Jag blir så arg att jag studsar :bump:

marytwice

Trådstartare
Jag vill bara ventilera lite....

Jag blir tokig på alla dessa damer som har sina små ettriga, skällande och framför allt LÖSA knähundar när de är ute och går.

Jag har för drygt 2 veckor sedan tagit emot en omplaceringshund, med ett stort motionsbehov ( har skrivit om honom i en tidigare tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917577&highlight=omplacering )

För att han verkligen skall få arbeta sig trött brukar vi cykla tillsammans (jag har kronisk benhinneinflammation =kan inte springa). Valle gillar att springa och blir mestadels bara nyfiken men följer med mig när vi cyklar förbi andra hundar. Vi har träffat på tanter med lösa hundar tidigare, dessa hundar brukar följa efter oss och Valle tolkar detta som lek och kastvänder sig om för att leka...

I dag studsade :bump: jag nästan av ilska vid ett sådant möte, vi närmade oss ICA på vägen hemåt, jag såg en dam sittandes i sin permobil med 1 hund i knät och två till i flexikoppel knutna till permobilen. (hon såg oss komma) Jag kortade Valles koppel och sa kom och vi höll oss så långt till vänster som cykelvägen tillät, vi kommer förbi, men då kastar sig de två hundarna i flexikopplena, och DEN LÖSA hunden som satt i mattes knä efter oss och börjar skälla.

Valle reagerar med att göra en helvändning (vi har ganska bra fart framåt), vilket resulterar i att jag flyger av cykeln ofrivilligt (hamnar på fötterna) och Valle börjar med viftande svans skälla tillbaka och kastar sig framåt för att leka med den lösa hunden...
Jag får stopp på honom då jag vet att han är så pass ovan vid att leka med hundar det kan gå fel , han är otroligt klumpig, framförallt då detta var så små hundar. (pappillonger (stavning?))
Kvinnan säger då att: Jag har en löptik här så det kanske är därför han är så GLAD...
Jag svarar att han är kastrerad så det är nog ingen fara och ber henne sedan att koppla sin lösa hund och kalla in de två andra som står och skäller.
Kvinnan svarar med: "som om dem kan göra någon skada på din stora"
Nu var jag så arg att jag skakade och avslutade med att säga åt henne att koppla kräket och påtala att hon inte känner min hund!, fick med mig en väldigt uppspelt Valle och kom så småningom hem...

Ber om ursäkt för det långa inlägget

Sv: Jag blir så arg att jag studsar :bump:

Vad ska man säga... Arg blir man, men det finns en del människor med stora lösa hundar som tror att dom har pli på dom fast dom till syvende o sist inte har det i vissa situationer.:angel:
Men tyvärr är det oftast äldre med små hundar som är sådana som du skriver.

Har själv haft 2 dalmatiner och en schäfer blandning. Men har nu skaffat en jack russell tik:love: som är så söt. Men den ska uppfostras precis som dom stora blev uppfostrade. Så inget skällande och annat trams här inte:D:D

Vilket bra jobb du gör :)
Har inget tips till dig men fnissade högt åt -pappillonger :D
Vet inte heller hur de stavas i plural :D Annars går det bra att använda pappisar :D också.

Förresten, säg nästa gång att din hund har löss eller någon smittsam sjukdom, då brukar det blir fart på den som har sin hund lös :laugh:

Vad ska man säga... Arg blir man, men det finns en del människor med stora lösa hundar som tror att dom har pli på dom fast dom till syvende o sist inte har det i vissa situationer.:angel:
Men tyvärr är det oftast äldre med små hundar som är sådana som du skriver.

Har själv haft 2 dalmatiner och en schäfer blandning. Men har nu skaffat en jack russell tik:love: som är så söt. Men den ska uppfostras precis som dom stora blev uppfostrade. Så inget skällande och annat trams här inte:D:D

Min uppfattaning som småhundsägare är att de är människor med stora hundar som har sina hundar lösa och inte har någon kontroll över dom. Jag vet inte hur många gånger min hund har varit nära döden tack vare att folk inte kan hålla sina stora hundar i koppel!!!
De är så löjligt att generalisera på detta vis! Olyckor kan alltid ske! Vi kan minimera de geonom att känna våra hundar så pass väl att inga olyckor någonsin sker, vilket aldrig kommer att hända. TS får väl helt enkelt lära sin STORA hund att aldrig göra en helomvändning även om de kommer andra hundar springandes efter honom.
Själv så lyfter jag numera upp min hund när de kommer en lös pittbull springandes emot oss... lös. (kan läsas med viss ironi)

Min uppfattaning som småhundsägare är att de är människor med stora hundar som har sina hundar lösa och inte har någon kontroll över dom.

Jag har faktisk mest råkat ut för lösa stora hundar som kommit framspringandes till min hund. Vet inet hur många gånger han blivit påflugena v lösa stora hundar. Han har så länge jag minns inte blivit överfallen av någon lös springandes liten hund och det är sällan en liten hund rusat fram. Beror kanske på vart man bor men här är det mest lösa stora hundar som springer hur som hellst utan att de lyder. Om man har pli på sin hund så får man gärna ha de lösa men då ska de lyda.

Tråkigt när sådant händer. Hoppas allt gick bra. Måste dock säga att alla små hundar inte är ettriga och skälliga. Min hund skäller inte på¨andra hundar och han har uppfostrats som hund och inte som en "liten" hund.

Hade din egen hund, följt dig, istället för att vända och leka med småhundarna, så hade det inte gjort så mycket eller hur? Den enda hund du kan styra är ju faktiskt din egen. Då hade du inte behövt bli så arg, menar jag.
Lycka till. Det finns oxså bra cykel anordningar som sitter så att du inte kan bli omkulldragen av den egna hunden. Lycka till
Jag hoppas du tar detta poitivt, för det är menat så.
QUOTE=marytwice;11374117]Jag vill bara ventilera lite....

Jag blir tokig på alla dessa damer som har sina små ettriga, skällande och framför allt LÖSA knähundar när de är ute och går.

Jag har för drygt 2 veckor sedan tagit emot en omplaceringshund, med ett stort motionsbehov ( har skrivit om honom i en tidigare tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917577&highlight=omplacering )

För att han verkligen skall få arbeta sig trött brukar vi cykla tillsammans (jag har kronisk benhinneinflammation =kan inte springa). Valle gillar att springa och blir mestadels bara nyfiken men följer med mig när vi cyklar förbi andra hundar. Vi har träffat på tanter med lösa hundar tidigare, dessa hundar brukar följa efter oss och Valle tolkar detta som lek och kastvänder sig om för att leka...

I dag studsade :bump: jag nästan av ilska vid ett sådant möte, vi närmade oss ICA på vägen hemåt, jag såg en dam sittandes i sin permobil med 1 hund i knät och två till i flexikoppel knutna till permobilen. (hon såg oss komma) Jag kortade Valles koppel och sa kom och vi höll oss så långt till vänster som cykelvägen tillät, vi kommer förbi, men då kastar sig de två hundarna i flexikopplena, och DEN LÖSA hunden som satt i mattes knä efter oss och börjar skälla.

Valle reagerar med att göra en helvändning (vi har ganska bra fart framåt), vilket resulterar i att jag flyger av cykeln ofrivilligt (hamnar på fötterna) och Valle börjar med viftande svans skälla tillbaka och kastar sig framåt för att leka med den lösa hunden...
Jag får stopp på honom då jag vet att han är så pass ovan vid att leka med hundar det kan gå fel , han är otroligt klumpig, framförallt då detta var så små hundar. (pappillonger (stavning?))
Kvinnan säger då att: Jag har en löptik här så det kanske är därför han är så GLAD...
Jag svarar att han är kastrerad så det är nog ingen fara och ber henne sedan att koppla sin lösa hund och kalla in de två andra som står och skäller.
Kvinnan svarar med: "som om dem kan göra någon skada på din stora"
Nu var jag så arg att jag skakade och avslutade med att säga åt henne att koppla kräket och påtala att hon inte känner min hund!, fick med mig en väldigt uppspelt Valle och kom så småningom hem...

Ber om ursäkt för det långa inlägget[/QUOTE]

Otaliga är de gånger jag mött lösa stora hundar, som inte har någon som helst aning om hur man uppför sig mot en mindre hund.
Har en "papillong" som sällan går i koppel, inte skäller mot andra hundar och är lydig(därför kan jag ha lös honom)
Att han inte har blivit en liten, rädd och skällig småhund är jag förundrad över, då den stora hunden antingen vill jaga livet ur honom eller slå med tassarna på honom. Tur nog har de jag hittills mött varit snälla....
Han, däremot är van att umgås med stora hundar och kan uppföra sig mot dem oxå, och jag önskar att fler storhundsägare lät sina hundar lära sig umgås med småttingar.
Över lag gäller väl, ha inte lös din hund om den inte lyssnar på dig, tycker jag!

Min uppfattaning som småhundsägare är att de är människor med stora hundar som har sina hundar lösa och inte har någon kontroll över dom. Jag vet inte hur många gånger min hund har varit nära döden tack vare att folk inte kan hålla sina stora hundar i koppel!!!
De är så löjligt att generalisera på detta vis! Olyckor kan alltid ske! Vi kan minimera de geonom att känna våra hundar så pass väl att inga olyckor någonsin sker, vilket aldrig kommer att hända. TS får väl helt enkelt lära sin STORA hund att aldrig göra en helomvändning även om de kommer andra hundar springandes efter honom.
Själv så lyfter jag numera upp min hund när de kommer en lös pittbull springandes emot oss... lös. (kan läsas med viss ironi)

Kan bara instämma i ovanstående.

Jag var arg och menade inte att dra alla småhundar över en kam, jag har hitintills inte träffat en lös stor hund men det kommer nog.
kan inte gamla små damer hålla sina små lurviga vovvar i koppel
Det var dessa damer jag var arg på inte alla med små hundar.:-)
Att Valle gör en helomvändning är något vi arbetar på men det har endast skett när vi träffat lösa hundar som hänger på.

Senast ändrad:

Det är nog inte hundarna det är fel på, problemen ligger väl nog hos matte / husse. Alla vi som har hundar vet hur svårt det är att uppfostra, speciellt när de ligger i 1-2 års åldern! Jag har varit så stolt över min valp, hon lyder så bra så bra, tills för en vecka sedan. Hon har alltid kommit när jag ropat, men nu helt plötsligt blivit så kaxig och modig och ska vakta och utforska jämt och ständigt. Springer efter folk. Detta också tack vare min dotter som härjar med henne. Nu kommer säkert många av er att kritisira mig "håll den kopplad" "låt inte dottern härja" JAG VET! Men det är inte så enkelt alla gånger, man kan ju inte VETA ALLT... :p
Stora hundar, små hundar, alla ska väl uppfostras likadant...

//en riktigt nybörjare :o

Det där med koppeltvång, gäller inte det både små och stora hundar? Nu vet jag inte om det strikta koppeltvånget är slut för säsongen, men i SKK:s rekommendationer står det att "Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat."

Nåväl. Nästa gång kan du ju passa på att ha din hund lös när du möter den där tanten, så får vi se hur hon reagerar när din hund "bara ska hälsa lite". :devil: :D :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Lite dålig rubrik, och jag minns inte om jag skrivit om denna "dam" innan. Är inte så aktiv här längre, men när frågorna kommer så blir...
Svar
17
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka