Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Jag driver för att få med mig baken!! Han går inte fortare, men han går i "form". Slutar jag att driva så händer inget med farten, däremot med formen :angel: (jo, tillslut så påverkas farten också såklart)
VARFÖR det blir så vet jag för lite om, i min värld beror det på att jag får aktivitet bakifrån, genom kroppen som välver sig och han går i en rund form. Släpper jag drivningen så tappar jag baken, och hela hästen faller i sär. Jag har också vääääääldigt dåligt med ork i min kropp, så det känns som att jag får driva ihjäl mig, men det är inte riktigt så. Efter ett tag så släpper dock "segheten" som jag upplever att han har och han kommer igång lite av sig själv och har med sig rumpenstumpen bättre utan att jag ska behöva jobba så mycket.

Det får inte bli överilat, men det ska vara en "fräsch" takt och han ska tänka framåt!!

Hur låter detta i din värld?

(observera att detta är gruuuuuuuuuuuuundridning...)

På hästar som har svårt att skilja på längning och fart :angel: brukar det om de är lyhörda och framme för hjälperna funka väldigt bra med rösten.
dvs du ökar inte drivningen eller släpper fram initialt, istället smackar du i takt med hästens rörelse, dvs i varje steg, och när hästen svarar mjuknar du påpassligt och DÅ släpper du fram. Unghästar brukar svara bra på det... kanske ngt att testa, om du inte gjort det redan...

tack för att du vill hjälpa till!!! :bow:

Jag är dålig på att använda rösten, för den är e.g det han svarar bäst på!! Det är skrämmande tydligt när jag ska sakta av från galopp i skogen, då är ett välplacerat proooo suveränt att ha. Då blir det helt plötsligt en mjuk avsaktning, inte rund och fin, men han LYSSNAR!!!

Ska absolut testa det nästa gång!!!

tillägg: fast med närmare eftertanke så är det som du säger.. när han har kommit över den där "broms" perioden och är mer lyhörd, då funkar rösten jättebra!! (bättre) Jag använder ju rösten ibland även vid träningen, men kanske inte i den utsträckning som jag borde!

Senast ändrad:

Nu är jag nog inte med alls:angel:
Pratar vi om längning av steg eller form?

Om det är form så tycker inte jag att du ska driva med skänkeln hela tiden, utan bara spänna till magen när du vill ha mer energi bak(det funkar även vid lättridning) alt. kicka till honom en gång.
Jag har svårt att "se" hur långt ner/fram du vill ha näsan.

Även om det är grundr. så behöver han komma tillbaka till balans, för att inte bli framtung o kanske ha baken efter sig.

Hmm.. såhär..

Vid drivningen så kommer formen, alltså jag måste använda mina skänklar iom att jag har inget annat verktyg att använda mig av, det är det jag "kan" men vill gärna lära mig fler såklart! På det viset jag klarar av det så driver jag honom FRAM för att få aktiviteten bakifrån och han går i form. Dock springer han inte i 190 knyck.. det kanske låter så.

MEN i detta med formen, så kan jag även där få till en längning av steget, det kommer lixom med det andra.. inte att han ska göra ngn ökning, det blir "bara" ett bättre steg, såsom jag upplever det. Eller så är det så att en häst som går i form får per automatik ett bättre steg då den är avslappnad och rör sig genom kroppen!?!?

Äh, skit i det.. jag kan inte förklara. Jag ska kolla när min tränare rider honom nästa gång så ska jag analysera läget :idea:

Jag rider endast lätt på honom! Jag tränar min balans och styrka lite smått nedsuttet, men sitter inte och tränar på honom nedsuttet. Han trivs inte alls med att ha mig skumpandes, så jag tar korta sessioner för att på sikt få till det. Det tar sin tid, men det går framåt! Jag orkar ett tag, sedan spänner jag mig och han lika så.. Att spänna till magen i lättridning låter som överkurs, men jag ska ta med mig det i ridningen och se vad som händer.

Jag ska sluta ge exempel från mig och min häst, jag kan ändå inte förklara.. samtidigt som det är intressant att höra andras infallsvinklar. Men jag märker att jag inte klarar av att reda ut de frågor jag får...

Du ska inte alls sluta:devil:
Det är svårt att förklara, tro mig jag vet:D

Man behöver en hel del ledtrådar för att kunna skapa sig en bild och vi har alla lite egenheter o förutsättningar o dessutom samma sak med hästen.

Det är rena rama Sherlock-metoder vi använder i analyserna.
Det kan bli hur rätt eller fel som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av axel
Hur gör man för att få den bakom lodplanet?
Drar:confused:

antti skrev:
Ett ganska löjligt och okunnigt uttalande av dig då stora delen av hela världseliten rider sina hästar bakom lod även på tävling som du oxå mkt väl är medveten om. På träning sker det ju medvetet hela tiden och ingår i den populära träningsformen rund och djup som dom flesta använder sig av i eliten idag.

Varför svarar du inte? Du har ju slagit dig gul och blå tidigare för att propagera för denna träningmetod och nu fattar du inte ens hur man gör? :smirk:

axel skrev:
*raderad* nu

Jag undrar vem som döljer sig bakom Antti

Någon som återigen bytt Nick.

Blev du putt för att du fick kritik för din ridbild? Jag bara visade ett exempel på hur det kan se ut, en ryttare som har händerna bakåtdragna i magen och väldigt brett isär med kollapsat mellangärde hänger ofta i munnen på hästen och blockerar hela bogpartiet och frambenen. Trodde kritiken var fri då alla bilder legat ute tidigare men det var tydligen inte så *sorry*

antti skrev:
Ett ganska löjligt och okunnigt uttalande av dig då stora delen av hela världseliten rider sina hästar bakom lod även på tävling som du oxå mkt väl är medveten om. På träning sker det ju medvetet hela tiden och ingår i den populära träningsformen rund och djup som dom flesta använder sig av i eliten idag.
Suck, ska det börja igen?? :confused: :( :confused: :( :confused:

Tyckte att det varit ganska trevlig och saklig stämning i den här tråden förutom vissa små påhopp... men i det stora hela har det gått riktigt bra ända till nu. :(

malinsky skrev:
Fazer är alltså Fio?

Nej fio är alltid fio och ingen annan , jag är alltså här:D

Läser dom spännande diskussionerna ibland vilka inte är så många längre tyvärr eftersom teoridiskussionerna har försvunnit nu när dom mest intressanta personerna som var här inte får skriva om sina intressanta teorier längre så nu är det back to söta ponnystadiet med rosa benlindor igen tyvärr:( och vad man nu kan se har väl hälften av trådarna som lagts in här flyttats till andra forum.

Hon är tillbaka för att såga mig, kan även vara Noir men jag tror inte det.
;)
Till mitt försvar ang. travbilden.
Jag har bara den bilden o satt illa där

!5 min senare fick hästen 8 på gångarter o jag 8 på sitsen.

Jag måtte ha mutat domaren;)

Senast ändrad:

emma-vsm skrev:
Fast hennes bilder och ridning disskuterades ju så jag förstår om hon kommer tillbaka i disskutionen ;)

Ooo det gör faktiskt inget kvaliten håller för kritiken från bukehållet

får väl lägga in länken själv då

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/my_photos

Här fanns även 2 ridbilder på mina andra hästar som efterfrågades och som inte har lika bra förutsättningar exteriört som Hille har men som dock iallafall kan gå med manken upp tack vare eller trots sin ryttare;)

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=d01b&.dnm=5a16.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=d01b&.dnm=c806.jpg&.src=ph

Så nu kan ni fortsätta diskutera bilderna utan mig det är fullt tillåtet:D

axel skrev:
Hon är tillbaka för att såga mig.
;)

Ja, fy dig axel!!! :devil: Så kan man inte göra!! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Vet du, jag har en känsla av att det är mycket avundsjuka här som överallt där det finns fruntimmer...

En del är elaka och en del är bara lite småjävliga som vi!! :) :)

Fazer skrev:
Suck, ska det börja igen?? :confused: :( :confused: :( :confused:

Tyckte att det varit ganska trevlig och saklig stämning i den här tråden förutom vissa små påhopp... men i det stora hela har det gått riktigt bra ända till nu. :(

Nämen Sisu är du tillbaka:idea: tänk att frågor som kräver ett svar kan uppfattas som så hemska?

axel skrev:
Hon är tillbaka för att såga mig.
;)

Nej jag är inte här för att såga dig, det hade jag väl gjort då du la ut bilderna om jag hade haft behov av det, det var väl bra att du fick 8:a på gången och 8:a på sitsen 15 minuter senare:)

Det är dina åsikter och sätt och förklara jag smular sönder och absolut inte hur du rider för det hänger ju oftast inte ihop:)

fio skrev:
Nej fio är alltid fio och ingen annan , jag är alltså här:D

Läser dom spännande diskussionerna ibland vilka inte är så många längre tyvärr eftersom teoridiskussionerna har försvunnit nu när dom mest intressanta personerna som var här inte får skriva om sina intressanta teorier längre så nu är det back to söta ponnystadiet med rosa benlindor igen tyvärr:( och vad man nu kan se har väl hälften av trådarna som lagts in här flyttats till andra forum.
det är nu som trådarna hinner bli spännande innan alla är i luven på varandra!! ;) ;)

Men det löser sig nog... :angel:

fio skrev:

Kan bara hålla med. Tråkigt. Det är just dom trådarna som ger något tycker jag.

fio skrev:
Nämen Sisu är du tillbaka:idea: tänk att frågor som kräver ett svar kan uppfattas som så hemska?
Ja tänk så bedrövligt :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Att du orkar..

Fazer skrev:
Ja tänk så bedrövligt :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Att du orkar..

envishet och ihärdighet att få svar på sina frågor är det som gör att man utvecklas och blir bättre så tack och lov att man orkar fråga och tjata och jag har alltid varit alla tränares mardröm men på den vägen har man lärt sig vilka som bara jiddrar och vilka som faktiskt har något att komma med och det har betalat sig då jag bara har tränat dressyr på riktigt sedan 01 och då bara några gånger per år, dom flesta harvar runt år efter år vecka efter vecka utan att det händer något just bara för att dom inte vågar ifrågasätta eller sväljer det mesta med hull och hår bara för att "någon känd gör så"

Tänkvärt för dom som har "guts"

Senast ändrad:

axel skrev:
*raderad* nu

Jag undrar vem som döljer sig bakom Antti

Någon som återigen bytt Nick.

Ja jag får ibland en känsla av en massa "spöken" här, så jag blir lite orolig för tråden. Men men :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka