Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

CiaAn skrev:
Har sett olika metorer av "uppväckning".
Några av dem tilltalar mig inte alls. Jag mår rent av dåligt av metoden "banka på och rycka upp" som jag tyvärr har fått bevittna några ggr.

Hur gör ni för att Väcka upp, era hästar??

mvh
CiaAn *som svävar ifrån ämnet...*

Behövs sällan på denna, snarare "söva ner då" :angel:

Men på ett par andra har det behövts och jag har använt tempoväxlingar, samt omväxlande arbete öht. Hade en som tenderade att slumra till ibland, och då gällde mycket omväxlande arbete för att hålla intresset uppe.

Att "kicka till" eller lägga till spö ledde bara till osämja, man måste lura hästar lite, särskilt smarta typer. Få dem att tro att de har valt det här vi håller på med för att det är så kul.....

Senast ändrad av en moderator:

CiaAn skrev:

Låter bli att döva dom :D

Allvarligt talat, så måste man rida hästen rak och i balans med lätta hjälper för att göra arbetet så lätt för den som möjligt. Och variera arbetet. Det finns nästan inget som dövar en häst mer än att harva runt på ett fyrkantspår (eller volt) varv efter varv i samma tempo. Särskilt om den också är lite sned, på bogarna och ryttaren är obalanserad och hänger i tygeln. Att sparka på en sån häst gör den bara ännu mer avstängd. Arbetet är redan en plåga för den, om man sparkar den i sidorna plågar man den bara ännu mer, till ingen nytta, för hur ska hästen fatta att kängor i revbenen betyder spring fortare, bär dig, jobba rätt, bli piggare... :confused:
Vidare måste man ta hänsyn till hästens temperament och läggning och lägga upp varje pass efter hur hästen känns för dagen.

CiaAn skrev:
Har sett olika metorer av "uppväckning".
Några av dem tilltalar mig inte alls. Jag mår rent av dåligt av metoden "banka på och rycka upp" som jag tyvärr har fått bevittna några ggr.

sparka å dra upp låter som en tråkig situation för hästen :crazy:

CiaAn skrev:

mvh
CiaAn *som svävar ifrån ämnet...*

Kyras ABC funkar både som uppväckare och bromsare då den gör hästen lyhörd för hjälperna.

Så har jag då köpt mig en ny sadel.

Sadelvärlden är jag novis i, kan ingenting och jag red i ett flertal sadlar, det var märkligt spännande att se min hästs reaktioner....på olika typer av sadlar!!

Fick beröm över att min häst var så pass fin med tanke på att han haft ett "tortyrredskap":angel: på ryggen. (min kommentar)

Hursom var det om än svårare att sitta i den med tanke på att det HÄNDE en del med hästen.

Helt off topic så är märket en Jeremy Rudge ( aldrig hört talas om), men jag har beställt en Schumacher (ej hört om den heller) att prova om den skulle passa mig bättre i sätet.

Trådstöld men relevant i min strävan att sitta på sittbenen och få hästen att jobba med magmusklerna/bäckenet.

Såg en häst som provade sadlar.
hästen reds först med sin gamla sadel, sen satte man på en sån där bra som Brinken har.

O vips, så passagerade hästen. Nåja;)
Men vilken otrolig skillnad.

Jag vet inte hur illa den gamla låg, men oj.
Behöver jag säga att ryttaren köpte sadeln.

mimus skrev:
Så har jag då köpt mig en ny sadel.

Sadelvärlden är jag novis i, kan ingenting och jag red i ett flertal sadlar, det var märkligt spännande att se min hästs reaktioner....på olika typer av sadlar!!

Fick beröm över att min häst var så pass fin med tanke på att han haft ett "tortyrredskap":angel: på ryggen. (min kommentar)

Hursom var det om än svårare att sitta i den med tanke på att det HÄNDE en del med hästen.

Helt off topic så är märket en Jeremy Rudge ( aldrig hört talas om), men jag har beställt en Schumacher (ej hört om den heller) att prova om den skulle passa mig bättre i sätet.

Trådstöld men relevant i min strävan att sitta på sittbenen och få hästen att jobba med magmusklerna/bäckenet.

Jag med!
Jag vill ha smalt säte, close contact och inte så mycekt stöd (samma för hoppsadlar och de finns inte utan stöd längre, går inte ens att ta bort:mad: ) Och är det inte konstigt att allt man gillar kostar så fruktansvärt mycket:eek: Och självklart det hästen gillar också.

Jag måste verkligen kolla över min sadel... Tänk om man kan slippa en massa onödiga ridproblem..:confused:
Jag har på senaste tiden börjat få lite ont i svanken när jag ridit, känner mig stel. :(
Frågan är om jag har lika lätt för att svanka i en annan sadel.
"Man ska rida som man står/går". Jag svankar inte när jag går...

/fattig-student-emma

bobo skrev:
Låter bli att döva dom :D

Allvarligt talat, så måste man rida hästen rak och i balans med lätta hjälper för att göra arbetet så lätt för den som möjligt. Och variera arbetet. Det finns nästan inget som dövar en häst mer än att harva runt på ett fyrkantspår (eller volt) varv efter varv i samma tempo. Särskilt om den också är lite sned, på bogarna och ryttaren är obalanserad och hänger i tygeln. Att sparka på en sån häst gör den bara ännu mer avstängd. Arbetet är redan en plåga för den, om man sparkar den i sidorna plågar man den bara ännu mer, till ingen nytta, för hur ska hästen fatta att kängor i revbenen betyder spring fortare, bär dig, jobba rätt, bli piggare... :confused:
Vidare måste man ta hänsyn till hästens temperament och läggning och lägga upp varje pass efter hur hästen känns för dagen.

:bow: :bow: :bow:

väl talat!
jag rider ett dressyr pass (som säkert de flesta andra också gör) med massor med tydliga pauser (= eftergift) mellan övningar. dvs rider en övning, tex en ökning, funkar den bra så tar jag genast en paus i fråga om endera en halt och klappar, eller avbryter övningen på annat sätt. många skrittpauser på lång tygel i mina pass - även om skritt pausen innebär så lite som vanligen ett halvt varv innan man plockar upp igen.

ger en nöjd, och alert häst, som ser fram emot nästa moment/övning/repetiton, och samtidigt kommer till ro - just därför att det var tydlig eftergift/paus emellan.

bästa sättet att bygga motivation och framåt anda tycker jag - oslagbart....

:bow:

Vad klokt!

ofta tror jag att det är såna "små" saker som gör den stora skillnaden i vad gäller hur hästen utvecklas mentalt och fysiskt som ridhäst.

Hur ryttaren lägger upp passen utifrån individen hästen avgör massor!

Kanon.
Jag brukar ibland uppmuntra som:devil: , lite överdrivet kanske.men vilken respons man får av det:idea:
Hästen vill då göra det igen o igen.

"kl"

Nu en lite offtopic men ändå inte:

Idag red jag galopparbete ute, och jobbade med halvhalter, tempoväxlingar mm.
I markarbetet i hoppsadeln, tänker jag på bäckenet också på samma sätt ungefär som när jag rider ren dressyr. (Men sadlarna skiljer sig rejält så jämförelser i övrigt fungerar inte riktigt:D )

I alla fall började jag tänka på hur jag använder bäckenet även när jag rider tex mot hinder eller öht i trepuntkssits dvs med rumpan lätt i sadeln (hoppsadeln, flatback).
Där har jag bara ridit på känn och det funkar väl ganska bra, men idag tänkte jag på vad jag gör egentligen.:confused: Så provade jag att efter en halvhalt vinkla om bäckenet som jag gör i dressyrsadeln men utan att sitta tungt. Vilket svar det blev:eek: Hon fullkomligt reste upp framdelen, blev klart högre, tog in rumpan och gick från att vilja öka öka, till stadig, hög men mjuk form. Som man vill att hästen går på en hoppbana.

Jag fortsatte och provade och det gav omedelbar effekt. FÖrstår någon hur jag menar? Kanske har jag gjort något ditåt förrut också. Jag tror det. Men inte medvetet.
Ser man duktiga hoppryttare så tror jag kanske de gör så, fast jag aldrig har tänkt på det utifrån det här med bäcken. Jag tror jag gör åt det hållet automatiskt om tex hästen står emot ett hinder eller inte svarar i en ökning. Emn inte så medvetet som idag.

Vad tror ni? Är jag ute och svamlar bara eller har någon annan tänkt på det?

Det är väl just det som hela diskussionen handlar om? :idea:

evis skrev:
Det är väl just det som hela diskussionen handlar om? :idea:

Nu fattar jag nog inte vad du menar, :confused: eller så fattar du inte min fråga:confused: . Antingen eller.

hmmm

Min semester var en clinic... :o :D

Jag övade just på att lyfta framdelen...

När du rider mot ett hinder måste du ju alltid se till att 'hästen är framför dig' det måste ju en Dressyrhäst också vara.

Så jag förstår absolut hur du menar.

(så grönt här var ...)

Susan skrev:
hmmm

Min semester var en clinic... :o :D

Jag övade just på att lyfta framdelen...

När du rider mot ett hinder måste du ju alltid se till att 'hästen är framför dig' det måste ju en Dressyrhäst också vara.

Så jag förstår absolut hur du menar.

(så grönt här var ...)

Du är också en hästgalning som t o m semestrar med dem hör jag:D

Men visst måste det då ha samma inverkan fast man inte sitter ner
som i dressyrsadeln, att man använder bäckenet i sin riding är lika viktigt då. (Tänka sej att jag har inte tänkt på det, just i den delen, att få hästen riktigt framme när man rider på hinder, genom att använda bäckenet på samma sätt, men jag kanske är rätt korkad förstås.:angel: )

evis skrev:
:bow:

Vad klokt!

ofta tror jag att det är såna "små" saker som gör den stora skillnaden i vad gäller hur hästen utvecklas mentalt och fysiskt som ridhäst.

Hur ryttaren lägger upp passen utifrån individen hästen avgör massor!

Ja det håller jag absolut med om!

Axel: jag gör samma som du ang. beröm. Hästen blir en beröm narkoman :rofl: Det är ganska cool när man kan rida en övning och hästen går gaaanska bra, och genom att berömma med en liten smekning (min häst uppfattar en beröring med endera ett finger eller spö-spetsen mot halsen som en klapp) så går hästen från gaaanska bra till toppen :D Fjäsk kanske det kallas :devil: men det funkar på en del arbets älskare...

mackan skrev:
Ja det håller jag absolut med om!

Axel: jag gör samma som du ang. beröm. Hästen blir en beröm narkoman :rofl: Det är ganska cool när man kan rida en övning och hästen går gaaanska bra, och genom att berömma med en liten smekning (min häst uppfattar en beröring med endera ett finger eller spö-spetsen mot halsen som en klapp) så går hästen från gaaanska bra till toppen :D Fjäsk kanske det kallas :devil: men det funkar på en del arbets älskare...

Ha, ha.
En annan ligger över halsen och skenar runt o klappar som en tok:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka