Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

glace skrev:
fast det var mest det allra grundläggande jag tänkte på inte något avancerat för det kan jag ändå inte:D

saker som att dom inte skall rusa iväg och så i traven så den blir mer i balans det funkar inte bara med halvhalter för mig

bra grundridning funkar på alla hästar helt rätt :D
Men alla hästar har inte lika lätt för sig, så en del är mer beroende av ryttarens balans och korrekt a inverkan än andra.

Egentligen är det kanske dags för en ny tråd Bäckenet - och sen då....:confused:

Om du bläddrar bak i tråden tills du hittar mina teckningar så kan du se på den översta teckningen som beskriver principen att det man eftersträvar i grundutbildningen är att vika in bäckenet och få upp och ut halsen.

På det sättet kan man se en jämn båge från bakhov till nacke.:idea:
Den tendensen kan man leta fetr i alla bilder...

När hästen på detta vis har välvt sig uppåt så 'sitter den ihop'
Ett tygeltag kommer då att gå igenom, hästen kommer att 'ta' halvhalten.

En modernt avlat halvblod ser lite ut sådär från början - den är mycket lättare att rida.

Andra raser kanske har en 'guppigare' överlinje, av naturen. Och om man har en häst som din travare som har mer muskler i överlinjen än i underlinjen så har du flera faktorer som motverkar den där bågen från hov till nacke.

Det kan vara så pass många faktorer att halvhalten inte går igenom. En jätte duktig ryttare kan då kliva upp och genom inverkan skapa denna båge uppåt. Den har timingen och kan ge eftergiften när halsen sträcks framåt.
Det är ett sätt att lösa det, som man ser tränare göra på många clinics.

Sedan finns det ett annat sätt som man, kan ta till med en mindre rutinerad ryttare också måste ta till på den unga, eller outbildade hästen, eller den felridna hästen, eftersom den både saknar styrka och förtroende för hand och skänkel än så länge.

Då kan man, genom att rida med hjälp av vikthjälper och egen koordination, genom övningar hjälpa hästen att hitta ett nytt sätt att balansera sig, som inte innebär att försöka springa ifatt balansen, och där ryttaren heller inte behöver dra så mycket i tygeln (vilket för en travhäst är en signal till - full fart framåt, och för många andra känsliga hästar - får dem att släppa ryggen) :o

Det sättet att rida med vikthjälper i första hand (inte enbart) handlar om att placera sig rakt ovanpå hästens tyngpunkt i egen självständig balans- och sedan ge hsäten ett problem att lösa - där det naturliga blir för hästen att komma till balans genom att vinkla om bäckenet och hitta balansen bakifrån

är du med...

Ja hon har ett bra och lutande bäcken. Det är långt också. :)

Hon har också ett lutande lårben, och en lång överarm (från armbåge till bogspets) Jagissar att hon rör sig en del när hon går.

Hon har precis som min Nordis nackdelen låg rygg som inte helt lätt låter sig välvas uppåt och en låg hals. Som ridhäst så blir den ju farmtung.

De här hästarna är ju avlade att lägga sig i selen tungt på bogarna och genom sin blotat vikt dra lass.
Det krävs en stor styrka hos dem, enbart för att få arbetstraven vara självbärig, och ännu mer styrka för att få, och orka gå kvar i en självbärig galopp.

Minerfarnhet av bruksNordisar är att de är väldigt känsliga hästar, och genom sin bristande förutsättning för balans bakifrån är de väldigt lätt att de låser ryggen och blir framtunga ånglok.
De blir också lätt hetsiga i gången och stressade av för stark tygelinverkan, de är hela tiden beroende av rytatrens balans.
De är alls ingen lättriden häst. särskitl efetrsom de är så rörliga i ryggraden åt alla håll. En nordis är ju vlad för att kunan slå knut på sig själv, mellan trästammarna

Sedan fördelen med nordisen är den höga ridbarheten, arbetsviljan arbetsglädje och en vilja att göra rätt.
Jag vet inte hur det är för dig, men min häst är ofta lite för smart. han vill tänka själv och lösa probelm själv.

Får man till det så har de ju en fantastiskt kraft och ett tryck som gör att man kan hitta en hel del schwung, när man råkar 'ramla rätt'...:angel:

eller nåt

Susan skrev:
Minerfarnhet av bruksNordisar är att de är väldigt känsliga hästar, och genom sin bristande förutsättning för balans bakifrån är de väldigt lätt att de låser ryggen och blir framtunga ånglok.
De blir också lätt hetsiga i gången och stressade av för stark tygelinverkan, de är hela tiden beroende av rytatrens balans.
De är alls ingen lättriden häst. särskitl efetrsom de är så rörliga i ryggraden åt alla håll. En nordis är ju vlad för att kunan slå knut på sig själv, mellan trästammarna

Sedan fördelen med nordisen är den höga ridbarheten, arbetsviljan arbetsglädje och en vilja att göra rätt.
Jag vet inte hur det är för dig, men min häst är ofta lite för smart. han vill tänka själv och lösa probelm själv.

