Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
**Lina** skrev:Precis så blir jag!!!
Var kan man få tag i dom här bollarna?? Kan ju vara värt att prova
Susan skrev:Det här blir väl svar både till dig och till axels kommentar....
jag brukar aldrig kommentera andras ridning här på buke om jag inte blir personligen uppmanad.
Frågeställare brukar får ungefär tio 15 olika svar som spretar i lika många riktningar.:smirk:
Det går många vägar till Rom sägs det, varje sådan väg har en teorigrund och en uppsättning kvaliteter som de fokuserar på först.
Jag tror att man skall ta sig en funderare på - hur vill jag att mitt mål skall se ut? Många stilar har lite olika bild av hur slutmålet skall se ut.
Man kan diskutera slutmål utifrån ridstil, och slutmål utifrån det som true blue kallade 'fysiologiskt fönster'. jag brukar försöka hållamig till det perspektivet.
När man bestämt sig för - jag skriver ändå - 'vart man ska' så kan man ta reda på hur den 'stilen' tar sig dit. Det skiljer ganska mycket på hur vägen ser ut.
Personligen så tycker jag inte att det går att vare sig lära sig rida eller tömköra på internet ffa eftersom man får så mot sägande svar. Dessutom så behövs någons om står på marken och kan förklara varför saker händer när det inte fungerar.:smirk:
Jag kan heller inte ge någon tips på övningar då 'min stil' bygger på fysiologiskt fönster och balans.
- både hos häst och ryttare. Hela min stil bygger på sitsen och att vinkla om ett bäcken utan att ha en grundsits är meninsglöst.
Däremot så kan ofta omvinklingen av bäckenet var ett sätt att komma till en grundsits, - då de flesta kvinnor hamnar i svank.
I mi stil börjar man som du med takt, så jag är alltså inte övernes med Axel - och anser alls inte att du skall rida mer framåt. Eftersom din häst redan är lite före med fram i diagonalen så börjar jag i en annan ända och varför förvånar det ingen at jag vill att du skall dra bak sadeln )
Du har en fantastisk häst, du skulle tappa mycket spänning i ryggen (syns på svansen och at bakbenet r efetr...) om sadel inte tippade bakåt.
Du skulle också få mycket lättare till att hitta till din fjädrande sits. Du sitter alls inte illa, men du behöver hjälp att hitta till en balans så att du blir mer följsamså att du kan _släppa in_ hästen. Du skall ha ett väldigt plus för att du sitter still med handen.
Det här säger ju jag utifrån _min stil_ utifrån min väg till Rom som egentligen inte är en stil utan mer på det jag vet om människan och hästens biomekanik.
Jagv ill ändå - och nu när jag kommit såhär långt i min text kanske jag får lova att citera Kottas; "Without the seat everything is halfclear "- How can you give quiet - aids if you dont have a quiet seat
Grunden för balans är bäckenet, om man har bäckenet i fel vinkel mot sadeln så kan man inte vara följsam - eftersom fjädringen i ryttarens ryggrad inte fungerar.
Du skumpar på din häst eftersom ditt bäcken tippar lite framåt, och i den balansen blir det lätt att man låser höften och börjar knipa med knäna.
Susan
Din tanke om det hela känns bättre för mig. Då min häst inte blir lätt att sitta på om jag forserar honom och sjuter på honom för mycket. då hamnar han i något avstängningsläge och tuffar på utan att känna och utan att jag kan känna. Lagom framåt, skapar bjudningen av sig själv och ger mig utrymme att rida vad jag nu vill skolor och övergångar i snuttar. Det gäller att aktivera lagom och att göra omväxlande övningar där bjudningen kommer bakifrån fram till handen. skyfflar jag på blir det stumt och ingen ärlig bjudning = inget att växa upp framåt och ingen riktig energi att kunna samla upp i handen, utan stumt och hårt, AJ!
Känner att jag nog skapar den bjudningen och nyfikenheten genom att rida övergångar med och utan svaga skolor och att variera temopt och takten "innom registret lagom". för mycket och för lite skämmer allt. denna känslan hittar jag bäst när jag har honom i en något lägre form som tillåter honom bättre att mjukna i länd och kors (han har en aning för lång länd, vilken gör att det blir lite knepigt att få med bakbenen i alla lägen, han liksom knäpper av den energiströmmen där till bakbenen speciellt om jag blir för hård i min sits. då försvinner nervenergierna, inpulsena och känslan.)
Det kan vara nyttigt att få höra olika syn på saker och ting, sen får man välja själv vad som känns bäst för en själv och sin häst. Man får sålla ut guldkornen och samla på dem
Tack så mycket susan för att du på ett konkret och ödmjukt sätt ger mig din syn på saken. Det gäller att försöka behålla ödmjukheten och att inte hänga ut folk som gör sitt aldra bästa de kan och försöker hitta rätt. Det är ju därför det kan vara känsligt att ge och ta kritik på rätt sätt. Du hör verkligen till dem som behärskar detta!
Håller med om att det finns många vägar till Rom. Tror att vi valt stigar ganska nära varandra . Det finns också många hästar och det gäller att hitta rätt nich för sig själv och sin häst.
Kort sagt, alla sätt är bra uta de dåliga.. och om det känns rätt så måste man väl ändå vara på rätt väg!?
Så länge häst och ryttare mår bra och har roligt så finns ju den främsta grundförutsättningen. GLÄDJEN!
TACK!
mvh
CiaAn
Klockren beskrivining på en riktig halvhalts effekt tycker jag!!!axel skrev:Jag skulle vilja att du har ett högre utgång/arbetsstempo att utgå ifrån.
Därifrån kan man sen öka o minska o samla ifrån.
Det blir väldigt arbetsamt att galoppera som du gör, varav protesterna.
Man vill att hästen ska vara aktiv o inte bli långsam vid samling.
Den blir inte kvick i benen om den rids redan i från början, i undertempo.
Hur ska den kunna spänna "pilbågen" om den inte har energi?
Man vill ju få bakbenen att gå lite fortare än fram, så att den komprimerar sig .
Det är därför man använder halvhalten.
Man bromsar upp framdelen för att den ska hinna ikapp o sätta sig lite med baken, så att den inte bara flyter iväg.
Den ska inte bara stanna upp o sen fortsätta som innan.
Man förflyttar lte vikt till baken med halvhalten o vill så småningom att den ska bära mer vikt där.
Öppna o sluta är bra att rida, men mn måste även där hjälpa hästen med halvhalter.
annars kan man få en flytande framtung skola.
Skicka hemskt gärna till mig är du nice!!axel skrev:vilken härlig bild
tycker inte alls att du sitter dåligt.
Det var din ridning i traven som måste göras om lite.(din inverkan)
Du måste få in bakbenen inunder honom,då kommer han att höja ryggen o bli behaglig att sitta på.
Mer aktivitet o få bakdelen att sänka sig.
Jag tycker att det är lättast att börja med det i galoppen.
Jag har skrivit utförligt till Busbarro om hur jag går tillväga, rent konkret.
ska försöka kopiera det o skicka det till dig, om du är intresserad?
Fazer skrev:Skicka hemskt gärna till mig är du nice!!
axel skrev:Mer aktivitet o få bakdelen att sänka sig.
Jag tycker att det är lättast att börja med det i galoppen.
Jag har skrivit utförligt till Busbarro om hur jag går tillväga, rent konkret.
ska försöka kopiera det o skicka det till dig, om du är intresserad?
axel skrev:Jag vet inte hur man bäst rider en tävlande travhäst.
Om man vill rida den för att öka kapaciteten vid tävling.
Måste finnas gott om travfolk som vet hur man gör bäst.
axel skrev:Det intresserar inte alla plus att jag vill gärna följa upp hur man kommer vidare.
Jag har en sadel med korta bossor fram, för att mina hästar är breda o blir klämda när de böjer sig annars.
Brinken o Telde har sådana oxå.
Sadelförsäljaren trodde att Tinnes hästar blev klämda när de skulle samla sig optimalt (piaff) o fick sadeltvång o flög i luften.
CiaAn skrev:Mimus!
Tack för att du bidrog med så många fina bilder!
mvh
CiaAn