Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det är vitt och ridskolan har anställd personal men eftersom detta skedde under helgen så var det en annan boxhyrare, dvs. privatperson som släppte ut min häst. Jag är också inne på att skriva ett brev där jag får ner allt, risken är att jag blir upprörd och att det blir pannkaka annars.

Jag sade upp boxen idag och förklarade samtidigt situationen för den stallansvarige. Jag ville göra dem uppmärksamma på det för att förhindra att nåt liknande händer igen, hon tyckte att det var absolut oacceptabelt och kommer gå igenom på stallmötet om man kan bli ännu tydligare.

Men har du frågat om stallet har någon ansvarsförsäkring? (vilket man ska ha om man driver verksamhet av detta slag). Även om det skedde på en helg med "inackorderad" personal så tror jag att stallets försäkring ändå kan gälla. Det gör det iaf i vårt stall, om olyckan skulle vara framme./arrak

Nej, jag tyckte inte att det var löjligt att påtala det för personen. Det är mycket möjligt och jag har heller inte motsatt mig att skadan kunde gå upp vid ett senare tillfälle, men då hade jag åtminstone haft vetskapen att den gick upp trots att igångsättningen skötts enligt konstens alla regler. Att släppa ut hästen i stor hage efter mindre än en vecka med hästkompis anser inte jag är optimalt. Jag skrev och påtalade att jag ville hantera hästen själv för att undvika tråkiga situationer som den här, hade skadan gått upp trots det så hade jag bara haft mig själv att skylla så att säga.

Vilken typ av skada hästen har anser jag inte är relevant. Det är möjligt att hon skulle bli frisk efter ytterligare flera månader på box och nya behandlingar men jag fattade beslutet redan innan hon friskförklarades att min häst ska inte behöva genomgå samma sak en gång till. Jag anser inte att hon har haft ett drägligt liv och jag vågar nog påstå att jag har gjort allt jag kunnat och lite till för den här hästen men någonstans får man dra gränsen.

Senast ändrad:

Att hästen skall avlivas beror väl ändå på skadans art, inte sjutton kan den som släppte ut hästen vara skyldig?! Snacka om att leta syndabock. Hästen var vad jag förstod friskförklarad! Vilken skillnad skulle det ha gjort om du släppte ut den? Om den nu brallade i hagen eller vad som hände så skulle ingen kunna förhindra detta.

Bara för att hästen är friskförklarad betyder det ju inte att hästen är fullt igångsatt? Klart som sjutton att en skada kan gå upp igen om hästen tillåts bralla omkring och fara som en tok i hagen.

Sedan ska man överhuvudtaget inte gå och släppa ut andras hästar mot ägarens vilja. Det kallas egenmäktigt förfarande.

Hur skulle ni ha reagerat om någon släppt ut er, precis friskförklarade, häst i en vanlig stor hage med hagkompis TROTS att det klart och tydligt står att ägaren vill sköta alla in- och utsläpp själv? Hästen i fråga har haft strikt boxvila i en månad och tanken var att hon skulle slussas ut successivt i en lite större hage för att minimera risken att skadan går upp igen. Personen som släppte ut visste om hela skadehistoriken men brydde sig inte ens om att ringa och fråga utan när jag kom ut runt lunchtid så står det ett meddelande under mitt: "jag släppte ut din häst idag vid 8, hon var jättesnäll".

Nu är hästen halt igen, samma skada som innan. Detta var hästens "sista chans", jag vill inte utsätta henne för samma sak en gång till och lägga ner all den tid och det arbete som jag har gjort i sommar, dessutom har jag fått betala hela hältutredningen ur egen ficka. Kort och gott kan man säga att personen beseglade min hästs öde genom att göra så här, och jag är helt knäckt eftersom jag inte ens fick chansen att sätta igång henne för att se om det skulle funka.

Hur hade ni tacklat det hela? Jag pratade med personen precis när det hade hänt men då hade jag inte fattat vidden av det hela och jag inser att jag behöver ta ett allvarligt snack med denne, men jag vet inte hur jag ska lägga upp det...

Tycker inte ens du ska fundera på hur du ska ta tag i problemet, du ställer henne mot väggen, jag hade talat om det för henne rakt upp och ner vad hon har gjort och att hon får ersätta det på något sätt. Det är ju inte gångbart!!
Att folk inte kan lyssna....!!????

Bara för att hästen är friskförklarad betyder det ju inte att hästen är fullt igångsatt? Klart som sjutton att en skada kan gå upp igen om hästen tillåts bralla omkring och fara som en tok i hagen.

Sedan ska man överhuvudtaget inte gå och släppa ut andras hästar mot ägarens vilja. Det kallas egenmäktigt förfarande.

Håller med!

Det är ju en enorm skillnad på att få en chans att sätta igång hästen efter konstens alla regler, bygga upp kroppen på den igen på bästa sätt för skadan och ge den en riktig chans!

Nu fick hästen inte ens en chans! Det är ju faktiskt mycket möjligt att den med rätt rehabilitering hade blivit fungerbar och kunnat leva ett fullgott liv. Annars hade ju knappast TS och veterinärer lagt ner all tid, pengar, energi....

Att som TS lägga ner sin själ i ett sista försök att hjälpa sin häst och få det fullständigt raserat pga "dumhet" utan att ens ha fått chansen att se resultatet av sitt försök att få hästen frisk är bedrövligt!

Rehabilitering är av STÖRSTA vikt när det gäller svåra skador och i de allra flesta fall rent AVGÖRANDE för hästens fortsatta prognos!!!

Vilken typ av skada hästen har anser jag inte är relevant. Det är möjligt att hon skulle bli frisk efter ytterligare flera månader på box och nya behandlingar men jag fattade beslutet redan innan hon friskförklarades att min häst ska inte behöva genomgå samma sak en gång till. Jag anser inte att hon har haft ett drägligt liv och jag vågar nog påstå att jag har gjort allt jag kunnat och lite till för den här hästen men någonstans får man dra gränsen.

Det är väldigt relevant vilken typ av skada hästen har (haft) för att göra en bedömning om relevansen i anklagelsen att din stallkompis agerande lett till att hästen måste tas bort. Utan att tala om vad det handlar om har din anklagelse här inte någon trovärdighet.

Har du tagit hästen till veterinär igen? Som lekmen kan vi mest gissa och knappast veta vad hästen nu har för skador och vilken prognos det är på att dessa ska läka. Likaså här, jag respekterar till fullo att du inte vill utsätta din häst för en lidande ny lång rehabiliteringsperiod till, men nog är den värld ett veterinärbesök och en ny prognos, det kanske inte är så illa som det ser ut. Hade jag varit din stallkompis hade jag rent utav krävt detta (betalat motsvarande halva självrisken) eller bett dig hålla tyst. Ska man anklaga någon för att ta livet av ens häst så krävs det en "second" opinion.

Vad gav veterinären för prognos från början? Det känns i mina ögon direkt fel att friskförklara en häst som är allvarligt skadad efter en längre tids boxvila, i mina ögon är den inte frisk förrän den är igångsatt och visat att den tål arbetet, eller att den åtminstone visat att den tål att gå i hagen.

Jag håller helt med!

Jag hade inte tålt att anklagas för något innan saker och ting är utrett. Det är jättetrist att informationen inte fungerat - oavsett vad som inte fungerat. Hästen har fått betala priset, och vi kan väl konstatera att av alla inblandade är hästen helt oskyldig.

Håller också med om att det känns helt vansinnigt att försöka kräva utsläppspersonen på avlivningskostnader (eller del av). Hur får man ens ihop det resonemanget? En försvinnande liten del av våra hästar dör för egen maskin, att få avliva en häst (med medföljande kostnad) får man nog som hästägare kallt räkna med.

Och som TS själv säger; prognosen var dålig, då måste väl ändå avlivning ha varit på tapeten i något skede? Nu känns det bara som en chans att få spara in kostnaden och lägga ett (irrelevant i sin utformning) straff på utsläpparen.

Fast TS har ju inte krävt någon ersättning öht av personen i fråga. Det är ju andra som skriver om det!

Det är inte speciellt lustigt alls att hästen springer upp en gammal- eller ny, skada om hon efter en månad inne på box släpptes ut i en stor hage med kuperad terräng och hagkompis. Jag fick tillåtelse att skritta igång hästen men med som alla konvalescenter så ska igångsättningen ske under kontrollerade former. Alla som har sett min häst in action (vilket denna personen gjort) kan ganska enkelt lägga ihop att det föreligger en stor skaderisk även när hon var frisk.

Jag skrev på tavlan att jag ville ta henne själv för att jag ville ha henne under uppsikt i en mindre hage. Det stod alltså inte att hästen skulle gå i den stora hagen där den sedan släpptes utan det var angivet "boxvila" på hagschemat. Jag hade gjort en mindre specialhage åt henne där jag kunde ha uppsikt från stallet.

Hästen kanske tokskenade i hagen så att den gick sönder? Min häst har också tokskenat i hagen och skadat sig på grund
av det, skadan tog ett år att läka och det var inte säkert att hon skulle bli bra, och hade skadan gått upp efter att hon
blivit friskförklarad så vet jag inte om jag skulle varken ha hjärta att låta henne stå på box i ett år till eller om hon skulle
klarat att läka ut skadan en gång till. Förövrigt så hoppade denna ponny 120 banor i hoppning och tävlade nationellt i dressyr
efter skadan, men vetefasiken om hon gjort det om hon slitit upp skadan igen.

Påpekar man kostnaderan för rehabiliteringen (som den olycksaliga utsläpparen knappast är skyldig till) och avlivning (som rimligen måste ske förr eller senare) och förväntar sig en reaktion annat än ett beklagande så är det ganska uppenbart att man vill ha ekonomisk kompensation. Om jag inte minns fel har TS också uttryckt en önskan om att få ersättning åtminstoen till oss här på tråden.

Ja precis, och i en mycket större hage MED kompisar än vad den borde ha haft. En häst som stått på boxvila
en litet längre tid släpps INTE ut i stor hage där den kan springa runt efter att ha haft en allvarlig skada.

Att den är frisk betyder ju inte att det bara är ut och skena i skogen i alla gångarter. Det kanske var så att
hästen skulle skrittas i en månad till och sedan sättas igång i med några få minuters trav per dag i veckor efter det?
Då är det ganska självklart att en nyläkt skada kan gå upp om den springer runt i en stor hage.

Det är väl en sak vad TS skulle vilja och en annan vad hon säger/kräver av personen i fråga.

Jag uppfattar det mer som att TS fått ett väldigt konstigt bemötande (Hoppsan oj då shit happens *skaka på axlarna* typ) och velat att personen i fråga skulle inse allvaret i det hela. Vilket är det minsta man kan begära, annars hade det väl gnällts över att TS inte kommunicerade med sin medinackordering. Det är väl ändå av högsta vikt att människan lär sig något av detta och att det inte ska hända igen???

Hur tycker du att TS skulle agerat. Inte sagt något om saken mer???

Och nästa gång denna person gör något misstag beroende på dumhet och dålig kommunikation, har isåfall TS en del i det ansvaret???

Det är ju inte som att människan glömde diska efter sig eller pajade någons kaffemugg i köket.

Jag har fått precis samma reaktion, både ifrån personen som orsakade skadan på min häst samt
av en del av omgivningen. "Hoppsan, jaja det är inte så noga, din häst är ju inte värd så mycket pengar."

Det har handlat om upprepade ledinflammationer i ett bakben, knäleden för att vara exakt. Prognosen är nog inte jättedålig men min veterinär har full förståelse för att jag väljer att inte upprepa samma procedur en gång till.

När jag pratade med personen i fråga så lade jag inte upp det som någon anklagelse i form av "du har tagit livet av min häst, jag vill ha ersättning av dig". Någon ersättning lär jag aldrig få och kommer heller inte kräva det. Det enda jag ville var att personen skulle förstå att man kan inte bara släppa ut någons häst om ägaren uttryckligen bett att få göra det själv, och om det är några tveksamheter så är det bara att ringa och fråga. Jag var tydlig med att förklara, precis som jag gjort här inne, att hästen kanske hade gått samma öde till mötes ändå men att det som känns jobbigt för mig är att människan inte gått ett varv extra runt huset.

Själv tycker jag att det är nonsens att DU ska behöva sitta här och förklara dig, särskilt med tanke på hur du har skött situationen!

Jag har fått precis samma reaktion, både ifrån personen som orsakade skadan på min häst samt
av en del av omgivningen. "Hoppsan, jaja det är inte så noga, din häst är ju inte värd så mycket pengar."

Ja och det är den reaktionen som får min bägare att rinna över!

Som jag skrev innan, man måste ta ansvar för sina handlingar även om man har gjort ett misstag eller om det är en olycka.
En konsekvens behöver inte vara rättslig eller ekonomisk heller. En vettig ursäkt, diskussion och att man tar åt sig och lär sig en viktig läxa kan ju vara en bra början.

Jag hade varit helt förstörd om det var jag som hade släppt ut hästen och låtit TS veta det. Det är ju möjligt att personen i fråga är det och inte har tagit in det hela riktigt själv men det gör det ju inte lättare för TS.

Nu hade ju TS satt upp lappar om att hon hanterade hästen själv. Dessutom var hästens skadehistorik allmänt känd enligt TS. Då ringer man väl till ägaren och frågar, alternativt slänger till hästen en tuss hö och väntar med att släppa ut den till man vet.

...och var den känd så var hästen friskförklarad...hästen reds tydligen också samt var ute i hage, OCH knäledsinflammation- hur går det upp på en stunds rejs?, alltså inflammation?

Jag gissade på något som senskada, blödningar, gaffelband liknande som verkligen kan gå upp av för tidigt fritt utsläpp, undrar om TS verkligen veterinärkontrollerat sin häst så det är samma skada och inte en vrickning eller sträckning....

Det har handlat om upprepade ledinflammationer i ett bakben, knäleden för att vara exakt. Prognosen är nog inte jättedålig men min veterinär har full förståelse för att jag väljer att inte upprepa samma procedur en gång till.

Är du säker på att en ledinflammation har blossat upp sådär bara efter ett utsläpp, gissar mer på som jag skrev, sträckning eller vrickning och det borde väl hästen rimligen få chans att läka??

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka