En liten uppdatering om läget..
Efter en helg i huvudstaden så är jag riktigt ledsen. Problemen blir bara fler och smärtan är värre än någonsin. Gick runt på stan igår, emellanåt satt vi på caféer o restauranter för att vila (och äta god mat!
) och ändå hade jag så ont i båda höfterna att jag inte kunde gå normalt.
I fredags var jag på konsert vilket innebar att jag stod upp några timmar. Det var tydligen för mycket för mig, och det slutade med att jag fick hänga över min vän på vägen hem för att det skulle underlätta lite grann, men den smärtan jag hade har jag aldrig upplevt förut. Jag hade så ont att jag knappt kunde sova och fötterna var jätte uppsvällda (vilket de aldrig blir..) Smärtan sitter i höfterna, hela ländryggen samt baksida lår och även ibland ända ner till fötterna samt under fötterna men det är höfterna som är värst, det går knappt att beskriva smärtan.
Min sjukgymnast kan inte göra något mer nu längre, så imorgon ska jag besöka en annan sjukgymnast då den nuvarande sjukgymnasten vill ha en second opinion, kan inte den nya sjukgymasten hitta en lösning blir det tillbaka till läkare för 4-5-6 gången (håller knappt räkningen längre) och då hoppas jag att jag kan få en remiss till en smärtklinik eller liknande som vill utreda mig.
Hittills har jag testat:
* Tens-apparat - blev sämre av den
* Akupunktur - fruktansvärt, blev sängliggande 24 h efteråt..
* Värmedyna - ännu värre, då kan jag knappt röra mig efteråt.
* Rehabprogram i varmvattensbassäng - helt ok, ibland är det skönt och ibland har jag riktigt ont.
* Spikmatta - bara testat ett fåtal gånger, men samma sak där. Smärta efteråt.
* Brett band/bälte runt höfterna för att "hålla ihop dem" - helt ok till en början, sedan smärta igen.
* Rehabprogram hemma - hjälper lite grann ibland.
Samt att högra höften samt bäckenet är röntgat och de finner inget fel. Att ligga rakt ned med bara en tunn kudde under huvudet går heller inte, det har sjukgymnasten sett ett antal gånger när jag fått ligga på sängen för att hon ska undersöka mig, jag kan inte riktigt lägga ned vänster höft för det gör ont men två tjocka kuddar så huvudet kommer upp högre går bättre..
Vet dock inte om detta har något samband med höft/ryggproblemen, men har även märkt att knäna värker om jag har tunna byxor/kjol/klänning samt vid kyla kan jag inte hålla fingrarna raka pga smärta, måste knyta nävarna för att undgå smärta.
Jag börjar inse allt mer att kanske min sjukgymnast har rätt, kanske ridningen inte är så bra för mig ändå. Så jag funderar faktiskt på om jag ska prova låna en körhäst/ponny och se om det kanske går bättre så behöver jag inte sluta med hästar helt. Min nuvarande häst kan jag ställa av eller låta någon annan rida på så länge.