Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Okej så det är egentligen inte alls mycket 'omvridning' vi pratar om när det gäller ryttarens bäcken? Mer om att bjuda in en viss rörelse än att tippa omkring på bäckenet jätte mycket? Hur hittar jag DonFredericos ryttare?

Jag är ju inte som alla andra :angel: och tänker att jag ska rida hästen gåendes på bakbenen:confused:

Det funkar för mig.
Men jag vill oxå ha mkt tryck i dem för att det ska funka

Lite bilder att fundera kring!!

malibu2004_014.jpg

sedonna2004-650.jpg

Jag börjar själv:

Den övre hästen tycker jag vinklar sitt bäcken bra som jag förstått det.

Den undre ser tung ut och det ser ut som om bakbenen är bakom hästen.
Eller har det med exteriören att göra??

Vad tycker ni??

Fler bilder!!

Vilken av hästarna har bäst förutsättningar för samling om ni tittar på korset?

Påpeka gärna för och nackdelar med hela exteriören!!

sandakan.jpg

rosevelt.jpg

mimus skrev:
välkommen tillbaka ;)
Jag började med att få in bäckenet mot höger i sidled.
Vips, så tog hästen stöd på höger ytter tygel, vilket han spontant inte vill.

:p

:D :D :D Lyckligare än vanligt - Skiner som en sol.:) :) :)

det är ju där det sitter..........

*knapplån*

Vill bara påminna om forumreglerna igen...

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

jag tycker du har rätt

Angående de ridna bilderna (jag ljusade upp dem för att se)
jättfin balans på galoppen inget ben vill ta emot sig - inget ben är tvärsträckt i landningen ren i takten.
Harmonisk överlinje - bra ridet tycker jag.

2. bakdelen ser ut som en ökad galopp men inte farmdelen. Jag tycker den trampar för långt in under sig, som du skriver så pekar sittbenen upp och all rörelse tas ut i höftleden
Den är framtung, bålen ramlar ned mellan frambenen bokstavligt talat.
Överlinjen ser ut som en uppblåsbar badring för barn, med ett djurhuvud fram och en rumpa bakåt.
är det dåligt ridet - behöver det iten vara. sadlesn placering, eventuell passform..
När något hindrar hästen att komma upp med rygen så blri de framtunga och vill gärna ramla framåt. De flesta ryttare löser det genom att korta upp tyglen, eller sätta påskarpare bett.
Det lyfter bara halsen - inte manken.....

Manken bröstryggen måste få plats att koma upp, när den gör det så åker näsan framåt, om inte näsan får plats farmåt så kan inte manken komma upp.

Vi skall tänka på det, man kan ju länka tillbilder också om man inte skulle ha rättigheter till dem.

Den översta hästen har ju längst bäcken sett till den total hästens längd, och som jag ser en mer mittemellan lutning.

Var SL leden är får man ju gissa sig lite till, men tycker den verkar längre fram på första hästen. Den har också en mer harmonisk overlinje, och ffa en stark överlinje

Jag kan inte se på dess bilder på hur djupt korser är, däremot tycker jag att den häst numemr två verkar ha ett rakare lårben, och det är inte så bra. Den har också en sämre överlinje och verkar ha kort rygg.

Som ett första test kan manju dra ett streck vid höftkammen, hur stor är bakdeln i förhållande till framdelen den skall lyfta????

Jag köpte gärna den översta om jag hade råd :D

Den understa är det Dressyr eller hoppstam - jag är ju så obildad jag?

Fazer skrev:
Lite bilder att fundera kring!!

malibu2004_014.jpg

sedonna2004-650.jpg

Det var väl förträffliga bilder att jämföra mellan :D

om jag lägger ihop dessa bilder med Susans ritade: det vi ser är väl att en svank ryttare, som inte rider med bäckenet optimalt, som följd tenderar att få hästen "på mitten" istället för framför sig, vilket den bäcken användande ryttaren får på ett helt annat sätt?

yes???

Den översta hade 10 p på extriören på bruksprovet om jag inte missminner mig.
Den undre har en enrom rörelse kapacitet.

Om jag vågar gissa och vi kan se in i framtiden så är det den undre som kommer att ha lättare för samling och att vinkla sig i förhållande till sin kropp.

Om en häst går rätt, lösgjord, svingande rygg och allt det där. En häst i balans helt enkelt. Hur ser det då ut bakom sadeln i rörelse?

Om vi tar traven som exempel. Ska man då tydligt kunna se att hästen svingar med ryggen, eller är det så lite att det inte syns?

Och hästens bäcken- ska det vagga från sida till sida eller ska det vara helt stilla?

Hur ska den röra sig? Ska bakbenen "stampa ifrån" från marken eller ska hästen röra sig mer "uppåt"?

Nyfiken. Vill veta mera. :D

Den undre ext. bilden tycker jag har en mkt välliggande bog och har välutvecklade skjuta-på-muskler.
Den har oxå ett mer sluttande kors, men tror att det även behövs välvinklade has- o kotleder för att det ska bli riktigt bra(vilket denna har )

Jmf detta med att det numera är så poppis at avla på "sittande" Schäfrar. Jag födde upp mer rakryggade sdna, o med mer normala bakbensvinklar.

Har någon bilder på hästar som är mer utbildade till vår nivå?
Där är skillnaderna inte så stora:D

overtyre skrev:
Om en häst går rätt, lösgjord, svingande rygg och allt det där. En häst i balans helt enkelt. Hur ser det då ut bakom sadeln i rörelse?

Om vi tar traven som exempel. Ska man då tydligt kunna se att hästen svingar med ryggen, eller är det så lite att det inte syns?

Och hästens bäcken- ska det vagga från sida till sida eller ska det vara helt stilla?

Hur ska den röra sig? Ska bakbenen "stampa ifrån" från marken eller ska hästen röra sig mer "uppåt"?

Nyfiken. Vill veta mera. :D

Begåvad fråga:bow:

vi har trav som utgångspunkt.
hästen har ju tre rörelser i ryggen.
att den går omväxlande banan höger - vänster brukar det inte vara så mycket problem med så det lämnar jag därhän.

Sedan har du den axiala rotationen, vilken skapas av att bäckenet vickar i sidled runt ryggraden.

SkrittarbakifrnH.jpg
copywright S. Lundell

Den här teckningen är inte perfekt (den är dessutom i skritt), men den blå linjen visar var bäckenet är nu.
Strax innan höger bakfot sätts i kommer bäckenet vara vickat enligt blågrönt streck.

Denna rörelse fortplantas ända fram till manken om hästen är losgelassen.
Kan ses ganska lätt på en fräsch häst 'naken' och lös i ridhuset.

När ryttaren kommer på måste 'pilbågen spännas' för att hästen skall kunna fortsätta att rotera på detta vis.
Så fort hästen blir spänd i ryggen så bromsas denna rörelse.

Om musklerna i överlinjen är spända så kommer bara korset att vicka från sida till sida.

Hästen måste vara avspänd i ryggmusklerna - annars släpps inte denna rörelse igenom.
När rörelserna släpps igenom så kommer ryggraden bakom sadeln rotera fram och tillbaka - enligt röda pilen.

sedan har vi swinget och scwungen :D
Detta är ryggradens guppande ( böjande sträckande) upp och ned.
Även detta skapas av bakbenens rörelser. Om du drar knäet upp till hakan så ser du vad detgör med din länd.

Intressant är att det tyska ordet schwung inte bara avser vad som händer med benen utan att detta skall tydligt synas i ryggen också.
i detta buktande uppåt nedåt. Lyfter hästen benen högt så kommer den bukta mer, drar den benen i sågspånet så är rörelsen mindre.

För att krångla till allt;
- så det blir många badtimmar med rödvin.....(skämt till dem som läste mitt tips ang hur man läser teori :D i förra tråden)

Så är steg 1 takt och losgelassenheit att få igång hästens naturliga rörelsemönster i ryggen.
Om vi sedan ser nästa kvalitet i utbildningsskalan - kontakt = spänna pilbågen uppåt, så är det första steget mod samling (ihophållning - att stabilisera ryggraden)

Att svänga loss för mycket är inte bra det frestar på ligamenten, musklerna måste jobba för att stabilisera kroppen mera - ju mera den skall prestera.
Du kan inte hoppa höjd losgelassen med svingande rygg :o
Hästen kan heller inte uppvisa vare sig schwung med för mycket axial rotation, och den swingar inte så mycket vid samling - eftersom den inte rätar ut sig.

Alltså hästen rör sig i ryggen lite olika beroende på om den går i arbetstrav - ökad trav- piaff.

vad som är givet dock - så länge hästen spännen båda sidorna av ryggraden samtidigt - kan den itne göra något alls bra.
Därför - när man rider fram så ser man till att hästen kan arbeta växelvis hö - vänster sida av kroppen.

Hängde du med?

Hörru Puppan!
Kan du inte skriva på svenska, så vi dyslektiker hänger med?

Gelossenheit = lösgjordhet axialt= du snackar som en hovis:D

en annan har lär sig att om svansen pendlar mkt i skritten, så arbetar hästen med hela kroppen. eller hur är det?

Men min häst tex svänger svansen mycket tydligt i skritten = vickar på rumpan. Hon gör alltså detta utan min inverkan, i hagen med. Är det bra eller dåligt? :confused:
Jag ser det som dåligt om det är för mkt. Då vinklas ju bäckenet inte nedåt i stegen utan vickar från sida till sida, hon böjer lårleden, men kan vara lite väl rak i de andra lederna.
Har ni sett en tjej som inte kan gå i höga klackar, utan vickar sig fram? :D
Fast det är inte så mycket, mest jag som är paranoid tror jag. Hon är lite bredspårig bak, jag tror att det har med det att göra?

Sabla bäcken, som är så svårt.

jag vill itne skriva det där L ordet, för jag tycker att som det används ibland så rymemr det inte hela begreppet. Så för att inte det skal bli missförståd så skriver jag los ( lös) gelassen ( låta)
löstillåten :D
I den tysla termen ingår även att hästen själv söker sig frarmåt nedåt, att den ser nöjd ut stängd mun. blablabla.

Det där med svansen var väldigt bra. Svansen är ju faktiskt fortsättningen på ryggraden.
En avspänd (losgelassen) häst har ju svansen "lätt buren" som det heter. -den kniper inte, - den står inte som en kvast.

har ju vad man kalalr en lätt buren

Jag tänker såhär, ursäkta mitt obildade drag.
Fri skritt ( heter det så) - vickar på svansen - ja - bra.
samlad skritt så kan den ju inte göra det lika mycket, då hela ryggraden är stabiliserad - och då även svansen.

Jag tycker vickandet är ett fel bara om det sker _istället för_ axial rotation, så då blir ju frågan är skritten ren????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka