Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Susan skrev:Beror på hur det ser ut
Men ibland ser man ryttare som sitter och rider övningar med felspänd pilbåge, och då gör de ju ingen nytta, :smirk: och där är det kanske läge att prata grundridning....
emma-vsm skrev:Alla dressyr-"krumelurer", sidvärt, osv, gör man i syfte för att få hästen lösgjord, och komma under sig, arbeta med ryggen. Eller hur?
Vissa tränare, som jag ridit för, vill ha hästen på volt eller spåret, tills man har en lösgjord häst som arbetar korrekt, SEDAN rider man krumelurerna.
Vad har ni för tankar om detta?
Det finns flera vägar att komma till lösgjordhet. Det går genom att rida på volter och fyrkantsspåret, om man då är noga med att rida de korrekta vägarna och följa de geometriska mönstrena. Hörnpasseringar är ytterst viktiga t.ex., liksom runda, jämna volter, rätt ridna serpentinbågar är utmärkta för att lösgöra hästens bägge sidor, liksom åttvolter.emma-vsm skrev:Alla dressyr-"krumelurer", sidvärt, osv, gör man i syfte för att få hästen lösgjord, och komma under sig, arbeta med ryggen. Eller hur?
Vissa tränare, som jag ridit för, vill ha hästen på volt eller spåret, tills man har en lösgjord häst som arbetar korrekt, SEDAN rider man krumelurerna.
Vad har ni för tankar om detta?
bobo skrev:Det är tyvärr sällan man ser att ridvägarna utnyttjas till fullo och rids korekt. De är uttänkta till att användas för att gymnastisera hästen.
minimi skrev:Ja det ser jag i vårt ridhus tex, med tränarens glada tillrop.
.
emma-vsm skrev:Självklart är det skillnad på en unghäst. Jag tycker bara att det är svårt att aktivera ( en ganska lat häst) utan "hjälp".
Tänker jag fel?
mimus skrev:Därför att någonstans finns det en gräns där man inte längre kan sitta och rida på volten eller fyrkanten i väntan på takt, balans, och lösgjordhet.
Måhända det är ok om man verkligen RIDER varje hörn, lägger in övergångar och tempoväxlingar.
Målet får visserligen inte helga medlen och tvärtom.
Jag håller med om att det är STOR skillnad på tävlingskrummelurer och lösgörande krumelurer.
Att lägga in ett par steg sidvärts, eller öppna eller en volt är inte hela världen, OM MAN HAR EN PLAN.
Det kommer med all säkerhet att leda till viss lösgjordhet.
För alla som inte är proffsryttare tror jag själva planen är viktig, med just det ridpass man tänker genomföra.
mackan skrev:Med tillägg: att jag tror PLANEN är en vardag även för proffsryttaren - dvs en nödvändighet för att det ska bli bra i dressyr ridning över lag. Dock är det en absolut FÖRUTSÄTTNING för icke proffs ryttaren, för att ö.h.t nå någon sorts framgång/resultat i ridpasset/ridningen.
Lickety skrev:Och sedan ska ju planen ändras beroende på hur hästen känns för dagen också. Vissa dagar uppnår man sitt mål och andra dagar får man backa några steg...
mackan skrev:själv har jag mer och mer (det är en aldrig avstannande process) tyckt mig inse att balansen och ridningen och fokuset hos mig SJÄLV är det som avgör mer än vilka krumelurer eller övningar jag gör, i början av ett pass, för hur resten av passet och hästens harmoni, lösgjordhet och över lag prestation kommer att se ut.
dvs - är jag själv mentalt och fysiskt avspänd, och planerar min ridning, analyserar vad som händer osv, så kan jag i princip börja ett pass i skritt och trav runt fyrkants spåret, snett igenom, några volter, samt ev. möjligen några sidvärts rörelser, och genom så pass "enkla" medel, så sitter resten och passet avancerar och flyter på helt fantastiskt.