Gud sa aggressiv du later
Jag tycker inte att jag uttryckt mig speciellt aggressivt, försöker bara vända på det hela så att folk kanske kan se det från ett annat perspektiv än att det "bara" är en gullig liten valp som inte är fördig i sin utbildning än.
Men visst, det gör mig förbannad att se hur många som är i mitt tycke helt "flata" till att hundarna inte alltid kommer på inkallning och ändå ska hållas lösa.
Jag har aldrig min valp los inne i stan eller i parker dar mycket folk cirkulerar
Utan ENDAST pa platser dar det ar "folktomt", stora ytor dar jag kan se langt och darmed hinna koppla vid behov. Men det funkar inte alltid, for som sagt, det ar MYCKET svart att hitta HELT folktomma platser!
Vid alla ovriga tillfallen har jag valpen i koppel eller langlina, just darfor att hans inkallning inte ar 100%annu.
Vad bra, då är ju int edu en av dem som låter din valp härja fritt trots dålig inkallning. Heder åt dig Fler såna!!
Vi har haft mycket traning hittills, anda sedan han var 8 veckor gammal, inklusive privatlektioner, klasser och social traning tillsammans med andra hundar (de senare organiserat av den lokala hundklubben har i Hampshire). Men han ar valdigt snall, glad och ivrig att traffa andra och en "latsas" situation AR annorlunda mot en i "verkliga livet"!! Tyvarr.
Tycker faktiskt inte att det är så väldigt annorlunda mot "verkliga livet" då tror jag att du tränat på fel sätt. Vad är det för skillnad att komma ut ur skogen för att upptäcka ekipage på apellplan, eller möta en för hunden helt okänd hund med förare på stigen i skogen? Det är ju precis som i verkliga livet, det går att rigga helt autentiska situationer men där man själv regisserat så att föraren vet om att det kommer en annan någonstans på promenaden. Det finns mååånga ekipage att välja på om du tillhör en klub och de flesta har snälla hundar och är villiga att hjälpa en klubbkamrat, man behöver inte ta hjälp av sin bästa vän/hundens bästa vän.
Jag vet inte hur det funkar i Sverige men har i England ar det den okopplade hunden som far skulden oavsett vilken hund det var som bet. Mao om din kopplade hund ger sig pa min losa valp sa ar det anda mitt fel.
Tyvärr är det inte så i Sverige, det är strikt ägaransvar så om min kopplade hund biter din lösspringande valp så är det jag som får betala för ditt slarv.
Och tro mig nar jag sager att jag ar sa forsiktig som jag bara kan med losslappandet, darfor att har kan man stamma folk pa ENORMA summor
vilket jag vill minnas inte ar fallet i Sverige
Nä, som tur är blir det inga sådana stämningar här.
Men faktum ar att de ganger det har hant hittills sa ar det INGEN som har klagat, inte ens de som har s.k. aggressiva hundar, just darfor att det ar en liten valp och de allra flesta - aven icke-hundagare - forstar att de ar barn fortfarande och haller pa och lar sig livets regler.
Nä, som jag sagt tidigare, olyckor kan hända och jag skulle inte halshugga någon för det, däremot skulle jag inte vara särskilt nöjd åt att betala veterinärräkningen för att den andra hundägaren slarvat och framförallt inte varit så glad åt att månader av träning bara gått i sopnedkastet... Hade valpen däremot sprungit fram till någon av mina andra hundar hade det inte varit minsta lilla problem, om det hade varit så att valpen kommit lös genom olyckshändelse. Hade det däremot varit så att den släppts lös med vilje utan 100%-ig inkallning hade jag nog delgett mina åsikter men utan att för den skull skälla ut människan.
Jag forsoker fa ordning pa detta nu medans han ar liten snarare an nar han vager 35 kg och inte ar sa liten och sot langre..............
Helt rätt inställning, som sagt- fler som du! Men träna inte med andra ovetande hundägares hundar som testkaniner.
Jag blir f.o. ocksa utsatt for folk som "forstor" min traning mao folk som slapper fram sina hundar trots att jag sager att det inte ar ok och folk som prompt ska klappa trots att jag forsoker lara honom att man kan ga forbi folk utan att halsa, osv... men det ar liksom ratt naturligt att det ar sa, man kan inte styra andra och vill man slippa det helt sa far man val bosatta sig pa en helt ode plats....:smirk: