Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Tycker du resonerar klokt Lobelia.

Rent allmänt lider jag med alla parter. Både TS, hästen och stackaren som får ett hästliv på sitt samvete...

Det är en sorlig historia för alla, och jag tvivlar på att "utsläpparen" kommer skaka av sig det hela och gå vidare som om inget hade hänt. Och okunskap kan man som sagt ha oavsett ålder. Vet faktiskt en som är 50+ som skaffat sin första egna häst efter att ha ridit på ridskola som tonåring. Där har ju inte ålder med kunskap alls att göra.

Oavsett, jag beklagar verkligen din sorg TS. Förstår din reaktion oxå. Jag hade säkerligen reagerat på samma sätt. Hade jag varit "utsläpparen" hade jag varit förtvivlad. Jag hade förmodligen kommit på något bättre att säga än "oups sorry", men jag hade aldrig kunnat glömma att jag orsakt en hästs död, indirekt eller direkt spelar ingen roll...

hej

beklagar verkligen.. första tanken va misshandel ska i dessa fall vara lagligt... fyfan... stackare! jag skulle polisanmäla saken.. bara för att sätta ner en fot.. om dom inte fattar...

kram-helena

Att du vill är inte samma sak som att du ska och måste.

.....
Det är väl det som är pudelns kärna?

kl
Att sen en o annan hobbypsykolog anser sig sitta inne på den ultimata sanningen är inget som TS behöver ta hänsyn till/belastas med är bara att beklaga.

men det är väl ingen här som leker hobbypsykolog? Det är väl bra att man försöker förstå hur andra tänker och känner men sen behöver man inte hålla med om det eller se det som en ursäkt, absolut inte. Men för att undvika framtida liknande situationer är det nog en bra idé att försöka få fram grundproblemet och försöka lösa det.
Det som känns viktigast nu förutom TS uppenbara frustration, sorg och uppgivenhet är ju att se till att personen inte gör samma sak med någon annans häst, och för att undvika det så måste man ju få henne att förstå vad hon gjort och inse vilka konsekvenser det fått!

Jag håller ju med dig, jag vet också att ånger ter sig på många olika sätt hos människor men det jag menade var att för att avgöra om personen är en sån som inte kan visa ånger pga olika anledningar eller om personen faktiskt inte förstår vad den gjort, så kan man ju tänka tillbaka på hur personen reagerat i tidigare situationer. Om man inte vet så vet man ju inte men har personen betett sig likadant ALLA gånger de gjort fel eller missförstått eller är detta första gången som personen reagerat såhär.

Jag tvivlar på att personen indirekt orsakat fler hästars död så det lär inte hjälpa mycket.

Nej men det är självklart inte det jag menar, jag menar generellt; lånat någons utrustning utan att fråga, råkat ge fel mat, släppt i fel hage, glömt sopa eller släcka m.m. om man tänker hur de reagerat när det uppdagats så kan man ju se om konsekvent reagerat på samma sätt eller beter sig olika.
Jag försöker bara tänka hur man på bästa sätt skulle se till att något sånt här inte händer igen och då måste ju personen förstå vad hon gjort och kunna ta in det och erkänna det eller hur?

Men för att undvika framtida liknande situationer är det nog en bra idé att försöka få fram grundproblemet och försöka lösa det.
Det som känns viktigast nu förutom TS uppenbara frustration, sorg och uppgivenhet är ju att se till att personen inte gör samma sak med någon annans häst, och för att undvika det så måste man ju få henne att förstå vad hon gjort och inse vilka konsekvenser det fått!

Det låter hårt och är tyvärr att strö salt i TS sår vilket egentligen inte är avsikten alls. Hon har gjort så gott hon kunnat och verkligen försökt få fram budskapet men uppenbarligen misslyckat.

Grundproblemet här är bristande kommunikation, att TS inte lyckats få fram sitt budskap. Lösningen på problemet är då att vara tydligare i kommunikationen och utgå från att folk inte fattar något alls.

En stor skylt på boxen och där man normalt lämnar meddelanden med "Ej ut - hästen under rehabilitering (skadad etc)". Personligen skulle jag även ringt/smsat den som har utsläppet om jag trodde hästen riskerade att bli halt (och avlivas) för att påminna om det bröt mot gängse rutiner.

Personen har ju erkänt vad hon gjort, dvs fakta att hon släppt ut hästen så jag förstår inte problemet med att få henne att erkänna. Ska hon krypa på bara knän i stallet hoppa i tjärtunnan och sedan rulla sig i fjädrar eller?

Fast varför är det hårt och att strö salt i såren? Jag förminskar ju inte på något sätt hur hemskt det som TS råkat ut för är, jag tycker det är mer eller mindre oförlåtligt men att förstå är inte samma sak som förlåta för mig. Det måste väl ändå kännas bättre för TS om man kan hitta ett sätt att kommunicera med den här andra personen på ett sätt som gör att hon förstår varför det hon gjorde var så fel? Att kunna få henne att inse vad hon gjort och vad konsekvenserna blev så hon inte gör det igen.
Och kan hon inte inser nånting av detta så är det väl ändå skönt för TS att få det bekräftat att hon inte har någon del i det som hänt?

Undrar hur polisanmälan skulle se ut? -Välvillig person släppte i god tro ut en häst i hagen som den trodde skulle ut för den var frisk. Nu gick skadan upp och hästen måste därför avlivas!! Hur lyder anklagelsen???
Det är synd om både häst, ägare och (den hjälpsamma?) utsläpparen. Men jag tror att man nog måste se det som en olycka.

Men herregud du har ju bara bestämt dig för att misstolka ALLT jag säger! Det jag sa var att jag tycker inte erkänna är att säga "oups, sorry" erkänna och ta in det man gjort gör man när man kan prata om det och diskutera hur man bäst går vidare. Erkänns för andra och erkänna för sig själv är dessutom 2 väldigt skilda saker, bara för man sagt till någon att "jo jag gjorde det, uops" är ju inte samma sak som erkänna det för sig själv och ta in konsekvenserna av det man gjort!

Svarar alla igen...

Jag inser också (så här i efterhand) att mitt meddelande kunde misstolkas. Det jag blir upprörd över är att människan inte gjorde sig omaket att ta upp luren och ringa för att bringa klarhet i frågan, speciellt som jag har förklarat så många gånger att min häst springer när man släpper henne i stor hage. Personen har själv sett hur min häst rejsar järnet och det är rätt uppenbart att det föreligger en skaderisk då.

Jag har pratat med personen nu och jag förklarade så ärligt jag kunde exakt hur det känns för mig att behöva ta bort min häst som jag har kämpat så mycket med bara för att hon "inte tänkte" så som hon själv uttryckte det. Någon kompensation lär jag inte kunna räkna med men jag vågar nog påstå att hon både förstod och tog åt sig av det jag sade. Det förändrar inte faktum men det känns lite bättre att veta att hon inte lär glömma detta i första taget.

Det stod att hästägaren sköter alla ut- och insläpp, det är väl samma sak som att pålle inte ska ut om inte ägaren släppt ut?

Det väsentligaste av allt som definitivt gör att det inte finns några som helst frågetecken att hävda i huruvida hästen skulle släppas ut eller inte är det faktum att det där det anges vilken hage hästen skall gå i klart står BOXVILA (vilket framgick i ett av TS tidigare svar), alltså finns ingen som helst tveksamhet att det inte handlar om ett missförstånd pga oklara meddelande.

Av TS inlägg om att hon fått betala hela hältutredningen ur egen ficka så verkar det ju även som att det handlar om en oförsäkrad häst vilket ju gör den ekonomiska skadan större.

Sitter just nu själv och är arg så det ryker ur öronen på att det finns så förbannat korkade människor som inte tänker en mm längre än näsan räcker, har precis varit ute och flyttat en skadad panikslagen häst instängd med meterhöga eldslågor några meter från den lilla hage den gick i för att den precis varit skadad i nästan 3 veckor och först skulle sättas igång då den nu var ohalt innan den släpptes tillbaka i stor hage. Hästen var inte längre ohalt efter att ha rusat runt som en tokig i den lilla hagen i sina försök att fly elden, nu är detta som tur var ingen skada som blir värre men kommer nu ta ytterligare ett antal veckor innan den är igång igen.
Hur kan man vara så jävla korkad så att man sätter fyr på säd som står 2 meter ifrån en liten hage där det går en häst utan att säga till. Dessutom lämnat elden helt utan uppsikt, stod och väntade nästan en halvtimme för att jag hade ett och annat ord att säga till människan, hörde att de var på andra sidan backarna och körde och inte en gång på den halvtimmen hade de alltså någon uppsikt över elden.

Hur kan du tolka ett slarvigt förlåt såsom att en person bestrider händelsen? Jag tolkar det som ett ekännande.

Du läser inte vad jag skriver eller så vill du inte förstå min mening så jag vet inte hur jag ska förklara det på ett annat sätt...

Det är snarare så att jag inte håller med dig.

Jag tycker också synd om TS och framförallt hästen i fråga. Jag ser det mer som en beklaglig olycka till föjd av okunskap och informationsmiss, inte som någon oansvarig idiot som släpper ut hästen för att jävlas och som man måste analysera för att se om denne är ledsen på riktigt och som man måste uppfostra och tycka till.

Jag har aldrig sagt att hon gjorde det för att jävlas med TS, det vet jag inte var du läste.... det enda jag sa va att för att förebygga denna situation i framtiden är det viktigt att personen förstår att det den gjort var oansvarigt och ogenomtänkt inte bara nåt som "råkade" hända! Men vill du läsa det som nåt annat kan ju inte jag hindra dig..

Fy vad hemskt... Men prata med personen och kräv att hon betalar alla kostnader, det är det MINSTA den kan göra... Jag skulle även gå till veterinären en gång till och berätta och se vad de säger. kanske...med stor tur går det att ordna.

Kramar.

Du har sagt mycket mer, men vad jag försöker få fram är att det saknades kunskaper och kommunikation och att vara tydlig gör att man undviker mycket strul och missförstånd samt att jag tror att personen ifråga faktiskt förstått och troligen är mycket ledsen över vad som skett.

Vi är alltså oenliga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka