Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

axel skrev:
Susan skrev:
Som lickety och även fio skrev man rider bra några steg sedan går det minder bar några steg

UNG?
Den är 6 år o går nog MSV. och ska då vara lite samlad.
Tyskarna börjar tidigt med sina o hingstar än tidigare.
Ngt som vi tyvärr har tagit efter.
Den går nog GP om ett par, tre år

Här ligger fokus bara på huvud-hals form.
Tänkte samma sak, men tänkte att jag nog skulle få på snoken om jag yttrade mig ;) ;) ;) OBS OBS!!! Skämtar lite.... i andra delen av meningen...

orkar inte ens kommentera

Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
Hur gör man för att få den bakom lodplanet?
Drar:confused:

Ett ganska löjligt och okunnigt uttalande av dig då stora delen av hela världseliten rider sina hästar bakom lod även på tävling som du oxå mkt väl är medveten om. På träning sker det ju medvetet hela tiden och ingår i den populära träningsformen rund och djup som dom flesta använder sig av i eliten idag.

Senast ändrad av en moderator:

Utförligt beskrivet.

Det är viktigt att poängtera att man kan rida en bra grundform utan att nacken är högsta punkt!!!

Önskar med en trevlig semester.

*knapplån*

Till både Susan och Antti:

Varför använder ni er av andra användares tidigare publicerade bilder?

Ska ni hänvisa till ridbilder, gör det med bilder på när NI SJÄLVA rider. Titta gärna på forumreglerna igen och kom ihåg copyrighten på bilder publicerade på nätet.

Senast ändrad:

*raderad* nu

Jag undrar vem som döljer sig bakom Antti

Någon som återigen bytt Nick.

Senast ändrad:

OT: Susan:
Ha en trevlig semester!! :)

Det jag undrade var om man KAN ha bågen spänd och samtidigt, hur man än gör, som man har en häst som går mer eller mindre bakom lod.

Nåja, jag ska läsa Susans inlägg lite tydligare så kanske polletten trillar ned.

Fazer är alltså Fio?

Redigering: Ser nu att Lickety har svarat, tack för det!!!! :bow:

Senast ändrad:

nej, troligtvis den andra
Bara måste vara här o sura

Senast ändrad:

Fast hennes bilder och ridning disskuterades ju så jag förstår om hon kommer tillbaka i disskutionen ;)

Lickety skrev:
Min går inte bakom lod när hon går fram till bettet, och då har jag mkt mer i handen än när hon är bakom lod. Så man måste inte dra, man kan lyckas ändå! ;)

Jag tror dig.
Tycker att det ämnet är lite färdigdiskuterat i nuläget.

.

Jag = dålig ryttare som försöker bli bättre ;)

Om min häst går framför eller bakom lod i dagsläget är inte så intressant, då fokus för mig är att få honom "rund" alltså välvd med arbete genom kroppen. Dock vill jag ha så mkt häst som möjligt framför mig. Jag vill också rida honom i en låg form. (det är vad jag försöker att behärska just nu)

När han suger tag i tygeln och bjuder ärligt till bettet vill jag länga ut halsen, jag har dock svårt att hitta finlir. Ger jag för mkt så använder han det att gå tillbaka till det läge som han gillar bäst (är byggd som) dvs huvudet i det blå, ryggen sänkt och benen far, far away... Tappar jag lite = räcker det med drivning (det är 99% brist på drivning i de lägen han ramlar ur form måste träna upp mina muskler haha). Tappar jag mycket = får jag gå tillbaka och hitta avslappningen, sökningen framåt/nedåt och börja om... *suck* :angel:

Detta är ett problem pga min dåliga ridning, vilken annan som helst kan nog rida honom I lod utan att han får tillfälle att "ramla ur". Han behöver stärka sin överlinje, få muskler att orka gå på det sätt han inte är byggd för. Att "plocka upp" honom i formen sedan är lätt, men han måste ha muskler att orka gå där utan att ha hängmatterygg och allt annat som kommer som ett brev på posten... :crazy:

Mina tankar om i/bakom lod.. med mina förutsättningar och min häst

Om du vill ha det läget där han trampar på mot bettet och du lättar, är min känsla att han tappar balansen.

Gör en halvhalt först/överför lite vikt till bakbenen innan du lättar ur.

Vissa hästar kan behöva gå med stödet/nappen länge än andra.
Du kanske inte frågade mig:o

Senast ändrad:

Jo, alla har vi väl våra svårigheter. :angel:
Det svåra är arbete genom hela kroppen för oss med, kanske för alla?? Med tanke på hur svårt det är att hitta foton på "rätt" tror jag att det är svårast, men vad vet jag?
Egentligen är dressyr ganska lätt när man väl hittat balansen och "bågen", och känner att man kan reglera hästen utan att allt faller platt. Då är det ju bara att lägga till rörelserna! :)

Om man anser balans och båge tillhöra grundutbildning, medans rörelser är dressyr blir jag lite fundersam. Man kan ju alltför ofta se rörelser ridas på hästar utan grundutbildning i så fall, även på högre nivå... Och det borde ju inte förekomma?
I min värld är balans, rakriktning, båge, schwung osv det stora målet... Rörelserna är ett mindre problem, och ibland en hjälp på vägen.
Om bågspännandet och balans är problemet så sysslar många dressyrryttare nästan uteslutande med grundutbildning, eller borde göra det. För mig är det målet med dressyren.
Men som någon klok person sade så skiljer sig vägarna till målet för att vi alla har olika mål. :D

:) Den som vill får gärna svara!!! :bow:

Jag försöker smyga in en längning. En bit går bra, men jag skulle e.g vilja ha ut honom mer. men det är då problemet kommer. När jag brister i drivning fram (han orkar inte heller så mycket. matte och häst har samma problem :angel: ) så flyger huvudet upp, ryggen ned och så har jag tappat hela konceptet.

Men det kanske också ÄR som du säger, att han tappar balansen. Kan jag kompensera hans balans genom att hjälpa honom med drivning?

Utbildningsmässigt så är det att jag ska kunna rida honom "stadigt i form" samt sidvärtsrörelser och övergångar. Han beter sig lika i övergångarna.. släpper ryggen och kör upp huvudet. jag försöker att rida, rida, rida in i avbrott tex trav till skritt.. men så släpper han.. men det går sakta framåt!!!

Har hjälp, rider (tränar) aldrig själv utan har har hjälp för att jag inte har kunskap själv att utbilda.. jag utbildas ju också samtidigt :D

kan inte annat än i stora drag hålla med.

man kan komma framåt med hjälp av rörelserna, eller så blir rörelsen som en produkt av ridningen, tänker tex på piff och puff..

Jag håller inte med riktigt(i vanlig ordning);)

Även om man kan uppfylla alla de kriterier som behövs för den rätta grundutbildningen, så kommer konsten att hålla balansen oxå i rörelserna.
Hur många hästar har ryttare som kan hjälpa dem med det?
Till på köpet så ska den under tiden oxå samla sig alltmer, vilket jag ifrågasätter om hästen har egentligen har naturligt.

Om enhäst utan ryttare bär 60% av sin kroppsvikt på fram,borde den inte rent fysiskt vara byggd för att bära just den %en även med ryttare?
Inget annat 4-bent djur bär massor av vikt på sin bakdel, annat än mkt korta stunder då de står på bakbenen.

En hopphäst är sällan samlad o kan ha en lång karriär o hoppa stoora hinder o ändå hålla väldigt länge.

Om man tittar på dagens Schäfrar som ser ut som att de går sittande. Konstigt att man har valt att avla så, när man har haft höftdefekter där sen tidigare.
Måste ringa SSK o fråga om man har sett ökad skaderisk pga detta.

M. Tror du inte att det finns risk för att han hamnar i ekorrhjulet om du driver mer? Jag vet inte om du menar att du ska öka tempot.

Jag menar att han då försöker springa ikapp sin framdel;)
Jag skulle iallafall prova att ta tillbaka den lite.
Vad säger din tränare?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka