Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

I så fall är det väl bara att berätta det för personen? Ta den åt sidan i stallet och "du jag vill faktiskt bara säga det, att pga du släppte ut hästen så kommer den nu att behöva avlivas. Det hade förmodligen inte hänt annars. Jag vill att du ska veta och inse vad du har gjort. Du behöver inte bortförklara dig eller nånting. Jag vill bara att du ska veta att det är ditt fel att hästen nu om två veckor får åka med slaktbilen...." S O M E T T E X E M P E L

Det är väl ett lagom straff att leva med?
Nu hade jag aldrig släppt ut hästen i det här läget, men vad jag förstår så är det inte sant. Hästen hade en dålig prognos redan innan, så dålig att ägaren inte vill göra ett försök till. Hade någon börjat med sådana anklagelser så hade jag mer blivit irriiterad med tanke på att jag inte orsakat grundproblemen. Ja personen som släppte ut hästen var ordentligt klantig, och har definitivt gjort fel, men hästen var knappast frisk trots friskförklaringen.

Jag undrar lite smått om vad hästen har haft för skador innan.

Jag undrar lite smått om vad hästen har haft för skador innan.

Ja, det undrar jag också... och finns det en möjlighet att en häst kan hålla för ridning?? om den som friskförklarad slår upp sin gamla skada så nya försök är lönlösa, för ett felaktigt utesläpp, obs, alltså inte ny skada utan den gamla, eller de gamla , skadorna går upp??.

Hästen har inte bara vrickat sig eller fått något tillfälligt då?

För ett par år sedan var det några som lämnade min ponny ensam kvar i hagen och när jag kom ut var hon halt... Det var samma dag som vi skulle till kliniken och se om hon blev friskförklarad :cool:
Tack och lov slutade hon halta efter några dagar men det sjuka var att stallägaren och en till satt och kollade på när hon sprang som en tok i hagen och haltade. Hur tänker man då?

Tycker synd om personen som tog ut hästen som uppenbarligen villa vara snäll och hjälpa till. Uppfattade förmodligen meddelandet som att det var för att hästen var krånglig men ville hjälpa till. Så hade jag också uppfattat det, men hade inte tagit ut hästen ändå.

Personen visste säkert om skadan men även att hästen nu hade klartecken att gå i hage. Bara för att du hade tagit ut den själv och den hade gått i en lite mindre hage några dagar till tror jag inte att det hade gjort så stor skillnad. Hästen var ju uppenbarligen inte frisk trots friskförklaringen.

Jag menar itne att personen som tog ut inte gjort fel, men det var knappast av illvilja utan ett missförstånd.

Om jag beslutat mig för att ge hela processen en chans till så skulle jag ha krävt personen att betala - om det uttryckligen sagts till alla att hästen INTE får tas ut av någon annan än mig själv.

Annars.. jag vet ärligt talat inte? Vad gör man när någon av ren dumhet/elakhet dödar ens bästa vän?
Jag finner inga ord...

Styrkekramar härifrån!

Håller med om detta. så skulle jag också gjort. (men jäklar vad förbannad jag skulle varit)
KL
Vi kan tycka vad vi vill om andra hästägare och hur de handhar sina hästar, men vi har ingen rätt att bara gå in och göra som vi själva vill. Om jag hade varit i den situationen att jag trodde hästen kunde gå ut skulle jag helt enkelt ringa ägaren och fråga. Man får respektera varandra!! Det här handlar ju inte om vilka skador eller inte som hästen haft tidigare. Det handlar helt enkelt om att en ägare satt upp regler för sin egen häst och någon annan i stallet valt att inte respektera detta. Även om hästen varit halt 100 tals gånger innan, eller aldrig någonsin, hör det inte hit.

Senast ändrad:

Beklagar verkligen det som hänt och hoppas att det går att lappa ihop hästen ännu en gång.

Ser framför mig en sådan där självgod "veta-bäst-människa" som inte kan lyssna på andra och som tyvärr inte är särskilt ovanlig i stallmiljöer.

Ser framför mig en sådan där självgod "veta-bäst-människa" som inte kan lyssna på andra och som tyvärr inte är särskilt ovanlig i stallmiljöer.

...eller bara någon som inte fått tillräckligt bra och tydlig information...lite tråkigt att behöva bli ansedd självgod för en sådan sak.

Det tråkiga är att ibland hjälper det inte ens att se folk i ögonen, tydligt förklara, och be dem upprepa vad man sagt för att kolla att de har förstått. Lik förbannat gör de på ett helt annat sätt än vad man kommit överens om:crazy:

Själv har jag inte råkat ut för några skador p g a det, bara häst som har helt fel täcke, blivit lämnad ensam ute eller inne trots tydlighet om att det är förbjudet eller inte fått mat.

...eller bara någon som inte fått tillräckligt bra och tydlig information...lite tråkigt att behöva bli ansedd självgod för en sådan sak.

Nu hade ju TS satt upp lappar om att hon hanterade hästen själv. Dessutom var hästens skadehistorik allmänt känd enligt TS. Då ringer man väl till ägaren och frågar, alternativt slänger till hästen en tuss hö och väntar med att släppa ut den till man vet.

/.../
Vi kan tycka vad vi vill om andra hästägare och hur de handhar sina hästar, men vi har ingen rätt att bara gå in och göra som vi själva vill. Om jag hade varit i den situationen att jag trodde hästen kunde gå ut skulle jag helt enkelt ringa ägaren och fråga. Man får respektera varandra!! Det här handlar ju inte om vilka skador eller inte som hästen haft tidigare. Det handlar helt enkelt om att en ägare satt upp regler för sin egen häst och någon annan i stallet valt att inte respektera detta. Även om hästen varit halt 100 tals gånger innan, eller aldrig någonsin, hör det inte hit.

Kan inte göra annat än hålla med helt.

Jag tror inte heller att den andra hästägaren hade ett ont uppsåt. Det var kan mycket väl varit vänligt menat, eller krasst så att hon ville släppa ut en häst tillsammans med sin egen - och så stod TS häst där, tillgänglig. Oavsett så tjänar ingen på att demonisera en annan människa. Däremot kvarstår ju faktum, om vi ska tro på TS - hästen var på bättringsvägen efter sjukdom och konvalecens, den skulle rehabiliteras, men måste nu avlivas.

Alla har väl sett hästar som stått på boxvila, vilka sedan levt rövare i hagen när de ÄNTLIGEN får springa fritt. Jag ser inget konstigt i att en häst drar upp gamla skador om den rejsar runt okontrollerat.

Usch lider med dig och skickar styrkekrammar.

Desvärre så måste man idiotförklara alla människor som inte är sig själv. Var på vippen själv att få en sjuk häst för att stallägaren inte lyssnade på vad jag hade sagt gällde för min häst. Hade sagt att hon skulle in fortfarande på nätterna för jag inte ville riskera fång (som personen i fråga dessutom tjatat om flertal ggr och fått tagit bort en egen häst på grund av). Stallägaren struntade i att ta in min häst över natten, såg att den mådde dåligt på morgonen dagen efter, lämnade endå hästen i hagen och åkte hemifrån utan att ringa mig. Klarade mig med nöd och näppe från att få en fång häst där mest troligast för att hästen i fråga var smart och hade ställt sig i skogs delen när när jag kom till stallet.

Så ja tyvärr folk är idioter och det krävs desvärre att man är övertydlig och helst ska man sköta allting själv.

Jag tog som sagt ett snack med personen i fråga igår, h*n ringde upp mig efter att jag skickat ett sms där jag skrev att jag ville träffas på neutral plats mellan fyra ögon. Reaktionen jag fick när jag berättade att hästen var halt sen i lördags och att jag nu kommer få ta bort henne var ett litet skratt och ett "jaha, och vad ska jag göra åt det?". Det var ungefär samma attityd som mötte mig när jag ringde första gången i lördags, då fick jag förvisso en halvhjärtad ursäkt men ett "sorry" känns så där lagom passande i en sån situation. Jag fick dra det hela ett varv till och förklara hur otroligt besviken och ledsen jag känner mig för att h*n inte ens tyckte att det var värt ett samtal för att dubbelkolla med mig innan h*n släppte ut...

Jag påtalade också att misstag kan alla göra men det är viktigt att försöka undvika dem och när jag lagt ut över tio tusen i veterinärkostnader och slitit häcken av mig så är det inte roligt att falla på målsnöret. Det känns så otroligt snöpligt alltihop att det ska sluta så fort när vi kommit så pass långt. Jag tror att budskapet gick fram för i slutet av samtalet så lät h*n genuint ledsen och sa att hon inte lär glömma det här i första taget. Det var egentligen det jag ville uppnå så jag är väl..nöjd.

Jag kan ju tillägga att anledningen till att h*n släppte ut hästen var för att h*n tyckte synd om henne som skulle stå inne. Jag tolkar det som att h*n har insett att h*n inte borde ha släppt ut henne men att h*n gjorde det ändå.

Senast ändrad:

Det var ju skönt att det till slut gick fram för henne vad hon gjort men eftersom hon uppenbarligen förstod att hästen inte skulle ut men gjorde det ändå "för hon tyckte synd om den" kan man ju tycka att hon borde erbjuda sig att betala hela eller iaf en del av avlivningskostnaden.. men det var ingenting du tog upp med henne eller som hon erbjöd sig?

Jag påtalade för henne att jag nu kommer få lägga ytterligare fem tusen på en avlivning som kanske hade varit helt onödig, men det verkade inte ringa nån klocka hos henne. Jag ställde också den öppna frågan hur hon tror att det kommer kännas för mig när jag står och håller min häst när hon bultas om en vecka. Det var ju hemskt tyckte hon, men hon kom inte själv med förslag på hur hon kunde underlätta för mig en enda gång.

Att hästen skall avlivas beror väl ändå på skadans art, inte sjutton kan den som släppte ut hästen vara skyldig?! Snacka om att leta syndabock. Hästen var vad jag förstod friskförklarad! Vilken skillnad skulle det ha gjort om du släppte ut den? Om den nu brallade i hagen eller vad som hände så skulle ingen kunna förhindra detta.

Jag tror att du får påtala det för henne att du känner att det är rimligt att hon faktiskt står för hela eller en del av kostnaden eftersom hon erkänt att hon läst lappen och förstått att hästen inte skulle ut men gjorde det ändå.. Och att hon faktiskt läst och förstått lappen men inte ens ringt och dubbelkollat om hästen skulle ut alls och isåfall vilken hage när hon visste att hästen stått inne på boxvila under en längre tid. Om du lägger fram alla fakta om hur hon agerat så vore det ju konstigt om hon inte tyckte att hon skulle hjälpa dig på något sätt!

Men det är väl inte så konstigt att en nyligen läkt skada går upp om den får bralla fritt i en hage med andra hästar?! Hästen skulle som jag förstå det inte ens ut i en sån stor hage med kompisar just för att risken för att skadan skulle gå upp var stor, den skulle väl gått i en liten sjukhage och under övervakning av ägaren.

Jag säger detsamma, tack o lov att jag bor på egen gård, där jag själv hanterar mina hästar .

Det finns ingen annan att skylla på, bara mig själv, om det skulle hända något.

Jag har både stått som inhyrd och haft eget stall med inhyrningar.

Allt detta kommer jag aldrig att göra om, då det inte finns någon annanstans än stallmiljö, där det tjafsas något helt makalöst.

Det fråntar hela det underbara som ju har med hästar att göra.

Nu kan jag titta på mina sötnosar och bara njuta.

Det är givetvis mer jobb, men jag gör det på mitt vis och ingen annan behöver bry sig.

Jag påtalade för henne att jag nu kommer få lägga ytterligare fem tusen på en avlivning som kanske hade varit helt onödig, men det verkade inte ringa nån klocka hos henne. Jag ställde också den öppna frågan hur hon tror att det kommer kännas för mig när jag står och håller min häst när hon bultas om en vecka. Det var ju hemskt tyckte hon, men hon kom inte själv med förslag på hur hon kunde underlätta för mig en enda gång.

Men det är väl rätt löjligt att påtala det?, förr eller senare kommer ju en sådan kostnad skillnaden är väl isf att den kommer nu istället för när du ridit en vecka eller två-jag är fortfarande tveksam till att en häst kan hålla för ridning men inte tåla gå i hage och obs, självklart kan skador komma vid otillåtet utsläpp tom så man får avliva på plats men det gäller även friska hästar, jag undrar vad det är för skada som omöjligt kan läka igen men där hästen friskförklarats?, låter konstigt.

Va förbannad man blir!!!!

Har varit med om liknande, fast min häst blev bra igen sen ändå. (tack och lov efter många om och men.)
Höll på i många månader att få honom frisk och tjohej, så släpptes han ut bland de andra hästarna i full galopp i isig hage... Inte jätteintelligent kanske..

I vilket fall så försökte mina dåvarande stall"kompisar" sätta dit mig för vanvård eftersom min häst gick i sjukhage och att han gick ute till fem på vintern... (De skulle ju komma in klockan två tyckte de..)
De funderade allvarligt på att anmäla mig! (Kul om de hade gjort det eftersom de då hade fått reda på att jag skötte min häst bättre än många andra i stallet..) Jag slog iaf inte min häst med dressyrspö i boxen! :mad:
Va fan???
Var någonstans är det vanvård att försöka få hästen frisk?
Det blev även en massa skitsnack om att jag bara hittar på att mina hästar är halta för att få uppmärksamhet...
Tror de på allvar att man kommer hem och storbölar när man fått hästen utdömd för att man gillar uppmärksamheten?
Jag skulle hellre dö själv än att se min häst fara illa på något sätt!
Någonstans här började de även säga att jag inte har några vänner??
Var kom det in i bilden liksom och vad har de med det att göra? (alltså jag har faktiskt vänner.. ;) )

Ångrar än idag att jag inte krävde att de som jagade ut min häst på isen fick betala delar av vårdkostnaderna.. Samt min medis som galopperade på hästen när den bara fick skritta..
Vet inte vad jag hade tagit mig till om det hade varit så att någon av dessa hade orsakat att jag fick ta bort min häst, men jag hade inte varit nådig!
Människan som ligger bakom det förtjänar verkligen att få veta att det är dennes fel att en häst som kanske hade kunnat komma tillbaks igen, nu måste somna in. Tycker dock hon ska betala också.
Hade det hänt när du hade släppt ut hästen så hade det varit en annan sak... Då ligger det på ditt ansvar, men nu stod det att DU skulle hantera hästen själv.. Fattar man inte det så får man stå sitt kast. Inte ditt fel att hon har slarvat.. Synd för hästen bara.. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross