Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

minimi skrev:
Ja jag får ibland en känsla av en massa "spöken" här, så jag blir lite orolig för tråden. Men men :angel:
Det ska nog gå bra!!

Några av oss har lärt oss vår läxa!! :crazy:

Vi skiter i bråkstakarna helt enkelt!!

Å fortsätter diskussionen där den blev avbruten. :banana: :bump: :banana:

Okey nu kan diskussionen fortsätta som vanligt igen jag är upptagen med dressyrträning i 3 dagar framöver för en namnkunnig tysk, återkommer med referat och filmer denna gången om jag kan logga in dvs:angel:

Lickety skrev:
Om man anser balans och båge tillhöra grundutbildning, medans rörelser är dressyr blir jag lite fundersam. Man kan ju alltför ofta se rörelser ridas på hästar utan grundutbildning i så fall, även på högre nivå... Och det borde ju inte förekomma?
I min värld är balans, rakriktning, båge, schwung osv det stora målet... Rörelserna är ett mindre problem, och ibland en hjälp på vägen.
Om bågspännandet och balans är problemet så sysslar många dressyrryttare nästan uteslutande med grundutbildning, eller borde göra det. För mig är det målet med dressyren.

:bow: :bow:

Ja, så är det i min värld också. Det är alltid grunden man arbetar med.
Hela tiden tycker jag att jag sitter och jobbar på att behålla och vidareutvekla grunderna, förbättra balansen, rakriktningen, bågen. Och börja få lite, lite schwung i några steg (eftersom hästen är så ung).

Ingenting är färdigt, som ryttare kan kan alltid utvecklas mer. Därför uppskattar jag de här diskussionerna.

Fazer skrev:
Det ska nog gå bra!!

Några av oss har lärt oss vår läxa!! :crazy:

Vi skiter i bråkstakarna helt enkelt!!

Å fortsätter diskussionen där den blev avbruten. :banana: :bump: :banana:

Ja jag har inget emot "spökena" (bara vi inte hamnar i meningslöst tjafs.)

Tvärtom, det är personer med stor kunskap som jag gärna tar del av.

*Knapplån*

Tar upp ett intressant tema från tråden - drivning.

Jag hör ofta tränare kräva mer ben etc.... men jag tycker inte att det är nyckeln till framåtbjudningen. Javisst - hästen ska svara direkt framåt på liten skänkelhjälp - men om det "kontraktet" är brutet - så är det "back to basics" enligt mig. Att hamra på gör bara hästen mer okänslig.

Om däremot kommunikationen håller kan den utvecklas så att en indikation med handen och tillåtelse med sitsen ger precis så mycket framåt som önskas och behövs - och så mycket som hästen är kapabel att ge i den takt den klarar....../T_B

Jag har mest hört det från hopptränare.
H. Simon ropade :-beinen, beinen.

Det går så himla bra att använda sätet på diverse sätt.
Men det är bara min nuvarande tränare som har kunnat förklara HUR man går tillväga. Jag är väl så himla trög:angel:

fio skrev:
Nej fio är alltid fio och ingen annan , jag är alltså här:D

Läser dom spännande diskussionerna ibland vilka inte är så många längre tyvärr eftersom teoridiskussionerna har försvunnit nu när dom mest intressanta personerna som var här inte får skriva om sina intressanta teorier längre så nu är det back to söta ponnystadiet med rosa benlindor igen tyvärr:( och vad man nu kan se har väl hälften av trådarna som lagts in här flyttats till andra forum.

Hej! :D

Ja, det är många flyttade trådar

Menar ni trådar som är flyttade till andra avdelningar på Buke så beror det på att jag eller Gunnar anser att tråden inte hör hemma på dressyr. Film/bildtrådar ska ligga på Gnägg, de som ligger kvar här inne låter jag ligga kvar då de legat länge.

Har man några klagomål över flyttade trådar så går det bra att pm:a.

true_blue skrev:
*Knapplån*

Jag hör ofta tränare kräva mer ben etc.... men jag tycker inte att det är nyckeln till framåtbjudningen. Javisst - hästen ska svara direkt framåt på liten skänkelhjälp - men om det "kontraktet" är brutet - så är det "back to basics" enligt mig. Att hamra på gör bara hästen mer okänslig.

Om däremot kommunikationen håller kan den utvecklas så att en indikation med handen och tillåtelse med sitsen ger precis så mycket framåt som önskas och behövs - och så mycket som hästen är kapabel att ge i den takt den klarar....../T_B

Det här tycker jag är intressant.:cool:

true_blue skrev:
*Knapplån*

Ja det håller ajg verkligen med om. Själv använder jag nog snarare benen för lite kanske. Det är ju också olika på hästar vad som krävs.
Min tränare som jag rider för nu är väldigt mycket för att man arbetar utifrån sätet och benen förstärker bara försiktigt när det behövs. Nu är min häst extra känslig även för att vara fulllbod och har lätt att tjura till mot skänkeln om den stör henne. Därfär får jag jobba extra mycket med att använda sätet och också"tänka" henne fram.
Vi får ett mycket bättre samarbete när jag orkar genomföra den ridningen och inte förfaller till att trycka till extra med skänklen. Hästen svarar betydligt bättre framåt.

true_blue skrev:
*Knapplån*

Detta är lite en hjärte sak för mig och min häst:
Så länge som jag är med och håller om med benen och sitter ´(någolunda) som jag bör med tyngden ner i sadeln, så att jag kan ge hjälperna på ett (någolunda) finstämt sätt och i (hyfsad) samklang med hästen så blir han (någolunda, igen) lyhörd på min hjälpgivning och går fram för hjälperna.

Om jag däremot spänner mig och klämmer och trycker fram honom genom att försöka forsera hans gångarter. Då blir han en pansarvagn som bjuder rakt fram ner i marken. När jag rider som en potta så får ridningen et mycket dåligt resultat.

För min egen del som ryttare känner jag att sitsen är väldigt viktig. att hitta en avspännd sits i rätt balans med första och största viktigaste grundstenen är just bäcken och säte. När jag kan känna in min häst och känna när och hur han använder sin kropp och sina bakben kan jag påverka honom att sätta under sina bakben i lite sanabbare takt (fast måste akta mig för att inte forsera honom, för då stänger han ju av, det finns hästar som reagerar tvärt om och springer iväg istället). sen får man hålla sig i skinnet och se till att man får svar för de hjälper man ger och att inte använda mer kraft - detta är svårt. tar hästen inte en liten hjälp så får man förstärka den med att ex. lägga till sporren eller spöt + rösten - Lagom är nyckel ordet En häst kan känna en fluga, så man ska be att få uppmärksamheten. Det är ju ryttaren som ska vara piloten 8men har ni någon gång sett en pilot springa ut och bakna eller putta på flygplanet för att det ska gå fortare?? Man måste tillåta sig att bli buren av sin häst och så kan man påverka hästen genom att hitta rätt samklang -inte så lätt jag vet- mycket egen erfarehet på detta, ser det som ett litet intressant forskningsprojekt i samspel. Ju mer man övar, ju bättre går det.

Vad som ofta glöms bort är att Skritten är grunden, man kan öka skritten och minska flytta undan bakbenen i olika riktningar, göra halter osv. När grundlydnaden och det man vill ha koll på i hjälpgivningen fungerar bra i skritt så kan man börja rida övergångar till trav osv. Låt forskningsprojektet få växa men ha tålamod och låt varje bit så bli en stadig och befäst "grundsten " innan du tar itu med nästa. Skritten kan man också rida så långsam så att man kan lära sig att känna och ge hjälperna i rätt ögonblick ex. när hästen lyfter upp ena bakbenet, då kan man påverka det. Man kan ju inte be hästen flytta på ett ben med full belastning på väg ner i marken, eller bärande på marken.
Det som du befäst i skritten kan du sedan med större möjlighet till framgång även få ordning på i trav... och sedemera också när det är väl befäst i trav få ordning till i galopp....

Sen gärller det att känna sin häst, de är individer, endel hästar kanske det fungerar bättre med att ta i skritt och galopp om de har lättare för galoppen än traven??

Det är okså viktigt att tänka på att den korrekta sitsen för oss människor är induviduell, vi är ju ochså olika konstruerade. Det gäller att hitta rätt läge i balans och avspänndhet för just dig. Här tycker jag att sadeln har ett stort avgörande också - rätt sadel för häst och ryttare är jätteviktigt. Jag själv rider hellre barbacka (på min häst) än i i en sadel där jag känner mig låst eller bortkommen i.

Jag anser mig och min häst att vi är någonstans och forskar i detta projektet, vi har inte kommit så långt ännu. Man får lära känna varandra och hitta harmonin och samklangen. Det ska vara njutningsfullt att rida och vissa dagar så är man inte i rätt balans för att jobba med detta forskningsprojektet, då är det bättre att låta bli - rida ut på fria tyglar eller kanske longera??
corallvand.JPG

eller som ovan jobba löst i en rund corall....

Hästar behöver ju liksom vi omväxling och omväxlande arbete för att må bra i kropp och själ. :)

Detta var lite av mina tankar, när jag tog mig friheten att sväva ut..:D

Tack för ordet.

Mvh
CiaAn

Min val. går saktare om jag klämmer.
Red för hundra år sen;) i en "tantgrupp" som kallades för "klämmträffen"

axel skrev:

Just som min också. "lägg av matte, nu stänger jag av".
Klämträffen!!! *fnittrar* det var kul!

Vi hade en tant på ridskolan där jag jobbade för massor av år sedan, som vi kallade för DragUlla - hon sågade rätt så rejält på sin stackars häst. Hästen sprang med hakan i bringan och rullade mest med ögonen. Han var ju såå pigg....????

Det är svårt det där med drivningen:angel:
I synnerhet när man är uppväxt med att driva i varje steg med skänkeln:devil:

- När det funkar som bäst så kommer hästens kropp att röra sig rytmiskt så att den touchar skänkeln....blir sas en drivning av sig självt.

axel skrev:

Jag "klämmer inte" utan gör mer som med en sparkstötting.. Dock behöver jag be om mer energi framåt under en period, tills han börjar tänka fram och jag behöver inte "driva" så mycket utan kan bara underhålla lite när det behövs.

Jag rider också ut mer och försöker variera träningen för att han ska få mer framåtbjudning. Han är lättstressad, men när han slappnar av så (överdrivet) så dör han av, och vill gå med handbromsen och tycka att livet är rätt så enkelt. (han går för mitt otränade öga rätt snyggt då, men han lyfter bara benen och det finns inget egentligt arbete bakifrån och fram, ryggen tappas lätt och ja, det blir inte bra helt enkelt!)

Det är då jag behöver "väcka upp" honom och be om energi, så inser han att ok, matte vill det här, då kör vi väl på då :D

Har sett olika metorer av "uppväckning".
Några av dem tilltalar mig inte alls. Jag mår rent av dåligt av metoden "banka på och rycka upp" som jag tyvärr har fått bevittna några ggr.

Hur gör ni för att Väcka upp, era hästar??

mvh
CiaAn *som svävar ifrån ämnet...*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka