Jag är så ledsen..

Sv: Jag är så ledsen..

Jag hade blivit förbaskad, jag hade velat veta det innan, kanske bara nån timme eller ett par minuter så man hunnit förlika sig vid tanken (det skulle dock troligtvis vara jag som tog det beslutet)
Däremo så kunde hon inte få ett bättre avslut! Det är verkligen det optimala sättet!
Snacka om att dö lycklig
 
Sv: Jag är så ledsen..

Är du arg på din man? För att du inte hann säga adjö?

Jag håller med Myntan. Det är en ren egoistisk (men så väl naturlig och stark) känsla, hunden hade inget behov av att ta farväl av dig. Den hade troligtvis bara känt av att du var jätteledsen och kanske själv blivit nedstämd. Och så vill du väl inte att hundens sista dagar ska vara?

Jag tycker din man gjorde helt rätt, han gjorde hunden en jättestor tjänst och istället för att bråka på honom så tycker jag du ska ge honom en stor bamsekram. Han var stark nog att klara av något jättesvårt, även fast han säkert visste att du skulle bli arg på honom för det. Strongt! All heder åt honom.


Jag tänkte först också att jag skulle bli rosenrasande..men sen efter det du skrev så tror jag nästan att du har rätt.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Snabben du ;)
Jag ändrade ju det :D

:rofl: ja ja börjar bli trött, nu ska jag ner o kolla den sista eländiga tackan som är som ett hus men aldrig lammar.. o jag lovar jag ska vara snäll med han i morron
tack alla för en bra pratstund, behövde verkligen det:)
prillan
 
Sv: Jag är så ledsen..

Måste man alltid säga hela sanningen? Tänkte på din son. Kan ni inte bara säga att hon blev sämre och ni ville inte låta henne lida.

Barn är inte dumma. Sonen har, i mitt tycke, som familjemedlem rätt att veta vad som hänt med hans kompis, men också varför. Det är viktigt att han förstår att hunden var gammal och inte mådde bra längre.

Jag skulle ha blivit galen av ilska om jag varit i Prillans situation. Det handlar inte om att Prillans man inte gjorde rätt val, utan om att han tog ifrån henne förberedelse och farväl. Det valet kan ingen annan göra åt en, vill man ta adjö måste man också få det.

Sen om hunden blir stressad/ledsen osv som någon annan diskuterade, det är en annan fråga, tycker jag!
 
Sv: Jag är så ledsen..

Barn kan ta sådant väldigt hårt.
Jag gjorde det. Precis samma sak hände mig när jag var liten. :(
Jag kommer nog aldrig glömma. Jag har inte riktigt förlåtit det än faktiskt, fast det har gått säkert 12 år.
Jag är vad man kan kalla vuxen nu - men känslor ändras inte alltid, en del bleknar bara.
Det är på kontot oförlåtligt.

Vem bestämmer hur jag ska hantera sorg?

Vem har rätt att bestämma över min rätt att ta farväl av min vän?

Hunden är allas familjemedlem - alla har rätt att ta del i besluten.

Alla har rätt till sina känslor, ingen annan kan komma och säga - men det var mycket bättre såhär.
Bättre för den personen, ja - men inte för mig.

Hundar är kloka - våran andra hund togs bort i samförstånd med övriga familjen - och fick mer godis och kärlek än någonsinn innan sin sista promenad.

Om hunden känner att flocken är ledsen i en liten stund, och sedan bara försvinner, vad gör det för skillnad?

Ett barn kan vara ledset bra mycket längre än så.
Döden kan vara lättare att förstå om man får vara med.

Bara för att en familjemedlem tycker att ett visst sätt att hantera sorg är bra, betyder det inte att de övriga håller med.

Men visst, en del sätter sig över andra och bestämmer att det var bättre för hunden och familjen att inte ta farväl.
Med vilken rätt undrar jag?

Sätter man sig över andras sätt att hantera farväl begår man ett övergrepp.

Hur vet man vad som är ett övergrepp? Den som känner sig kränkt avgör detta. Ingen annan.
 
Sv: Jag är så ledsen..

