Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.

Sv: Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.

kl

Ja, och det jävliga är att om jag som nu har en "elak" hund råkar på en sån (lösspringande hund som kommer fram till min kopplade) så smäller det garanterat och vem får då skulden och måste betala kalaset... Jo, jag såklart för det var ju min hund som bet fastän jag har den kopplad. Fattar inte att det kan få vara så. När ska folk lära sig att ha ordning på sina hundar så att de inte springer fram till allt och alla?

ja det jävliga egentligen med denna lagstiftning är ju att fast man alltid har hunded kopplad så ska man behöva ha munkorg för att vara säker på att inte råka ut för att betala vet vård om det kommer en lösspringade hund och det smäller.
totalt fel egentligen. jag tycker att lagen skall vara formad på så sätt att det är strikt ägaransvar som nu men om en hund varit lös så är det ägaren till den lösa hunden som har annsvar - inte den till den kopplade.

ja det jävliga egentligen med denna lagstiftning är ju att fast man alltid har hunded kopplad så ska man behöva ha munkorg för att vara säker på att inte råka ut för att betala vet vård om det kommer en lösspringade hund och det smäller.
totalt fel egentligen. jag tycker att lagen skall vara formad på så sätt att det är strikt ägaransvar som nu men om en hund varit lös så är det ägaren till den lösa hunden som har annsvar - inte den till den kopplade.

Fast det är en sanning med modifikation...

Du som hade en aggressiv men kopplad hund behöver inte åka på att betala hela kalaser, det bedöms från fall till fall ( olika omständigheter )

Men som ni skriver, ska man vara SÄKER på att man inte får betala så måste man bär munkorg..

Själv tog jag risken att åka på en betalning för att låta min hane slippa bära munkorg.

jo det är klart. men risken finns ju där och det tycker jag ä lite olyckligt. det finns folk som bryter mot "lagen" och ändå ska den som gjort rätt få betala för förbrytarens veterinärvård.

Jag har inte nämnt att man ska ta bort en aggresiv hund. Men jag tycker man ska ta tag i problemet.

Det går inte (enligt mig) att gå runt med en hund som är aggresiv och skulle smälla på en annan lös springande hund. Jag skulle själv inte vilja ha denna typ av hund. Hade jag det problemet skulle jag gjort allt för att lösa detta, genom träning och proffesionell hjälp. Vi har ju ansvar för våra hundar även om de är kopplade.

Har ni som hundägare ingen som helst kontroll på sina hundar i dessa situationer. Det är ju faktiskt skrämmande?!
Visst är det fel att vissa hundägare låter sina ouppfostrade hundar springa lösa och fram till andra hundar. Men hunden kan komma lös av en olyckshändelse.

Nja jag kan rent ärligt säga att min hane skulle visa att den lösspringande hunden INTE är välkommen och är den så "dum" så den kommer fram så ja då var min hane en liten fighter..

Inte så att han någonsin har skadat en annan hund så den behöver uppsöka veterinär ens, de flesta hundar visade underkastelse DIREKT ..

Tikar och valpar var aldrig något problem..

Men jag tycker inte att det är fel eller konstigt att min hane försvarar sig mot en lösspingande Hane som gärna kommer fram till en hane som alarmerar KOM INTE HIT, då är det också en fighter..

Jag kan forsta att det ar jobbigt nar andra hundar kommer framspringande sadar, och sarskilt da din hund ar lite osaker. Men. Min labradorvalp ar 5 manader och kommer inte alltid pa inkallning annu. Vi anvander langlina alt koppel bland folk, men det hander ju att man gar dar det ar folktomt och sa plotsligt dyker det upp en annan hundagare. Min valp ar otroligt lekfull och glad i andra hundar/manniskor sa han sticker ofta som ett skott for att halsa. Ibland kommer han nar jag ropar, ibland inte. Han ar bara fem manader!! Och tyvarr maste man ova inkallning med distrahering ocksa - tydligt med min valp eftersom hemma och nar det verkligen AR folktomt ute sa ar han hur lydig som helst. Det ar jattepinsamt nar han sticker ivag sadar men ovning ger fardighet...forhoppningsvis!

Kan du inte ha lite forstaelse for den andra hundagaren ocksa?

Då övar man på inkallning med störning i lämpliga miljöer, tex tillsammans med en hund som man känner och ägaren är införstådd i det hela.

Vänd på saken... Vet du hur mycket träning din lilla valp förstör genom att springa fram till min osäkra hund??

Hur förstående hade du varit för min hund om din lilla valp fått ett rejält bett där veterinärvård krävs? Varför ska jag ha förståelse för och acceptera att du raserar månader av målmedveten träning genom att du inte kan ha din valp kopplad när du tydligen inte kan förstå att min hund inte klarar av påflugna möten? Förstår inte skillnaden. Inkallning kan man öva på BHK el dylikt där det är lite mer OK att det inte alltid fungerar.

Jag ska kunna rasta min kopplade hund i stan utan att det kommer lösa hundar framspringande!! Funkar inte inkallningen ska man inte ha sin hund okopplad på ställen där det finns (eller kan finnas) andra hundar.

Förstår du förresten vad ett möte med en sådan som min hund kan göra med psyket på din egen valp?? Aldrig att jag skulle riskera en sådan sak bara för att ha valpen lös en stund. Behöver den vara lös så kan man åka till ställen där det garanterat inte finns andra hundar och som tidigare sagt, inkallning med störning övar man på BHK eller annat ställe där det sker under ordnade former, inte hux flux med andras hundar som experiment!

Senast ändrad:

kl

Ja, och det jävliga är att om jag som nu har en "elak" hund råkar på en sån (lösspringande hund som kommer fram till min kopplade) så smäller det garanterat och vem får då skulden och måste betala kalaset... Jo, jag såklart för det var ju min hund som bet fastän jag har den kopplad. Fattar inte att det kan få vara så. När ska folk lära sig att ha ordning på sina hundar så att de inte springer fram till allt och alla?

lite OT men det där stämmer inte riktigt... vad lagen säger är att den som orsakat skada (alltså ägare till den hund som bet) måste ersätta skador, men har rätt att kräva detta åter av den som vållat skadan (dvs ex om en lös hund kommer fram till en kopplad som biter);)
Iof vet jag inte hur detta fungerar i praktiken.. och via vilka vägar man måste gå för att kräva sina pengar tillbaka

Men egentligen.. en liten valp, i min värld kan dom gott och väl gå lösa, dom är ju oftast så mammiga ändå, men då ska ägaren ha lagt nån form av grundträning

Då övar man på inkallning med störning i lämpliga miljöer, tex tillsammans med en hund som man känner och ägaren är införstådd i det hela.

Fast det är inte samma sak... Jag förstår varför du föreslår det för jag är också ofta utsatt för att folk "fördärvar träning" (helt off topic, men nu är inte min aggresiv, utan jag försöker lära honom att inte dra i kopplet när vi möter andra hundar, men folk frågar om dom får hälsa och jag säger "Nej tack, jag försöker lära honom att han inte får hälsa på alla hundar" och de släpper i alla fall fram sin hund... Vilket jag egentligen blir dö-irriterad på, men som jag har accepterat att så är det) men... ett spelat senario är inte samma sak... Det märks både på hund och matte/husse... Det är också något jag har erfarenhet av då jag försökte gå den vägen med min hund, det hjälpte inte ett jota...

Det är inte lätt att vara hundägare, Omedvetet eller genom okunskap förstör vi alltid för varandra. Jag har lärt mig acceptera det, livet är varken lätt eller rättvist... Man får göra det bästa av situationen helt enkelt.

Till en början på en liten valp fungerar ett spelat scenario oftast bra, det är ju just själva störnigen man är ute efter. Sedan är det dags att börja lite mer avancerat med oplanerade situationer och då funkar inga "skådespelare", därför har jag föreslagit organiserade träningar på bla Bhk som lämpligt tillfälle att öva.

Till en början på en liten valp fungerar ett spelat scenario oftast bra, det är ju just själva störnigen man är ute efter. Sedan är det dags att börja lite mer avancerat med oplanerade situationer och då funkar inga "skådespelare", därför har jag föreslagit organiserade träningar på bla Bhk som lämpligt tillfälle att öva.

Vilket ställe kan man garantera att det inte finns andr ahundar? Det kan ALLTID komma hundar någonstans och finns inget ställe där man 100 % kan garantera detta.
Tycker det är synd att alla har så dåliga uppfattningar om lösa hundar. Jag personligen tycker det är helt rätt att ha sin hund lös om man har bra pli på den och att den INTE springer fram till andra hundar. Jag har nästan alltid min hund lös förutom vid gator eller mitt i stan, med respekt för andra människor.
Sen att en valp råkar sticka ibland kan alltid hända. Visst är dte bra att träna valpen på BK och där lära den att komma på inkallning. Men en normal hund ska inte ge sig på en valp. Visst är det en chansning men som någon skrev så kan hunden råkat ta sig ur halsbandet eller slitit sig. Olycka kan alltid hända.

Gud sa aggressiv du later :crazy:

Jag har aldrig min valp los inne i stan eller i parker dar mycket folk cirkulerar :eek:
Utan ENDAST pa platser dar det ar "folktomt", stora ytor dar jag kan se langt och darmed hinna koppla vid behov. Men det funkar inte alltid, for som sagt, det ar MYCKET svart att hitta HELT folktomma platser!

Vid alla ovriga tillfallen har jag valpen i koppel eller langlina, just darfor att hans inkallning inte ar 100%annu.

Vi har haft mycket traning hittills, anda sedan han var 8 veckor gammal, inklusive privatlektioner, klasser och social traning tillsammans med andra hundar (de senare organiserat av den lokala hundklubben har i Hampshire). Men han ar valdigt snall, glad och ivrig att traffa andra och en "latsas" situation AR annorlunda mot en i "verkliga livet"!! Tyvarr. Jag vet inte hur det funkar i Sverige men har i England ar det den okopplade hunden som far skulden oavsett vilken hund det var som bet. Mao om din kopplade hund ger sig pa min losa valp sa ar det anda mitt fel. Och tro mig nar jag sager att jag ar sa forsiktig som jag bara kan med losslappandet, darfor att har kan man stamma folk pa ENORMA summor :eek: vilket jag vill minnas inte ar fallet i Sverige :angel:

Men faktum ar att de ganger det har hant hittills sa ar det INGEN som har klagat, inte ens de som har s.k. aggressiva hundar, just darfor att det ar en liten valp och de allra flesta - aven icke-hundagare - forstar att de ar barn fortfarande och haller pa och lar sig livets regler.

Jag forsoker fa ordning pa detta nu medans han ar liten snarare an nar han vager 35 kg och inte ar sa liten och sot langre..............

Jag blir f.o. ocksa utsatt for folk som "forstor" min traning mao folk som slapper fram sina hundar trots att jag sager att det inte ar ok och folk som prompt ska klappa trots att jag forsoker lara honom att man kan ga forbi folk utan att halsa, osv... men det ar liksom ratt naturligt att det ar sa, man kan inte styra andra och vill man slippa det helt sa far man val bosatta sig pa en helt ode plats....:smirk:

Självklart kan man ha sin hund lös, det är inte det jag gnäller om och har inte på nåt ställe påstått att man aldrig ska kunna ha en hund lös i samhälle el dyl. Det jag upprör mig över är att de som inte har den kollen på sina hundar tycker att det är OK ändå, han/hon kommer nästan jämt och därför är det OK. Han är inne i en inlärningfas, so What... KOmmer int ehunden ALLTID på inkallning ska den inte vara lös bland andra hundar och människor.
Jag har mina andra hundar lösa även bland folk och andra hundar men endast pga att jag är 100% säker på att de inte springer fram till vare sig hundar eller människor om de inte fått lov. Även den osäkra (aggressiva) hunden går lös när det finns hundar på håll för jag är helt säker på att hon inte sticker iväg, hon söker inte bråk, det hon inte klarar av är när det kommer lösspringande hundar och tränger sig på och det tycker jag ska vara en självklarhet att kunna gå med sin hund ute utan att få påhälsning.
Självklart kan en hund komma lös av ren olyckshändelse och jag skulle inte halshugga någon för det men ser man till antalet hundar som härjar lösa utan att komma på inkallning så är det garanterat fler än bara "olyckshändelser"...

Gud sa aggressiv du later :crazy:

Jag tycker inte att jag uttryckt mig speciellt aggressivt, försöker bara vända på det hela så att folk kanske kan se det från ett annat perspektiv än att det "bara" är en gullig liten valp som inte är fördig i sin utbildning än.
Men visst, det gör mig förbannad att se hur många som är i mitt tycke helt "flata" till att hundarna inte alltid kommer på inkallning och ändå ska hållas lösa.

Jag har aldrig min valp los inne i stan eller i parker dar mycket folk cirkulerar :eek:
Utan ENDAST pa platser dar det ar "folktomt", stora ytor dar jag kan se langt och darmed hinna koppla vid behov. Men det funkar inte alltid, for som sagt, det ar MYCKET svart att hitta HELT folktomma platser!

Vid alla ovriga tillfallen har jag valpen i koppel eller langlina, just darfor att hans inkallning inte ar 100%annu.

Vad bra, då är ju int edu en av dem som låter din valp härja fritt trots dålig inkallning. Heder åt dig :bow: Fler såna!!

Vi har haft mycket traning hittills, anda sedan han var 8 veckor gammal, inklusive privatlektioner, klasser och social traning tillsammans med andra hundar (de senare organiserat av den lokala hundklubben har i Hampshire). Men han ar valdigt snall, glad och ivrig att traffa andra och en "latsas" situation AR annorlunda mot en i "verkliga livet"!! Tyvarr.

Tycker faktiskt inte att det är så väldigt annorlunda mot "verkliga livet" då tror jag att du tränat på fel sätt. Vad är det för skillnad att komma ut ur skogen för att upptäcka ekipage på apellplan, eller möta en för hunden helt okänd hund med förare på stigen i skogen? Det är ju precis som i verkliga livet, det går att rigga helt autentiska situationer men där man själv regisserat så att föraren vet om att det kommer en annan någonstans på promenaden. Det finns mååånga ekipage att välja på om du tillhör en klub och de flesta har snälla hundar och är villiga att hjälpa en klubbkamrat, man behöver inte ta hjälp av sin bästa vän/hundens bästa vän.

Jag vet inte hur det funkar i Sverige men har i England ar det den okopplade hunden som far skulden oavsett vilken hund det var som bet. Mao om din kopplade hund ger sig pa min losa valp sa ar det anda mitt fel.

Tyvärr är det inte så i Sverige, det är strikt ägaransvar så om min kopplade hund biter din lösspringande valp så är det jag som får betala för ditt slarv.

Och tro mig nar jag sager att jag ar sa forsiktig som jag bara kan med losslappandet, darfor att har kan man stamma folk pa ENORMA summor :eek: vilket jag vill minnas inte ar fallet i Sverige :angel:

Nä, som tur är blir det inga sådana stämningar här.

Men faktum ar att de ganger det har hant hittills sa ar det INGEN som har klagat, inte ens de som har s.k. aggressiva hundar, just darfor att det ar en liten valp och de allra flesta - aven icke-hundagare - forstar att de ar barn fortfarande och haller pa och lar sig livets regler.

Nä, som jag sagt tidigare, olyckor kan hända och jag skulle inte halshugga någon för det, däremot skulle jag inte vara särskilt nöjd åt att betala veterinärräkningen för att den andra hundägaren slarvat och framförallt inte varit så glad åt att månader av träning bara gått i sopnedkastet... Hade valpen däremot sprungit fram till någon av mina andra hundar hade det inte varit minsta lilla problem, om det hade varit så att valpen kommit lös genom olyckshändelse. Hade det däremot varit så att den släppts lös med vilje utan 100%-ig inkallning hade jag nog delgett mina åsikter men utan att för den skull skälla ut människan.

Jag forsoker fa ordning pa detta nu medans han ar liten snarare an nar han vager 35 kg och inte ar sa liten och sot langre..............

Helt rätt inställning, som sagt- fler som du! Men träna inte med andra ovetande hundägares hundar som testkaniner.

Jag blir f.o. ocksa utsatt for folk som "forstor" min traning mao folk som slapper fram sina hundar trots att jag sager att det inte ar ok och folk som prompt ska klappa trots att jag forsoker lara honom att man kan ga forbi folk utan att halsa, osv... men det ar liksom ratt naturligt att det ar sa, man kan inte styra andra och vill man slippa det helt sa far man val bosatta sig pa en helt ode plats....:smirk:

Ja, är det inte helt otroligt vad svårt folk har för att verkligen höra på vad man säger. Klappa inte... och vips så är det en hand på vovve iaf....

Bosätta sig på en öde plats, hmmm, det är precis det jag gjort :angel: :) Men vistas i stan ändå emellanåt.

*kl*

Så här står det på min kommuns hemsida ang hundar:

Hundar
15 § Hundägare, den som har tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande eller den som endast tillfälligt vårdar hund är skyldig att följa bestämmelserna i 16 - 17 §§. Det som sägs i dessa paragrafer gäller inte ledarhund för synskadad person, service- och signalhund för funktionshindrad person eller polishund i tjänst.
16 § Hundar skall hållas kopplade i parker, grönområden, planeringar och inom särskilt anlagda motionsspår.
Tikar skall under löptid hållas kopplade inom hela kommunen, dock inte inom inhägnade områden.
När en hund inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer.

Hundar får inte vistas på badplatser och begravningsplatser enligt 3 §.
17 § Föroreningar efter hund skall plockas upp inom centrumområdet enligt bilagd karta samt inom offentlig plats inom alla bostadsområden som är belägna inom detaljplanelagt område

Det jag reagerar på i TS inlägg är inte i första hand att valpen sprang lös fram mot en annan hund, utan att den fick springa lös ut ur porten. Hade ägarna koll på bilar, gångtrafik osv?? Det ser jag som en större risk än att valpen springer fram till en vuxen hund (som ju oftast känner på sig att det är en valp och inte går till anfall).

Det är ju precis som i verkliga livet, det går att rigga helt autentiska situationer men där man själv regisserat så att föraren vet om att det kommer en annan någonstans på promenaden. Det finns mååånga ekipage att välja på om du tillhör en klub och de flesta har snälla hundar och är villiga att hjälpa en klubbkamrat, man behöver inte ta hjälp av sin bästa vän/hundens bästa vän.

Nej faktum är att det oftast ÄR annorlunda, det har med att DU som förare är förberedd och reagerar lite annorlunda än om du skulle möta en hund/förare helt oförberedd.

Tyvärr är det inte så i Sverige, det är strikt ägaransvar så om min kopplade hund biter din lösspringande valp så är det jag som får betala för ditt slarv.

Nej det är som sagt en sanning med modefikation, läs lite högre upp itråden ..

Citat:

Nej det är som sagt en sanning med modefikation, läs lite högre upp itråden ..

Nä, lagen säger att jag blir betalningsskyldig. Sedan kan jag om jag har tur kräva dessa kostnader av den som hade sin hund lös men det är tyvärr sällan som det fungerar...

Jag vet iaf om två st som fått igenom det ...

Eftersom ni båda hundägare är under strikt ägaransvar så är det bedömning från fall till fall..

Du får ursäkta men det här blir jag lite brydd på. Hur gammal var valpen egentligen? En normal hund biter INTE en liten valp. Den ska på sin höjd morra o markera sen räcker det!

Om min tik skulle resa ragg o lyfta på läppen när en valp kom skulle jag bli vansinnig o tala om att det inte är ok. Skulle aldrig tolerera ett sånt beteende.. :confused:

Jo visst är det så.. Men man kan ju hamna i en situation där den vuxna hunden bra ser valpen komma rusande och matte håller hårt i kopplet! Då känner den vuxna hunden sig trängd eller ja måste försvara matte.. Då kan det ju bli rätt dumt var det än är för hund som närmar sig.. :o

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 342
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka