Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.

Sv: Jag fattar inte hur man kan göra sin hund en sån otjänst.

Då övar man på inkallning med störning i lämpliga miljöer, tex tillsammans med en hund som man känner och ägaren är införstådd i det hela.

Vänd på saken... Vet du hur mycket träning din lilla valp förstör genom att springa fram till min osäkra hund??

Hur förstående hade du varit för min hund om din lilla valp fått ett rejält bett där veterinärvård krävs? Varför ska jag ha förståelse för och acceptera att du raserar månader av målmedveten träning genom att du inte kan ha din valp kopplad när du tydligen inte kan förstå att min hund inte klarar av påflugna möten? Förstår inte skillnaden. Inkallning kan man öva på BHK el dylikt där det är lite mer OK att det inte alltid fungerar.

Jag ska kunna rasta min kopplade hund i stan utan att det kommer lösa hundar framspringande!! Funkar inte inkallningen ska man inte ha sin hund okopplad på ställen där det finns (eller kan finnas) andra hundar.

Förstår du förresten vad ett möte med en sådan som min hund kan göra med psyket på din egen valp?? Aldrig att jag skulle riskera en sådan sak bara för att ha valpen lös en stund. Behöver den vara lös så kan man åka till ställen där det garanterat inte finns andra hundar och som tidigare sagt, inkallning med störning övar man på BHK eller annat ställe där det sker under ordnade former, inte hux flux med andras hundar som experiment!

Jag tycker det här var ett väldigt bra inlägg. Min valp är också fem månader, och har ALDRIG sprungit ram till andra hundar okopplad. Dels för att jag tycker det är förbannat fräckt och pinsamt, och dels för att något kan hända med valpen. Då får man träna i hagar och på klubben och dyl istället.

Du får ursäkta men det här blir jag lite brydd på. Hur gammal var valpen egentligen? En normal hund biter INTE en liten valp. Den ska på sin höjd morra o markera sen räcker det!
Om min tik skulle resa ragg o lyfta på läppen när en valp kom skulle jag bli vansinnig o tala om att det inte är ok. Skulle aldrig tolerera ett sånt beteende.. :confused:

I övrigt håller jag med dig om den andra hundägaren. Man släpper inte ut en valp på det sättet!

nu är det ju svårt att dra alla över en kam och säga att en normal hund inte skulle reagera på ett visst sätt...

* våran hane blev biten som valp (han var 5-6mån) av en fullvuxen leonberger tik.
våran valp satt bredvid pappa (kopplad) helt lugn så kommer leonbergern och går förbi varav hon vänder på huvudet och hugger vår valp över nosen helt oprovoserat.
att hon högg oprovoserat är bevisat då det var många runtomkring som såg händelsen och ägaren till leonbergen tog på sig ansvaret osv.

nu är våran hande mkt rädd för andra hundar valp som vuxen ( våran hane har blivigt biten 2ggr) skulle han blir trängd och känner sig hotad av antingen en okänd vuxen eller okändvalp ( tex en okänd valp rusar fram!) så skulle han försvara sig. våran hane har otroligt dåligt självförtroende uppe på allt.. men då är det mitt ansvar som ägar att inte utsätta honom får sådana påfrästningar. OBS detta är ingen elak hund på något sätt bara mkt rädd (något som vi jobbar på och det går frammåt)
MEN våra egna valpkullar som vi har hemma.. dom är han helt underbara mot. aldrig i livet att han skulle göra dem illa även om dom hänger i hans öron osv..

* en vän till mig har en schäferhane som blev biten, och iom väldigt rädd för andra hundar och han försvara sig mot alla även valpar han är inte elak han är grymt rädd. " anfall är bästa försvar" kallas det ju...
och nej detta är inte en hund som borde tas bort, ägaren har jobbat hårt med honom så nu är han lugn och harmonisk igen MEN ägaren vet att hon inte ska släppa fram honom till andra hundar hon varnar andra hundägare om situationen och håller sig en bit ifrån osv..

* obs detta var inte tänkt som något påhopp eller likande bara min syn på saken som ägare till en rädd och osäker hund som i övrigt är fullt "normal"

Senast ändrad:

Ett annat exempel är bullmastiffen på jobbet. Han tycker vanligtvis att valpar är lite jobbiga. Nu är han opererad för ett trasigt ledband, har MYCKET ont, och har tappat 20 kg senaste två månaderna. Hunden mår inte bra helt enkelt. Skulle det komma farande en valp, om än en lekfull så skulle det nog ta hus i h-vete.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 049
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 342
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka