Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fotsätter att böga loss på bäckenet

Jo, men jag håller med om allt det där, du har skrivit det många gånger.

Men då är det väl så att man alltid håller på med grundutbildningen.

Om man inte kan svinga sin länd eller koordinera sitt bäcken, hur ska då hästen kunna det?
Det går som du beskriver hand i handske.

Så för att lossa hästens bäcken så måste man själv vara så loss som det är fysiskt möjligt, eller hur?

Eller i allafall kunna kompensera upp det, vilket borde vara svårt om man vill ha en korrekt utförd rörelse.

För att gå till bakdelsvändningen som ex så blir det ju omöjligt för hästen att utföra den korrekt om ryttarens bäcken säger tvärtom.

Däremot att ta sig runt på en femöring, eller vända tvärt mot andra hållet, klarar den ju galant.

Så även i vilken utbildningsfas man är, eller vilken nivå man är så blir det en svårighet om ryttaren har ett fysiskt hinder.

Jag har själv fått sitta på lina en hel del, och går med Müsler under armen, men likt faen så är jag sned.
Jag kan påverka till viss del, men aldrig optimalt.
Och det sätter käppar i hjulet.

Tack för att du la in en sklettbild med alla linjer på! Har saknat det när jag suttit och läst alla andra trådar om vinklar osv! :bow: Det blir mycket mer överskådligt då!

[

För att gå till bakdelsvändningen som ex så blir det ju omöjligt för hästen att utföra den korrekt om ryttarens bäcken säger tvärtom.
Det räcker om man är med i rörelsen o trampar ner i innersidans stigbygel

Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Jag bara retas med dig :D

jag flyttar hellre min vikt med bröstkorgen, men min fröken säger som du :D

Jag som trodde att du var en föredömlig rida-med-bäckenet.kääriing.
Viker du dig i midjan(ja nåja), i mitten?

jag måste erkänan att detta med bakdelsvändningar har jag bara gjort för instruktör en gång. :o
Be mig beskriva en annan övning så skall jag vara bäckenkärring :devil:

Kan inte säg attt jag behärskar bakdlesvändning på någon skrytnivå.
Jag har ibland ett hack där i mitten av ngn anledning :angel:

Jag har varit på en klinik med Bo tibblin där han förklarade skillanden mellan piruett och bakdelsvändnning, där jag tror att han sa att piruett trampa bredvid varanda, och bakdelsvändning kliva över med det ena.

kan du bilda mig vidare???

(ifall ngn unrar så är det kärleksgnabb)

En teknisk fråga, hästen skall vara rak i kroppen, men på yttertygeln
Då får man INTE vika sig i midjan

När hästen är böjd har jag en minimal böjning i min egen länd, men att 'vika sig' är för mig att kollapsa - tappa kontrollen över sin hållning - och då blir ju allt pankaka

Senast ändrad:

För mig är skrittpiruett en mini-volt-tillbaka:idea:
Jag samlar skritten, formar den i bålen, trampar ner i innern o vänder den för yttern.

Det behöver inte vara mer komplicerat.
Behöver inte sitta å driva för att den ska trampa hela vägen runt.
Kan oxå spänna magen lite= mer energi

Bakdelsvändning behöver inte vara så centrerad.
Man ska inte flytta den sidvärts efteråt.

Ja som en minivolt tillbaka är det jag rider och då är hästen böjd och då har jag samma böjning i min länd.
Jaghar också då inner sittben fram och ytter axel en aning fram
vänder ibörjan för en vikthjälp (bröstkorgen och avslutar med ytterskänkeln ( blri bättre hela vägen då..)

Ute på spåret rätar jag upp mig och häst.

mimus skrev:
Jag tar ju gärna mig själv som exempel, har extremt svårt att få "loss" höger sitt ben.

Orsaken till det hör hemma på ryttarhälsa, men ska jag ex göra en bakdels vändning för högerskänkel och får problem pga mitt bäcken, så borde det väl höra hemma här?

Kom att tänka på dig

Hu yttrar sig ditt låsta högra sittben i andra rörelser.

Mina studier har nämligen föranletts av en "cp" höger sida.

Efter min skada kunde jag inte galoppera åt höger, min högeröppna såg ut som en korkskruv, och skänklevikning för höger skänkel JEESSUS!

jag kämpade i många år för att få fram höger sittben, men det visade sig att den redan var framme :o
Det var det vänstra som var bakom hela tiden.
Minhögra var inte bara för långt farmme utan sjänk också ned så jagkonstant var vänster ställd i länden.
Detta och låsningar i alla leder frå nacken till fotleden har varit mina porbelm.

Därav min insöade natur.

Jag är dock inte unik har det visat sig, alla har snedheter och oregelbundenheter i kroppen.

Hästens sätt att röra sig under ryttare talar om var dina problem sitter

Min gick från början efter minskada i en ständig skänkelvikning för vänster skänkel

Jag har lärt mig att man inte ska flytta den ut på spåret igen, även om man tycker att det ser snyggare ut

nej du har rätt
Det är mest för att det brukade börja med en bakdelsvänding och sedan tappade jag koncepterna= allt och så blev det framdelsvändning på slutet.:o

jag menar inte flytta sidvärts, men som sagt jag är inte 'haj' på detta så det är bäst jag håller tyst vidare

Nu skall vi sova...

Nja, det är svårt att svara på, men du kankse kan hjälpa mig.
För mig handlar det mest om en känsla.

Och att jag märket på hästen att han blir konfunderad.

Bakdelsvändningen är ett så bra exempel, därför att för höger skänkel tar han ett steg ut med höger bak, och jag upplever det som att det är mitt säte som han kompenserar.

Jag tror att jag kan få fram båda sitt benen som ex sluta åt båda hålle är tämligen lika, men jag faller tillbaka till att hänga i vänster om jag inte passar mig.

Men att få ner sitt benen i sadeln, alltså lägga tyngden på ex innerbenet är mycket svårt på höger sida. Där kommer jag inte "ner", eller bak.
Ungefär som att jag inte kan trampa ner i höger stigbygel.
Mitt högerben är 2 cm, kortare än det andra.
Jag har tagit en del kort och film och jag sitter rakt i sadeln.

Jag tror att jag låser mig mest i vänster skuldra.

Min häst har ibland träningsvärk i sin högra skuldra.
Om man tänker sig från manken, och trycker mot bogbladet, så är han spänd där.
Han har även en punkt just under sadeln, på höger sida, som behöver "släppa".

Nu ska vi se.
I vänster galopp går möjligen bak något innanför fram.
I höger blir han möjligen rak i innersidan, från manken till länden.

Jag har svårare at tex göra ett galoppombyte från höger till vänster.
Det tror jag beror på att jag har vikten (fast här pratar vi minimalt och pytte) på vänster i högergaloppen och sitter kvar där i bytet + att jag inte får bak högerbenet.

Gud vad rörigt detta blev.

Går det att få någon röd linje?

Jag tror att just det som hästen visar, kommer ifrån mig.

Sus - bakdelsvändning är mycket lättare än framdelsvändning tycker jag! :p

Hmmm - gud nu måste man ju tänka:confused: :angel:

det är flera saker som påverkar

*vilken axel går först
*vilken höft går först
*vilken sida hos dig är svagsast ( åt vilket håll kollapsar du lättast )
som du skriver så kan det ibland vara pytte - men ändå ge stort utslag.
* glider du ned åt ena hållet ( det gör du :D) och kompenserar med att skjuta axlar i sidled?

Sedan kan vi säga såhär.

För oss som gud gjorde med ett ben som är två centimer kortare funkar det såhär.

eftrsom vi inte kan inte gå såom vi är skapta; ( då skulel vi halta eller luta.....Helt oekonomiskt arbetssätt.) så måset kroppen hantera det på något sätt

Kroppen löser det genom att rotera bäckenet så att vänsterbenet hamnar bakom. Alla leder i vänsterbenet knäar lite, och på så sätt kan vi över huvud taget kan gå utan att se löjliga ut.:D

Om detta stämmer på dig så prova - har du lättare att gå i vänster skänkelvikning än höger???

Naprapater och andra vill gärna dra ut det korta högerbenet, men drar aldrig i det helt ihop tryckta vänsterbenet:angel: :cool:

Kroppens muskler senor och ligament anpassar sig till detta sätt så att rotera fram vänster sidan blir inte lätt.

Det är rätt troligt att du har låsnningar i SL leden pga av bäckenets rotation.

Ta reda på om denna rotation stämer för dig (vilket håll kan du göra skänkelvikning åt lättast)

- Och ragga upp två vågar som du ställlr dig på med en fot på varje
Hur mycket skiljer det? och vilken belastar du mest?

Återkom sedan

Detta kan ju fler roa sig med, för oavsett vad sjukgymnaster och andra får lära sig så är inget levande rakt.:smirk:

DAGENS KUGGFRÅGA???

vilken ryttare sitter på mitten???

rridning.jpg

Ser ni att vinklarna är olika även på den vänstra ryttaren?

använd gradskiva annars.

se också på fötternas höjd.

:cool:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka