Gå med i facket? Argument för eller emot?

Den absolut storsta fordelen man far pa grund av att facket existerar beror ju inte pa om man behover "anvanda" facket eller ej, utan det ar helt enkelt en reglerad arbetsmarknad med starka normer och lagar kring arbetsmiljo, rattigheter och ersattigheter.
Det ger en stabilare ekonomi och arbetsmarknad, och i langden ett mer valfungerande samhalle, vilket ar battre for dig att leva i. Oavsett hur ovarderlig dina egna formagor pa arbetsplatsen ar, och hur latt det ar for dig sjalv att fa ett nytt arbete om sa skulle behovas, sa vinner du pa att det samhalle du lever i ar valordnat och stabilt.

Lite som att arbetsplatser betalar skatt darfor att de behover valfungerande samhallen som har utbildade medborgare de kan anstalla, vagar som de anstallda kan kora pa for att komma till jobbet osv. Alla fordelar ar inte direkta, men de finns dar, och du utnyttjar dem.
 
Lyxigt! Mitt fackförbund (inom SACO) verkar inte ha några sånna förmåner som försäkringar alls, mer än en inkomstförsäkring.

Jag är med i Akavia - ett SACO-förbund, och utöver inkomstförsäkringen så får jag också experthjälp i arbetsrättsliga frågor. Jag har haft står nytta av det när jag kommit i konflikt med chef t ex. Jag har fått personlig hjälp för karriärrlyft genom att proffs har gått i genom min cv och personliga brev. Det har gjort stor skillnad och hjälpt mig att komma till intervju och i förälängningen nytt jobb. Jag får bank- och försäkringserbjudanden och dessutom rabatt på hotellrum och tågresor etc.

/Lizzie
 
Mitt fackförbund är även mitt yrkesförbund och de driver frågor som jag tycker är viktiga, men i övrigt:
- inkomstförsäkring
- förmånligt avtal med banken vilket ger mig högre sparränta, lägre bolån, lägre bankavgifter osv.
- tillgång till lönestatistik som baseras på en löneenkät som de skickar ut varje år
- trygghet i arbetslivet. Man vet aldrig när man står där med en idiotchef eller som nu när det är ekonomisk kris och varsel på g..
 
Jag är med i facket. Alltid varit en självklarhet.

2 ggr har jag tagit hjälp då ag betett sig dumt och det har varit stor hjälp att luta sig mot
Tror inte jga kommer behöva dem igen men det finns andra som kan behöva det.

De gör även mycket som man inte ser när företag vill omorganisera/flytta mm

För mig är facket lika självklara som akassa

2 av mina vänner var inte med och på den ena så uteblev lön i x antal månader för att hen kom ihop sig med arbetsgivaren och eftersom hen inte var med i facket brydde sig inte ag alls.
den andra blev av med jobbet nästintil på stående fot och blev totalt överkörd av ag och dess ledning. Så mycket fel som facket kunde hjälp till med där.
 
Alla har skrivit så bra saker. :heart Många av mina kollegor resonerar så att om det blir dåligt så byter jag bara butik men om vi inte har ett starkt fack (handels) kommer det leda till försämringar som gäller alla arbetsplatser. Exempelvis vill arbetsgivarna ta bort OB. Om det försvinner kan vi titta i stjärnorna efter att få det tillbaka och det kommer gälla alla arbetsplatser.

Sen är det dyrt, men det är också inkomstbaserat så tjänar en mindre betalar en mindre. Vi har också riktigt bra försäkringar, både som ingår och man kan teckna till ett billigare pris. Själv älskar jag att gå olika kurser och LO skulle jag säga har ett brett utbud. Gissar att jag personligen gått plus minus noll med den ersättning och hjälp jag fått. Men jag är inte bara med för min skull, jag är med för alla andra.

Sen tycker jag jämförelsen med en försäkring är bra men jag skulle också säga att det är som en ideell förening. Facket är våra medlemmar. Tycker en att facket inte gör tillräckligt så får en mer än gärna engagera sig.
 

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 955
Senast: Avalbane
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 845
Senast: Lazio
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp