M
Marre.N
Min "älskade" 16 månaders tik sticker ifrån mig när vi är ute och går. Ibland är hon jätte duktig och stannar fint kvar men sen får hon en knäpp i huvudet och bara drar iväg. Hon kan vara borta runt 20 minuter om det vill sig illa. Hon är en gråhund och är inte speciellt följsam och har aldrig varit. Det jobbar jag mycket på men jag tycker det är så tråkigt att behöva påminna henne hela tiden om vad som gäller. Hon lär sig ju aldrig tänka själv om jag tjatar på henne hela tiden. Ett tag satte jag lina på henne och i början kunde jag stoppa henne. Hon lärde sig snabbt vad linan betydde och höll sig 15 m ifrån mig. Plockade jag av linan drog hon. Inkallningen fungerar dom gångerna hon går fint och lugnt men när hon sticker så skiter hon i mig fullständigt. Jag har pratat med olika instuktörer och testat deras tips men tycker inte att något ger resultat.
Jag vill inte behöva hålla henne kopplad resten av livet utan vill kunna ha henne lös, iallafall i miljö utan massa störningsmoment. Är det någon som har några tips på vad jag ska göra innan jag lämnar hunden där ute
Jag vill inte behöva hålla henne kopplad resten av livet utan vill kunna ha henne lös, iallafall i miljö utan massa störningsmoment. Är det någon som har några tips på vad jag ska göra innan jag lämnar hunden där ute