Det är ju en beskrivning som passar rätt bra in även på fulllblodshästar till viss del, fast de är nog ännu mer känsliga för viktförändringar tex . I och med att man fokuserar på bäckenet så faller det andra på plats och hästen trivs bättre. Sen är det inte allt, men jag menar att det är grunden, särskilt kanske på känsliga hästar.

Susan skrev:
Då kan man, genom att rida med hjälp av vikthjälper och egen koordination, genom övningar hjälpa hästen att hitta ett nytt sätt att balansera sig, som inte innebär att försöka springa ifatt balansen, och där ryttaren heller inte behöver dra så mycket i tygeln (vilket för en travhäst är en signal till - full fart framåt, och för många andra känsliga hästar - får dem att släppa ryggen) :o

Det sättet att rida med vikthjälper i första hand (inte enbart) handlar om att placera sig rakt ovanpå hästens tyngpunkt i egen självständig balans- och sedan ge hsäten ett problem att lösa - där det naturliga blir för hästen att komma till balans genom att vinkla om bäckenet och hitta balansen bakifrån

är du med...

Just det. apropå förra inlägget. Och även här är bäckenet grunden för hur man sitter stadigt i balans för då kan man även aktivt hjälpa hästen att komma in i en bra takt och hitta balansen.

Hon har också ett lutande lårben, och en lång överarm (från armbåge till bogspets) Jagissar att hon rör sig en del när hon går.

Japp, helt riktigt. Hon rör sig mkt i alla gångarter faktiskt, dock mest i skritt. Hon rör på hela kroppen liksom. Flera andra jag ridit har kännts som om de bara rör på benen och inte på kroppen annars.

Allt detta stämmer också mkt bra. Hon ÄR känslig, fast man kan faktiskt tro tvärtom när man ser henne. Tar man för hårt i munnen så drar hon bara tillbaka.
Det är traven hon kan bli hetsig i, hon bara är upp med huvudet och pinnar på som bara den i princip :smirk:
Jepp, jag märker av det också att om jag har en dålig ryttar-dag och sitter lite hafsigt, så ja visst så snubblar hon under ridturen, flera gånger.. Hon blir även mera svajig i gången då upplever jag.
Rider jag dock avslappnat och lätt så är hon hur stadig som helst :bow:

Ja hon vill ju gärna välja saker och ting själv, och ibland förekommer hon mig när vi rider. Innan jag hinner be om trav så travar hon typ ;)
Hon känner nog på sig vad jag tänker göra genom min kropp, något annat kan jag inte tro att det är faktiskt.

Får man till det så har de ju en fantastiskt kraft och ett tryck som gör att man kan hitta en hel del schwung, när man råkar 'ramla rätt'...:angel:

eller nåt

Ja visst, jag känner det ibland (mkt oftare nu än tidigare) när min pålla är pigg och framåt (när allt stämmer) då blir alla gångarter plötsligt superhärliga, framdelen liksom lyfter :d Särskilt galoppen :love:
Andra dagar kan det kännas som att hästen går i sirap, hon är såååååå seeeeeeg :eek:

Jag har fått ta mig en funderare ang. min sadel. Hur mycket tror ni sadeln kan ha att göra med att jag kommer i svank?
Jag har fått ern del funderingar på att när hästen välver ryggen, lättar bakvalvet, och jag tippar framåt.

Vad ser ni?

emma-vsm skrev:
Men du, när jag kutar lagom med svanken dvs, jag fyller ut svanken, och det är väl samma sak som att jag vinklar om bäckenet? Eller är jag helt fel ute?

Grejen tycker jag är att inte tänka på svanken alls. (så försvinner den:angel: ) Nej men jag tänker på att vara stadig i bäckenet och på "trekanten" jag sitter på. Hur det är vinklat är så svårt at säga, vi har ingen spegel och vår digitalkamera har fått snd i sig:cry: Video har vi ingen men jag ska försöka låna. För jag vill gärna se hur det ser ut just med tanke på bäckenvinel när det känns bra och hur hästen ser ut då.
Enligt min tränare så stämmer känslan med hur hästen ser ut. Och som det känns har jag då bäckenet ganska rakt med tyngdpunkten ner mot sittbenen. Jag har rätt dålig hållning av mej själv och därför blir det ingen automatiskt bra sits heller.
Jag vinklar lite lite lite framåt så magen kommer fram, (nallepuhmagen).
Nu ahr ajg en unghäst som inte kan gå i någon vidare samling , men
då skulle det bli som Susan skrev "kisseriet mot hakan". Så lite åt det hållet provar jag och jag känner att hon svarar med att ytterligare höja upp ryggen och få mer schwungigt steg (fast det blir korta perioder ännu) Då kan jag uppnå något som kommer att bli den berömda bollen, där det känns som om jag "tar med" ryggen upp i varje steg.

Men det sista var mer överkursen jsut nu.
Som svar på din fråga så fokuserar jag numera inte på svanken utan på bäckenet i rätt position mot sittbenen och trekanten coh då har jag inte längre problemet med svanken.

Vet inte om det blir luddigt eller om det går att förstå.

emma-vsm skrev:
Men du, när jag kutar lagom med svanken dvs, jag fyller ut svanken, och det är väl samma sak som att jag vinklar om bäckenet? Eller är jag helt fel ute?

När du vinklar om bäckenet så fyller du ut svanken:D

Är det bäckenet du fokuserar på på dina ridbilder?
uppdatera mig, så skall jag skärpa mig.:o

sadlen har absolut att göra med hur du sitter, en del sadlar placerar en i svank - fullkomligt omöjligt att rida...Manmåste hitta en som passar hästen - och som kan ge en rätt stöd.

SUS

minimi skrev:
Det är ju en beskrivning som passar rätt bra in även på fulllblodshästar till viss del, fast de är nog ännu mer känsliga för viktförändringar tex . I och med att man fokuserar på bäckenet så faller det andra på plats och hästen trivs bättre. Sen är det inte allt, men jag menar att det är grunden, särskilt kanske på känsliga hästar.

Ja Nordisar har faktiskt fullblodstemperament, inte lika snabba dock:o

En känslig häst kan lära en mycket. Också hästar som harsvprt för sig, tvingar en ju att bli medveten.

jag upplever samma sak som du med med bäcken och balans, hittar jag tillbalans så kan hästen slappna av och svarar - ahhh ÄNTLIGEN :D

faktiskt varje gång :D

Det jag tycker är vinsten är OCKSÅ att det går åt mindre våld (missförstå mig rätt) på hästen, är hästen i balans så behövs inte samma inverkan

herregud vilket utförligt svar och nä jag är inte alls med eller jag tror inte det men börjar fatta lite iallafall när jag tittar på teckningarna men har du en verklig bild på en ryttare som rider med en häst som har en jämn båge från bakhov till nacke och en som inte har det?

Susan skrev:
Det jag tycker är vinsten är OCKSÅ att det går åt mindre våld (missförstå mig rätt) på hästen, är hästen i balans så behövs inte samma inverkan

ABSOLUT! Det är en STOR vinst. Det är så fantatiskt. På den nivån vi befinner oss (unghäst, tycker jag i alla fall, 5 år) kan jag rida med oerhört lätt hand och bara mycket lätt kontakt med underskänklarna, resten är säte, bäcken, balans. Övergångar enbart genom inverkan med sätet. Inte galopp till trav än, men det kommer.

Det jag fokuserar på just nu är aktivitet, aktivitetet, aktivitet, bakben. Samtidigt försöker jag att tänka på mitt bäcken, känns som att det funkar hyfsat i skritt och galopp, även om jag måste tänka på det hela tiden, inget går per automatik. Och ofta glöms det av när jag fokuserar på något annat (två saker samtidigt :confused: :o )
Dock känner jag verkligen skillnaden när jag lyckas att fylla ut svanken.
Jag ser ju på en del bilder att jag svankar ordentligt och nog f*n gör hästen likadant :devil:

Om vi nu bortser från bäcken och sadel, hur ser man takten på en bild? *vill lära mig*

Fritt fram att rita sträck och pilar på mina bilder för den som kan och vill! :)

Susan skrev:
Folk har alltid fått tycka vad de vill för mig.

jag tänker inte tjaffsa i tråden så jag tar det privat.

bara-undrar om du tar det privat via pm och i så fall med den det berör.

[QUO=Susan[QUOTE]]Jag kan inte svara på ditt inlägg för jag begriper det inte rent språkligt. Du har så korthuggna och ofullständiga meningar.[/QUOTE]
Jag brukar ursäkta mig. Men jag har inte lust att skriva långa avhandlingar ( o heller inte läsa)för att jag tycker att det är brist på respekt för andra.
Skriver gärna punktvis för att få motargument o säger inte att jag kommer med den enda sanningen. Sen har jag lite att göra på jobbet oxå:angel:
Däremot så har jag aldrig menat att den skulle bli fel i takten av bakbensengagemang :confused:[QUOTE
][/QUOTE]
Du skrev att om man ökade tempot så skulle den bli 3 eller 4- taktig.
Vilken takt anser du att den har nu då?

Just nu känns det som om du snarare vill missförstå mig
Jag har nog inte tittat igenom alla trådar om detta, i detalj. Vem orkar det?:eek:

Senast ändrad:

Det gör inget att du är kortfattad, bara jag förstår

Tempo är för mig steglängd, om den redan är fel i takten så blir den mer fel i takten om man ökar steglängden, så tänkte jag.

Mer avancerat än så var det inte

Bilderna var jättefina i sig men hästen går bakom hand och har inte nacken som högsta punkt, är bågen korrekt spänd då?? :o

En liten undran bara...... ;)

Hur ser du att den går bakom hand? När en häst går med näsan längre in än i lod så brukar jag rätt och slätt kalla det för bakom lod.

axel skrev:
Kan du utveckla din fråga lite:confused:
ja, jag var nog otydlig! Jag har en häst som har mkt takt i sig, men det kan ju åxå bli ett 'problem' du skrev att du jobbade på att få loss hästen ur sin takt, för att hitta ett bredare register antar jag. men hur gör du, och n ä r börjar du med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka