Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

*kl*

Det är verkligen som min traktor/trafiklärare på gymnasiet sa för 100 år sedan

-Tänk på och behandla alla andra i trafiken som älgar.

Man får helt enkelt bosätta sig enskilt och behandla alla andra som idioter.

Hur kan man vara så jävla korkad så att man sätter fyr på säd som står 2 meter ifrån en liten hage där det går en häst utan att säga till. Dessutom lämnat elden helt utan uppsikt, stod och väntade nästan en halvtimme för att jag hade ett och annat ord att säga till människan, hörde att de var på andra sidan backarna och körde och inte en gång på den halvtimmen hade de alltså någon uppsikt över elden.

Dålig stil men också dåligt val av sjukhage, antar jag, om det nu är en bonde som har hagen intill????, och det är en åker med spannmål???? så kan denne väl lika gärna komma med traktor eller tröska eller gödsel och min erfarenhet av häst i sjukhage är att hagen ska vara rofylld-alltså man bör kunna kontrollera själv vad som rör sig i närheten.

Dålig stil men också dåligt val av sjukhage, antar jag, om det nu är en bonde som har hagen intill????, och det är en åker med spannmål???? så kan denne väl lika gärna komma med traktor eller tröska eller gödsel och min erfarenhet av häst i sjukhage är att hagen ska vara rofylld-alltså man bör kunna kontrollera själv vad som rör sig i närheten.

Jag har normalt full koll när de gör något på de åkrarna, och normalt brukar det vara vettiga människor som kör där (grannens utarranderade mark till större maskinstation) i skåne ser det liksom ut så att hästhagarna ligger insprängda inpå åkrarna och de flesta har vett att visa hänsyn mot hästarna och de skulle inte få för sig att tex köra upp med tröskan bredvid hagarna utan att förvarna om de ser att hästarna är ute. Vanliga saker som att plöja odyl bryr sig inte hästarna ett spår om de är vana vid att sådant sker.
Nu var detta inte en liten liten sjukhage för att stå helt still så skadad har inte hästen varit sådan finns uppe vid gårdsplanen, den har "bara" haft en blödning i en hov och skulle ta det lugnt vilket sker bäst i avdelad bit av den vanliga hagen som ligger just gränsande till detta fält.
Behöver jag säga att det inte var någon av de ordinarie utan en ny ung förmåga som tyckte det var en jättebra ide att tända fyr på säden i svackan de inte kunnat tröska för att där var för blött då. Det hade tagit honom ungefär 2 minuter att gå upp på gården och säga till innan han satte fyr, ingen av de ordinarie skulle ens fundera på att bränna av medans hästarna var ute.

Oerhört tragiskt och tråkigt.

MEN
Jag blir väldigt rädd när jag läser mångas svar här...

Hur som, en rättslig process lär du aldrig få genom.
Det kommer kosta mer än det smakar, helt klart.

Försök se objektivt på saken

*knapplånar*

Det här är en av mina stora mardrömmar gällande uppstallning. Jag är helt utlämnad till andras omdöme. Så länge det är en som är ansvarig (eller i alla fall har huvudansvaret; en arbetsgivare, företagsledare etc) finns det ju i alla fall någon som bör/ska ha styr på vad som händer. Men just detta vad gäller kollektivstall. Helt utlämnad åt den som väljer att ta in medstallisar, och helt utlämnad åt att de verkligen vet vad de sysslar med.

*kl*

Hur funkar det med anläggningens/stallägarens/personen med huvudansvars ansvarsförsäkring i fall som dessa tro?

Jag tycker svårigheten verkar ligga i att bevisa ekonomisk skada. Hur kan man veta och bevisa att hästen inte blivit dålig ändå? Trots alla försök.

Men herregud du har ju bara bestämt dig för att misstolka ALLT jag säger! Det jag sa var att jag tycker inte erkänna är att säga "oups, sorry" erkänna och ta in det man gjort gör man när man kan prata om det och diskutera hur man bäst går vidare. Erkänns för andra och erkänna för sig själv är dessutom 2 väldigt skilda saker, bara för man sagt till någon att "jo jag gjorde det, uops" är ju inte samma sak som erkänna det för sig själv och ta in konsekvenserna av det man gjort!

Nej jag tycker nog inte att Lobelia misstolkar dig, det här är ett prov på just vad kommunikation och tolkningar går ut på.

Sedan så kan ju kommentaren i sig Oops vara väldigt alldaglig, men min erfarenhet är ändå att den inte alls speglar vad personen egentligen känner inför det som har hänt. Vissa har en förmåga till att nollställa sig och inte visa känslor, förrän de blir ensamma eller med en person de känner sig trygga med.

Sedan är situationen den att hästen hade en lång skadehistorik, vilket gör att det är svårt att veta om skadan verkligen kommer ifrån just detta utsläpp eller om den hade kommit ändå även om den hade fått gå alldeles själv.

Men visst hade jag också varit förbannad, och det vanligaste är ju att man vill finna en orsak till varför saker sker.

Jag är tämligen övertygad om att skadan gick upp igen under de timmarna hästen lämnades obevakad i hagen. Hon friskförklarades förra tisdagen och i fredags kväll och dagarna innan dess var hon helt torr och sval i alla fyra benen. När jag tog in henne i lördags var båda bakbenen varma och i söndags var hon gallig i kotsenskidan bak och svullen över kotan.

Naturligtvis kunde skadan ha gått upp ändå vid ett annat tillfälle, men det främjar ju inte precis igångsättningen att gå från boxvila och strikt begränsad skrittmotion eller utevistelse i liten hage till "full ös medvetslös", som spåren i hagen antydde när jag kom ut.

Kan bara beklaga. :( Verkligen tråkigt med din häst.

Jag hade blivit skogstokig och förmodligen flippat efter noter. Men jag tror inte polisanmälan leder någonstans.

Naturligtvis kunde skadan ha gått upp ändå vid ett annat tillfälle, men det främjar ju inte precis igångsättningen att gå från boxvila och strikt begränsad skrittmotion eller utevistelse i liten hage till "full ös medvetslös", som spåren i hagen antydde när jag kom ut.

Självklart så är det inte ett bra sätt, har jag inte påstått heller. Men du är helt klart klämd mellan två stolar, och om personen nekar ekonomiskt stöd till dig i någon form så är process det enda som skulle vara möjligt. Utslaget i en sådan kan nog ingen med säkerhet sia om då faktorerna är alldeles för många.

Polisanmälan som några föreslagit, vad skulle den anmälan bestå av? Personen må ju ha betett sig både korkat och dumt, men det är inte brottsligt vad jag vet.

Polisanmälan eller rättslig process är inte aktuellt. Jag vill bara att personen ska få insikt i vad det är h*n har gjort och vilka konsekvenser dennes handlande har fått. Då kan man förhoppningsvis undvika att samma sak upprepas igen.

Jag hade inte skrivit vill utan får ej tas ut av någon. Boxvila.

Sen undrar jag varför tog denna människa ut din häst, utan att veta var h*n skulle gå i för hage. Jag hade inte blivit glad om folk bara flyttade hage på mina hästar utan min vetskap, speciellt inte efter boxvila, då vill man ju själv vara med å påverka, inte bara ta första "bästa:grin:" hage och hursom helst.

Jag blir inte förvånad. Min häst har fått bland annat en spricka i benet förra året och eventuellt
förlorat sitt foster tidigare i år på grund av andra människor är så jävla klantiga.

Trots att jag pratat med alla i stallet om att mitt dräktiga sto inte kunde vara själv kvar ute
speciellt inte när hon var på de känsligaste dygnen för att hon tokspringer om hon blir själv.

Hur glad blir man när någon ringer och säger "Jo jag tog in min häst och lämnade din kvar ute helt själv
nu tokspringer din häst i hagen, ska jag ta in den?" :grin: Nej, för all del lämna den kvar ute så
att den inte bara förlorar fostret utan bryter ett ben också! :idea:

Jag inser ju det nu att jag borde ha skrivit "förbjudet att ta ut hästen, hon hanteras av mig enbart", men det är lätt att vara efterklok. Jag trodde i min dumma enfald att budskapet skulle gå hem, speciellt då det är ett litet stall och alla som står där är införstådda med situationen och vilket hel**te jag haft med hästen i fråga.

Efter den här historien så kommer jag :

1) förutsätta att alla andra är idioter eller lätt förståndshandikappade, det verkar ju vara enda sättet att resonera om man ska lyckas formulera tillräckligt tydliga budskap

2) jag kommer i största möjliga mån hantera den kvarvarande hästen själv, för att undvika tråkiga situationer.

Edit:

Verkligen tråkigt med ditt fina sto, har följt er lite inne på Dressyr. Trist när sånt ska ske p.g.a att folk inte kan tänka längre än näsan räcker..

Senast ändrad:

Ja du skulle se listan jag fick skriva efter att en drog åt benskydden så hårt att min häst fick blodstopp i benen, blev stasad
och tappade hår och skinn på benen. Skydden var alltså ett par luddiga dressyrskydd...

Det är lika bra att förutsätta att alla är idioter när det kommer till hästhantering när det gäller information.

Nu har jag dock enbart läst tråden och inte alla svaren.

Jag hade oxå blivigt helt rasande! Hoppas verkligen att du får rätsida på det hela!

Jag är i ungefär samma sist, bara det att hästen inte bli bivigt utsläppt med d andra valackarna ännu.

Min häst vart fristförklarad för precis en månad sedan efter en mycket kraftig kotledsinflammation, sprutad 3gånger och var på vippen att bli utdömd.

Nu har jag honom framför stallet ohalt, han skulle oxå vänjas in lite smått att gå i större hage. Han går i en betydligt större hage än innan, men har inte släpts ihop med några andra hästar ännu. Han är enbart 3 år och inte inriden, tanken är att börja sätta igång honom lite lätt om ca 1 månad.

Nu börjas det dock tisslas & tasslas om VARFÖR jag inte släpper ut honom med vallackarna i det där gräshala sommarhagen...

Nu är tanken att vi ska öppna upp hagen framför stallet och låta de 2 hästar som inte ska gå på fritillgång i vinter gå med min häst. Helt ok för min del.

Men varför ska andra lägga sig i vad man bestämmer för sin häst. Jag vet oxå att han skulle bli super duper glad och springa & halka omkull 7011 om han fick gå ut med resten av grabbarna...Men sen är det jag & min häst som most likely står där om 2 veckor och måste börja om hela utredningen och inridingen åter blir lagd på is...

Detta hjälper inte dej, för 5öre, var bara tvungen att skriva av mig.

LYCKA TILL! KRAM!!

Jag har tagit in och ut mina hästar själv i flera år pga att folk är dumma i huvudet och idioter och okunniga satar. Tack och lov har jag fler än en häst också så man är inte så utlämnad som de stackare som bara har en häst (eftersom folk är idioter så lämnar dom mer än gärna kvar en ensam häst ute i hagen). Nu har jag tack och lov eget stall där idioter är förbjudna. Det är rätt ensamt där :devil:

Polisanmälan eller rättslig process är inte aktuellt. Jag vill bara att personen ska få insikt i vad det är h*n har gjort och vilka konsekvenser dennes handlande har fått. Då kan man förhoppningsvis undvika att samma sak upprepas igen.

I så fall är det väl bara att berätta det för personen? Ta den åt sidan i stallet och "du jag vill faktiskt bara säga det, att pga du släppte ut hästen så kommer den nu att behöva avlivas. Det hade förmodligen inte hänt annars. Jag vill att du ska veta och inse vad du har gjort. Du behöver inte bortförklara dig eller nånting. Jag vill bara att du ska veta att det är ditt fel att hästen nu om två veckor får åka med slaktbilen...." S O M E T T E X E M P E L

Det är väl ett lagom straff att leva med?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka