Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ImFabulous
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 11 953
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

En sak jag märkt ofta här på Buke är om man är en ex Pitbull ägare och berättar att ens hund är stabil psykiskt och faktiskt är en väldigt trevlig och schysst hund, helt plötsligt gulligullar man med hela rasen. Vilket man absolut inte gör. VI vet mkt väl vad vi har för hundar, beskyll oss inte för ngt annat!

Om jag säger att min Pitbulltik ÄR jävligt schysst och härlig, inte fasiken säger jag då att hela rasen Pitbull är likadan som hon.

Medans ni "andra" har ex Golden, och snackar hit och dit hur bra och snäll "min" hund är, gulligullar inte ni också då med eran hund, inte beskyller jag er för det och hoppar på er för att gulligulla en ras som har många bitskador på sitt register.

Nej, därför att ingen hund är den andra lik och för att en rätt uppfostrad hund som har ett bra ledarskap till 99% blir en kanonhund, oavsett vad den har för gener.

Sen är det så att blir man biten av en Pitbull så blir skadorna oftast (inte alltid) värre än om du blir biten av en Golden. Just pga av deras gener, de är framavlade för att bita, hålla fast och slita. Och detta visar sig nästan alltid vid en konfrontaion av en hund eller en människa.

Sen är Pitbullen framavlad för att slåss med andra hundar, INTE människor. Så de bitskador som har hänt, beror (enligt mig) på människans okunniga och oförståndiga sätt.

Som Pitbullägare vet man om man har läst på och har erfarenhet av rasen hur man uppfostrar en Pitbull.

Inte fasiken vill man ha en aggressiv hund som hugger efter minsta halmstrå. Nej tack!

Min två hundar är riktigt schyssta och det har jag klarat och lyckats med helt på egen hand, så som det ska vara. Inte ska man behöva ta hjälp av tränare osv för att kunna uppfostra en hund, då har man helt gett sig in på FEL ras!

Med bestämd men vänlig uppfostran så kan man få vilken "monsterras" som helst att bli Super!! Om den är frisk mentalt då såklart. Tyvärr föds de ju vissa hundar som inte är helt friska men i regel så kan man få ordning på nästan vilken hundras som helst. Om man vet hur man ska göra!

:bow:
håller med dig, det är människor det är fel på inte hundarna..

det som gör att man får värre skador av att bli biten av en pitbull är deras käkmuskler som är mycke större än andra hundarnas käkmuskler.. min pitbull blandning har väldigt mycket pitbull i sig och jag hade köpt en sån här benpipa till min valp, och valpen hade haft den i flera veckor å gnagat, så kom min pitbullblandning och satte tänderna i den och det sa knak så var den delad.. så dom har käkmuskler alltid.. och sen vet jag mycke väl att bara för att min pitbull är underbar så behöver inte alla andra pibulls vara det.. men jag säger att rasen är underbar för att jag inte har stött på en "galen" pitbull i hela mitt liv.. men då har jag väl haft turen å kommit till dom hundarna som har det bra hos kunniga människor.

vaknat på fel sida :p ???.... finns nog ingen här som vill ha en aggressiv hund i närheten av sig eller en hund som nästan blir ihjäl dig :confused: Det är väl jättebra att bostadsbolag kan vräka hyresgäster om hunden är aggressiv och gör utfall mot människor.

Jag har skrivit på ett sådant kontrakt som även har restriktioner mot sk. kamphund varav jag ringde och talade om att jag ville köpa en kamphund och fick tillstånd från mitt bostadsbolag att ha honom. De är väl glada att de vet vem som äger den enda pitbullen i byn :), dessutom ger det ju dom koll på vart vilken hund finns..... En lösning som fungerar jättebra......

hehe nädå är bara urless på alla "hej jag har en PB och den är gosigast i världen, att PB skulle kunna vara farliga är inte sant,bara media som vill få det att se ut så" folk.

Tycker du har gjort en jättebra lösning.:)

Det spelar ingen roll, har du väl läst. Bara man själv är jävligt duktig på hundar så blir det värsta odjuret som ett lamm. :angel:

Försökte faktiskt vara seriös och logisk i ett inlägg ovan och ställde samtidigt ett par frågor till kamhundförespråkarna.

Om jag fick svar?
Inte då ...

Jag var ju seriös och logisk. ;)

LIA

En av dom saker som jag tycker är mest ironiskt bland alla dom som "Kan" så mycket om just kamphundar är :

- Dom anfaller människor bara dom får tillfälle & vill äta up dom.

hehehe, lite roligt.

Som dom hävdar hela tiden, en kamphund är ALLTID en kamphund :D

Men den biten att dom är framavlade att ALDRIG bita männsikor, det spelar ingen roll :/

En av dom saker som jag tycker är mest ironiskt bland alla dom som "Kan" så mycket om just kamphundar är :

- Dom anfaller människor bara dom får tillfälle & vill äta up dom.

I snuttifierarnas fantasivärld så är väl inbillningen sådan :cool:

Men Skaffa En Annan Ras!!!!!!!!

En kamphund är alltid en kamphund, lika mycket som en vallhund alltid kommer att vara en vallhund. :angel:

Alla hundraser har i stort sett avlats fram med ett mål. Border Collien skulle avlas till att bli en utmärkt vallare. Det blev den. Detsamma gäller tex. en Pit Bull. Den avlades för kamp och det är precis vad folk har användt den till. Det ligger i dess gener, precis som att min vallare nu går runt och vallar in allt och alla. Han vet inte varför han gör det, men det känns liksom rätt för honom.

Ni har så rätt i att en hund blir vad man gör den till, men jag tror inte att man kan ta ur en hunds instinkter och medfödda gener. Skulle vi tex. kunna ta ur en jakthund dess egenskaper och vilja att jaga? Nej, men vad ni inte tänker på då är att det är precis samma sak. Jakthund som kamphund! De är avlade med ett mål bägge två, men dock med skilda mål.

Era kamphundar kan få vara hur gosiga och snälla som helst, men i huvudet på dom finns ändå en gnutta kamp kvar. Skulle en Pit Bull bli osams med tex. en Labrador, så är risken större att Pit Bullen tappar greppet.

Nu citerar inte jag alla som jag ska svara på utan försöker lägga fram allt i ett inlägg.. hehe får se om jag kan få fram något slags tankesätt :rofl:

Det är absolut fel att hävda att en pitbull eller liknande kamphundar absolut INTE kommer att anfalla också. Ägaren kan inte garantera det... men ALLA kamphundar är inte aggressiva för det. Men det är upp till ägaren att ta ansvaret för att om man har en kamphund som kanske har de här instinkterna inte släpper den lös hur som helst. Likväl som det är ägaren till en liten papillon att ta ansvaret för att man inte släpper en aggressiv liten hund lös bara för att den är liten.

Men då återkommer man ju till att det alltid handlar om människan och inte hunden i slutändan. Jag tycker det är totalt fel av en person att säga att vissa hundar inte borde få leva, baserat på vilken ras det är. Jag har fått höra flera gånger att ungdomar som jag inte borde få ha min hund (dobermann) även om hon har gått fot fint vid mig, viftat på svansen och kanske skällt lite för att få uppmärksamhet och visa att hon vill leka och inte visat tecken på någon slags aggressivitet. Och då är dobermannen inte lika illa sedd som vissa raser t ex pitbull. Däremot om min valpiga schäfer skäller mot någon annan hund och reser ragg så säger alla ÅHHHH vad gullig schäfer, hon vill leka!! Det sättet att se på hundar är totalt fel.

Det är ju precis som att säga att alla Fjordingar är slöa, envisa tjockisar och alla araber hoppar åt sidan så fort något prasslar någonstans... Det är som sagt människan som bestämmer vad som ska hända med hunden och deras ansvar att se till att en kamphund inte får chansen att anfalla.

Hoppas jag fått fram mitt synsätt på någorlunda bra vis :) Jag menar inte att attackera någon annan för hur de ser på saker och ting. MAn har rätt att tycka att kamphundar är obehagliga men jag blir rosenrasande om någon tycker att jag ska avliva min Dobermann, som är min vän och följeslagare, bara för att någon inte tycker om Dobermannhundar. JAg anser att man ska ge alla en chans innan man fördömmer helt enkelt :)

En kamphund är alltid en kamphund, lika mycket som en vallhund alltid kommer att vara en vallhund. :angel:

Du har rätt men just för att de är kamphundar betyder inte det att de biter och attackerar minsta lilla. De har en mkt hög retningströskel, det kanske inte alla här vem men så är det.

Det spelar ingen roll, har du väl läst. Bara man själv är jävligt duktig på hundar så blir det värsta odjuret som ett lamm. :angel:

Försökte faktiskt vara seriös och logisk i ett inlägg ovan och ställde samtidigt ett par frågor till kamhundförespråkarna.

Om jag fick svar?
Inte då ...

Jag var ju seriös och logisk. ;)

LIA

Vad snackar du om? Har du ngn fråga ställ den direkt till ngn då, hur ska vi (kamphundsförespråkarna) kunna veta vem du ställer frågan till. PM eller ställ den direkt till ngn.

Allmänt!

Det är en sak i allt detta tjatande och ältande jag inte begriper.
Nämligen om kamphundsförespråkarna anser, verkligen anser, att den avel som pågått i massor av generationer för att få fram så kampinriktade hundar som möjligt, har varit utan verkan och inte gett några spår i den riktningen?

Analogt med detta, anser man då också att jakthundar är odugliga till jakt, vallhundar saknar intresse för vallning, boskapsskyddande raser meningslösa osv?

För det kan väl inte vara så, att enbart kamphundar inte svarat på avelsarbetet?

LIA

Nu svarar jag på detta.
Jag kommer att skriva Pitbull då det är en sådan jag har och kan.

Självklart har aveln satt sina spår i kamphundsraser, precis som i vilken ras som helst. Och detta kan visa sig vid en konfrontaion mellan en Pitbull och en annan hund. Det är först då man ser att de har avlats fram till ett syfte, att slåss. Inte fasiken är det lätt att avla bort detta, kommer ta väldigt många år.

Men kamplusten är en del av hunden och det vet man när man köper en Pitbull. Och med rätt uppfostran så ligger kamplusten vilande och visar sig inte, just därför tänker man inte på det. Men samtidgt vet man som Pitbullägare vad man har för hund, det är måste man veta. Man kan inte behandla en Pitbull som en mops, det funkar aldrig.

Jag kan LÄTT ta fram min Pitbulls kamplust, men varför ska jag göra det? Vid lek osv men hon ser skillilnad på lek och allvar men vill ej locka fram den för mkt.

För att sammanfatta detta så: SJÄLVKLART har aveln satt sina spår i dessa raser, utan tvekan. Men det betyder inte att de attackerar allt och alla utan är en rakt igenom trevlig hund ändå. Men vid en ex konfrontation så syns det vad hunden har avlats fram till i så många år. Det kommer ta många års avelarbete och många fler seriösa uppfödare och ägare för att få bort detta. Samtidigt är kamplusten en del av dessa raser och har man rätt uppfostran mm så visar sig inte detta i en vanlig situation. Jag kan ju ärligt säga att det finns garanterat många andra raser som är värre vid ett slagsmål mellan hund/hund än vad Pitbullen är.

Vi som faktiskt är seriösa med våra Pitbulls/andra kamphundraser är noga med vad som händer med vad våra hundar. Vi sköter de på bästa sätt och de får en rättvis uppfostran och ett bra ledarskap, en mycket bra grund helt enkelt. Skulle det senare visa sig att hunden har ngt fel mentalt så är det avlivning som gäller, som det är med alla raser.

Att vi gulligullar med våra hundar KAN vi göra just för att vi vet vad vi har för ngr hundar, inte fan skulle jag sitta här och glorifiera min Pitbull om hon vore helt galen. Vi älskar våra hundar lika som ni älskar era, vad gör vi för fel med att visa det=??

Att vi gulligullar med våra hundar KAN vi göra just för att vi vet vad vi har för ngr hundar, inte fan skulle jag sitta här och glorifiera min Pitbull om hon vore helt galen. Vi älskar våra hundar lika som ni älskar era, vad gör vi för fel med att visa det=??

Jag älskar doberman, men det innebär inte att jag försöker glorifera rasen, det är mycket som gått snett i aveln där. Det finns stora problem och det måste man vara medveten om.
Frågar nån mig om tex rottis eller dobbis så försöker jag ge en ärlig bild och inte
"rottis är bäst, för min hund är så söööööööööööööööt"

Jag älskar doberman, men det innebär inte att jag försöker glorifera rasen, det är mycket som gått snett i aveln där. Det finns stora problem och det måste man vara medveten om.
Frågar nån mig om tex rottis eller dobbis så försöker jag ge en ärlig bild och inte
"rottis är bäst, för min hund är så söööööööööööööööt"

Har jag någonstans skrivit det då?
Jag skriver gärna negativa/positiva egenskaper om Pitbull.
Men det ska ni alla veta, ALLA hundraser har negativa egenskaper, det skiljer sig bara ifrån varandra.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 075
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Pankreatit hos hund?