Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
mimus skrev:
Det är svårt att kommentera bilder, därför är det bra att hålla fokus på ditt huvudämne.
Bäckenet.
Till Alla.
Allt det där andra blir en följd av hur man sitter, inverkar.
Om vi utgår från bäckenet, så blir hästarnas reaktioner tydliga.
Att lägga in bilder är MODIGT, med tanke på hur det kan låta ibland.
Jag gör det därför att jag förväntar mig konstruktiv kritik, och att förhoppningsvis någon annan kan lära sig av att se.
Att ha en tydlig frågeställning underlättar.
Egentligen är väl de flesta här överens. Man rider inte bara genom att kontrolelra sitt bäcken liak lite som man bara rider med ngn annan kropspdel.
Bäckenet är grunden för en självständig sits, och för att inverkan skall gå igenom.
Med det innebär ju inte - att man inte behöver inverka
jag har tittat på dina bilder, vet inte om du får ut ngt av följande.
Om man jämför bild 1 och 2 i meningen vinkla om bäckenet.
Så är den ju klockren. Om man utgår ifrån var benet är när det är belastat.
På den övre bidlen har du fått bitarna på plats även detta i sidled. Det är alltid lättare tycker jag när dåliga sidan är utåt...
I 3 an tycker jag att du tappar din balans i bäckenet så den fattningen är sämre än 4 an som jag skulle vara nöjd med.
Visserligen så är den långt under med ytter bak i 3 :an men den blir inte så stark där. Jag tycker du hittar högerbak jättefint på 4: an.
Och vet precis hur himla knepigt det är att få tilldet,med de problem som vi har.
Bra kämpat.
Anledningen som jag tycker att det är viktigt med sitsen är att beroende på hur vi sitter så kan vi antingen underlätta eller lägga krokben för hästarna.
Det som kan bli fel tycker jag om man hoppar över bäckenet, är att man då lätt säger en sak men sin hjälpgivning , och en helt annan med sitt bäcken och med sin torso.
Bättre om båda säger samma sak, men det har du ju redan hajjat.
Jag gillar också din häst.