*kl*
Förstår Prillans reaktion men samtidigt så för hundens del så var det nog den bästa lösningen. Ett farväl känner hunden av, de tar in känslor bättre än människor och förmodligen hade hunden blivit mer orolig.
Gläd dig åt att hunden dog lycklig och sörj förlusten av en kär vän.
Även om pojken är 13 år kan ni väl tänja lite på sanningen?
Är han van vid jakt och slakt vet han ju hur det fungerar med liv och död även om han blir ledsen.
Var glad att du har en karl som orkade hjälpa den gamla hunden över gränsen, hunden slapp veterinärresa och spruta i okänd omgivning.
Våra tysta starka norrländska män är sårbarare än vi tror.
 
Sv: Jag är så ledsen..

*kl*
Jag förstår verkligen TS, och jag menar vad gör det hunden om TS hade fått ta farväl och sambon SEN hade gått ut i skogen och skjutit den, för jag tvivlar på att hunden väl ute i skogen funderar på varför matte var så ledsen.
 
Sv: Jag är så ledsen..

*kl*
Förstår Prillans reaktion men samtidigt så för hundens del så var det nog den bästa lösningen. Ett farväl känner hunden av, de tar in känslor bättre än människor och förmodligen hade hunden blivit mer orolig.
Gläd dig åt att hunden dog lycklig och sörj förlusten av en kär vän.
Även om pojken är 13 år kan ni väl tänja lite på sanningen?
Är han van vid jakt och slakt vet han ju hur det fungerar med liv och död även om han blir ledsen.
Var glad att du har en karl som orkade hjälpa den gamla hunden över gränsen, hunden slapp veterinärresa och spruta i okänd omgivning.
Våra tysta starka norrländska män är sårbarare än vi tror.


Jag är van vid jakt och slakt förresten, som om det gör skillnad? Det gjorde ingen skillnad för mig i alla fall - det var min vän jag inte fick ta farväl av.

Nu menar jag inte att TS ska vara arg på sin man för evigt. Men att släta över och säga "men det var väl inte så farligt" skulle bara göra mig argare i den situationen.

Kanske är också barnen sårbarare än ni tror?
Inte bara den stackars mannen.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Barn är inte dumma. Sonen har, i mitt tycke, som familjemedlem rätt att veta vad som hänt med hans kompis, men också varför. Det är viktigt att han förstår att hunden var gammal och inte mådde bra längre.

Jag skulle ha blivit galen av ilska om jag varit i Prillans situation. Det handlar inte om att Prillans man inte gjorde rätt val, utan om att han tog ifrån henne förberedelse och farväl. Det valet kan ingen annan göra åt en, vill man ta adjö måste man också få det.

Sen om hunden blir stressad/ledsen osv som någon annan diskuterade, det är en annan fråga, tycker jag!

Nä, jag vet att barn inte är dumma. Men jag har själv en kompis som valde att inte säga hela sanningen. Hade hon sagt precis som det var hade barnen nog blivit helt "förstörda". Nu valde de att inte säga precis som det var, och barnen tog det bättre.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Jag vet inte vad jag hade gjort. För mig hade ett sådant beteende varit ett svek som jag inte vet hur det någonsin skulle kunna repareras. En sak om hunden blivit AKUT jättedålig och man måst avliva i djurskyddssyfte, men så var det ju inte som jag förstod det. Vad hade han för motivering till att inte visa den hänsynen att du fick vara med och ta beslutet samt säga adjö? Han borde ju förstått att du skulle bli förtvivlad.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Är du arg på din man? För att du inte hann säga adjö?

Jag håller med Myntan. Det är en ren egoistisk (men så väl naturlig och stark) känsla, hunden hade inget behov av att ta farväl av dig. Den hade troligtvis bara känt av att du var jätteledsen och kanske själv blivit nedstämd. Och så vill du väl inte att hundens sista dagar ska vara?

Jag tycker din man gjorde helt rätt, han gjorde hunden en jättestor tjänst och istället för att bråka på honom så tycker jag du ska ge honom en stor bamsekram. Han var stark nog att klara av något jättesvårt, även fast han säkert visste att du skulle bli arg på honom för det. Strongt! All heder åt honom.


Fast inte 17 är det lojalt att göra så mot sin partner, och vad hade han förlorat på att informera innan.

Folk är olika, men min enda kommentar är: VIDRIGT!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: fejko
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 263
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp