Jag blir galen!

F

Frankiiee

Måste bara få skriva av mig lite!

HERRE GUD!
Jag letar på lite tillskott, örter mm. och hittar en j*vla massa på diverse hemsidor (ursäkta språket) och undrar hur mycket som egentligen funkar?!
Detta är bra för det, och det andra funkar utmärkt för det...och våra stamkunder säger si och så. Hur många använder detta egentligen?!
Hade man använt allt som står på dessa sidor mm. hade ju det blivit svindyrt! Hur många har råd med det?

Ska man ge alla dessa saker fast man inte har upptäckt något problem med hästen? Eller ska dom ges i förebyggande syfte? Och hur mycket kan man och SKA ge i förebyggande syfte...allt är ju så mycket! Man kanske ska ha vissa saker i förrådet, vilka är då de?

Ja, ni märker själva hur många frågor som poppar upp i huvudet och vilka orkar man ta reda på svar på?! Jag har total kaos i hjärnan och inget verkar trassla ut sig.

Någon som känner en gnutta som jag? Eller är jag helt ensam och så lost på tillskott och örter? Ni kanske vet precis vad ni ska ge och vad som funkar!
Jag är en sån som gärna inte ger något i onödan men kan tänka mig om det verkligen förebygger och man märker reslutat.

Nu har jag och min bästa vän (häst) bara känt varandra i ett år så jag vet inte riktigt hur han funkar i kroppen men hittills har vi inte haft några problem och vet. har kollat ryggen (fysioterapeut...vad det nu heter) och den är fin än så länge.

Förlåt för det långa inlägget men jag är bara så förvirrad! :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir galen!

Du behöver inte ge ett enda fodertillskott. Finns måååånga hästar som är utan och mår alldeles utmärkt ändå. Det mesta är bara försäljningsteknik.

Det enda du behöver ge är ett grovfoder i tillfredställande mängd av bra hygienisk kvalitet som täcker din hästs behov.

Ja det finns massor av egen produkter även på apoteket, och inte köper vi det och använder bara för att. Nej även örter och annat används vid behov helt enkelt.

Ärlig talat så tror jag inte så mycket på dessa mirakelörter. Det sägs ju vara bra även till människor men det kan ju lika gärna vara att dessa örter innehåller något som kroppen saknar för att du äter för ensidig kost.

Anledningen till att alla örter säljs är ju för att folk går på det och köper. En del kan säkert vara bra men frågan är hur mycket som sitter i huvudet på köparen och hur mycket det egentligen ger i effekt.

Jag tog bort en häst med ledproblem för några månader sedan, vi fick ingen bukt med honom på kliniken så jag provade i ren desperation alla dunderkurer med glucosamin, msm eller vad det hette osv. Inte märkte jag någon effekt, bara ett stort hål i plånboken och hästen fick ändå avlivas efter ett tag.

Det du kan göra för att få en frisk och hållbar häst är att ha en bra foderstat där värdena i grovfodret är bra. Hästar har klarat sig utan dessa örter i evigheter och kommer således säkert göra i fortsättningen också!

Tack för svaren!

Jo, just nu ger jag honom Spillers eftersom jag är rätt dålig på att fastställa en bra foderstat och tycker müsli är ett bra foderalternativ. Har och är super nöjd med det fodret och det har gett honom bra hull! Sen ger jag hösilage. Vad är egentligen bra värden för en liten häst? Eller snarare, vad ska bra värden ligga på runt när man pratar om hösilage?

Jag har själv alltid kört på "så lite som möjligt" för att undvika att pracka på min häst en massa "onaturligheter" som helt enkelt inte ligger i hans natur.
Vill alltid försöka hålla mig till det mest naturliga så därför går man in i väggen när man får lite panik över att så många ger sina hästar tillskott och örter, till och med här på buke...finns ju maaassa trådar om det.

Någon som kan tipsa om en hemsida eller något där man kan lära sig mer om foderstater?

Jo, försäljningsteknik är något som är så irriterande för det omedvetna blir påverkat. Det enda jag ger min häst i nuläget är äppelcidervinäger vilket är helt enkelt en mirakelkur mot påls och strålar, sen vetegroddolja för hans man och svans. Det är det enda! Men ibland får man sån här panik och då är det skönt att någon kan putta ner en till världen igen :) tack!

Senast ändrad av en moderator:

Jag får också panik på alla dess tillskott, vill ju att pålle (som kommer hem till mig på fredag :bump:) skall må så bra som möjligt men blir mest bara förvirrad och frustrerad av alla tillskott.

Jag får också panik på alla dess tillskott, vill ju att pålle (som kommer hem till mig på fredag :bump:) skall må så bra som möjligt men blir mest bara förvirrad och frustrerad av alla tillskott.

Hästar är anpassade till att leva mest på gräs. Det bästa du kan ge din häst är alltså ett bra grovfoder. Tillskott är oftast bara onödigt.

Men nu på sommaren är gräset i hagen det bästa fodret. Mina hästar får inte ngt annat när de går på bete och de är ändå inte helt lättfödda.

Nä det är inte min heller och som det ser ut just nu har han klarat sig utmärkt på det bete han går på. Var lite rädd i början att han skulle tappa allt och se ut som han gjorde när jag fick honom förra sommaren, som ett benrangel!

Tack så mycket Forest Autumn, har varit inne och kikat på den sidan men har glömt den. Tack :)

Istället för att gå på all reklam om olika tillskott vore det väl bättre att först och främst lära er HUR en häst fungerar ang mat. Det är det bästa man kan göra. Man blir förvånad över hur lite tillskott av ditt och datt dom behöver, för dom är ju ändå gräsätare/grovfoderomvandlare sen urtiden, och inget har ändrats sedan dess.

Att hästen har satts i våran tjänst har ju ingenting med deras matsmältningssystem att göra....hästen har tämjts av människan, men dess matbehov är detsamma som när dom var vilda. Detta kan ju knappast ha ändrats. Hur skulle det gå till ?

På nått sätt måste dom väl ha förändrats?
Jag vet många som bara har en skopa havre till sina halvblod och det går dom utmärkt på. Men se bara vad tävling gör för hästar...
Mer foder, mer tillskott...muskelåterhämtning och allt vad det heter. Jag tycker det börjar spåra ur lite, men man tycker ändå att det måste finnas ett syfte eller?
Nu för tiden går inte hästar på havre och hö? tyvärr

Hästar är anpassade till att leva mest på gräs. Det bästa du kan ge din häst är alltså ett bra grovfoder. Tillskott är oftast bara onödigt.

Men nu på sommaren är gräset i hagen det bästa fodret. Mina hästar får inte ngt annat när de går på bete och de är ändå inte helt lättfödda.

Damen som kommer hem till mig är lättfödd så mager lär hon inte bli men tänk om hon får brist på nått, fast det lär man ju se och när jag tänker efter har ingen häst jag nånsin haft hand om verkar ha några större brister på nånting men nu har jag läst på som attan och stressat upp mig över alla tillskott och kraftfoder som finns.

Damen som kommer hem till mig är lättfödd så mager lär hon inte bli men tänk om hon får brist på nått, fast det lär man ju se och när jag tänker efter har ingen häst jag nånsin haft hand om verkar ha några större brister på nånting men nu har jag läst på som attan och stressat upp mig över alla tillskott och kraftfoder som finns.

Ja, och så kommer den paniken!!
Man måste stoppa sig själv, verkligen tänka på vad hästen egentligen behöver...och tänk så naturligt som möjligt. Hjälper mig :)

På nått sätt måste dom väl ha förändrats?

Nej, våra tamhästar matsmältningssystem har INTE förändrats under de tusentals år vi täjmt hästar. Utan de funkar precis som vildhästarna gjorde. Även deras beteende grundar sig i samma instinkter som vildhästars.

/Lizzie

Förstår och håller med sååå mycket av häst marknaden är rent ut sagt skit! syntet och massa annat är i fodret som ma n inte vill ha där :@ dock har jag räddat min 26 årings LIV med hjälp av foder, döds dömd vid 22 idag 26 och mår finfint på hösten är han rent vild och vill bara springa runt :p vi ger honom djävulsklo, nyponpulver, bränneslepulver, msm slavel och probiotika men det är pga ålderdomen men funakr gör det verkligen :) Våran unghäst ska börja få lite medinin hon med för muggen och magen men är din häst frisk och bra behöver den inte något specielt

/Bea

Nej, våra tamhästar matsmältningssystem har INTE förändrats under de tusentals år vi täjmt hästar. Utan de funkar precis som vildhästarna gjorde. Även deras beteende grundar sig i samma instinkter som vildhästars.

/Lizzie

Jo det vet jag mycket väl just för att jag gillar att pyssla med NH (är stört förälskad i Monty) :)
Jag kan förstå att tarmsystemet inte är ändrat, men hos en tävlingshäst som äter en massa måste det göra någon biverkan på?

Annars håller jag med dig helt till fullo och tror på det du säger. Ingen tvekan!

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 979
Senast: tott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2