Jämställt förhållande

Vad en kvinna eller man väljer att jobba med kan jag inte styra på individnivå men jag kan styra vad jag själv jobbar med.
Så tänker jag.
Men om jag lagar bilen själv, så har jag ju styrt även på samhällsnivå.
Jag är kvinna.
Och om min sambo, som är man, städar och lagar mat så styr även det på samhällsnivå.

Det blir ju totalt sett mer jämt fördelat mellan könen i samhället.
Att köpa tjänsten driver i stället på konservativ könsuppdelning.
 
Nu pratar du om saker som byta olja och koka potatis (varav det ena nästan alla köper -service och det andra praktiskt taget alla kan, från hemkunskapen). Nyss pratade du om att renovera hem och kök... (snickerier, vatten, el osv)
Vi gör allt som vi kan göra själva på bilarna.
Ofta tillsammans eftersom det är bra med 4 händer.
Och så gillar vi att umgås så.
Jag kan mycket om bilar och min sambo är otroligt händig.
(Jag kan provköra en bil och i princip avgöra vad som är fel på bilen från det.)
Vi kompletterar varandra bra
När vi inte klarar av reparationen så får det bli en duktig verkstad.

Det gör att "mecka hemma" är mer jämställt än att lämna bort.
 
Det kostar väl jättemycket att bygga en veranda eller riva ut ett kök. Billigare och mer miljövänligt att bo i as is. (hamra lite på en kan man ju, att köpa färdigmat är ju mest onyttigt.)
Att bygga veranda kan även öka värdet på bostaden så kan vara stor fördel där. Pris beror ju på storlek, utseende och hur mycket markarbete som behövs.
 
Vi gör allt som vi kan göra själva på bilarna.
Ofta tillsammans eftersom det är bra med 4 händer.
Och så gillar vi att umgås så.
Jag kan mycket om bilar och min sambo är otroligt händig.
(Jag kan provköra en bil och i princip avgöra vad som är fel på bilen från det.)
Vi kompletterar varandra bra
När vi inte klarar av reparationen så får det bli en duktig verkstad.

Det gör att "mecka hemma" är mer jämställt än att lämna bort.
Härligt! Min bil är svår att byta saker på, kompakt. Vi har försökt tex byta lampa, men det kostar bara 150 kr så... och är svårt, på den. Jag kan nog byta ett däck, från att ha sett pappa göra det en gång, när jag var 12, punktering... Men är inte uppvuxen med att man, något kön, tittar inuti bilar. Fäller träd, sure, hugger ved, sure, kör lie och sådant absolut, blaskar färg på en utemöbel utan underarbete, sure.

Jag "mekar" lite med sonens cykel för att visa att jag "kan" byter trampor och styre och bromsar och sådant.
 
Nu pratar du om saker som byta olja och koka potatis (varav det ena nästan alla köper -service och det andra praktiskt taget alla kan, från hemkunskapen). Nyss pratade du om att renovera hem och kök... (snickerier, vatten, el osv)
Skrev "Betala för fixa bilen, byta däck, veckostädning, köpa färdig mat, betala för renovering mm" el vore mycket dumt att dra själv i huset om man vill ha något från försäkringen om något går fel. Vi fick även lära om att byta lampkontakt i högstadiet (var säkert mer men jag skolkade något så bedrövlig i högstadiet)
 
Men om jag lagar bilen själv, så har jag ju styrt även på samhällsnivå.
Jag är kvinna.
Och om min sambo, som är man, städar och lagar mat så styr även det på samhällsnivå.

Det blir ju totalt sett mer jämt fördelat mellan könen i samhället.
Att köpa tjänsten driver i stället på konservativ könsuppdelning.
Finns det möjlighet att köpa tjänster ökar också möjligheten att orka med några fritidsintressen och inte ha livet fullt av massa måsten.
Har ett klassiskt manligt jobb så bidrar där.
 
Härligt! Min bil är svår att byta saker på, kompakt. Vi har försökt tex byta lampa, men det kostar bara 150 kr så... och är svårt, på den. Ja
Vi köper bilar utifrån att vi skall kunna skruva själva.
Jag var med och hjälpte till att byta växellåda på en Volvo redan som 14-åring.
En kompis behövde 2 händer till och jag var tillgänglig.
Efter det så har det bara fortsatt.

Jag hängde med raggare vid den tiden.
Det var mer utvecklande än vad man kanske tror.
 
Att bygga veranda kan även öka värdet på bostaden så kan vara stor fördel där. Pris beror ju på storlek, utseende och hur mycket markarbete som behövs.
Ja säkert och har man haft råd att köpa huset kan man säkert ta lån på det också för att bygga veranda om man tror att det ökar värdet.

Men jag är inte heller inne i -avancera i bostadmarknaden, grejen. Om jag köpte ett hus skulle det vara för att bo i, inte för att öka värdet på det (riva ut det fullt funktionella köket, köpa snyggare vitvaror, slänga de som fungerade, bygga veranda, sälja köpa nytt, riva ut köket bygga veranda, sälja köpa nytt. Som en liten lokal miljöförstörelse maximering. Gör mig lätt illamående.). Och om det inte fanns en veranda så skulle jag nog inte ha en veranda helt enkelt.

Vidare, du pratar om att ha jättelite pengar, till skillnad från "rika" som kan beställa en vereanda byggd, men tillräckligt med pengar för att köpa allt virke till en veranda och markberedning och bygga den själva. För att "öka värdet på sitt hus".

Känns som att vissa har pengarna och lyxen att kunna bygga en veranda och andra har pengarna och lyxen att kunna beställa att någon bygger en veranda.
 
Senast ändrad:
Skrev "Betala för fixa bilen, byta däck, veckostädning, köpa färdig mat, betala för renovering mm" el vore mycket dumt att dra själv i huset om man vill ha något från försäkringen om något går fel. Vi fick även lära om att byta lampkontakt i högstadiet (var säkert mer men jag skolkade något så bedrövlig i högstadiet)
Min sambo, han som gör allt, har behörighet för det.
Så det gör vi också själva, men han då utifrån sin kompetens.
Men det händer att jag får hjälpa till efter instruktioner och med slutkontroll.
Jag har en massa universitetspoäng i ellära, så jag vet ju vad jag gör.
 
Skrev "Betala för fixa bilen, byta däck, veckostädning, köpa färdig mat, betala för renovering mm" el vore mycket dumt att dra själv i huset om man vill ha något från försäkringen om något går fel. Vi fick även lära om att byta lampkontakt i högstadiet (var säkert mer men jag skolkade något så bedrövlig i högstadiet)
Vi fick bara lära oss fixa toaletter, vilket jag typ kan och har gjort.

Jag betalar onekligen för att fixa bilen, byta däck osv. Kan inte och när jag försökt lära mig har det inte lönat sig. Kompakt som sagt.

Köpa färdig mat tänker jag inte är en lyx för folk som har pengar utan snarare en olyx för folk som inte har tid eller kan (det är inte lika nyttigt eller gott som att laga själv), veckostädning vore onekligen en lyx. Renovering är helt enkelt fortfarande för mig en hög skillnivå och en lyx att kunna, en lyx att ha självförtroendet att kunna lära sig. Och antingen en nödvändighet som folk tyvärr måste betala för om de måste, vare sig de kan eller ej och i den situationen härlig lyx att kunna. Eller ett totalt onödigt lyxigt slöseri på jordens resurser.
 
Ja säkert och har man haft råd att köpa huset kan man säkert ta lån på det också för att bygga veranda om man tror att det ökar värdet.

Men jag är inte heller inne i -avancera i bostadmarknaden, grejen. Om jag köpte ett hus skulle det vara för att bo i, inte för att öka värdet på det. Och om det inte fanns en veranda så skulle jag nog inte ha en veranda helt enkelt.

Vidare, du pratar om att ha jättelite pengar, till skillnad från "rika" som kan beställa en vereanda byggd, men tillräckligt med pengar för att köpa allt virke till en veranda och markberedning och bygga den själva. För att "öka värdet på sitt hus".

Känns som att vissa har pengarna och lyxen att kunna bygga en veranda och andra har pengarna och lyxen att kunna beställa att någon bygger en veranda.
Bor där jag är född och kommer inte flytta om jag inte blir tvungen så inget bostadskarriär här. Men det är en fördel att kunna komma ner till en belåningsgrad där det inte behövs betala av på lånet vilket går att nå på olika sätt (betala av, tiden, förbättra).

Har aldrig pratat om jättelite pengar utan något du läst in. En veranda tog du upp inte jag.
 
Att det viktiga är att inte könrollsmönster får styra våra liv.
Varken åt ena eller andra hållet.

Det blir annars som med "kvotering" som faktiskt också skaver.
Fast nu svarade du inte alls på mitt inlägg. Jag skrev att etiketterna finns där oavsett vi vill det eller inte.
Det du förespråkar är att alla skall bli tvungna att göra alla sorters saker oavsett tycker, smak och läggning.
Min sambo, som är man, skulle må dåligt om han inte fick laga all mat.
Vi har provat och det blev inte bra.
Skulle han ha nekats att få göra det om han i stället var en kvinna?
Bara för att, liksom.
Nej, jag har redan skrivit i tråden att jag är helt ok med att män gör samtliga ”traditionellt kvinnliga” sysslor. Har alltså noll problem med att din sambo lagar all mat. Om några skulle vilja dela upp det så att mannen gör samtliga ”kvinnliga” sysslor och kvinnan gör samtliga ”manliga” sysslor så kommer jag heja på och tycka att det är toppen.
Inte för att det är en sådan uppdelning jag ser som slutmål, men för att jag är ok att låta pendeln svänga åt andra hållet tillfälligt eftersom det troligen tar oss ännu snabbare till slutmålet (landa i mitten).
 
Skulle ändå säga att det har varit lugnare än förväntat i den här tråden. Sist jag diskuterade samma ämne på buke var det betydligt värre med en majoritet som kände sig trampade på.

Jag kan ändå förstå att man känner sig lite trampad på, gjorde det själv av ett av dina inlägg (att den som lagar sämre mat antingen inte övar tillräckligt eller är oengagerad). :o

Känner man att man faktiskt arbetar och till och med nästan lyckas med en jämställd relation, så blir det så klart lite tufft när någon med en helt annan definition menar att det nog inte alls är jämställt. Just matlagningen där, är ju mer av en konst i min värld. Det är ett av min sambons största intresse, han åker liksom 50 mil på sin fritid för att gå kurs i surdegsbakning... Jag tycker att det jag gör med matlagning är totalt god enough, men ofta vill han göra det, inte för att han har någon ätstörning utan för att han trivs med det. Han är bättre på matte än mig, sämre på svenska, vilket gör det naturligt att han hjälper min dotter med just matteläxan. Jag har aldrig lyckats bli bra på matte, trots att jag försökt. Tycker det blir tokigt när fördelningen ska gå mot 50% av allt. Vi plockar t ex alltid svamp ihop. Men jag vill gärna rensa den själv (äter inte ens svamp) för jag tycker det är så himla mysigt att pilla med det på kvällarna. Sen äter han den. Det skulle man ju också kunna hävda då är en snedfördelning.

Men jag känner att 50-50 totalt sett faktiskt hamnar lite i min definition av jämställdhet. Dvs vi har ungefär lika mycket fritid, på det stora hela en jämn fördelning och framför allt arbetsbörda, ingen är mer projektledare än den andra osv.
 
Senast ändrad:
Jag målar inte.
Det blir nämligen bara färg på mig och omgivningen, men inte riktigt på det som skulle målas.
Min sambo kan måla och vara helt ren efteråt, magiskt!
Han målar.
:) jag är nog egentligen hyggligt händig. Grejs jag ger mig på att göra brukar falla ut väl hyggligt ofta. Men jag saknar tradition i trähantverk, dvs syslöjd, mat, bak kan jag fråga massa kvinnliga släktingar om. För trähantverk/bil/cykel finns inga äldre manliga släktingar att fråga, de kan mat och bak och disk till typ husbehov, fälla träd och jaga djur (farfar o morfar kunde inte ens det, skulle jag velat lära mig hugga ved eller ta ur en torsk var farmor o möjligen mormor mer sannolik källa till kunskap). Men inte bygga ting eller reparera.
 
Senast ändrad:
Jag kan ändå förstå att man känner sig lite trampad på, gjorde det själv av ett av dina inlägg (att den som lagar sämre mat antingen inte övar tillräckligt eller är oengagerad). :o

Känner man att man faktiskt arbetar och till och med nästan lyckas med en jämställd relation, så blir det så klart lite tufft när någon med en helt annan definition menar att det nog inte alls är jämställt. Just matlagningen där, är ju mer av en konst i min värld. Det är ett av min sambons största intresse, han åker liksom 50 mil på sin fritid för att gå kurs i surdegsbakning... Jag tycker att det jag gör med matlagning är totalt god enough, men ofta vill han göra det, inte för att han har någon ätstörning utan för att han trivs med det. Han är bättre på matte än mig, sämre på svenska, vilket gör det naturligt att han hjälper min dotter med just matteläxan. Jag har aldrig lyckats bli bra på matte, trots att jag försökt. Tycker det blir tokigt när fördelningen ska gå mot 50% av allt. Vi plockar t ex alltid svamp ihop. Men jag vill gärna rensa den själv (äter inte ens svamp) för jag tycker det är så himla mysigt att pilla med det på kvällarna. Sen äter han den. Det skulle man ju också kunna hävda då är en snedfördelning.

Men jag känner att 50-50 totalt sätt faktiskt hamnar lite i min definition av jämställdhet. Dvs vi har ungefär lika mycket fritid, på det stora hela en jämn fördelning, inget är mer projektledare än den andra osv.
Alltså det är helt omöjligt att diskutera det här utan att någon känner sig trampad på.

När jag skrev om män som inte engagerar sig i matlagningen så menade jag just män, eftersom det på gruppnivå faktiskt är så det ser ut i praktiken. Jag kan nog slå vad om att det i majoriteten av svenska hushåll är kvinnan som lagar mest mat och att många av dem skulle säga ”det är för att jag (kvinnan) är bättre på det/tycker det är roligt osv. Från mitt håll är det en solklar effekt av vårt ojämnställda samhälle där traditionella könsroller fortfarande är väldigt starka, och där män slipper undan matlagningen genom att helt enkelt inte öva/engagera sig tillräckligt för att bli lika bra på matlagning som kvinnor generellt är.

Att ni i just er relation har det omvända förhållandet kring just matlagning är väl toppen. Det är något helt annat än det jag skrev om. Som jag nyss skrev i ett annat inlägg så ser jag det som positivt om pendeln tillfälligt skulle svänga så att män gör alla ”kvinnliga” uppgifter.
 
Alltså det är helt omöjligt att diskutera det här utan att någon känner sig trampad på.

När jag skrev om män som inte engagerar sig i matlagningen så menade jag just män, eftersom det på gruppnivå faktiskt är så det ser ut i praktiken. Jag kan nog slå vad om att det i majoriteten av svenska hushåll är kvinnan som lagar mest mat och att många av dem skulle säga ”det är för att jag (kvinnan) är bättre på det/tycker det är roligt osv. Från mitt håll är det en solklar effekt av vårt ojämnställda samhälle där traditionella könsroller fortfarande är väldigt starka, och där män slipper undan matlagningen genom att helt enkelt inte öva/engagera sig tillräckligt för att bli lika bra på matlagning som kvinnor generellt är.

Att ni i just er relation har det omvända förhållandet kring just matlagning är väl toppen. Det är något helt annat än det jag skrev om. Som jag nyss skrev i ett annat inlägg så ser jag det som positivt om pendeln tillfälligt skulle svänga så att män gör alla ”kvinnliga” uppgifter.

Det tror jag också att det är!

Och ja du har helt klart en poäng i resten av ditt inlägg, tycker också att det skaver lite mindre att det är just en man i vårt fall, du förklarade det himla bra där tycker jag!
 
Min reflektion är också att det är konstigt att så många upplever sig leva i ett jämställt förhållande, när ojämställdhet fortfarande är så uppenbart närvarande i samhället. Det blir en dissonans. Det är liksom inte lätt att skapa eller upprätthålla, och ofta kan det finnas förutsättningar som gör det än mer utmanande. Jag tycker det är gott att strävan finns och att diskussionen upprätthålls, men jag misstänker att iden som många har om att man "uppnått det och lever i det" är kontraproduktiv. Särskilt som det påfallande ofta verkar innehålla element som reproducerar normer om ojämställdhet ändå.
 
Nej alla blir inte bra på allt de gör många gånger, men OM man är väldigt på på en specifik detalj, men inte området i stort, så är det antagligen för att man gjort den detaljen många gånger.

Sen är det väl ingen som har pratat om perfektion?

Och ja, om min pappa skulle laga massa andra maträtter också skulle han antagligen bli bra eller iaf mycket bättre på dem också? Och skulle han laga något annat idag så skulle det antagligen bli okej. Jag har inte påstått något annat. Men nu gör han inte det…
Det jag tänker på i sammanhanget var bara den lilla detaljen att det ofta verkar krävas väldigt lite för att en man ska få väldigt mycket beröm för sina (fåtaliga) insstser i hushållet. Omdömet SVINBRA om pannkakor eller ett fåtal andra rätter, tycks kunna räknas dit. Jag har aldrig någonsin hört talas om en kvinna som får beröm för något liknande. Bara det.
 
Köpa färdig mat tänker jag inte är en lyx för folk som har pengar utan snarare en olyx för folk som inte har tid eller kan (det är inte lika nyttigt eller gott som att laga själv
Det beror väl på vilken färdig mat som man köper?
Korv och pulvermos är ju inte bättre än take-away från Thai-vagnen direkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 679
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 248
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 839
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp