Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet
Det var bra att den här frågan kom upp för då kan jag passa på att svara både Lickety. Emma VSM och lite annat på en gång.
Först Emma; jag ser vad du gör och jag tycker att du lyckas med det bra
Att som du dela in ridnigen i små delar och fokusera på en bit i taget är precis vad alla idrottsmän och kvinnor gör. När man tränar om så tar man upp en del till den medvetna delen av hjärnan. När man övat tillräckligt så blir det en av kroppens reflexer, och man kan fokusera på nästa. Sedan när man börjar lägga ihop delarna går det rikitgt bra. Hejja dig.
samma sak med dig Lickety.
Och intressant och mycket bra inlägg ovan. (som alltid) Ridning är svårt, perfekt ridning finns inte. Att diskutera bilder som vi gjort här är mer konstuktivt, där man ser till vad ett ekipage fokuserar på, lyckas man med det så har man kommit långt, sedan kan man gå vidare...Hejja också dig
..............
Nu kommer mitt svar angående bakom lod...
Det finns ju en massa teorier om det där, - jag tänker såhär.
Om hästen är ren i takten och jobbar igenom ryggen så bryr jag mig inte.
Att nacken inte är högsta punkt spelar ingen roll när vi pratar om grundform.
Såsom fio själv skrev i tråden så har hon mycket häst framför sadeln. Hästen är framför hjälperna.
Hästen är inte 'ihopdragen' framifrån och hon släpper upp bröstryggen på den...
I början på den här tråden finns en bild av hästens skelett.
Där ser man att hästhalsen beskriver en s - kurva.
Den nedre delen halsen s - kurva skall rätas ut när man spänner pilbågen.
Hållningsmusklerna på halsens underlinje rätar ut den nedre kurvan, men böjer den övre. Det kan man ju fundera lite över
... ett tag om man har lust
Det är ju många faktorer att se till om man skall bedöma om en häst arbetar rätt. Hittills har vi ju bara talat om bäckenet, och jag har talat om grundform och att få hästen att slappna av i överlinjen.
Vilket jag tycker är steg 1 innan man kan börja ngt egentligt arbete, För den som kan engelska så verkar det väl som 'zu strohen' är av den uppfattningen också...se länk nedan.
Bakbenens rörelse och påverkan på SL leden sätter igång en kedjereaktion i häst kroppen, som inte är helt olikt en rad dominobrickor som påverkar varandra.
Omvinklingen av bäckenet påbörjar spännandet av pilbågen bakifrån. hur långt fram den rörelsen når - beror på om något hindrar den på vägen..........
Hästen är tredimensionell, den jobbar omväxlande på höger och vänster sida i kroppen, när höger sidan jobbar måste vänstersidan slappna av.
Tänk dig hästens arbete som en skidåkare som glider framåt på ena skidan medan den andra åker bakåt, sedan byts de om.
Om hästen har en spänning någonstans på vägen framåt så blir det som att knyta ihop pjäxorna på skidåkaren
Rörelsen tar stopp.
Spänning i länden gör att rörelsen stannar i bäckenet bäckenet vickar men inte ryggen och hästen kommer aldrig att vare sig kunna ta vikt bakåt eller lyfta framdelen. - eftersom den inte sitter ihop
Nästa svaga punkt är där sadeln slutar, för hårt tryck här tål inte hästen -den sänker ryggen reflexmässigt. Sänkt rygg = ihopknutna pjäxor
Sedan har vi bröstryggen under sadeln. fel sadel, ickeswingande rygg på ryttaren, låst höftled på ryttaren, för kort tygel sänker bröstryggen = ihopknutna pjäxor
Nästa punkt är övergången mellan halskotor och bröstkotor. För mycket sidböjande och allmänt joxande med tyglarna gör att hästen inte sitter ihop här = ihopknutna pjäxor.
När rörelsen kommer rullande bakifrån kota för kota och börjar få hästen att komma upp med bröstryggen så rätar det ut den nedre delen av s kurvan. Om det går
med en för kort tygel så blir det inget.
_Hästen får inte plats _ att komma upp med hela ryggen.
fios häst får plats att komam upp med ryggen..
En fördjupning angående en hel del som vi pratat om i denna tråd - för den som är intresserad... ('zu Strohen' är chef på den statliga ridskolan i Verden och utbildar tyska beridare.)
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/STROHEN_HANS/real_basics.htm
Nu går jag på semester några dagar...