Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Jag skulle börja nu eller på en gång.

Använd dig av BOLLEN.
Jag är alldeles för dålig på att växla tempo Skitofta i traven o blir då gärna fast i tunggunget:bump:
Man kan även gå ner i lunktrav i några steg.

Testa lite var gränserna går ibland.
I galoppen är jag mkt mer flexibel.

Ja jag tycker de är jättefina :)

Bra val, mycket duktig ryttare, tränar och tävlar internationellt.

emma-vsm skrev:
Om vi nu bortser från bäcken och sadel, hur ser man takten på en bild? *vill lära mig*

Ja eegentigen så kan man ju inte det.
Vad man kan göra är en mer eller mindre kvalificerad gissning. När takten är ren sätt det diagonala benparet i samtidgt. Om du lyckas fotografera strax före de benet sätts i så kan du då göra en kvalificerad gissning.

Om de inte gör det, så kan det ge en del infomation. Om bakbenent är före så skvallrar det om en spänning i hästens rygg.

Om frambenet är före - så är tyngpunkten för långt fram. Hästen går på bogarna.

Glace hittade ju bättre bilder än mig

Senast ändrad:

Frågan kvarstår, är bågen korrekt spänd då hästen är bakom LOD??

Det var inte menat så. Jag var mest bara nyfiken på hur och om det går att se att en häst går bakom hand.

I övrigt så undrar jag också huruvida det påverkar bågen eller ej, att hästen är bakom lod. Susan? :D

Kan ge min syn på saken...

Korrekt är svårt. Har man hittat rätt i ena ändan tappar man lätt den andra...
Det finns ju ingen häst som går exakt korrekt mer än ett par steg i taget som jag ser det.
Det är nog därför man hittar fel som bakom lod även i ridhandböcker som tex dressyr med Kyra mfl.

Men bara för att det inte är exakt behöver det ju inte vara fel. Om vi levde i en teoretisk värld skulle ingen häst gå rätt.
Det är inte bara för att tydliggöra saker som de flesta böcker (författare) använder teckningar för att visa "rätt", utan för att det inte finns foton där allt är korrekt...
Jag har sett ett fåtal bilder på korrekt "båge" eller vad man nu kallar den, men från oss på detta forum tvivlar jag på att det finns många sådana exempel.
Bilderna med bakom lod är ju i övrigt bra exempel på båge och bättre än vad de flesta, inklusive jag, kan åstadkomma. De kan väl vara lika bra exempel på båge som foton från en handbok, som också de är felaktiga i något avseende.

Jag ser en tydlig och bra båge trots bakom lod. :)

axel skrev:
Hur gör man för att få den bakom lodplanet?
Drar:confused:
Kan va så.. I vilket fall som helst så kan man tydligen göra det fast man "tävlar och tränar individuellt och är väldigt duktig".... :angel:

axel skrev:
Hur gör man för att få den bakom lodplanet?
Drar:confused:

Min häst behöver du inte ens snegla på förens hon går bakom lod... :cool:
Om matten inte rider ordentligt med sin rumpestump kan man klippa av tygeln och hon går ändå bakom lod.
Jag tror det beror både på hästen och ryttaren vilket "fel" man vanligen råkar ut för...
Min går inte bakom lod när hon går fram till bettet, och då har jag mkt mer i handen än när hon är bakom lod. Så man måste inte dra, man kan lyckas ändå! ;)

Det var bra att den här frågan kom upp för då kan jag passa på att svara både Lickety. Emma VSM och lite annat på en gång.

Först Emma; jag ser vad du gör och jag tycker att du lyckas med det bra :D
Att som du dela in ridnigen i små delar och fokusera på en bit i taget är precis vad alla idrottsmän och kvinnor gör. När man tränar om så tar man upp en del till den medvetna delen av hjärnan. När man övat tillräckligt så blir det en av kroppens reflexer, och man kan fokusera på nästa. Sedan när man börjar lägga ihop delarna går det rikitgt bra. Hejja dig. :)

samma sak med dig Lickety.
Och intressant och mycket bra inlägg ovan. (som alltid) Ridning är svårt, perfekt ridning finns inte. Att diskutera bilder som vi gjort här är mer konstuktivt, där man ser till vad ett ekipage fokuserar på, lyckas man med det så har man kommit långt, sedan kan man gå vidare...Hejja också dig :)
..............

Nu kommer mitt svar angående bakom lod...:D
Det finns ju en massa teorier om det där, - jag tänker såhär.
Om hästen är ren i takten och jobbar igenom ryggen så bryr jag mig inte.

Att nacken inte är högsta punkt spelar ingen roll när vi pratar om grundform.

Såsom fio själv skrev i tråden så har hon mycket häst framför sadeln. Hästen är framför hjälperna.
Hästen är inte 'ihopdragen' framifrån och hon släpper upp bröstryggen på den...
I början på den här tråden finns en bild av hästens skelett.
Där ser man att hästhalsen beskriver en s - kurva.
Den nedre delen halsen s - kurva skall rätas ut när man spänner pilbågen.
Hållningsmusklerna på halsens underlinje rätar ut den nedre kurvan, men böjer den övre. Det kan man ju fundera lite över :cool: ... ett tag om man har lust :D

Det är ju många faktorer att se till om man skall bedöma om en häst arbetar rätt. Hittills har vi ju bara talat om bäckenet, och jag har talat om grundform och att få hästen att slappna av i överlinjen.
Vilket jag tycker är steg 1 innan man kan börja ngt egentligt arbete, För den som kan engelska så verkar det väl som 'zu strohen' är av den uppfattningen också...se länk nedan.

Bakbenens rörelse och påverkan på SL leden sätter igång en kedjereaktion i häst kroppen, som inte är helt olikt en rad dominobrickor som påverkar varandra.
Omvinklingen av bäckenet påbörjar spännandet av pilbågen bakifrån. hur långt fram den rörelsen når - beror på om något hindrar den på vägen..........

Hästen är tredimensionell, den jobbar omväxlande på höger och vänster sida i kroppen, när höger sidan jobbar måste vänstersidan slappna av.
Tänk dig hästens arbete som en skidåkare som glider framåt på ena skidan medan den andra åker bakåt, sedan byts de om.

Om hästen har en spänning någonstans på vägen framåt så blir det som att knyta ihop pjäxorna på skidåkaren:idea: Rörelsen tar stopp.

Spänning i länden gör att rörelsen stannar i bäckenet bäckenet vickar men inte ryggen och hästen kommer aldrig att vare sig kunna ta vikt bakåt eller lyfta framdelen. - eftersom den inte sitter ihop:o

Nästa svaga punkt är där sadeln slutar, för hårt tryck här tål inte hästen -den sänker ryggen reflexmässigt. Sänkt rygg = ihopknutna pjäxor:(

Sedan har vi bröstryggen under sadeln. fel sadel, ickeswingande rygg på ryttaren, låst höftled på ryttaren, för kort tygel sänker bröstryggen = ihopknutna pjäxor:mad:

Nästa punkt är övergången mellan halskotor och bröstkotor. För mycket sidböjande och allmänt joxande med tyglarna gör att hästen inte sitter ihop här = ihopknutna pjäxor.

När rörelsen kommer rullande bakifrån kota för kota och börjar få hästen att komma upp med bröstryggen så rätar det ut den nedre delen av s kurvan. Om det går :o med en för kort tygel så blir det inget.:devil:
_Hästen får inte plats _ att komma upp med hela ryggen.

fios häst får plats att komam upp med ryggen..

En fördjupning angående en hel del som vi pratat om i denna tråd - för den som är intresserad... ('zu Strohen' är chef på den statliga ridskolan i Verden och utbildar tyska beridare.)

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/STROHEN_HANS/real_basics.htm

Nu går jag på semester några dagar...

Senast ändrad:

Nu är bråkstaken tillbaka:D

Hästen på din länk var väl låg i bröstryggen, iallafall i de 2 nedersta travbilderna:confused:

Sen har hästar mkt olika mankar o halsansättningar och får pga det olika halsöverlinjer.

Om vi tar Fios häst, så är den välskapt och kan lättare komma upp ur manken.
Bilderna på hennes andra hästar visar på helt andra typer av halsansättning o de har jag inte sett under ryttare i rörelse.

Senast ändrad:

axel skrev:
Nu är bråkstaken tillbaka:D

Hästen på din länk var väl låg i bröstryggen, iallafall i de 2 nedersta travbilderna:confused:
.

jag håller med dig om de två nedersta, bidlerna på den allra sista så putar ju rumpan också.

Som lickety och även fio skrev man rider bra några steg sedan går det minder bar några steg

Artikeln handlar ju om grudnform och det är då en ung häst på bilderna och då orkar den ju bara några steg.

För de ssm inte kan engelska kan jag gör ett sammandrag när jag kommer hem - men nu måste jag sluta och packa färdigt......

Kan ju säga redan nu att jag hemskt gärna skulle vilja ha en sammanfattning. Så jag har större chans att förstå. :bow:

The holy grale skrev:
Kan va så.. I vilket fall som helst så kan man tydligen göra det fast man "tävlar och tränar individuellt och är väldigt duktig".... :angel:

intressant jag behövde bara titta lite längre bak i tråden för att hitta ett bildexemple på den dåliga bågen och konstatera att du har rätt, det ser inte så bekvämt ut

exempel

amiral3.jpg

Susan skrev:
Som lickety och även fio skrev man rider bra några steg sedan går det minder bar några steg

Artikeln handlar ju om grudnform och det är då en ung häst på bilderna och då orkar den ju bara några steg.
UNG?
Den är 6 år o går nog MSV. och ska då vara lite samlad.
Tyskarna börjar tidigt med sina o hingstar än tidigare.
Ngt som vi tyvärr har tagit efter.
Den går nog GP om ett par, tre år

Här ligger fokus bara på huvud-hals form.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka