vad jag menar med grundridnig är det som HH MzS skriver om, hästen måste stärkas så att den orkar bära ryttaren. Orkar den inte 'rakt fram' så orkar den deffinitivt inte gå i skolor eller bakdelsvändningar eller ökningar.

Liksom att när man får problem i rörelser längre fram så sitter ofta problemet i 'grunden'.
För mig är grunden, styrka, balans och avspändhet.
Avspändheten skall behållas, samtidigt som kraven på styrka, balans, och rörlighet, ökar i och med ökade krav på samling i de svårare rörelserna.

Eller nåt :D

Så länge ryggen är sänkt så har inte rörelserna ngn samlande verkan. :angel:

Senast ändrad:

lägger mig i och snöar in på min egen ridning

Rider för "Fröken petnoga" och här blir det ingen trav förrän jag fixar att rida min häst i balans, avspänd och får med mig hela hästen i skritt..

..å har precis börjat att trava längre pass... *suck*

Skolor??? - öh, ja... om sisådär 5-6 år i min takt och kassa känsla för ridning....

Dock bygger vi styrka o så ute i det fria

Ditt inlägg får mig att tänka på en sak som jag funderat på..

Alla dressyr-"krumelurer", sidvärt, osv, gör man i syfte för att få hästen lösgjord, och komma under sig, arbeta med ryggen. Eller hur?

Vissa tränare, som jag ridit för, vill ha hästen på volt eller spåret, tills man har en lösgjord häst som arbetar korrekt, SEDAN rider man krumelurerna.

Vad har ni för tankar om detta?

Min häst kommer till arbete och är lättare att aktivera om jag rider rörelser från början, dock med lägre krav då, än senare i passet.

Jag kommer åt min häst bäst genom att rida sidvärtsrörelser, dock är det inga krav på hur det ska se ut mer än att han ska flytta sig för skänkeln och "kliva över" mer eller mindre och bibehålla framåtbjudningen (=svårt!!!)

Jag rider på stor volt, åttvålter, följer fyrkantspåret, serpentiner..

Tränar lite på övergångar också då han gärna släpper allt i tex avbrott trav t skritt.. för att inte tala om halt...:devil: Men det är bara att öva, öva, öva och bygga upp hans styrka så han kan bära sig in i det också.

Jag behöver lite sidvärtsrörelser för att komma åt honom, jag mäktar inte med att få med hela långtradarkroppen i dagsläget bara genom lösgörande böjda spår..

Senast ändrad:

emma-vsm skrev:

Alla dressyr-"krumelurer", sidvärt, osv, gör man i syfte för att få hästen lösgjord, och komma under sig, arbeta med ryggen. Eller hur?

Vissa tränare, som jag ridit för, vill ha hästen på volt eller spåret, tills man har en lösgjord häst som arbetar korrekt, SEDAN rider man krumelurerna.

Min häst kommer till arbete och är lättare att aktivera om jag rider rörelser från början, dock med lägre krav då, än senare i passet.

Jag tänker så här;

Först måste hästen vara taktmässig och avslappnad samt att ryttaren måste pejla av hjälperna och har koll på sig själv. Sedan rider man krumelurer. Så jag tillhör någon skalan som rider på volt först. :angel: För när hästen är avslappnad och taktmässig och ryttaren har koll på sig själv och sin hjälpgivning brukar lösgjordheten komma som ett brev på posten. ;)

Men självklart använder jag mig av "krumelurer" för att lösgöra/samla. Men kanske inte som man rider på tävling. Då flyttar jag hellre framdelen och bakdelen på volten eller gör skänkelvikningar längst långsdian för att det är jag helt enkelt bättre på. Sedan kan jag rida ett par linjer på diagonaler osv. Så jag brukar göra de lättaste varianterna först, sen kommer de fulländande krumelurerna.

/En svamlig Rumpnisse som ska fortsätta skriva tenta nu. :idea:

emma-vsm skrev:

Beror på hur det ser ut :D

Inget kan ju vara fel om det leder fram till ett korrekt resultat, och då blir nästa fråga; hur ser det korrekta resultatet ut? (Och det är nu om vi skall diskutera som det verkligen finns risk för trådstängning :D) Att bedömam om en hsät som går svår dressyr är korrekt samlad är mycket lättare, än att se om en yngre häst arbetar korrekt utifrån sin utbidlningsnivå.

Sedan - när jag pratar om grudnutbildning pratar jag om 3 åring, som i artikeln, eller en felriden häst som man måste börja om från början med.

En utbildad häst ser jag inget fel med att komma till mera spänd pilbåge via böjning eller skola eller...
För den orkar ju. Jag rider ju inte likdant på min äldre häst som på en yngre

Men ibland ser man ryttare som sitter och rider övningar med felspänd pilbåge,:o och då gör de ju ingen nytta, :smirk: och där är det kanske läge att prata grundridning....

Senast ändrad:

Jag gör precis som du nu, rider sidvärt, och flyttar baken på volter. I nuläget.
För tidigare tränare har jag fått rida på volt ett helt pass nästan, hon menade att när han hittar formen och är lösgjord, så blir inte krumelurerna några problem.
Och det är väl iof rätt tänkt, dock tror jag att jag som ryttare rider på ett annat sätt, bättre, när jag rider olika övningar.

Förstår ni vad jag menar..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka