Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Du får väl starta en hjälpgivningstråd :D

ämnet bäckenet verkar ju vara rätt uttömt

KL .

Var i går och red lektion. (Tilhör inte vanligheterna).

Vad som var sensationellt var att min bakdelsvändningar satt "som smäck".

:)

Det är så extremt många faktorer som ska klaffa för att det ska bli bra.
Det är den bistra verkligenheten.

Men vi alla här verkar vara väl medvetna om det.

Så jag väntar nyfiket på fortsätningen.

Hjälpgivning.

Vet inte var man ska börja:angel:
Ska idag mocka, byta olja o däck på bil o släp.

Det är kanske läge att så o plantera i trädgården oxå, innan regnet kommer.

med bäckenet? aha.

Jag ser leden mellan korsben och länd nästan så rörlig som en balansplatta med kula under.(som man brukar stå på)I alla fall på mig som är så rörlig i alla leder att jag kan slå knut på mig ( synd att jag inte är lika rörlig i muskelrna då :angel:)

Som du skriver så är det detlajerna som gör det.

Man måste vicka den här balansplattan åt rätt håll för att släppa in den rygghalva som skall längst fram.

Det är mitt problem i galoppen, jag måste koncentrera mig för att tippa den rätt. (är lite sladdrig i de musklerna)

I höger galopp så måste jag lätta lite på högersidan för att släppa in höger bak ordentligt annars blir det jämfotagalopp.
Det denna tippning gör, är att den böjer våran länd så att den har samm böjning som hästens länd. Sitter vi i tvärtomböjning så släpper vi inte in inner bak bra.

Jag använder mitt bäcken till

*att hämta in bakdelen
*släppa upp rätt rygghalva
*släppa fram rätt höft

*jag kan trixa lite med SL leden för att få fram ett piaff passagesäte

*Jag driver med större rörelser om jag vill ha mer energi framåt.

*Jag kan som alex studsa med magmsuklerna

* jag kan driva med små rumpmuskler

*jag kan stanna och sätta igång i kombination med överskänkel bäcken och mage och rygg.

*sammansatt så blir det en halvhalt

samtidigt så måste böckenet gå med i hästens rörelser i alla gångarter

Det verkar som jag har lite att göra..........busy pelvis :D

lite snabbt skall iväg....

Senast ändrad:

Ja, det är detaljerna som gör.

Min svårighet är att få min hjärna att synka ihop med mina muskler och leder och min känsla av vart hästen befinner sig.

Teoretiskt kan jag försteälla mig hur jag ska gå till väga, och som du har gjort här, renodla begreppen för att först få en känsla av vad man är ute efter.

Sedan synka ihop det.

Därför är det ex lättare att träna en bärig galopp och samspel häst ryttare med många galoppfattningar avbrott, än att sitta och galoppera på då både häst och ryttare fort blir trötta i början.
(med tanke på vad som sas här ovan)

Susan skrev:
*
Jag driver med större rörelser om jag vill ha mer energi framåt.
Jag vill med detta få rörelser uppåt.

*Jag kan som alex studsa med magmusklerna
Nej!
med rumpan.*
jag kan stanna och sätta igång i kombination med överskänkel bäcken och mage och rygg.
sätter igång eller får massor av energi genom att bara spänna magen/ryggen
*
sammansatt så blir det en halvhalt
Tar du aldrig en förhållning?

Jag provade någon typ av cair-sadel på min häst men han gillade inte alls den. Spände sig och tyckte att det var allmänt obehagligt, han är nog för van vid att ha vanlig sadel eftersom han gått med det i 17 år eller så.

Ja, du skrev den långa versionen och jag den korta.

All BRA ridning har med känlsa att göra.
Man kan beskriva teorier åt alla håll men ändå inte omsätta dem i verkligheten, om man inte har känslan...

The holy grale skrev:
Ja, du skrev den långa versionen och jag den korta.

Man kan beskriva teorier åt alla håll men ändå inte omsätta dem i verkligheten, om man inte har känslan...

Oh, ja, det är verkligen sant. Det är där problemen kommer skulle jag vilja säga. Att omsätta i praktiken. (I alla fall för mej)Men allt det här funderandet i såna här trådar kanske gör det lite bättre i praktiken till slut. Det är i alla fall stimulerande att tänka lite runt vad man håller på med, tycker jag.

Visst är det stimulerande.

Du verkar vara ovanligt openminded. Mycket positivt!!

The holy grale skrev:

Det där är säkert i sig en sanning, men blir oerhört negativt för alla ryttare som inte har den medfött, utan måste kämpa....

Jag vågar påstå att det är väldigt få, som har den medfött, men de finns.
Min pappa ex har den, tyvärr så rider inte han, utan gjorde det i lumpen för massor med år sen, och man häpnar när han sätter sig upp och inte ridit på 20 år och hästen dansar....

Jag ärvde tyvärr den inte. Så jag tillhör majoriteten av befolkningen.

Jag är heller ingen teoretiker, men faen vad jag kämpar!!!!!

Att få en känsla och att den ska bli kroppsminne/hjärnminne, är ju drömmen.

:crazy:

mimus skrev:
Det där är säkert i sig en sanning, men blir oerhört negativt för alla ryttare som inte har den medfött, utan måste kämpa....

Att få en känsla och att den ska bli kroppsminne/hjärnminne, är ju drömmen.

:crazy:

Inte blir det väl negativt för att man får kämpa? Vem får inte det? Är det inte grejen som driver dej framåt i ridningen?

Det är väl det roliga med all ridning? (I alla fall för mej som tröttnat på tävlingar och är för lat för att längre springa upp i ottan på helgerna, de enda sovmornar jag har.)

Det är väl drömmar som driver oss framåt?

Visst är det jobbigt och kan kännas nedslående.
Men de som inte har känslan inbyggd kan ofta förbättra den genom att LÄRA sig att känna!

Att filma när man rider är verkligen en mycket bra idé, för oftast har man lite kläm på hur det ska se ut.

Det bästa är förstås om man har en bra tränare som man kan analysera tillsammans med.

Jag tror att man lär sig väldigt bra av att se mycket bra ridning och sedan försöka att helt enkelt härma det man sett.

Alla kan lära sig, fast med olika mycket ansträngning.

Precis!!
Hur roligt skulle det vara att få allt serverat utan att behöva anstränga sig??

Du har en poäng angående att gå upp när man har sovmorgon... ;)

Jag kan berätta att för många år sen pratade jag med en tjej som då var en av de bättre inom sin gren (inga namn) och som ofta fick beröm för sitsen. Hon berättade hur hon hade fått kämpa eftersom hon trots ridning hela livet inte tyckte att hon hade det naturligt alls. Hon hade verkligen slitit med att få till den sits hon hade.
Så det finns ingen anledning för någon att ge upp för att det tar emot lite och är jobbigt. Kämpa på lite mer då:D

minimi skrev:
Inte blir det väl negativt för att man får kämpa? Vem får inte det? Är det inte grejen som driver dej framåt i ridningen?

Det är väl det roliga med all ridning? (I alla fall för mej som tröttnat på tävlingar och är för lat för att längre springa upp i ottan på helgerna, de enda sovmornar jag har.)

Det är väl drömmar som driver oss framåt?

Vad som driver mig frammåt i ridningen kan man verkligen undra.
Och om jag skulle berätta om min kamp och om min drivkraft, så skulle det kapa hela tråden.:D

Det är just det jag menar som du skriver- Vem får inte det.
Och det är nog mer alla dem jag tänker på än på mig själv.

Och om det endast vore vid tävlingar som man gick upp i ottan......
Här rids det både kl 05 på morgonen eller vid 23 tiden på kvällen, då det ibland är den ända lediga tiden som finns.....

Det är "drömmar" eller mål som driver en frammåt.

Inte negativism.

The holy grale skrev:
Visst är det jobbigt och kan kännas nedslående.
Men de som inte har känslan inbyggd kan ofta förbättra den genom att LÄRA sig att känna!

Att filma när man rider är verkligen en mycket bra idé, för oftast har man lite kläm på hur det ska se ut.

Det bästa är förstås om man har en bra tränare som man kan analysera tillsammans med.

Jag tror att man lär sig väldigt bra av att se mycket bra ridning och sedan försöka att helt enkelt härma det man sett.

Alla kan lära sig, fast med olika mycket ansträngning.

Jag håller med om detta.
Själv försöker jag bli filmad så ofta någon har tid att hålla i kameran.

axel skrev:
*KNAPPAR*
Såg igår en som ridit i den rätta skolan:confused:

Den nya tränaren frågade om hästen då gick som i normala fall.
Det gjorde den.

här hade vi ett normalfall på där man tror att hästen går i samlad form.
Det gjorde den inte, utan gick i framvikt. Trots att ryttaren hade sitt bäcken i rätt position.
Den var jätteduktig o kunde OBS: korta sin galopp utan att dra ner på takten, men den blev framtung.

Jag tror att det är "farligt" att lära ut att bara man har sitt eget bäcken rätt så hamnar hästens rätt.
Dressyr är en komplex mix av såå mkt. mer.

Tro :devil: att ryttaren blev perplex:confused:
Hästen som tidigare varit mkt rörlig o energisk gick nu o släpade benen i sågspånet.
De fick rida snabba tempoväxlingar för att få hästen mer energisk o kvick.
Efter det så kom det lite korrekt samling:) . där den sen aktiverade o fick bakbenen att bära mer vikt.
Den förra tränaren ville att samlingen skulle ske med sätet allena, men nu fick den hjälp av halvhalter på yttertygeln:idea:

Med den nya tränaren så finns det gott hopp om att de hamnar på rätt väg o kommer vidare.

Fast jag är tveksam om den "rätta läran" som du säger verkligen är den "rätta läran" ?? Vem i såfall lär ut så?

Visst måste man använda sätet, bäckenet men jag har aldrig hört någon tränare jag har ridit för säga att man inte skall använda mer än det.
Jag har alltid hästarna uppe på yttertygeln såklart för annars är det ju stört omöjligt att samla /spänna bågen sedan får man ju skilja på att dra dom upp på yttertygeln och när hästen söker sig till yttertygeln.

Jag vill gärna bli filmad efter längre viloperioder eller bara-rida-ut-perioder.

För att inte rida till ngt fel som blir kutym.

Såg sist(länge sen:angel: ) att jag red för lojt i travarbetet:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka