Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon verkar behöva få bankat i sig vad hon ställt till med, och det ska man kanske inte ta i "egna händer" utan dra den hårda vägen med anmälning och så vidare...som någon skrev så verkar det finnas lagstöd även om "brottet" i sig inte verkar så grovt.
Vad menar ni att man kan stämma ngn för i detta fallet?
Har det varit oaktsamhet, uppsåt ....?
Jag tror att det blir svårt då texten på en tavla kan vara oklart-tolkningsfråga. Det står inte skrivet i ngt kontrakt.
Det är inte alls säkert att utsläpparen har förstått skadans art o inte är insatt i vad som är normalt förfarande efter konvalescens.
Fast det känns ju inte troligt att personen ligger tröstlös om nätterna när reaktionen vid konfrontation var: "uups, ojdå!" och sen inget mer, hade personen legat gråtandes om nätterna hade den väl hört av sig till TS för att se vad hon kunde göra för att kompensera för detta dumma upptåg? Är man så ledsen och uppriven så tar man väl sitt ansvar och försöker gottgöra?
Jag har faktiskt läst psykologi så jo jag vet att det är möjligt men jag tror att en person som verkligen är ledsen för det de gjort visar det med kroppsspråk eller ton även om man inte säger det med ord.
Det stod klart och tydligt att jag ville sköta all hantering av hästen "för allas säkerhet". Att människan har läst och uppfattat meddelandet är uppenbart eftersom hon till och med kunde skriva ett svar under.
Fast man kan ju inte bara skylla på okunnighet, då ska man inte ta på sig ansvaret för andras hästar!
Man kan ju inte skylla på okunnighet om man skulle råka köra på någon för man inte visste hur man bromsar, eller om man tar på sig att passa någon annans barn och råkar skada barnet för "man inte visste att man inte kunde lämna småbarn själva 1 timme". Tar man på sig ett ansvar för någon annans egendom eller djur så får man veta att man klarar av det, annars tar man inte på sig att sköta saker! Och är man osäker på vad som menas med instruktioner så DUBBELKOLLAR man!
Var stod det att pålle ej fick släppas ut?J.... står det släpp ej ut så släpper man inte ut någon annans häst oavsett! ...
Hur skulle ni ha reagerat om någon släppt ut er, precis friskförklarade, häst i en vanlig stor hage med hagkompis TROTS att det klart och tydligt står att ägaren vill sköta alla in- och utsläpp själv? ...
Tack för vettiga och relevanta tips. Jag anser inte heller att ett regelrätt gräl skulle gynna någon, nu är skadan redan skedd och jag funderar mest på hur jag ska få personen att förstå vad det h*n gjorde innebär, både för mig och för hästen. Självklart finns det en del av mig som vill att hon ska stå för hela den ekonomiska biten men det är ännu viktigare att jag lyckas få fram hur otroligt besviken och ledsen/arg jag känner mig efter att ha lagt ner hela min sommar på det här och sen går allt om intet på det här viset. Jag tror att två utomstående parter kan vara bra och precis som du säger så vill jag ta samtalet på en så neutral plats som möjligt.