Jag är sååå förb-nad nu!!!!!

Sv: Jag är sååå förb-nad nu!!!!!

En bonde som jag hade köpt Hösilage av ringde till Kommunen för att jag ville att han skulle ta tillbaka de dåliga balarna som jag hade fått.
Han blev sur för att jag inte ville slänga allt på dyngstacken. inspektören kom för att kolla gödselhögen, men passade på att inspektera stallet, vilket fick u.a.
Själv hade han kalvar med stora liggsår.

Min häst går ute på nätterna, dygnet runt när han inte är svettig och han mår hur bra som helst av det (ja, jag vet han är islänning och oklipt) men så länge hästarna inte fryser så är det ju inget negativt att ha dem ute på nätterna även när det är vintern.

Detta hade väl mindre med saken att göra, men det var lite så där by the way ;)

Vanity skrev:
Min häst går ute på nätterna, dygnet runt när han inte är svettig och han mår hur bra som helst av det (ja, jag vet han är islänning och oklipt) men så länge hästarna inte fryser så är det ju inget negativt att ha dem ute på nätterna även när det är vintern.

Detta hade väl mindre med saken att göra, men det var lite så där by the way ;)

Näe, hade jag en ligghall åt dem så skulle mina också få vara ute på nätterna, för de ser ju helt klart ut att må bäst av att vara ute mycket..

Det är levande djur... men jag har fått utskällning om det några gånger men inte anmäld. däremot anmälde för att svälta min häst (djurinspektören skämdes att behöva komma ut och kolla våra hästar som gick på bete).
Dessutom anmälde för misskötsel av hovar - det var när min häst hade hovproblem och hade hovslagare ute OFTA!

Dom borde inte få anmäla anonymt. Visst anonymt mot den dom anmäler kanske men inte till dom dom anmäler till, det kostar ju för dom att åka ut och kolla och nån måste ju betala!

Jag blir så trött!
DEt är så typiskt svenskt att inte våga konfrontera andra människor, utan allt ska göras anonymt! De kan ju åtminståne försöka att skaffa lite fakta först!

Malin

Du o jag har kanske samma grannar?
Kolla sen vem som anmälde dig om det står i rapporten, den är ju offentlig när ärendet är avklarat.

Jo absolut, men i bland undrar man. Blev uppringd av grannens barnvakt häromdagen som sa att mina hästar hade rymt ur hagen - vilket ju händer, speciellt nu på vintern när eltrådarna fungerar lite si och så.

Jag ut i all hast och sprang upp till stallet för att hämta grimmor och grimskaft. Ut i hagen för att se var de tagit sig ut och därifrån ta reda på var de hade begett sig. Hästarna var dock inne i hagen - något uppspelta och lekfulla - de sprang i kapp lite och frustade.

Hm, tänkte jag - kanske de varit ute, men kommit in igen så jag kontrollerade staketet - inte en skråma - upprätt och fint.

Barnvakten hade helt enkelt blivit rädd för att de rört på sig i hagen. Är det sådana personer som anmäler, som inte vet ett jota om hästar/djur, så kan man ju hålla sig för skratt...

Ännu en onödig lag ? ?
Det ska bli lag på att alla hästar ska vistas ute varje dag ....
Ändå verkar de flesta anmälningar gälla hästar som - är ute !!!:confused:

Jag har oxå blivit anmäld,men inspektören ringde inte utan bara kom, vilket jag iof kan tycka är bra.
Hästarna gick då på bete så vi fick åka ett par rundor för att kolla till dom:smirk:
Han frågade vad jag hade för inkomst samt om min kunskap för utfodring av häst.. jag var ju chockad sen han sa att jag blivit anmäld.så jag rabblade upp vad dom fick på vintern typ men nu går dom ju på bete.(fast min sjuka fick ju stödfodring)Efter att han hade haft sitt "kunskapstest" med mig så frågade han om jag hade några ovänner? nja det vet jag inte direkt men jag visste en eller två som bråkar med allt o alla.
Sen skulle han åka hem, men då sa jag att jag ville att han skulle åka med mig över o titta på mina hästar och det gjorde han, min arab var jätte smal då men under behandling av vet, så jag hade ju hans "skydd" bakom mig.
Ja sa till inspektören att han gärna fick ringa min vet men han tyckte det var onödigt för alla mina andra hästar såg mkt bra ut..nästan lite väl runda:D
Så han nöjde sig med det..efter detta så har jag inte haft fler besök.

och jag hoppas jag slipper fler.

Vi bodde i ett litet samhälle så jag tycker faktiskt att den som anmälde mig kunde frågat mig först hur min häst mådde, ja mena varför skulle jag missköta en av 4 hästar???
Jag skulle våga fråga en sån sak iallafall. Men om man ser vidd upprepade tillfällen att saken i fråga inte blir bättre så får man ju göra ngt.

och oftast så är det nog inte häsfolk som anmäler.. kanske i mitt fall då hästen var smal (pga av sjukdom) men just det med att dom inte ska vara ute så mkt osv för att det är kallt...:cool: det gör nog oerfarna.

Sissan skrev:
Näe, hade jag en ligghall åt dem så skulle mina också få vara ute på nätterna, för de ser ju helt klart ut att må bäst av att vara ute mycket..

Ja, det är ju inte precis så hästarna härstammar från liv i stall ;)

vem är det som har ardenner där?
Finns väl ingen vad jag kan komma på alla fall:confused:

Vanity skrev:
Ja, det är ju inte precis så hästarna härstammar från liv i stall ;)

Nä de gör ju faktiskt inte det men de som skrev lagan om att de inte får vara ute utan ligghall mer än max 12timmar tycks tro det... Att sen hästar som har den såå viktiga ligghallen inte tycks använda den alltför ofta måste ju egentligen medföra att hästarna bryter mot lagen..:cool: Lär snart komma nån lag på att de ska stängas in x antal timmar om dagen i sin ligghall för att sova...:bump:
Nä nu var jag dum...:o Fast det får jag vara för lite sur är jag allt än.. Det värsta är att jag allvarligt funderat på att bygga en ligghall åt mina hästar till sommaren för att kunna ha dem ute dygnet runt året om. Lär väl ha ständigt besök av djurskyddsinspektörer sen antar jag... För platsen där jag funderat på att bygga ligghallen syns inte från vägen men det gör hagen.....:angel:

Casper skrev:
Jag har oxå blivit anmäld,men inspektören ringde inte utan bara kom, vilket jag iof kan tycka är bra.
.

Men då måste jag bara få fråga, du hade då inte blivit anonymt anmäld väl??
Fick förklarat för mig att om den som ringer och anmäler uppger sitt namn så kommer de ut och besiktar utan förvarning men om det är en anonym anmälan ringer de och föranmäler sin ankomst...

Jag tycker att alla besök borde göras utan förvarning.

Tycker även att det är jättebra att man kan anmäla anonymt. Det finns så många gårdar/ ägare som missköter sig, så det är bara bra om folk är uppmärksamma och anmäler.
Hellre än gång för mycket än en gång för lite som någon sa.
Och finns det ingen grund för anmälan så har man ju som ägare inget att orora sig för.
Människor som däremot bara är allmänt gnälliga och anmäler för att ha nått att klaga om är såklart asjobbiga, men sen finns det säkert dom som inte vet bättre oxå och bara försöker hjälpa djuren genom att anmäla eftersom dom tror att dom far illa. Och som sagt, hellre fler anmälningar än för få... :bow:

Husmusen skrev:
Och finns det ingen grund för anmälan så har man ju som ägare inget att orora sig för.
Människor som däremot bara är allmänt gnälliga och anmäler för att ha nått att klaga om är såklart asjobbiga, men sen finns det säkert dom som inte vet bättre oxå och bara försöker hjälpa djuren genom att anmäla eftersom dom tror att dom far illa. Och som sagt, hellre fler anmälningar än för få... :bow:

Kan inte påstå att jag överhuvudtaget kände mig orolig men däremot fullständigt övertygad om att anmälan kom in enbart för att jävlas och därav att jag inte tycker att man ska kunna anmäla anonymt. Okej om det är anonymt för djurägaren men inspektörerna borde ju veta vem som anmält för trots allt är det ju ofta så att samma person anmäler titt som tätt utan några grunder vilket både medför onödiga kostnader samt dessutom obehag för djurägaren. För det är faktiskt så att man känner ett stort obehag av såna här saker och det tror jag att man gör ännu mer då det inte finns nåt att klaga på.
För visst är det så att gör du något fel och får klagomål för det så känns det ju åtminstone befogat, får du klagomål för nåt du är oskyldig till så känns det väldigt orättvist..

Min kommun tar inte emot anonyma anmälningar, däremot uppger de inte anmälarens namn i rapporten om man säger till att man vill vara anonym.

Orsaken är väl att det allt som oftast är grannar som av någon anledning inte gillar varandra som anmäler. Och min kommuns inspektörer brukar då lösa tvisten genom telefonkontakt bara, och förklara lagen för den som anmälde och att man visst får ex ha hund i hundgård eller att man får ha sopsäckar på sin egen tomt.

jag har praktiserat på min kommun, så det är därför jag vet det.

Vi har oxå blivit anmälda för att vi hade hästar i lerig hage & hästarna var leriga..
Men jag tror att det är fler än vi som stor del av året har leriga hagar & även att leran fastnar på hästar som rullar sig ?!?!
Vi kan ju inte springa ut med schampoo & vattenslang varje gång dom rullar sig ? Eller???

Jag har aldrig blivit anmäld, Men vart nära på att bli det men vi flytta innan dom hann göra det,(Vi hade planerat denn flyt ett tag) Men däremot hörde jag rykten om att mina hästar vanvårdades! Perosnen som berätta det för mig sa att folk säger att mina hästar var magra, blev inte BORSTADE! Dom blev aldrig ridna osv hela den biten..
Dom blev rinda varje dag, borstade varje dag, vattnade flera gånger om dan, dom fick lite kraft å hela den biten..
Man blir ju galen.. Så jag förstår att ni som har blivit anmälda ycker inte att det är så skoj..

Man kan jue tycka att dom som anmäler borde kolla liite, innan dom verkligen gör din anmälan!! Verkar nästan som om vissa bara gör det för att jäklas...:smirk:

Här kommer värsta bakomryggen upplevelsen!

Jag fick reda på att jag hade blivit kallad djurplågare av en tjej på ridklubben, för att min vita valack ibland hade kissfläckar på rumpan på vanliga tisdagshoppträningen. Själv hade hon en ful brunskimmel, som dessutom bröt benet på mig i väntan på att få gå in på allsvenskan div II, så jag fick aldrig rida utan fick snällt åka ambulans medans hon red sin runda. Hon har aldrig ens sagt förlåt. Och det värsta är att hon blev placerad i SM några år senare och det unnar jag henne verkligen inte nu när jag vet vad jag kallades bakom ryggen. Inte kul med skitsnack bakom ryggen, och allra minst om det är just skitsnack!

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka