Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Susan skrev:*Jag vill med detta få rörelser uppåt.Jag driver med större rörelser om jag vill ha mer energi framåt.
Nej!*Jag kan som alex studsa med magmusklerna
med rumpan.*sätter igång eller får massor av energi genom att bara spänna magen/ryggenjag kan stanna och sätta igång i kombination med överskänkel bäcken och mage och rygg.
*Tar du aldrig en förhållning?sammansatt så blir det en halvhalt
Susan skrev:Du beskriver så bra
The holy grale skrev:Ja, du skrev den långa versionen och jag den korta.
All BRA ridning har med känlsa att göra.
Man kan beskriva teorier åt alla håll men ändå inte omsätta dem i verkligheten, om man inte har känslan...
The holy grale skrev:All BRA ridning har med känlsa att göra.
Man kan beskriva teorier åt alla håll men ändå inte omsätta dem i verkligheten, om man inte har känslan...
mimus skrev:Det där är säkert i sig en sanning, men blir oerhört negativt för alla ryttare som inte har den medfött, utan måste kämpa....
Att få en känsla och att den ska bli kroppsminne/hjärnminne, är ju drömmen.
minimi skrev:Inte blir det väl negativt för att man får kämpa? Vem får inte det? Är det inte grejen som driver dej framåt i ridningen?
Det är väl det roliga med all ridning? (I alla fall för mej som tröttnat på tävlingar och är för lat för att längre springa upp i ottan på helgerna, de enda sovmornar jag har.)
Det är väl drömmar som driver oss framåt?
The holy grale skrev:Visst är det jobbigt och kan kännas nedslående.
Men de som inte har känslan inbyggd kan ofta förbättra den genom att LÄRA sig att känna!
Att filma när man rider är verkligen en mycket bra idé, för oftast har man lite kläm på hur det ska se ut.
Det bästa är förstås om man har en bra tränare som man kan analysera tillsammans med.
Jag tror att man lär sig väldigt bra av att se mycket bra ridning och sedan försöka att helt enkelt härma det man sett.
Alla kan lära sig, fast med olika mycket ansträngning.
axel skrev:*KNAPPAR*
Såg igår en som ridit i den rätta skolan
Den nya tränaren frågade om hästen då gick som i normala fall.
Det gjorde den.
här hade vi ett normalfall på där man tror att hästen går i samlad form.
Det gjorde den inte, utan gick i framvikt. Trots att ryttaren hade sitt bäcken i rätt position.
Den var jätteduktig o kunde OBS: korta sin galopp utan att dra ner på takten, men den blev framtung.
Jag tror att det är "farligt" att lära ut att bara man har sitt eget bäcken rätt så hamnar hästens rätt.
Dressyr är en komplex mix av såå mkt. mer.
Tro att ryttaren blev perplex
Hästen som tidigare varit mkt rörlig o energisk gick nu o släpade benen i sågspånet.
De fick rida snabba tempoväxlingar för att få hästen mer energisk o kvick.
Efter det så kom det lite korrekt samling . där den sen aktiverade o fick bakbenen att bära mer vikt.
Den förra tränaren ville att samlingen skulle ske med sätet allena, men nu fick den hjälp av halvhalter på yttertygeln
Med den nya tränaren så finns det gott hopp om att de hamnar på rätt väg o kommer vidare.