Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
mackan skrev:
Hugger närmsta knapp.
Susan - ang. din kommentar om att du fokuserar på takten först enligt "din skola". vi snubblade på det en annan gång i en tråd och våra åsikter gick isär runt en unghäst film tror jag det var, där du kommenterade att takten "haltade", och jag däremot såg hur hon jobbade på framför allt rakriktning och liksidigheten av unghästen först, vilket jag anammar.
Hur möts våra vägar där? dvs hur tänker du om du fokuserar på takten först, framför rakriktande och liksidigheten? kan du förklara så jag kan få tänka till lite?!
jag tror vi missförstår varandra lite.
takt = balans = för det krävs - att hsäten är rak
Jag begriper inte hur de kan sätta rakrikting så sent i den tyska utbildninsgskalan
De måste mena muskulär rakriktning för det går inte att hitta Takt = balans utan att hästen är någorlunda rak. Och med rak menar jag mer än bara spårar......
Jag gissar att det var MR som du tänker på.
då menade jag den diagonala takten - att hästen inte var ren i traven.
Den sortens rakriktning löser tysken i sitsen - plums.( = omedelbums)
Jag tycker att vi inte tänker på att hästen inte är gjord för att bära ryttare - vi glömmer att de behöver en uppbyggnadsperiod innan det går att tuta och köra. Det var också det som var budskapet när Balkenhol var här på strömsholm tillsammans med Gerd Heuschman.
Även om vi är på dressyr så diskuterar vi fortfarande bara grundutbidlning
De första tre stegen i utbidlningsskalan handlar om att lära hästen ett ergonomiskt sätt att bära oss, samt att låta den bygga styrka i denna gundform - innan man påbörjar ngt egentligt arbete.
Balkenhol föreslog galopparbete i lång och låg ( näsan framför lod och i höjd med bogspetsen) i ett helt år innan den egentliga utbidlningen började
Detat sätt kan också ses på Klimkes utbidlningsserie.
Detta ;för att låta skelett, muskler, och senor anpassa sig.
Detta är helt logiskt, hästen måste också ges tillfälle att lära in ett helt nytt neurologiskt rörlesemönster så att den kan ges möjlighet att koordinera sian rörelser på ett helt annat sätt under ryttare.
Det man gör under den här tiden är att man _befäster_ gången /balansen.
Detta innebär att hästen alltid skall vara REN i takten.
Traven SKA vara 2 taktig
galoppen SKA 3 taktig.
I början orkar hästen inte gå med särskilt högt tempo ,om den skall behålla den rena takten.
(Anledningen att man vill ha en ren takt = är för att det är ett sätt att beskriva balans
).
Eftersom Ci Ann blev indragen i det här ...
( obs jag diskuterar din häst här, efter den tyska utbidlningsskalan)
Hästen är inte helt ren - den är lite före fram i traven - om du då vill lösa problemet med mer "framåtbjudning" så kommer hästen att bli ännu mer före fram - och vad är bra med en fyrtaktig trav
då kan man hävda att jag löser det med halvhalter - men för att det skall fungera IRL krävs att
*hästen orkar
*inget hindrar
hypotetiskt i fortsättningen...
Om hästen aldrig gått med bäckenet på rätt plats så lär den aldrig orka det under svårare osmtändigheter...
Om hästen aldrig gått med bäckenet på rätt plats - så beror det på någonting, och om man inte tar bort orsaken så kommer hästen ännu mindre att klara uppgiften....
visserligen så komemr bakbenen at springa ikapp frambenen, men rörelsen kommer enbart att tas ut i höftleden.
Då binder man ris år sin egen rygg - för hästen kan inte böja bakbenens leder med sänkt rygg . Du komemr aldrig till ngn korrekt samling.
istälelt skulel då jag ta radea på vad hindrar bäckenet, åtgärda det och så voila bäckenet komerm på plats bakbenen hinner med, och sen - kan vi se hur häsetn går och i vilket tempo det är lämpligt att stärka den ytterligare.
Pilbågen ( vinkal ombäckenet) är _ grunden_ för att överhuvudtaget ngn gång i framtiden kunna ta sig till korrekt samling
men vad vet tyskarna
För de har ju ingen plats i världstoppen