Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Ja, jag förstår, och skulle också vilja se..

Bilder som visar:

"Nu sitter jag med "rakt" bäcken" - med bild på häst och ryttare samt bäckenvinkeln inritad på både 4 bent och 2 bent

"Nu börjar jag vinkla om mitt bäcken och nu ser ni hur..."

"Nu kan jag inte vinkla mer, för då hoppar allt ur led.. ;) "

Det skulle vara jätteintressant att se hur det omvinklade bäckenet hos människan påverkar hästen.

vill se!!! :)

Senast ändrad:

axel skrev:
Om man inte kan flytta sitt bäcken så kan man hoppa åt sidan i sadeln med hela rumpan åt rspektive håll.

men rumpan är ju bäckenet.

Jag försökte ju göra en film....som jag berättat för dig,
tre veckor skulle det ta att 'laga videokameran'
Det är två kvar av dem.

Men efter det har jag blivit lite skeptisk till att lägga in dem, däremot kan jag ju skicka via pm.

Anledningen att jag är skeptisk till att lägga in dem är att så många glider in på en tråd som är en fortsättning på flera trådar och skriker - den är inte samlad -den är inte rakriktad, - den är spänd i en halsmuskel - den är ful - und so weiter...,
Om jag lägger in en film som skall beskriva en enskild företeelse så får man ju ett koppel människsor på sig, som tror att det jag lagt in skall föreställa perfekt ridning.
................

Jag är inte säker på exakt hur bäckenhjälpen fungarar rent biomekanikst annat än att den öppnar upp fjädringen i människans ryggrad så att hästen med sin ryggrörelser kan skjuta sittbenet framåt - uppåt, och slipper att lyfta det enbart rakt upp. Jaghar bara sett extremt vältrände hästar orka swinga med ryggen och lyfta människans bäckens så.

Hm jag scannar om en teckning i eftermiddag...

Jag vill förtydliga att jag inte menar - att ju mer ryttaren vinkkar bäckenet - ju mer sätter sig hästen.
Somjag skrev tidigare så är bäcken omvinklingen bara ett instrument i en väldigt stor orkester, och man kan inte åstadkomma alla kvaliter i utbidlningsskalan bara genom att vinkla om sitt bäcken.
Däremot så krävs alla kvaliteter för korrekt samling.

Vad jag hela tiden har pratat angående bäcknent är grundform - och framförallt att hästen skall komma ur att sänka/spänna ryggen.

Fazer skrev:
Fick inte ändra i mitt förra inlägg så jag skriver ett nytt.

Rumpan kan väl ses som sittbenen också eller?

Blir förvirrat för mig nu.
Var snäll och bena isär begreppen så jag vet vilken kroppsdel vi pratar om.

För det måste väl ändå vara skillnad på bäcken och rumpestump?

Som sagt, jag är inte ute efter dig på något vis, utan vill bara se hur det ser ut angående bäcken.

Skrev tidigare att det behöver inte var du på bilderna.

Om du taggar ner lite så upptäcker du att jag bara är genuint intresserad.

Vet precis vilken stämning det kan vara här...

Vi förstår varandra bättre än du tror.

Visst är det spännande med bakdelsvändningar!!!:)

Jag läser ju Müsler ofta och jag har med kommit fram till att jag belastar vänster sittben i höger bakdelsvändning därav svänger min häst ut ett steg med höger bak.

Därav min första tanke i denna tråd.

Jag vänder med yttertyglen, och mellangärdet/bäckenet.
Men kommer inte ner på höger, men nu ska jag träna!!!

Det är viktigt att sitta i bra balans innan man börjar, att hästen inte går i en "sluta" innan.
Hellre tänka en öppna, halvhalt och sedan lägga om vikten.
Sista steget halvhalt (samling) innan man går ur bakdelsvändningen.

Du nämde tidigare fyrkanten.
Jag tränar den i skritt med en fjärdedels bakdelsvändning, för att bibehålla energin, och för att inte hästen ska trampa fel bak för att jag "klantar" mig.

Tack för hjälpen.

Ps, jag går med höger axel först, håller med om att den ska bak...

Hur kan du mena att jag skall 'tagga ner' om jag inte ens har hunnit svara dig :confused:

I min värld så talar man inte öht taget om vad andra skall känna och hur de skall reagera.
Det är inte särskilt respektfullt.

Nu skall jag gå och äta, men mycket föredömmlig bäckenridning kan ses på tråden om gångarter i den videon som Malinsky la ut på Don Frederico.

Det är det enda svar du kommer att få från mig, jag är hjärtinnerligt trött på bråk.

Därför stämmer jag också hellre i bäcken än i ån.

Språkbruk som 'exakt' , var snäll och', 'tråkigt om du uppfatta mig...' skapar inte en trevlig stämning i tråden.
Därför avslutar jag hellre diskussionen nu, än att det hela eskalerar och leder till att moderator stänger ytterligare en tråd.

Den här tråden handlade om hur hästens bäcken var skapt och vilken inverkan det kan ha på prestationen. Jag la in bilden som en förklaring på en tidigare tråd då jag fått många frågor.

Det spelar mig ingen roll vad du är ute efter

Det som spelar roll för mig är snarare hur man frågar

Senast ändrad:

Man kan oxå dra tillbaka vänster axel ,då hamnar man rätt med rumpan. Efter det kan man försöka ha tillbaka axeln.

Fazer! Jag tycker att man kan säga .-Fel bäckenvinkel = hänger på skrevet. Rätt vinkel = sitter på sittbenen o skrevet(normalläge)

Sen har vi de som sitter rätt, men som inte inverkar med sätet, utan bara guppar med.

Med var snäll menar jag att, kan du vara snäll och hjälpa mig att förstå.

Med tagga ner menar jag att du kanske tolkar in saker mellan raderna som inte finns där. t ex att du ska upp till bevis osv. Förstår att man är lite på hugget efter allt som varit här den senaste tiden.

Med exakt menar jag det som det betyder, eftersom jag är kunskapstörstig.

Det har faktist inte varit min mening att göra dig upprörd utan jag har bara velat ha förklaringar på saker som jag undrat över.

Dessutom velat se bilder på det som diskuterats.

Förlåt, men jag tror att det blivit ett stort missförstånd från din sida.
Vill absolut inte ställa till något bråk utan ville bara lära mig mer...:( :(

Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
Man kan oxå dra tillbaka vänster axel ,då hamnar man rätt med rumpan. Efter det kan man försöka ha tillbaka axeln.

Fazer! Jag tycker att man kan säga .-Fel bäckenvinkel = hänger på skrevet. Rätt vinkel = sitter på sittbenen o skrevet(normalläge)

Sen har vi de som sitter rätt, men som inte inverkar med sätet, utan bara guppar med.
Det är alltså det "triangeln" handlar om?

Kan inte du lägga in några bilder på bra samlande sits och mindre bra försök till samlande sits?
Vore intressant att jämföra!!

Triangeln, yes.

Jag är katastrofalt usel på att lägga in annat än text:crazy:
Kan inte du försöka, så kan vi analysera detta allihopa?

axel skrev:
Triangeln, yes.

Jag är katastrofalt usel på att lägga in annat än text:crazy:
Kan inte du försöka, så kan vi analysera detta allihopa?
Jo, det skulle jag kunna, måste bara få hjälp av sambon. Vet inte hur jag ska göra för att länka. Sen vet jag inte vart jag ska hitta bra bilder, har du eller någon annan något tips om någon bra sida att kolla¨på??

Jättebra idé!! Jag lägger in lite olika bilder å sen kör vi!!

Ska jag starta en ny tråd eller tror du att det är ok att fortsätta i denna??

mimus skrev:
Susan har lämnat tråden...
Jag antar att det beror på mina inlägg, men jag förstår inte vad jag skrivit som skulle vara så fel. Har ställt frågor och velat se bilder.

Har verkligen inte haft någon tanke på att hon eller någon annan skulle bli ledsen eller sur för det...:(

Vill ju bara lära mig hur hon och ni andra menar.

Yes box..

Jag menade inte heller att just du skulle visa upp hur du menar, vem som helst, bara för att få se en bild.. jag är ju en "syn" människa :D

Ser fram emot dina ritade bilder!! :bow:

Fazer skrev:
Jag antar att det beror på mina inlägg, men jag förstår inte vad jag skrivit som skulle vara så fel. Har ställt frågor och velat se bilder.

Har verkligen inte haft någon tanke på att hon eller någon annan skulle bli ledsen eller sur för det...:(

Vill ju bara lära mig hur hon och ni andra menar.

Instämmer, jag vill också gärna se bilder, teckningar går bra, följer också intresserat tråden men börjar bli lite orolig för dess framtid just nu. Så lite bilder/ teckningar kanske skulle föra disk. vidare

Jag vet att du har lämnat tråden. Men, om du skulle kunna tänka dig att svara ändå- antingen via PM eller här, så vore jag jättetacksam.

Det jag undrar lite över är vilka vinklar man ska kolla efter för att se huruvida en hästs bäcken är rätt eller inte? Hur vinklade ska de vara och hur "långa"?
Bilder på hästar med bra och dåliga vinklar vore väldigt bra, eftersom jag förstår mycket lättare om jag ser det framför mig.

Sedan så undrar jag också hur pass stor roll bäckenet spelar om hästen i övrigt inte är "byggd för dressyr", som din Nordis. Och om ett bra psyke, en bra arbetsvilja, kan överväga en dålig exteriör. Förutsatt att ryttaren gör rätt. :angel:

Tack på förhand. :bow:

*KL* Jag tycker att CiAns film visar på en häst som rör sig med sina bakben bakom sig (dressyrfilmer).
Men det var tydligen bara jag som tyckte det:confused:
Där ser man att bäckenet på hästen är plant.

Ett tecken på detta är oxå att ryttaren har problem att sitta i traven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka