Jag blir galen!

M

Marre.N

Min "älskade" :) 16 månaders tik sticker ifrån mig när vi är ute och går. Ibland är hon jätte duktig och stannar fint kvar men sen får hon en knäpp i huvudet och bara drar iväg. Hon kan vara borta runt 20 minuter om det vill sig illa. Hon är en gråhund och är inte speciellt följsam och har aldrig varit. Det jobbar jag mycket på men jag tycker det är så tråkigt att behöva påminna henne hela tiden om vad som gäller. Hon lär sig ju aldrig tänka själv om jag tjatar på henne hela tiden. Ett tag satte jag lina på henne och i början kunde jag stoppa henne. Hon lärde sig snabbt vad linan betydde och höll sig 15 m ifrån mig. Plockade jag av linan drog hon. Inkallningen fungerar dom gångerna hon går fint och lugnt men när hon sticker så skiter hon i mig fullständigt. Jag har pratat med olika instuktörer och testat deras tips men tycker inte att något ger resultat.
Jag vill inte behöva hålla henne kopplad resten av livet utan vill kunna ha henne lös, iallafall i miljö utan massa störningsmoment. Är det någon som har några tips på vad jag ska göra innan jag lämnar hunden där ute :confused:

Sv: Jag blir galen!

Jag läste om en grej som kallades Spray Commander...Var ett halsband med fjärrkontroll...den avger 3 olika saker: Ljud, kort spray och lång spray. Detta kunde man använda sig av som ett hjälpmedel. Jag har personligen aldrig använt mig av sådant, men kan tänka mig folk kan behöva någon form av hjälp när inget annat verkar funka. Du kan säkert också fixa inkallningen utan detta, med mycket tålamod...fast ibland har man ju inte det. Kolla länken och fundera.

http://www.lupus.se/mul/sc.htm

http://www.lupus.se/faq/14.htm

Marre.N skrev:
Min "älskade" :) 16 månaders tik sticker ifrån mig när vi är ute och går. Ibland är hon jätte duktig och stannar fint kvar men sen får hon en knäpp i huvudet och bara drar iväg. Hon kan vara borta runt 20 minuter om det vill sig illa. Hon är en gråhund och är inte speciellt följsam och har aldrig varit. Det jobbar jag mycket på men jag tycker det är så tråkigt att behöva påminna henne hela tiden om vad som gäller. Hon lär sig ju aldrig tänka själv om jag tjatar på henne hela tiden. Ett tag satte jag lina på henne och i början kunde jag stoppa henne. Hon lärde sig snabbt vad linan betydde och höll sig 15 m ifrån mig. Plockade jag av linan drog hon. Inkallningen fungerar dom gångerna hon går fint och lugnt men när hon sticker så skiter hon i mig fullständigt. Jag har pratat med olika instuktörer och testat deras tips men tycker inte att något ger resultat.
Jag vill inte behöva hålla henne kopplad resten av livet utan vill kunna ha henne lös, iallafall i miljö utan massa störningsmoment. Är det någon som har några tips på vad jag ska göra innan jag lämnar hunden där ute :confused:

Boken Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt kanske kan hjälpa :)

Mvh C

Hur kan man lära hunden att en dusch med ett sådant halsband är "fy" då??

Ska plöja igenom varenda bok dom har på biblioteket och se om där står nått vettigt.

Du har köpt en väldigt självständig jakthund, den är avlad till att inte bry sig om dig särskilt mycket.

Ett sånt halsband räddar dig bara ett par gånger tror jag, du måste börja om och träna in grunderna ordentligt.

Om du har kontakt med din hund, vilket du säger att du inte har, så lyder de flesta iaf inom ett antal meter. Börja om med inkallning och lär henne att det är positivt.

Och det viktigaste är att du ger henne möjligheten att få utlopp för sin enorma jaktlust. Ex. med spår.

Inom jaktkretsar säger vi alltid att det finns en anledning till att de flesta gråhundar och jämtar står i hundgård och inte sörjer allt för mycket över det.

//E

Jodå jag läste länkarna men där stod väl inget om hur man lär hunden att duschen menas NEJ. Jag kan ju inte bara skicka iväg hunden och sen ropa hit och spruta om hon inte kommer. Då kan ju resultatet bli att inkallningen är hemsk istället.

Jag har fått rådet innan att börja om inkallningen men jag vet inte hur långt jag ska behöva backa. Om jag sätter henne och går därifrån och sen kallar kommer hon hur fint som helst. Mycket beröm, godis och lek. När vi går kan jag kalla in henne oftast utan problem men ibland så slår det som sagt vad slint i hennes huvud.

Men snälla du, du måste ju LÄRA din hund vad de olika sakerna betyder först, INNAN du *skickar* iväg den...

Varför skulle du inte kunna släppa henne och sedan ge henne en dusch om hon inte kommer?? Börja inom inhägnat område bara.

Det är ju som omvänd klickerträning.

Hundträning generellt baseras på att gör man rätt blir det en trevlig upplevelse, gör man fel blir det obehagligt.

Börja med att lära henne att pipet betyder belöning, i form av godis eller lek eller något annat som din hund uppskattar. att sprayet är en bestraffning förstår hon själv, eftersom hon tycker det är obehagligt!

//Tina

Jo det var ju just det jag skrev. Att jag inte ville skicka (fel ordval kanske) hunden sålänge hon inte vet att duschen betyder fel.

Iom att hon inte alltid vill komma på inkallning får jag för mig att om jag ropar HIT och hon får en dusch för att hon inte kommer så förknippar hon hit:et med obehag och vill kanske inte ha med mig att göra överhuvudtaget. Kontakten är svårjobbad som den är med den hunden. Jag kanske har fel för mig, rätta gärna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka