Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

The holy grale skrev:
Jag menar inte slita ihjäl sig som du säkert förstår.

Men det man får för lätt uppskattar man i regel inte lika mycket som det som man får anstränga sig lite för.

Oj, vad jag hade uppskattat att bara sitta up på en häst, sitta som "en smäck" rida fram den rätta känslan på någon minut!!!

Att allt jag gjorde föll sig naturligt.

Det hade spart mig många timmar av "blod, svett och tårar".
Och pengar..

Det är oftast inte lätt att sitta upp på en av annan ryttare, utbildad häst.
Det kan ta ett bra tag att hitta "knapparna"

min val. byter inte med andra, men byter till slut i varje, då han undrar:- vad vill du? Ok. Jag är duktig på det här:banana:

Susan skrev:
Ärligttalat tycker jag att jag placerar hästen på yttertygeln mer med mitt bäcken än något annat, om hästen går i balans så går den på yttertygeln, eller va?

Jo, men det är en kombination, jag tycker man måste också stötta upp på yttertygeln, sen blir det väldigt lätt stöd när allt faller på plats och fungerar. Min blir tex så känslig och lätt att hon lyfter i framdelen och nästan faller in i galopp av halvhalter. (fast det varierar också från häst till häst självfallet.)Men bäckenet tillhör grundförutsättningarna, absolut.

mimus skrev:
Oj, vad jag hade uppskattat att bara sitta up på en häst, sitta som "en smäck" rida fram den rätta känslan på någon minut!!!

Att allt jag gjorde föll sig naturligt.

Det hade spart mig många timmar av "blod, svett och tårar".
Och pengar..

Och vad skulle du göra sen....?

Tänk vilken konkurrens det skulle bli om OS-platserna:idea:

KL*
När jag var ung så red jag i ur o skur(-20 grader)
För att det minsann kunde vara oväder på OS oxå.

Efter att ha insett fakta, så blir det numera "stugsittarväder":love:

axel skrev:
Det är oftast inte lätt att sitta upp på en av annan ryttare, utbildad häst.
Det kan ta ett bra tag att hitta "knapparna"

min val. byter inte med andra, men byter till slut i varje, då han undrar:- vad vill du? Ok. Jag är duktig på det här:banana:

Mitt sto är rätt ohyfsad de gånger andra sitter på henne, tills hon kommer på om de rider för våldsamt eller ej. Så har fö flera av mina hästar varit. "Kom inte här och inbilla dej nåt, visa vad du går går för"

axel skrev:
Ingen av mina, har någonsin "testat" ngn annan.

testar är inte rätt ord. Hon bara avvaktar med att bli samarbetsvillig:D

minimi skrev:
Jo, men det är en kombination, jag tycker man måste också stötta upp på yttertygeln, sen blir det väldigt lätt stöd när allt faller på plats och fungerar. Min blir tex så känslig och lätt att hon lyfter i framdelen och nästan faller in i galopp av halvhalter. (fast det varierar också från häst till häst självfallet.)Men bäckenet tillhör grundförutsättningarna, absolut.

Jag tänkte just på det, upplever att hästen hamnar på ytterhjälperna väldigt bra när man går fram med det inre sittbenet, sedan så måste ju den främre ramen finnas där och fånga upp.

har också lärt mig att göra en liten cirkelrörelse med inner handen a la tåg, för att få över hästen helt.

Likheten med nordis och fullblodet igen - är känsligheten min vill också gärna fatta galopp vid halvhalt.

Han regarear också på andra ryttare. Nybörjare struntar han i, ryttare som sitter fel och har en ostadig underskänkel blir han fullkomligt hysterisk av.
jag hade en Dressyrrytatre som hjälpte mig med högergaloppen, men henne var jag tvungen att säga åk häst i skritten för han bara 'passade' i skritten med för kraftig underskänkel.

Min är lite rädd för främmande ryttare då han är väldigt känslig och man måste smyga på hjälperna.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Jag tänkte just på det, upplever att hästen hamnar på ytterhjälperna väldigt bra när man går fram med det inre sittbenet, sedan så måste ju den främre ramen finnas där och fånga upp.

.

:) :) :)

Min häst som är sensiviteten/känsligheten förkroppsligad, klarar inte av någon annan på ryggen.

Han kryper ihop, blir osäker och måste vänjas in långsamt.

På alla dessa år har det endast hänt 2 ggr att han lyst upp och fungerat direkt.

Första gången var när det var svensexa för en vän, som skulle rida.
Han hade aldrig suttit på en häst och vägde över 90 kg,så jag var väldigt tveksam, och sa att han endast får sitta i skritt.

Det slutade med att han efter 10 min kunde galoppera själv på ridbanan :eek:

Andra gången var när Henrik Johansen satte upp, då kunde jag SE det jag visste fanns!
:love:

axel skrev:
Ingen av mina, har någonsin "testat" ngn annan.

Inte min heller. dock lånar jag bara ut honom till tränarna :D men han är okomplicerad med dem och lyssnar och jobbar hur fint som helst.

Jag låter ingen sitta upp på mina förran de är halvvuxna.

Vet vad som kan hända Rädsla kan snabbt förvandlas till dumheter/istadigheter.

Satte upp en beridare på min val. när han var riden ett fåtal ggr.
Han skickade honom 5 ggr. till slut kom han inte ens upp:crazy:

axel skrev:
Jag låter ingen sitta upp på mina förran de är halvvuxna.

Vet vad som kan hända Rädsla kan snabbt förvandlas till dumheter/istadigheter.

Satte upp en beridare på min val. när han var riden ett fåtal ggr.
Han skickade honom 5 ggr. till slut kom han inte ens upp:crazy:

Det kanske lät som om jag sätter upp vem som helst, i mitt svar. Det gör jag inte. Jag är extremt noga med vem det är. Men de exempel jag har sett där hästen uppfört sig illa är när personer som jag trodde kunde rida, tex tränare, tävlingsryttare på högre niv mm, har satt sig uppcoh visat sig vara helt ovana vid den här typen av känsliga hästar. En valack spände sig så att han blev oridbar nät den duktiga (jag menar det) tränaren satt upp, och tränaren gav honom tillbaka och sa att han tänkte aldrig sitta på honom igen, personkemin stämde inte.:angel:

Nu pratar jag om flera hästar jag har haft tillsammans.Varje häst har ytterst få fått rida. Den nuvarande har bara min mycket duktiga tränare suttit på, samt ett par personer till. Alla med fullblodsvana.

FLera av mina har varit lite av speciella typer eftersom jag gillar den sorten. De är gärna lite "enmanshästar" också eftersom de har hög rang, och stor integritet och väldigt noga med vem som gör vad med dem öht.

Ett par har varit såna som jag har kunnat ha medryttare på utan problem. De har accepterat alla coh de har också haft det gemensamt att de varit snälla och samarbetsvilliga till döden nästan.

Märkligt nog är det inte dem jag har behållit (jag är väl inte en genomsnäll person själv:devil: ) jag trivs bäst med dem som har lite taggtråd i skallen. Korkat eftersom de genomsnälla ärliga hästarna är dem man borde behålla. :crazy:

Nuvarande är en ranghög bitch som ifrågasätter om jag kommer dragande med en ny typ av benskydd eller nytt träns, och undersöker dem helst noga först. Helt off topic, ursäkta

Senast ändrad av en moderator:

Susan skrev:
jag la in denna bild som svar på en del frågor jag fått.
fråga igen om jag missat ngt.

bara-undrar om inte trådskaparen genom hela denna tråd låst sig vid bäcknet och missat hästens övriga extriöra förutsättningar.:o

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte trådskaparen genom hela denna tråd låst sig vid bäcknet och missat hästens övriga extriöra förutsättningar.:o
Tråden heter ju fortsätter att snöa in på bäckenet.

Men givetvis är det andra saker som är minst lika viktiga i hästens exteriör...

KL

Den här tråden var mer än vad min rygg klarade. :cry:

Har väldig värk i korsryggen, min onda "disk" gör sig påmind, och att flytta foten till kopplingen är bara det en smärtsam rörelse.

Suck.
Jag har ju detta relativt ofta, men sedan S startade denna tråd så är det andra omgången.

I fredags räckte det med att dra på ridstövlarna så var det kört......

Inte heller är det lätt med ny sadel, man liksom sitter "om sig".

Funderar på att börja rida med något liknande njurbälte, fast bredare, finns intedet i neopren liknande material?

Någon som provat?

(fast det här hör kanske hemma på ryttarhälsa)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka