jag blir galen sluuuta gnäll :(

Tiger06

Trådstartare
jag har en 4 årig blandras tik som jag snart blir galen på!
hon gnäller & piper konstant! :(
men när jag kommer hem tex så piper hon och allt.. riktigt jobbigt! Har försökt att ignorera henne, men detta hjälper dock inte. Då håller hon koll på mig och piper tills jag ignorerat klart och hälsar på henne sen gnäller hon ännu mer.
Hon har inte ont någonstans, hon får motionen hon behöver, kärleken hon vill ha.. Tja allt!
Vi bor i hus för tillfället men ska snart flytta till lägenhet så det inte kommer funka att hon ska väsnas så!
Detta behöver jag hjälp med snarast då vi flyttar om 2-3 månader.. :cry:

snälla!!!
alla tips och råd välkomnas ääälskar verkligen min busis:love:

Sv: jag blir galen sluuuta gnäll :(

får hon den fysiska och psykiska aktivering hon behöver? alltså understimulerad/överstimulerad?

Något som besvärar hunden, har den ont någonstans?

vad är det ? hehe
skrev i texten att hon inte hade ont någonstans,

Min blandrastik som jag ärvde efter pappa var konstant gnällig, skällig, skit jobbig. När vi fick ta över henne så väntade nästan bara att bli avlivad. Men Vi gav en chans, iaf hon fick börja leka med våran rottis valp, och bli stimulerad på det viset.
Trots att pappa å farbror var ute o gick jätte mycket med henne så räckte inte den stimuleringen. Hon behövde helt enkelt leka ordentligt med en annan hund.

Kanske är det så för eran hund?

Hur och i vilken omfattning aktiverar ni hunden?

Lydnad, spår, agillity, annat?

Vad är det för blandning? Det kan ju ge svar på vad för slags aktivering hunden behöver.

Jag har också en pipig hund, får hon tillräckligt med aktivering och utlopp för sin energi blir hon väldigt behaglig och lugn efteråt.
Hundar behöver inte bara motion, utan de behöver få arbeta med huvudet också. Din hund kanske blir lugnare om hon får spåra, leta godis, träna trix eller dylikt.

har alltid med henne till stallet, och där finns en doberman hane som hon leker mycket med!

hon är blandning mellan shäfer&rottis..
vi aktiverar henne inte mycket med trix och så, utan det är att hon följer med i skogen när jag rider, leker med andra hundar, hämtar pinne..

Det låter som att hon är understimulerad, hennes blandning tyder på att hon behöver mer aktivering än bara kroppslig. Spår, lydnad, trixträning osv.

Det låter inte så omfattande för de raserna. Troligen behöver hon ännu mer.
Mer hjärngympa!

Som du beskriver det så får din hund mest träning för kroppen och inte för huvudet. Det tror jag precis som ovanstående är för lite för en sådan blandning, det är ju två bruksraser.

Trickträning med klicker (shaping) två små pass om dagen är ju enkelt att lägga till

Sedan skulle jag rekommendera lite längre arbetspass med nosjobb, så som spår och sök dessutom

Tack för alla era svar...
om vi säger såhär då!
har ni tips på enkla roliga tips man kan göra som "hjärngympa" med hunden ?
berätta gärna lite om hur ni gör det, och vad ni använder er av!

Tack för alla era svar...
om vi säger såhär då!
har ni tips på enkla roliga tips man kan göra som "hjärngympa" med hunden ?
berätta gärna lite om hur ni gör det, och vad ni använder er av!

I väntan på att snön (eller att det i alla fall skall bli mindre snö) kan du läsa några böcker om personspår och uppletande. Med en blandis kan det vara svårt att komma med i en träningsgrupp, men personspår och uppletande kan man hålla på med ensam. Du tränar ju inte för tävling, så om det inte blir enligt regelboken spelar ingen roll, bara din hund får en uppgift att lösa.
Det tror jag mer än diverse "konster".
Lycka till.

Du kan ju prova lite rallylydnad? Brukar göra det lite för skojs skull när jag tränar. Min hund tycker det är roligt och så får han tänka lite.

Spår som redan föreslagits (för personspår behövs bara belöning och ev. sele/spårlina), och klickerträning (skaffa en klicker, klicka in hunden och börja träna tricks! Finns mängder av info på internet samt i böcker. Bara fantasin sätter gränserna för vad man kan lära in och mycket inspiration finns på internet.

Lydnad kan man ju också träna (är ju en typ av trick kan man säga), och agility men då krävs ju tillgång till hinder.

Viltspår kanske?
Kräver visserligen lite planering men det är jätteroligt!

lydnaden är bra på hunden, då hon kan gå lös och kommer vid inkallning...
VAD MENAS MED RALLY LYDNAD?!

kollade på bibblan idag... fanns BARA en massa böcker om agillity.. -.-
visst det hade varit kul.. men eftersom att jag inte har bil eller så så är det rätt svårt och ta sig till ställen där det finns hinder och sånt.. menmen har tagit kontakt med en hund tränare som jag ska ut till snart så ska han kolla på det!

Man går en bana och utför olika moment (skyltar på vad man ska göra). Tex gå framåt, svänga vänster, fortsätta gå, lägga hunden under gång, stanna och ha hunden sittandde framför dig, backa några steg, hunden följer med och sen sitta.
Här kan du läsa mer. http://www.rally-lydnad.se/

Lydnad kan man ju också träna (är ju en typ av trick kan man säga), och agility men då krävs ju tillgång till hinder.

lydnaden är bra på hunden, då hon kan gå lös och kommer vid inkallning...

När du får tips om att träna lydnad här så handlar det inte om att folk tror att du har en olydig hund och att det är där problemet ligger. :) Det är ett sätt att ha roligt med och aktivera hunden på. Den får lära sig nya övningar, samarbeta och träna på att koncentrera sig.

Här kan du läsa en artikel uppdelad på sex delar (resten av delarna finns till höger på sidan) om träning till lydnadsklass 1: http://www.hundsport.se/redaktionellt/lydnadstrana_klass1_mapp/lydnadstrana_del_1.html

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 987
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 025
Senast: Migo
·
Hundhälsa Blir galen på min sambos snart 16 månaders tik, hon går runt och gnäller nästan konstant sen 2 veckor tillbaka. trodde först att det...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 612
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka