Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Man ser skillnad på formen och vart hästen har sina bakben :idea:

Det syns att hästen tar i mer och går fram på ett helt annat sätt på bilderna jämfört med filmen.

Jag ser det i alla fall. Titta en gång till så ser du nog oxå!!:banana:

Jag tycker att det var lite dumt att dra in en människa i den här diskussionen, som är här och läser på buke.
Vill den personen bli diskuterad?

Jag tycker också att det ser bättre ut på bilderna , men det jag är ute efter har ännu inte hänt.

Du utrycker dig som sagt väldigt korhugget. Det jag trodde du var ute efter förra gången var mer framåtbjudning på det sätt som det vanligen sker i ridhusen.
Mer bakbensaktivitet är ju något annat.

Sedan hur skall vi tolka dessa bilder?

Svanken hos ryttaren är borta hmmmm
Formen är längre hmmmmmmm
hur påverkar en sadel i en längre form - i en kortare form hmmm
Varför är höger fram nästan i backen, medan vänster bak har en bra bit kvar hmmm

varför ser svansen ut sådär.hmmmm

hmm varför är det en grop :confused: framför manken hmmm

DET skulle fio ha kunnat förklara.....

Fazer skrev:
*knapplån* Nu återgår vi till den lugna fina stämningen igen då hörni!!!

Susan: jag tror inte att Axel menar något illa med sina inlägg, hon kanske bara har lite andra åsikter än du om vissa saker.

Sen skriver hon alltid utan krusiduller rakt på sak, det vet vi ju sen förut. ;)

gör hon'? tycker hon verkar rätt normal? fast jag har inte sett mkt av förut fastän jag har mer inlägg än du:D

Fazer skrev:
Man ser skillnad på formen och vart hästen har sina bakben :idea:

Det syns att hästen tar i mer och går fram på ett helt annat sätt på bilderna jämfört med filmen.

Jag ser det i alla fall. Titta en gång till så ser du nog oxå!!:banana:

:D haha nä jag kan inte se sånt fast det är roligt att lära vad men skall titta på och så men tycker det är svårt att se en film och sen ett kort att jämföra nog enklare att se ett före och efter kort eller en före och efter film inte en film och sen ett kort fast det är såklart lättare för ni som kan att se:D

glace skrev:
gör hon'? tycker hon verkar rätt normal? fast jag har inte sett mkt av förut fastän jag har mer inlägg än du:D
Hon är absolut normal men ganska rakt på sak ofta, och ibland uppskattar inte alla det!
Jag tycker för min del att det är skönt med såna personer för man vet att det hon skriver/säger är det hon verkligen tycker!!

OCH jag tror inte att hon skriver saker för att såra någon utan helt enkelt så skriver hon det hon tycker och ser!

Många gånger skrivs det lite mellan raderna och det är tråkigt....:(

oki jag tror du vet mer om det än jag har inte läst så mkt här har mest läst på trav och NH innan jag vågade skriva tycker bara det är kul att lära sig lite nu när jag äntglinen får rida på travhästen jag kör och tänkte jag skulle få några tips inga invecklade sådana bara:D

glace skrev:
saker som att dom inte skall rusa iväg och så i traven så den blir mer i balans det funkar inte bara med halvhalter för mig

Nej och du är inte unik.

Kul att du tittar in och hjärtligt välkommen!!:banana: :banana:

Grundläggande inom psykologi är att alla människor har rätt till sina känslor och reaktioner.

Det som hänt här ganska nyligen var ju att ngn la in bilder som bedömdes lika mycket 'utan krusdiduller' och den personen reagerade så starkt att den åkte ut :o

jag tror inte heller att den kritiken var avsedd att såra utan bara ...- beskrev det den såg.

Jag har väldigt svårt att förstå att saker kan te sig helt tvärtom beroende på vilken sida av saken man står.

Min ambition är att behandla andra med respekt, men jag vill då också bli bemött med respekt...

Jag tycker inte att attityden att; tro sig ha tolkninsgföreträde är respektfullt.

inte heller att; ha attityden att det jag inte förstår - det finns inte...

kanske för hög ribba?

Senast ändrad:

Susan skrev:
Grundläggande inom psykologi är att alla människor har rätt till sina känslor och reaktioner.

Det som hänt här ganska nyligen var ju att ngn la in bilder som bedömdes lika mycket 'utan krusdiduller' och den persoenen reagerade så starkt att den åkte ut :o

jag tror inte heller att den ritiken var avsedd att såra utan bara ...- beskrev det den såg.

Jag har väldigt svårt att förstå att saker kan te sig helt tvärtom beroende på vilken sida av saken man står.

Min ambition är att behandla andra med respekt, men jag vill då också bli bemött med respekt...
Självklart har alla rätt att känna och tycka det de vill!!

Min mening var inte att reta någon ytterligare utan det var ett försök att få diskussionen på rätt spår igen så att det inte skulle sluta i en likadan katastrof som det blev den gången.

Men vill ni tjafsa så varsågod!!

Om jag inte missminner mig så var det fler som blev ganska upprörda över det sätt som vissa åsikter i den diskussionen framfördes...

Märk väl att det var inte själva kommentarena i sig som var problemet utan tonen i inläggen.

Här har den berörda personen blivit bemött på ett mycket trevligare sätt anser jag i alla fall.

Kan vi inte vara vänner nu och låta alla tycka vad de vill?

Nu hann jag svara innan jag set att du ändrat i ditt inlägg.
Vad menar du med för hög ribba?

Folk har alltid fått tycka vad de vill för mig.

jag tänker inte tjaffsa i tråden så jag tar det privat.

Bra!! Det var precis vad jag ville åstadkomma med mitt inlägg!!
Inget mer tjafs för då är vi nog ute på hal is!!

Det är ju en intressant tråd som många verkar följa med stort intresse!!

Jag väljer att inte lägga någon större vikt vid dina små pikar.

Nu har jag suttit här aldeles för länge, ska ju jobba i morgon!

Trööööttt...ZZZZzzzz...

Det är svårt att kommentera bilder, därför är det bra att hålla fokus på ditt huvudämne.

Bäckenet.

Till Alla.

Allt det där andra blir en följd av hur man sitter, inverkar.
Om vi utgår från bäckenet, så blir hästarnas reaktioner tydliga.

Att lägga in bilder är MODIGT, med tanke på hur det kan låta ibland.

Jag gör det därför att jag förväntar mig konstruktiv kritik, och att förhoppningsvis någon annan kan lära sig av att se.
Att ha en tydlig frågeställning underlättar.

Någon gång ska ni få se bilder där jag rider BRA och där min häst går korrekt, men varför lägga de "bästa" bilderna?

Jo, han är ganska omusklad runt manken just nu, så sadeln vill gärna lägga sig i "groparna". Försöker att padda upp där fram, men den åker fram lite ändå.

Klättra gör jag, ca 1gång/vecka, dock blir det mindre nu när tävlingssäsongen drar igång. Måste ju hinna hoppa, träna kondition och dressyr, om veckan kunde ha några fler dagar...

Han blir gärna kort i nacken, ibland släpper han bettet. Jag har hela tiden fokuserat på att få en lång hals. Nu har jag dock en ny tränare som tycker att aktiviteten i bakdelen får komma först, så kommer han så småningom att följa med handen fram när han är aktiverad i bak..

Vi får se hur det funkar!

Tack!

emma-vsm skrev:
:o :o Åhh, tack så mycket!

Sitsen har jag haft en del problem med, egentligen svankar jag för mycket, dock överkorrigerar jag ibland och kutar med svanken istället..

Hur är det med hästens bäcken?

Tack för kritiken, jag vill verkligen bli bättre på att se på bilder!

/Emma

Det är här som jag har haft så stort hjälp av att mer fokusera på vinklingen av bäckenet. Jag har haft (har) samma problem som du. Det hänger delvis ihop med att även jag lätt tittar ner som du gör. (Men mindre nu)

Jag "rätar upp" bäckenet och då försvinner svanken automatiskt. Det kräver lite magmuskler att orka hålla positionen där i början, särskilt om man som jag rider ofta lite heta hästar som vill ila iväg och man lätt kommer på efterkälken. Men om du fokuserar på det istället för att räta in eller ut svanken så blir sitsen automatiskt bättre och stadigar . Hästen trivs bättre. :D I alla fall min reagerar
omedebart. Om jag svankar faller hon isär.

På min märker jag att just fokuseringen på bäckenet (och balansen, bla genom att använda blicken) gör att hon trivs och slappnar av även när hon är "på tårna." Det är helt fantastiskt vad det betyder. Nästan som att hon skulle få "lugnande".

Men du, när jag kutar lagom med svanken dvs, jag fyller ut svanken, och det är väl samma sak som att jag vinklar om bäckenet? Eller är jag helt fel ute?

mimus skrev:
Det är svårt att kommentera bilder, därför är det bra att hålla fokus på ditt huvudämne.

Bäckenet.

Till Alla.

Allt det där andra blir en följd av hur man sitter, inverkar.
Om vi utgår från bäckenet, så blir hästarnas reaktioner tydliga.

Att lägga in bilder är MODIGT, med tanke på hur det kan låta ibland.

Jag gör det därför att jag förväntar mig konstruktiv kritik, och att förhoppningsvis någon annan kan lära sig av att se.
Att ha en tydlig frågeställning underlättar.

Egentligen är väl de flesta här överens. Man rider inte bara genom att kontrolelra sitt bäcken liak lite som man bara rider med ngn annan kropspdel.

Bäckenet är grunden för en självständig sits, och för att inverkan skall gå igenom.
Med det innebär ju inte - att man inte behöver inverka

jag har tittat på dina bilder, vet inte om du får ut ngt av följande.

Om man jämför bild 1 och 2 i meningen vinkla om bäckenet.
Så är den ju klockren. Om man utgår ifrån var benet är när det är belastat.
På den övre bidlen har du fått bitarna på plats även detta i sidled. Det är alltid lättare tycker jag när dåliga sidan är utåt...

I 3 an tycker jag att du tappar din balans i bäckenet så den fattningen är sämre än 4 an som jag skulle vara nöjd med.:)

Visserligen så är den långt under med ytter bak i 3 :an men den blir inte så stark där. Jag tycker du hittar högerbak jättefint på 4: an.
Och vet precis hur himla knepigt det är att få tilldet,med de problem som vi har.

Bra kämpat.

Anledningen som jag tycker att det är viktigt med sitsen är att beroende på hur vi sitter så kan vi antingen underlätta eller lägga krokben för hästarna.

Det som kan bli fel tycker jag om man hoppar över bäckenet, är att man då lätt säger en sak men sin hjälpgivning , och en helt annan med sitt bäcken och med sin torso.
Bättre om båda säger samma sak, men det har du ju redan hajjat.

Jag gillar också din häst.

Susan skrev:
Anledningen som jag tycker att det är viktigt med sitsen är att beroende på hur vi sitter så kan vi antingen underlätta eller lägga krokben för hästarna.

Det som kan bli fel tycker jag om man hoppar över bäckenet, är att man då lätt säger en sak men sin hjälpgivning , och en helt annan med sitt bäcken och med sin torso.
Bättre om båda säger samma sak .

Så bra beskrivet!!!

Jag ska fortsätta att TÄNKA när jag rider :D

Ingen som ser något på min bild :cry: :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar