Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

*kl*

Jag kan inte annat mer än att beklaga!
Hoppas hon kan ersätta en del iaf..

Vad menar ni att man kan stämma ngn för i detta fallet?

Har det varit oaktsamhet, uppsåt ....?

Jag tror att det blir svårt då texten på en tavla kan vara oklart-tolkningsfråga. Det står inte skrivet i ngt kontrakt.

Det är inte alls säkert att utsläpparen har förstått skadans art o inte är insatt i vad som är normalt förfarande efter konvalescens.

Usch, vilken fruktansvärd situation!

Mitt enda råd till dig gäller det samtal du ska ha med henne. Jag ser en hel del upprörda känslor från "utomstående" här i tråden, många förespråkar en regelrätt utskällning, och jag antar att i samtalet mellan er verkligen berörda kommer känslorna att svalla.

Mitt råd är att du bokar en tid med henne för detta samtal. Ta det inte i stallgången när du råkar möta henne. Vidare tycker jag att en eller två utomstående, opartisk(a) person(er) ska närvara. Detta just för att det kommer bli mycket känslor, mycket missförstånd, risk för skrik, gråt, bekyllningar och bortförklaringar. Finns det en eller två med som kan behålla lugnet, och dokumentera vad som verkligen sägs, tror jag att det kommer bli guld värt senare. Efter ett häftigt gräl är det lätt att man faktiskt inte kommer ihåg vad som egentligen sas. Då finns det två som är opartiska som har hört båda sidorna.

Jag tror att det kan vara ett bra upplägg för att ni båda faktiskt ska kunna gå vidare efter detta.

Och låt känslorna ta sin tid.....

Hon verkar behöva få bankat i sig vad hon ställt till med, och det ska man kanske inte ta i "egna händer" utan dra den hårda vägen med anmälning och så vidare...som någon skrev så verkar det finnas lagstöd även om "brottet" i sig inte verkar så grovt.

Och vad är det som säger att den här personen INTE ligger tröstlöst gråtande om kvällarna i insikt om vad hon gjort? Det vet ju inte vi... hon kanske absolut inte behöver få något bankat i sig... vare sig bokstavligt eller bildligt talat.

Och vad menar du att man ska anmäla för? Polisen ska utreda brott och i det här fallet skulle ju ett tänkt brott defintivit inte bli ett av de uppsåtliga brotten, och att polisanmäla någon för vårdslöshetsbrotten känns rätt... meningslöst faktiskt.

Det TS KAN göra är ju att berätta för personen, så lugnt och sakligt som möjligt, vad som hänt och vad som blir konsekvensen. Om personen då inte självmant erbjuder sig att bidra ekonomiskt så tycker jag att TS bör be personen att anmäla skada på sin ansvarsförsäkring i syfte att försöka få ut ersättning den vägen. Alla TS vårdkostnader har nu onyttiggjorts genom detta olycksaliga utsläpp, och det är förvisso oklart om det gått vägen annars heller men man kan i vart fall diskutera och kanske enas om en nivå som känns rimlig för båda parter vad gäller ersättning för detta. Avlivningskostnaden tillkommer ju också.

Fast det känns ju inte troligt att personen ligger tröstlös om nätterna när reaktionen vid konfrontation var: "uups, ojdå!" och sen inget mer, hade personen legat gråtandes om nätterna hade den väl hört av sig till TS för att se vad hon kunde göra för att kompensera för detta dumma upptåg? Är man så ledsen och uppriven så tar man väl sitt ansvar och försöker gottgöra?

Tack för vettiga och relevanta tips. Jag anser inte heller att ett regelrätt gräl skulle gynna någon, nu är skadan redan skedd och jag funderar mest på hur jag ska få personen att förstå vad det h*n gjorde innebär, både för mig och för hästen. Självklart finns det en del av mig som vill att hon ska stå för hela den ekonomiska biten men det är ännu viktigare att jag lyckas få fram hur otroligt besviken och ledsen/arg jag känner mig efter att ha lagt ner hela min sommar på det här och sen går allt om intet på det här viset. Jag tror att två utomstående parter kan vara bra och precis som du säger så vill jag ta samtalet på en så neutral plats som möjligt.

*kl*

Oavsett om det inte är ett brott i lagens mening eller finns grund för polisanmälan eller whatever så har ju TS lidit stor skada både känslomässigt och ekonomiskt och för att inte tala om hästen.

Får man bete sig hur som helst och skylla på "kort näsa"??? Är man så okunnig och/eller ignorant har man väl inte med utsläpp i ett stall att göra öht!!!

Självklart måste det finnas någon form av konsekvens när man gör en sådan "dumhet" att det de facto kostar någon annans hästs liv. Oavsett om den hade blivit avlivad ändå om ett år. Det kan ju ingen veta.

Kan man skylla på det när man kör på någon med bilen också bara för att man inte fattade att personen skulle gå över gatan just där. En olycka, visst men man måste ju ändå ta konsekvenserna av sitt handlande.

Vad menar ni att man kan stämma ngn för i detta fallet?

Har det varit oaktsamhet, uppsåt ....?

Jag tror att det blir svårt då texten på en tavla kan vara oklart-tolkningsfråga. Det står inte skrivet i ngt kontrakt.

Det är inte alls säkert att utsläpparen har förstått skadans art o inte är insatt i vad som är normalt förfarande efter konvalescens.

Vad jag menar att vem som helst kan stämma vem som helst i ett civilrättsligt mål (för att få skadestånd). I övrigt håller jag med dig.

Det är sorgligt, men att stämma är troligen mest bara dyrt.

Står man i ett stall med kollektiv skötsel så är det något man får ta med i beräkningen. Hade man köpt tjänsten är läget annorlunda, då har man en bättre position.

Det är inte alls självklart att det får en konsekvens, det är inte brottsligt att vara okunnig. Många skulle ta sitt ansvar ändå, men att tvinga någona, ja då är det antingen olovliga metoder (Hells Angels kanske?) eller att begära skadestånd via en civilrättslig process som får avgöra skuldfrågan.

Fast det känns ju inte troligt att personen ligger tröstlös om nätterna när reaktionen vid konfrontation var: "uups, ojdå!" och sen inget mer, hade personen legat gråtandes om nätterna hade den väl hört av sig till TS för att se vad hon kunde göra för att kompensera för detta dumma upptåg? Är man så ledsen och uppriven så tar man väl sitt ansvar och försöker gottgöra?

Du kanske skulle ta en grundkurs i psykologi så kommer du att inse att det är mycket möjligt, ja kanske troligt.

Det kan också vara att den som släppt ut har en helt annan syn på händelseförloppet.

Fast man kan ju inte bara skylla på okunnighet, då ska man inte ta på sig ansvaret för andras hästar!
Man kan ju inte skylla på okunnighet om man skulle råka köra på någon för man inte visste hur man bromsar, eller om man tar på sig att passa någon annans barn och råkar skada barnet för "man inte visste att man inte kunde lämna småbarn själva 1 timme". Tar man på sig ett ansvar för någon annans egendom eller djur så får man veta att man klarar av det, annars tar man inte på sig att sköta saker! Och är man osäker på vad som menas med instruktioner så DUBBELKOLLAR man!

Jag har faktiskt läst psykologi så jo jag vet att det är möjligt men jag tror att en person som verkligen är ledsen för det de gjort visar det med kroppsspråk eller ton även om man inte säger det med ord. Och de flesta som fått ett tag att tänka över det dom gjort inser att man inte kommer undan med att bara låta bli att hantera det.

Sen finns det självklart människor med emetionella störningar, svårigheter, begränsningar osv. men detta märks oftast av inom andra sammanhang också.

Jag har faktiskt läst psykologi så jo jag vet att det är möjligt men jag tror att en person som verkligen är ledsen för det de gjort visar det med kroppsspråk eller ton även om man inte säger det med ord.

Och jag vet att så inte är fallet. Många visar det men långt ifrån alla. För vissa är det "livsviktigt" att inte visa känslor alls. De är ofta sådana som tar situationen väldigt hårt.

Jag har självklart ingen koll på hur det är just här.

Det stod klart och tydligt att jag ville sköta all hantering av hästen "för allas säkerhet". Att människan har läst och uppfattat meddelandet är uppenbart eftersom hon till och med kunde skriva ett svar under.

Att du vill är inte samma sak som att du ska och måste.

Och jag skulle inte stämma och gå till advokat, faktiskt, jag tror inte du får rätt- din häst verkar också ha en väldigt dålig prognos och skadeproblematik förut.....

Fast man kan ju inte bara skylla på okunnighet, då ska man inte ta på sig ansvaret för andras hästar!
Man kan ju inte skylla på okunnighet om man skulle råka köra på någon för man inte visste hur man bromsar, eller om man tar på sig att passa någon annans barn och råkar skada barnet för "man inte visste att man inte kunde lämna småbarn själva 1 timme". Tar man på sig ett ansvar för någon annans egendom eller djur så får man veta att man klarar av det, annars tar man inte på sig att sköta saker! Och är man osäker på vad som menas med instruktioner så DUBBELKOLLAR man!

Visst kan man skylla på okunnighet när det gäller hästskötsel och har inte TS påtalat personens okunnighet tidigare eller den som hyrt ut ställt specifika krav på att man ska veta vad som gäller när det gäller att rehabilitera hästar så kan man knappast räkna med att dessa specifika kunskaper finns.

När det gäller trafikregler och lagar är det annorlunda. Dels får du inte köra bil utan avklarad utbildning, så vitt jag vet så innefattar den hur man bromsar en bil, och dels har man en generell skyldighet att känna till och följa lagar och förordningar.

När jag läste psykologi på universitetet lärde jag mig att det finns många olika sätt att visa chock/ånger/sorg o s v. Bara för att en person inte visar känslor på samma sätt som man själv skulle visa dem betyder det inte att personen inte känner något.

I mitt arbete har jag mött många människor i olika former av negativa känslotillstånd och olika människor visar samma känsla på olika sätt.

J.... står det släpp ej ut så släpper man inte ut någon annans häst oavsett! ...
Var stod det att pålle ej fick släppas ut?

Hur skulle ni ha reagerat om någon släppt ut er, precis friskförklarade, häst i en vanlig stor hage med hagkompis TROTS att det klart och tydligt står att ägaren vill sköta alla in- och utsläpp själv? ...

kl
Lider med dig TS.
Skickar med lite fyrfota tröst:
http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html

Tack för vettiga och relevanta tips. Jag anser inte heller att ett regelrätt gräl skulle gynna någon, nu är skadan redan skedd och jag funderar mest på hur jag ska få personen att förstå vad det h*n gjorde innebär, både för mig och för hästen. Självklart finns det en del av mig som vill att hon ska stå för hela den ekonomiska biten men det är ännu viktigare att jag lyckas få fram hur otroligt besviken och ledsen/arg jag känner mig efter att ha lagt ner hela min sommar på det här och sen går allt om intet på det här viset. Jag tror att två utomstående parter kan vara bra och precis som du säger så vill jag ta samtalet på en så neutral plats som möjligt.

Jag tycker att du måste bena ut den här situationen lite. Det finns 2 delar:

1) Det känslomässiga. Här tycker jag absolut att du ska hitta ett sätt att förklara hur det känns för dig, inte minst för att du ska se att personen ifråga förstår det allvarliga i det som hänt och för att du ska få någon sorts känslomässiga "avslut" på det hela.

2) Det ekonomiska/rättsliga. Här håller jag inte alls med hallelujakören i den här tråden som råder dig att kontakta advokat mm och sållar mig till dom som avråder. Jag är inte advokat, men med sunt förnuft och lite vardagskunskaper om hur juridiken fungerar ser man att du måste bevisa att 1) ditt meddelande var klar, tydlig och omöjlig att misstolka (det var det inte) samt 2) att hennes agerande har direkt orsakat att hästen blev halt och att det blev en annan utgång än vad det annars hade blivit (det har du inte en chans att bevisa).

Jag beklagar verkligen det som hänt, det måste kännas så otroligt makalöst bittert för dig, men gör inget förhastat som du kan ångra sen.

Jag håller ju med dig, jag vet också att ånger ter sig på många olika sätt hos människor men det jag menade var att för att avgöra om personen är en sån som inte kan visa ånger pga olika anledningar eller om personen faktiskt inte förstår vad den gjort, så kan man ju tänka tillbaka på hur personen reagerat i tidigare situationer. Om man inte vet så vet man ju inte men har personen betett sig likadant ALLA gånger de gjort fel eller missförstått eller är detta första gången som personen reagerat såhär.

Det stod att hästägaren sköter alla ut- och insläpp, det är väl samma sak som att pålle inte ska ut om inte ägaren släppt ut?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka