Sv: Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.
Jag tycker det här var ett väldigt bra inlägg. Min valp är också fem månader, och har ALDRIG sprungit ram till andra hundar okopplad. Dels för att jag tycker det är förbannat fräckt och pinsamt, och dels för att något kan hända med valpen. Då får man träna i hagar och på klubben och dyl istället.
Då övar man på inkallning med störning i lämpliga miljöer, tex tillsammans med en hund som man känner och ägaren är införstådd i det hela.
Vänd på saken... Vet du hur mycket träning din lilla valp förstör genom att springa fram till min osäkra hund??
Hur förstående hade du varit för min hund om din lilla valp fått ett rejält bett där veterinärvård krävs? Varför ska jag ha förståelse för och acceptera att du raserar månader av målmedveten träning genom att du inte kan ha din valp kopplad när du tydligen inte kan förstå att min hund inte klarar av påflugna möten? Förstår inte skillnaden. Inkallning kan man öva på BHK el dylikt där det är lite mer OK att det inte alltid fungerar.
Jag ska kunna rasta min kopplade hund i stan utan att det kommer lösa hundar framspringande!! Funkar inte inkallningen ska man inte ha sin hund okopplad på ställen där det finns (eller kan finnas) andra hundar.
Förstår du förresten vad ett möte med en sådan som min hund kan göra med psyket på din egen valp?? Aldrig att jag skulle riskera en sådan sak bara för att ha valpen lös en stund. Behöver den vara lös så kan man åka till ställen där det garanterat inte finns andra hundar och som tidigare sagt, inkallning med störning övar man på BHK eller annat ställe där det sker under ordnade former, inte hux flux med andras hundar som experiment!
Jag tycker det här var ett väldigt bra inlägg. Min valp är också fem månader, och har ALDRIG sprungit ram till andra hundar okopplad. Dels för att jag tycker det är förbannat fräckt och pinsamt, och dels för att något kan hända med valpen. Då får man träna i hagar och på klubben och dyl istället.