Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Japp, den är ren.
Axial rotation finns, men inte så framträdande... Lite blöjvarning. Därför tänker jag mer rakt när jag rider. Om man samlar skritten vickar rumpan mindre såklart, och ser mer "vanlig" ut. Om man rider hästen är hon smalspårigare än i fri skritt, eller vad det nu heter ;)
Min poäng var nog att det har betydelse _hur_ hästen vickar, och att all vickning inte är bra... Eller nåt...

Nu är jag itne så inne i denna diskussionen, men vad är då skildnaden på ett bra och ett dåligt bäcken eller vinkeln på det när hästen bara står rakt upp och ner som den på bilden?
Det ska väl inte ligga horisontellt vad jag har förstått det.
Men hur känner man efter hur bäckenet ligger på hästen?
Den där "bullen" du ritade orange på bilden vet man ju vart den sitter och kan känna den, men hur kan man känna vilken vinkel den blå linjen/bäckenet har genom att palpera?
Man kan väl inte känna bäckenet genom huden och musklerna heller?
Den blå linjen går väl mellan två punkter, den orangea bullen är den första punkten och den andra är..? Höftbenet kanske?

Nybörjare på sådant här, men intresserad av bara tusan :)

axel skrev:
*KL* Jag tycker att CiAns film visar på en häst som rör sig med sina bakben bakom sig (dressyrfilmer).
Men det var tydligen bara jag som tyckte det:confused:
Där ser man att bäckenet på hästen är plant.

Ett tecken på detta är oxå att ryttaren har problem att sitta i traven.

Hej Axel!

Skulle du kunna ge mig tips på HUR jag ska få till vinkeln på bäckenbenet både på hästen och på mig. Samt sitshjälp för mig att lära mig sitta på min häst. Jag tränar varje vecka min egen känsla för basal kroppsännedom för att hitta i min egen kropp också för att bli bättre på att känna in mig själv och hästen.

Jag vill gärna ha konkreta tips och övningar samt förklaringar så att jag kan komma på rätt väg.

Jag har börjat om från början förut, så gå gärna ner på molekylstadiet på hur du tycker att jag ska gå till väga.

Tacksam för tips.
Är det så dåligt som du verkar tycka så är jag ju i desperat behov av hjälp, så att jag inte rider sönder min häst.

mvh
CiaAn

Susan skrev:
Omvinklade bäcken som en samlande halvhalt och dess effekt på balsnen - tur att ngn har en bok.....

Här är principen....
Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

In action...

Vinklbckentravnedsittn.jpg

lite mindre, men ändå - action
carinaBrink.jpg

I galopp...
6.jpg

så mycket bäcken ser man ju inte - men varför är länden så rak på ryttarna......:confused: :smirk: :D :rofl:

Mycket intressant.

"Som att dra svanskotan mellan benen" Minska svanken en aning....
Väldigt bra bilder och beskrivning!
"med ryggen" som min tränare säger.. sakta av med ryggen och sitt emot i varje steg, frys sitsen och avbrott... stilla hand, slut bara fingrarna och mjukna steg för steg.

Jag har inte sagt att det var så dåligt, men att det var ett exempel som vi har efterlyst för att analysera. och därifrån komma med olika lösningar på hur komma tillrätta med det.

När sen hästen jobbar med benen inunder sig, blir den lättare att sitta på.

Det är nu sent o jag äär sjuuk.
ska försöka mañana

CiaAn skrev:
Hej Axel!

Skulle du kunna ge mig tips på HUR jag ska få till vinkeln på bäckenbenet både på hästen och på mig. Samt sitshjälp för mig att lära mig sitta på min häst. Jag tränar varje vecka min egen känsla för basal kroppsännedom för att hitta i min egen kropp också för att bli bättre på att känna in mig själv och hästen.

Jag vill gärna ha konkreta tips och övningar samt förklaringar så att jag kan komma på rätt väg.

Jag har börjat om från början förut, så gå gärna ner på molekylstadiet på hur du tycker att jag ska gå till väga.

Tacksam för tips.
Är det så dåligt som du verkar tycka så är jag ju i desperat behov av hjälp, så att jag inte rider sönder min häst.

mvh
CiaAn

Ja med Ja med:bump: :bump: vill också ha molekyl tips och övningar och förklaringar. Nu rider jag en travhäst som egentligen går löp men han behövs ridas också ibland å då kan det vara bra med sådana tips eftersom han gärna slänger iväg och itne alls bär sig utan nästan jämt går med bakbenen efter sig.

Jag tycker att det är konstigt när Iberiaryttare vill att man ska rida lite baklänges, när de själva har hästar som har lätt för samling o ofta är heta.
Det blir svårt för ett S. halvblod att gå den vägen.
Man får ingenting gratis om man ridr så, möjligtvis att hästen lär sig att "vänta" på ryttaren

Sen måste det även finnas bra metoder iom att en del elitryttare även rider för sådana, men de har ofta så mkt kunskap tidigare, så de sållar bort det de inte vill ha.

Jag skulle vilja att du har ett högre utgång/arbetsstempo att utgå ifrån.

Därifrån kan man sen öka o minska o samla ifrån.
Det blir väldigt arbetsamt att galoppera som du gör, varav protesterna.

Man vill att hästen ska vara aktiv o inte bli långsam vid samling.
Den blir inte kvick i benen om den rids redan i från början, i undertempo.

Hur ska den kunna spänna "pilbågen" om den inte har energi?
Man vill ju få bakbenen att gå lite fortare än fram, så att den komprimerar sig .
Det är därför man använder halvhalten.
Man bromsar upp framdelen för att den ska hinna ikapp o sätta sig lite med baken, så att den inte bara flyter iväg.
Den ska inte bara stanna upp o sen fortsätta som innan.

Man förflyttar lte vikt till baken med halvhalten o vill så småningom att den ska bära mer vikt där.

Öppna o sluta är bra att rida, men mn måste även där hjälpa hästen med halvhalter.
annars kan man få en flytande framtung skola.

Álin skrev:
, men hur kan man känna vilken vinkel den blå linjen/bäckenet har genom att palpera?
Man kan väl inte känna bäckenet genom huden och musklerna heller?
Den blå linjen går väl mellan två punkter, den orangea bullen är den första punkten och den andra är..? Höftbenet kanske?

Nybörjare på sådant här, men intresserad av bara tusan :)

Den bå linjen går mellan höftbenskammen (som syns) och sittbenet (som syns). Om du tittar på bakdelen på hästen det osm är mot svansen så befinner sig sittbenet - där det vänder...

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5867396&postcount=126

Här kan du läsa mer...

kl.

Nu ska jag rida så får vi se om det blir några kort...
när jag försöker använda MITT bäcken....

:D

"mimus som anser detär för kallt att rida i slimmade kläder idag"

Tack Axel!

Hoppas att du mår bättre.
Jag fick en känsla av att min sits och ridningen, formen på hästen var KATASTROF nu när den användes som exempel på hur det inte ska se ut.
Detta gjorde mig först väldigt ledsen.
Sen tänkte jag att det var bättre att dra lärdom av sina mistag och fel.

När jag rider hemma på min lilla äng så har jag nu lagt formen tillbaka lite lägre, inte så extremt hög som på kursen, då jag har svårt att känna in hästen rätt då. Att öka tempot speciellt i galoppen och minska ner i småsnutter och 2-4 språng för att få luftkänsla samt att använda en lätt sluta i minskningarna och att "tänka" öppna i galoppen gör den luftigare.
På kursen ville D.J.att jag skulle få känna på och komma till mer samling samt höja formen och då brukar han gå lite på gränserna, för att man så småningom ska hitta rätt. samma sak är det i en annan film jag har där vi plockar ner en "sax" i molikyler och överdriver hjälpgivningen så att det ska sitta i mitt skelett. Hjälpgivningen där blir rätt så överdriven, fast nu har liksom tioöringen fallit ner och jag får till det rätt så bra med att bara använda mitt bäckenben (och magen) och låta hjälperna utgå därifrån.
Fast jag vert inte om jag vill visa den filmen här, det är ju inte kul att vara dåligt exempel.

Har en annan samlingsbild som togs för ett par år sedan, det är en ingång till en piruett ansats, där tycker jag nog att vi får till det rätt så bra, både hästen och jag.

1213samladgalopp.jpg

Sen får du gärna skriva hur jag ska förbättra min sits, om du har några ideér om det. Jag jobbar väldigt mycket aktivt på att förbättra min egen kroppshållning både till häst och utan. Så min kropp är jag rätt så van att känna in. Det är ju en grundförutsättning för att man ska kunna påverka hästen rätt att jag som ryttare han kotroll, närvaro och rätt avspänning i min kropp.. för att sedan kunna be hästen att göra det samma.

mvh
ciaAn:)

Nu ska jag vara lite bråkig:D

Snöa inte in totalt på bäckenet.

Visst är det viktigt att sitta "rätt" och kunna inverka bra med sitt bäcken, men hästen blir inte samlad automatiskt för att du vinklar om ditt eget bäcken.

En häst som tidigare inte är riden i balans o inte vidare värst mkt riden till att lyssna på ryttarens sits, risken är stooor att det inte händer någonting.

Alla förändringar är jobbiga oavsett vad det gäller.
Det krävs vid inlärning en kombination av säte, skänkel o hand.
Det är där det är så svårt att få till alla hjälper i rätt tidpunkt, kraft, tid, placering och rätt samspel mellan dem.

När sen hästen har lärt sig och orkar bära sig så, kan man rida "bara" med sätet.

Vem kommer inte ihåg S. Lundbäck-hingsten Mistrals uppvisning i grimma o barbacka.

Det är oxå bäst-före-datum på styrka o smidighet.

axel skrev:
Nu ska jag vara lite bråkig:D

Snöa inte in totalt på bäckenet.

Visst är det viktigt att sitta "rätt" och kunna inverka bra med sitt bäcken, men hästen blir inte samlad automatiskt för att du vinklar om ditt eget bäcken.

En häst som tidigare inte är riden i balans o inte vidare värst mkt riden till att lyssna på ryttarens sits, risken är stooor att det inte händer någonting.

Alla förändringar är jobbiga oavsett vad det gäller.
Det krävs vid inlärning en kombination av säte, skänkel o hand.
Det är där det är så svårt att få till alla hjälper i rätt tidpunkt, kraft, tid, placering och rätt samspel mellan dem.

När sen hästen har lärt sig och orkar bära sig så, kan man rida "bara" med sätet.

Vem kommer inte ihåg S. Lundbäck-hingsten Mistrals uppvisning i grimma o barbacka.

Det är oxå bäst-före-datum på styrka o smidighet.

Bland det vettigaste jag hört på länge här på Buke! (Rödmarkerat)

Mvh Monika

vilken härlig bild:love:
tycker inte alls att du sitter dåligt.
Det var din ridning i traven som måste göras om lite.(din inverkan)
Du måste få in bakbenen inunder honom,då kommer han att höja ryggen o bli behaglig att sitta på.

Mer aktivitet o få bakdelen att sänka sig.
Jag tycker att det är lättast att börja med det i galoppen.
Jag har skrivit utförligt till Busbarro om hur jag går tillväga, rent konkret.

ska försöka kopiera det o skicka det till dig, om du är intresserad?

axel skrev:
vilken härlig bild:love:
tycker inte alls att du sitter dåligt. Det var skönt att höra :)
Det var din ridning i traven som måste göras om lite.(din inverkan)
Du måste få in bakbenen inunder honom,då kommer han att höja ryggen o bli behaglig att sitta på.

Mer aktivitet o få bakdelen att sänka sig.
Jag tycker att det är lättast att börja med det i galoppen.
Jag har skrivit utförligt till Busbarro om hur jag går tillväga, rent konkret.

ska försöka kopiera det o skicka det till dig, om du är intresserad?

Ja, gör gärna det!

Tror att jag har ett hum.... hur jag ska jobba, men det är alltid nyttigt att få fler infallsvinklar. :D

maila gärna på bjorkhaga@home.se

Rida på Bollar
Något som jag senaste tiden har övat på för at förbättra sitsen är att sitta på bollar. Det är ett tips jag fått från en tränare i centrerad ridning. När man har hästar som rör sig mycket är det lätt att man låser sig i höftleden, detta leder till knipande knän och låsningar i främst länd och kors (hos ryttaren - som vidarespeglarsig till hästen så klart..)
Man har två mjuka luftfyllda bollar på ca 10 cm i diameter (franklin bollar - används även av dansare) dessa bollar sätter man under sittbenen, det gör att man lyfts upp en liten bit ur sadeln och på så vis lossar och mjuknar i höftleden. Jag började med att skritta ut på bollarna, sedan red jag ½ passet på bollar och halva utan. På bollarna blir man tvungen att centrera sig rätt över hästen. jag tycker att detta fungerar utmärkt i uppvärmningsfasen. Bollarnas mjukhet och svikt gör även att min häst blir mjukare och med elastisk, främst i traven. Det känns som man dansar med hästen. När man väl tar bort bollarna, sjunker man ner i hästen och benen är mjuka och långa. Har provat detta på några av mina elever och bäst resultat blir det för dem som kommer lite bakom lodplan med överlivet och de som spänner sig mycket i benen. för hängsits ryttarna fungerar det också fast det blir inte lika märkbar skillnad.

detta är min senaste stora aha upplevelse för att öva sitsen. Jag vet att det verkar flummigt, fast jag kan bejaka min flummiga sida :idea:

Mvh
ciaAn

CiaAn skrev:
När man har hästar som rör sig mycket är det lätt att man låser sig i höftleden, detta leder till knipande knän och låsningar i främst länd och kors (hos ryttaren - som vidarespeglarsig till hästen så klart..)

...för dem som kommer lite bakom lodplan med överlivet och de som spänner sig mycket i benen.

Precis så blir jag!!! :mad:
Var kan man få tag i dom här bollarna?? Kan ju vara värt att prova :D

Det är jättebra att man utvecklar nya metoder för att bli varse om hur man kan inverka o sitta rätt upp o ner.:idea:

En sak till med ens sits är att om man blir för stram eller stel, så kan man påverka hästen negativt.
Den mister då oxå sitt gummi/elasticitet.

Därför bör man vara följsam men oxå rytmisk för då följer hästen med en på det oxå.
Jag menar inte att man ska dansa Salsa i sadeln, men att man kan förstärka hästens egen rörelse genom att vara med lite " mer" i hästens rörelse.

Svårt att förklara:crazy:

Min nuvarande tränare som är fd Kyraelev, vill att man först "sparkar" igång hästen o sen behåller farten med sätet "bollfenomenet"

Då kan man ändra hästens takt till den som man vill ha.

Min ena har varit svår att rubba ur sin stora, väldigt taktmässiga trav, men nu funkar det:banana:

Senast ändrad:

CiaAn skrev:
Mycket intressant.

"Som att dra svanskotan mellan benen" Minska svanken en aning....
Väldigt bra bilder och beskrivning!
"med ryggen" som min tränare säger.. sakta av med ryggen och sitt emot i varje steg, frys sitsen och avbrott... stilla hand, slut bara fingrarna och mjukna steg för steg.

Det här blir väl svar både till dig och till axels kommentar....

jag brukar aldrig kommentera andras ridning här på buke om jag inte blir personligen uppmanad.
Frågeställare brukar får ungefär tio 15 olika svar som spretar i lika många riktningar.:smirk:

Det går många vägar till Rom sägs det, varje sådan väg har en teorigrund och en uppsättning kvaliteter som de fokuserar på först.

Jag tror att man skall ta sig en funderare på - hur vill jag att mitt mål skall se ut? Många stilar har lite olika bild av hur slutmålet skall se ut.

Man kan diskutera slutmål utifrån ridstil, och slutmål utifrån det som true blue kallade 'fysiologiskt fönster'. jag brukar försöka hållamig till det perspektivet.

När man bestämt sig för - jag skriver ändå - 'vart man ska' så kan man ta reda på hur den 'stilen' tar sig dit. Det skiljer ganska mycket på hur vägen ser ut.

Personligen så tycker jag inte att det går att vare sig lära sig rida eller tömköra på internet ffa eftersom man får så mot sägande svar. Dessutom så behövs någons om står på marken och kan förklara varför saker händer när det inte fungerar.:smirk:

Jag kan heller inte ge någon tips på övningar då 'min stil' bygger på fysiologiskt fönster och balans.
- både hos häst och ryttare. Hela min stil bygger på sitsen och att vinkla om ett bäcken utan att ha en grundsits är meninsglöst.
Däremot så kan ofta omvinklingen av bäckenet var ett sätt att komma till en grundsits, - då de flesta kvinnor hamnar i svank.

I mi stil börjar man som du med takt, så jag är alltså inte övernes med Axel - och anser alls inte att du skall rida mer framåt.:eek: Eftersom din häst redan är lite före med fram i diagonalen så börjar jag i en annan ända och varför förvånar det ingen at jag vill att du skall dra bak sadeln :D )

Du har en fantastisk häst, du skulle tappa mycket spänning i ryggen (syns på svansen och at bakbenet r efetr...) om sadel inte tippade bakåt.
Du skulle också få mycket lättare till att hitta till din fjädrande sits. Du sitter alls inte illa, men du behöver hjälp att hitta till en balans så att du blir mer följsamså att du kan _släppa in_ hästen. Du skall ha ett väldigt plus för att du sitter still med handen.

Det här säger ju jag utifrån _min stil_ utifrån min väg till Rom som egentligen inte är en stil utan mer på det jag vet om människan och hästens biomekanik.

Jagv ill ändå - och nu när jag kommit såhär långt i min text kanske jag får lova att citera Kottas; "Without the seat everything is halfclear "- How can you give quiet - aids if you dont have a quiet seat:confused:

Grunden för balans är bäckenet, om man har bäckenet i fel vinkel mot sadeln så kan man inte vara följsam - eftersom fjädringen i ryttarens ryggrad inte fungerar.
Du skumpar på din häst eftersom ditt bäcken tippar lite framåt, och i den balansen blir det lätt att man låser höften och börjar knipa med knäna.

Till Axel
Appropå din kommentar om att jag inte skall snöa in på bäckenet skulle jag vilja komma med en retorisk fråga

Skall man överlåta ansvaret för sin egen balans på hästen

Jag ser ett klart och tydligt samband mellan ryttarens sits i fråga om balans och möjlighet för hästen att prestera.

Vi som inte fått vår grundutbildning på lina har väldigt mycket att brottas med. Så som vår kropp och hästens är konstruerad så ser jag ingen annan väg än att börja med grunden

Senast ändrad:

Susan, du får fundera över mina bilder, för du vet mitt "projekt" som jag hade idag.
Sambon hade det inte lätt iom att han inte hade koll på vad jag höll på med:D

Nåväl, bäcken mot höger, avslappnad i mellangärdet (aj så svårt) höger axel/vänster axel.. rida med, men samla upp....

Jag försöker ignorera hästen och fokusera på mig....
A1.jpg

th_A2.jpg

"suckar"
th_A4.jpg

th_A6.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar