Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Jag har svårt att skilja på er mini-mala.musar:angel:

Det är väl Minimus som visar bilder;)

Hur gammal är han? Fick för mig att han var 5, men det är väl Mini-minis häst:d :confused:

Kan det inte bero på att du är spänd som gör att han hoppar?
en nervig ryttare gör gärna hästen likadan liksom:confused: en:cool: gör hästen lugn.

Ni är iallafall ett tjusigt ekipage. Jag har bara fått en 8 på sitsen EN gång:o :o hästen fick oxå 8:d

:)

Näe, han är inte fem, han är 16 år, egen uppfödning.
Visst förmedlar man nerv till sin häst.
Men jag är inte nervig, snarare lugn, men rädd om min rygg.
Absolut känner han att jag spänner mina muskler, tror dock inte att det i vårat fall har med hans skuttande att göra.

Ju mer lösgjord han är, ju mindre hoppar han, men han har ett sådant psyke, nedärvt från sin mor :love:
Han är oerhört känslig, och reagerar mera på min andning eller min sinnestämning.

Och om jag rör mig i sadeln blir han orolig, det håller vi på att träna bort nu.....
För röra sig i sadeln måste man ju, eller hur?

*kl*

Måste bara säga att det här nog är den mest givande tråden jag någonsin läst på buke! :bow: till alla som frågar och svarar, även vi som är passiva i tråden lär oss utav detta.

Ni är helt vilda när jag är borta :D

jag får ta er en i taget....

Jag skulle vilja backa bandet en liten aning, och påminna om; hur vi kom in på den här diskussionen.
För att få hästen att _inte sänka ryggen_
Det är där vi är i diskussionen.
det är lättt att bli 'carried away'

För mig funkar det såhär. Den tyska utbidlningsskalan är fortfaradnne det som ligger till grund för bedömningen i tävlingsdressyren.

Den går som följer...

takt = balans
losgelassenheit = avspändhet
contact= pilbåge
schwung = spänst
rakriktning
samling.
Och övergipande allt detta att hästen måste vara _igenom_...

Detat är ingen utbidlninskala i fom av en trappa.
utan beskriver den grund som samling byggs på.

Enligt detta sysnsätt så är ingen häst korrekt samlad om inte alla tidigare ingredienser är närvarande!!!!!!

Vad som diskussionen hela tiden har gällt är grudnutbildning.
balans avspändhet och pilbåge.........

axel skrev:
Jag undrade just var du höll hus;)
Jag vill bara framhålla att ett rätt vinklat bäcken inte räcker för att få hästen att samla sig, en förutsättning, javisst.

Och då påminenr jag igen att det vi pratar om när vi pratar pilbåge - är hästens korrekta kontakt med bettet utifrån den tyska utbidlningskalan, för enligt den så kan hästen inte ha rätt kontakt med bettet om sittbenen på hsäten pekar åt fel håll....

axel skrev:
Tänkte inte på hur sadeln låg:angel:
Men om man sadlar för långt bak, kan ryttaren få ett framåtvinklat bäcken o hästen belastas hårt bakom bogbladen/nedanför manken.
Det kan då bli oerhört svårt för både ryttare o häst att vinkla om sina bäcken.

Man sadlar två fingar ung. bakom bogbladet på hsäten för att sadeln inte skal hindra dess bogrörelser....:angel:

Det är så sadlar är konstruerade att ligga, då befinenr sig sadelns djupaste punkt på mitten av sadeln, man hamnar inte mer på skrevet för att man sitter där, snarere får rumpan plats att sitta korrekt.

axel skrev:
Hur menar du rent konkret hur hon ska få in hästen bakben?
Det är skillnad på en häst som ej lärt sig att gå med benen "bakom sig "

genom att inte hindra den :angel:
Det är så lätt ( om sadeln passar) att om ryttaren kommer till balans så kommer hästen till balans....Förutsatt att den är frisk.

Det går givetvis inte utan halvhalter, men det går att göra med ganska lite inverkan, det går lätt att göra i fältsits...

Och kom ihåg nu - var vi är på utbidlningsskalan........

Senast ändrad:

Kan du snabbrepetera vad du fokuserar på på bilderna är det att 'hitta mitten' och få ned ditt högra sittben?

Tack för väldigt snälla ord.

Det är väldigt viktigt tycker jag att komma ihåg att det inte finns ett rätt facit. jag kan tex inte sitta och rätta andra som rider andra stilar.

Vad jag kan diskutera är vad som konkret händer i hästen och vad som jag skulle vilja ändra på - och hur jag skulle gå tillväga.

Ofta glömmer man när man diskuterar att det inte är alldeles självklart att vi har samma slutmål och inte samma delmål.

axel skrev:
En häst som tidigare inte är riden i balans o inte vidare värst mkt riden till att lyssna på ryttarens sits, risken är stooor att det inte händer någonting.

nej - inte förrän man kommer till balans......
En ryttare i bra balans och ,kroppskontroll kan hjälpa den felridna hästen till balans. Det brukar ju bara ta ett par minuter på bruksprovet..........

axel skrev:
Alla förändringar är jobbiga oavsett vad det gäller.
Det krävs vid inlärning en kombination av säte, skänkel o hand.
Det är där det är så svårt att få till alla hjälper i rätt tidpunkt, kraft, tid, placering och rätt samspel mellan dem.

Jag tror överhuvudtaget att du missförstår mig i mycket, detta med bäckenet - används för att _komma till balans_ (givetvis i kombination med andra hjälper, det har jag skrivit från början)

mackan skrev:
Hugger närmsta knapp.

Susan - ang. din kommentar om att du fokuserar på takten först enligt "din skola". vi snubblade på det en annan gång i en tråd och våra åsikter gick isär runt en unghäst film tror jag det var, där du kommenterade att takten "haltade", och jag däremot såg hur hon jobbade på framför allt rakriktning och liksidigheten av unghästen först, vilket jag anammar.

Hur möts våra vägar där? dvs hur tänker du om du fokuserar på takten först, framför rakriktande och liksidigheten? kan du förklara så jag kan få tänka till lite?! :)

jag tror vi missförstår varandra lite.
takt = balans = för det krävs - att hsäten är rak

Jag begriper inte hur de kan sätta rakrikting så sent i den tyska utbildninsgskalan :confused: De måste mena muskulär rakriktning för det går inte att hitta Takt = balans utan att hästen är någorlunda rak. Och med rak menar jag mer än bara spårar......

Jag gissar att det var MR som du tänker på.
då menade jag den diagonala takten - att hästen inte var ren i traven.
Den sortens rakriktning löser tysken i sitsen - plums.( = omedelbums) :D

Jag tycker att vi inte tänker på att hästen inte är gjord för att bära ryttare - vi glömmer att de behöver en uppbyggnadsperiod innan det går att tuta och köra. Det var också det som var budskapet när Balkenhol var här på strömsholm tillsammans med Gerd Heuschman.

Även om vi är på dressyr så diskuterar vi fortfarande bara grundutbidlning:D

De första tre stegen i utbidlningsskalan handlar om att lära hästen ett ergonomiskt sätt att bära oss, samt att låta den bygga styrka i denna gundform - innan man påbörjar ngt egentligt arbete.

Balkenhol föreslog galopparbete i lång och låg ( näsan framför lod och i höjd med bogspetsen) i ett helt år innan den egentliga utbidlningen började:idea: :idea:
Detat sätt kan också ses på Klimkes utbidlningsserie.

Detta ;för att låta skelett, muskler, och senor anpassa sig.
Detta är helt logiskt, hästen måste också ges tillfälle att lära in ett helt nytt neurologiskt rörlesemönster så att den kan ges möjlighet att koordinera sian rörelser på ett helt annat sätt under ryttare.

Det man gör under den här tiden är att man _befäster_ gången /balansen.
Detta innebär att hästen alltid skall vara REN i takten.
Traven SKA vara 2 taktig
galoppen SKA 3 taktig.
I början orkar hästen inte gå med särskilt högt tempo ,om den skall behålla den rena takten.
(Anledningen att man vill ha en ren takt = är för att det är ett sätt att beskriva balans:) ).

Eftersom Ci Ann blev indragen i det här ...
( obs jag diskuterar din häst här, efter den tyska utbidlningsskalan)
Hästen är inte helt ren - den är lite före fram i traven - om du då vill lösa problemet med mer "framåtbjudning" så kommer hästen att bli ännu mer före fram - och vad är bra med en fyrtaktig trav:confused:

då kan man hävda att jag löser det med halvhalter - men för att det skall fungera IRL krävs att
*hästen orkar
*inget hindrar

hypotetiskt i fortsättningen...
Om hästen aldrig gått med bäckenet på rätt plats så lär den aldrig orka det under svårare osmtändigheter...
Om hästen aldrig gått med bäckenet på rätt plats - så beror det på någonting, och om man inte tar bort orsaken så kommer hästen ännu mindre att klara uppgiften....
visserligen så komemr bakbenen at springa ikapp frambenen, men rörelsen kommer enbart att tas ut i höftleden.

Då binder man ris år sin egen rygg - för hästen kan inte böja bakbenens leder med sänkt rygg . Du komemr aldrig till ngn korrekt samling.

istälelt skulel då jag ta radea på vad hindrar bäckenet, åtgärda det och så voila bäckenet komerm på plats bakbenen hinner med, och sen - kan vi se hur häsetn går och i vilket tempo det är lämpligt att stärka den ytterligare.

Pilbågen ( vinkal ombäckenet) är _ grunden_ för att överhuvudtaget ngn gång i framtiden kunna ta sig till korrekt samling

men vad vet tyskarna :D

För de har ju ingen plats i världstoppen :o :o :o

Senast ändrad:

Japp. Jag hängde med. :D

Det var en jättebra beskrivning och jag förstod precis allting.
Tack för att du alltid är så saklig, pedagogisk och vänlig i alla dina förklaringar! :bow:

Tackar :bow: Ska läsa detta och grunna lite! :)

Susan, Axel, Curtis och ni andra som är duktiga på att analysera bilder!
Här är ett gäng från idag. Jag vill lära mig att sätta ord på det jag känner.
Just nu jobbar vi med att få igång vänster bakben som är hans svaga, mycket sidvärt. Hans extriör är emot honom men vi gör så gott vi kan. Jag vill gärna ha utförliga förklaringar av det ni ser!

jocke_001.jpg

jocke_002.jpg

jocke_003.jpg

jocke_004.jpg

jocke_005.jpg

jocke_006.jpg

Tack!
/Emma

Susan skrev:
Kan du snabbrepetera vad du fokuserar på på bilderna är det att 'hitta mitten' och få ned ditt högra sittben?

Ja, det är mitt grundfokus, skit i hästen så länge.
Målet med korten var att helt tänka på mitt bäcken läge, försöka dra till baka höger axel, och känna/komma ner på höger sittben.
Sitta rakt.

Men även studeta hur hästen sätter ner sina ben, bog/bäcken utefter hur jag rör mig/sitter i sadeln.

Jag blev "ostadig" i överlivet, jag tror att anledningen till det är att min kropp är van att kompensera min mellandel.
Jag spände mig på andra ställen mot vad jag normalt gör.

(jag har massor med fler kort, på en del sänker han ryggen och jag vill inte att "alla" tänker på det, det är i dagsläget oviktigt)

Men på flera kort ser man tydligt hur han förflyttar sig efter hur jag sitter :angel:

Kanske dags för en film framöver.

kl

Är på resande fot å läser med spänning! orkar dock inte skriva en massa då jag har end mobil. axel! kan du utveckla ang takt på din häst å hur du fick 'loss' den!?

Susan skrev:
jag tror vi missförstår varandra lite.
takt = balans = för det krävs - att hsäten är rak

Jag begriper inte hur de kan sätta rakrikting så sent i den tyska utbildninsgskalan :confused: De måste mena muskulär rakriktning för det går inte att hitta Takt = balans utan att hästen är någorlunda rak. Och med rak menar jag mer än bara spårar......

Jag gissar att det var MR som du tänker på.
då menade jag den diagonala takten - att hästen inte var ren i traven.
Den sortens rakriktning löser tysken i sitsen - plums.( = omedelbums) :D

Även om vi är på dressyr så diskuterar vi fortfarande bara grundutbidlning:D

Det man gör under den här tiden är att man _befäster_ gången /balansen.
Detta innebär att hästen alltid skall vara REN i takten.
Traven SKA vara 2 taktig
galoppen SKA 3 taktig.
I början orkar hästen inte gå med särskilt högt tempo ,om den skall behålla den rena takten.
(Anledningen att man vill ha en ren takt = är för att det är ett sätt att beskriva balans:) ).

( obs jag diskuterar din häst här, efter den tyska utbidlningsskalan)
Hästen är inte helt ren - den är lite före fram i traven - om du då vill lösa problemet med mer "framåtbjudning" så kommer hästen att bli ännu mer före fram - och vad är bra med en fyrtaktig trav:confused:

då kan man hävda att jag löser det med halvhalter - men för att det skall fungera IRL krävs att
*hästen orkar
*inget hindrar

Pilbågen ( vinkal ombäckenet) är _ grunden_ för att överhuvudtaget ngn gång i framtiden kunna ta sig till korrekt samling

Du har ju minne som en hel häst! :rofl: Ja det var MR jag erinrade mig!

Men nu förstår jag precis vad du menar, jag tänkte "trappa" istället för sammanhang när du först beskrev! :o

Vi pratar ju om samma sak - precis det jag var ute efter och konfunderad om jag missförstått dig men då är vi på samma linje och det är nog övriga med dvs - att det inte går att hitta Takt = balans utan att hästen är någorlunda rak.

När vi nu pratar bäcken så drar jag en annan, om än simpel slutsats: rider ryttaren korrekt med bäckenet så bidrar det till en helt annan förutsättning att för hästen mer rätt vinkla sitt bäcken. På Fazers andra bild, och de andra tecknade du presenterar, där ryttaren rider i svank, så går hästen av på mitten, medans där ryttaren rider med bäckenet, får man hästen mera framför sig, och "upp för pilbågen". det är ju även känslan man får om man själv experimenterar lite :D

1. lite ovanlig vinkel. jag tycker att de sysn att du verkligen försöker ochhar kommit en bra bit på väg :D. Omman ser på ditt högra knä så ser man att det pekar lite utåt mer än det andra - det betyder att du hänger lite på insidan. :) I do know the problem :angel:
Jag brukar när jag har dåliga sidan utåt tänka knäslut på utsidan och genom att lägag till överskänkeln dra förskjuta hela mig utåt. Särskill i galoppfattning måste jag 'tänka' att jag hänger på utsidan istället :D

2.Känns som du har fått lite bättre ändå, ser du att hästen inte kompenserar med huvudet på samma sätt som på 1 :an.

3. Ja det är inte lätt. been there done that.
Om du provar ( först bak med sadeln :p)
läng minst 1 hål på lädrena ( kommer att behövas annars får inte överskänkeln plats)
hasa fram ett pra centimeter i sadeln och sedan fyll ut svanken ( que komemr du säga :D)

4. du är på plats av vad jag ser.

Nu blir det tydligen tacos här.......
sedan om du glider farm

mackan skrev:
Du har ju minne som en hel häst! :rofl: Ja det var MR jag erinrade mig!

Men nu förstår jag precis vad du menar, jag tänkte "trappa" istället för sammanhang när du först beskrev! :o

Vi pratar ju om samma sak - precis det jag var ute efter och konfunderad om jag missförstått dig men då är vi på samma linje och det är nog övriga med dvs - att det inte går att hitta Takt = balans utan att hästen är någorlunda rak.

När vi nu pratar bäcken så drar jag en annan, om än simpel slutsats: rider ryttaren korrekt med bäckenet så bidrar det till en helt annan förutsättning att för hästen mer rätt vinkla sitt bäcken. På Fazers andra bild, och de andra tecknade du presenterar, där ryttaren rider i svank, så går hästen av på mitten, medans där ryttaren rider med bäckenet, får man hästen mera framför sig, och "upp för pilbågen". det är ju även känslan man får om man själv experimenterar lite :D

men du är ju min kompisz :D

Du hajjar ju allting - på en gång :D

:love: :love: :love:

:bow:

Jag hänger med.
Jo, jag noterade med att hästen blev rak i huvudet, och sög tag i yttertygeln:)
Höger skänkel, ja, jag ska försöka tänka så, jag kan sitta och rida och upptäcka att den hänger som förlamad....
Men det är lättare när jag kommer över mer och blir rakare.

Men jag vägrar att i dagsläget länga lädren ett hål till:devil:
Fy så jobbigt det blir att sitta....."ironisk".

Det är lite lustigt, för min sadel brukar åka för långt bak, men jag ser ju på korten att det ser konstigt ut.

axel skrev:
Jag har svårt att skilja på er mini-mala.musar:angel:

Det är väl Minimus som visar bilder;)

Hur gammal är han? Fick för mig att han var 5, men det är väl Mini-minis häst:d :confused:

Kan det inte bero på att du är spänd som gör att han hoppar?
en nervig ryttare gör gärna hästen likadan liksom:confused: en:cool: gör hästen lugn.

Ni är iallafall ett tjusigt ekipage. Jag har bara fått en 8 på sitsen EN gång:o :o hästen fick oxå 8:d

Du kanske får skaffa terminalglasögon, heter det väl:angel:

Nej vi är inte det tjusiga ekipaget det är mimus.

Jag har inte kommit så långt att jag ordnat ny hemsida för att lägga in bilder än, sen den gamla inte fungerar. Så inga bilder från mej än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka