Gå med i facket? Argument för eller emot?

A-kassa -Ja
Fack -nej

Jag har aldrig varit med utan gick med nyligen.
Jobbar på ett företag ägt i utlandet och de undviker gärna att följa Svenska lagar och regler.
Tänkte att det är nog klokast att vara med i facket så man kan få hjälp om det behövs. Hittills har den fackliga representanten mest ryckt på axlarna och sagt det är ju inte bra.
Ger dem ett tag till om det inte händer något från det håller så går jag ut.
 
Om ens arbetsgivare inte har varit schysst mot en så är det faktiskt rätt svårt att göra något åt det utan att det kostar en massa pengar.

Ta till exempel om man blir uppsagd på dagen. Det är oftast inte lagligt att göra så, men vad ska man egentligen göra? Visst du kan driva en rättslig process, men det är inte gratis. Facket kan dessutom vända sig direkt till arbetsdomstolen, vilket en privatperson inte kan.

Sen oavsett om man tycker det är en solidaritetsaspekt eller inte, så är en stor sak att ju lägre anslutningsgrad ju svårare är det för facket att göra något. Mycket av det som folk tar för givet i dag har vi på grund av kollektivavtal. Risken är att i längden blir allt detta urholkat eller försvinner helt. Vilket i slutändan påverkar en själv mycket negativt.
 
Jag kanske är naiv, men jag tänker att om det blir problem med AG så säger jag upp mig. Det beror säkert på vilket yrke man har, men för mig är det också lätt att hitta andra jobb med ungefär samma lön om det krisar, så jag behöver inte vara rädd att stå arbetslös utan inkomst. Skulle tex kunna hoppa på brevbärarjobbet igen, eller jobba inom hemtjänsten eller liknande.

När min arbetsplats öppnade (jag har varit med från starten) så kom någon facklig representant förbi för att dela ut information och försöka få med oss alla. Jag har inte varit med i facket tidigare och fick en mindre chock av hur dyrt det skulle bli. Det var såklart prat om diverse rabatter, men de flesta var ointressanta, så när representanten dessutom la till: "Om ni blir medlemmar nu idag så får ni en biobiljett!" så kände jag att nej, behöver de locka med sådant så kan det omöjligt vara speciellt bra.

Jag är ändå positiv till fackförbund, men vill ju gärna ha råd med det också, och skulle lätt ta en lägre avgift och färre rabatter, biobiljetter m.m...
 
Om man inte tänker att villkor och utveckling för ens yrke är viktigt för samhället, så är det svårt att motivera facket.

Men jag tycker det blir fel att sortera i egen vinning vs solidaritet. För det är inte som i politiken, att man är solidarisk med andra grupper i samhället. Utan man går ihop i grupp , en liten grupp av totalen yrkesverksamma, för att arbeta med utveckling av arbetslivet för den gruppen. Man är själv del av gruppen och tar del av varje kollektivistisk fördel man skapar tillsammans.Som icke-ansluten får man också del av det mesta i sin snålskjuts, men det blir ju mindre kraft i skapandet av fördelarna än om anslutningsgraden är högre.

Jag gissar att de allra flesta går back rent ekonomiskt på sitt individuella medlemsskap i facket, men att det finns en avsevärd andel som får helt avgörande hjälp ekonomiskt och genom stöd. Helt som andra försäkringar.

Jag tecknar inte hemförsäkring för att jag ska gå plus på det.
 
Jag är 35, har en fast statlig anställning som är väldigt trygg. Jag har alltid varit med i bara a-kassan. Jag har tänkt gå igenom ordentligt vad ett medlemskap i facket faktiskt skulle ge mig. Men räknat på att det kostar säg 300 (vilket inte känns orimligt?)kr i månaden och att jag jobbat i 15 år så har jag sparat 54 000 på att inte vara med hittills..

Tidigare har det varit en ekonomisk fråga, jag har haft hästar och inte så hög lön, så jag har känt att jag inte har haft råd att vara med. Nu är min lön bättre och jag skulle rent teoretiskt ha nytta av en inkomstförsäkring, jag har dock aldrig varit arbetslös hittills och har svårt att tro att jag kommer bli det.

Så man kan väl säga att jag följer tråden!
 
Jag har fått med mig från barnsben att a-kassa, fackförbund, försäkringar, hyresgästföreningen, kårer på högskola... Allt sånt är man med i. Punkt. Det har väl någon slags solidarisk bakgrund, men också - "du kommer inte sakna det förrän du inte har det".

Och jäklar vad glad jag är att jag betalt fackavgiften efter att ha varit med om att vara på den där fantastiska arbetsplatsen. Den där som lovar att nu blir det förändring, ni kommer inte påverkas av detta, så bra att ni tar på er mer arbete. Allt kommer att bli så bra. Pang. Fyra blir uppsagda, med "hot" om att "vi får se hur det blir nästa år".
Är så glad över att jag slapp sitta med på förhandlingarna då mitt fackliga ombud tog striden. Hen ville till och med driva det till domstol då min arbetsgivare verkligen gjorde allt för att smidigt missa delar i lagstiftning, hänvisa till praxis som inte gäller, ljuga osv. Tillslut frågade mitt ombud om jag ville driva frågan vidare, eller om jag inte ville ta min chans och lämna när jag kunde. Jag valde det senare. En två-veckors process (som min arbetsgivare sa att det skulle ta) blev två månader av stenhårda förhandlingar. Och jag är så glad över att jag hade sånt fantastiskt stöd av mitt ombud. Så jag kommer aldrig lita på att jag är trygg i en anställning framöver och kommer gladeligen betala min fackavgift.

Dock kommer jag antagligen lämna mitt egna fackförbund och byta när jag väl får nytt jobb. Är inte alls nöjd med dem, utan de som hjälpte mig var "ombud" på min arbetsplats då mitt fackförbund är en del av Akademikerföbunden = man kan få hjälp av ett annat förbund än sitt egna. Vet inte riktigt vad de som sitter i kundtjänst hos mitt förbund har för utbildning, för de har aldrig svar på mina frågor.... Men avgiften har varit guld värd i den hjälp jag fick från mitt ombud för ett par månader sedan.

Så ja, för mig är det en självklarhet att vara med. Men som i så mycket annat så är det ganska personberoende och också att man ska hitta rätt fackförbund som passar ens tjänst.
 
Ni nämner olika typer av försäkringar. Berätta gärna lite mer ingående vad det är för försäkringar jag missar om jag inte är med. Det är lite svävande med bara "försäkringar"...
Jag har inkomstförsäkring, sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring genom facket. Sjuk-och olycksfall gäller för hela familjen och med mkt bättre villkor än vad jag har lyckats få privat.
 
Jag har inkomstförsäkring, sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring genom facket. Sjuk-och olycksfall gäller för hela familjen och med mkt bättre villkor än vad jag har lyckats få privat.
Jag har som icke anställd hittat samma goda villkor på försäkringar genom mitt medlemskap i LRF.
Ett medlemskap i LRF kostar också en slant men det är min representant som jordägare och viktigt på många sätt.
Precis som ett fackförbund.
 
Jag har haft mycket god hjälp av facket när jag blivit uppsagd (två gånger, en gång pga arbetsbrist och en gång pga Covidpandemin). Första gången förhandlade facket fram en fin "fallskärm" (jag var inte sist in, jobbade bara i fel område) som jag inte hade haft om det inte vore för dem. Andra gången förhandlade facket att vi fick full uppsägningstid istället för att gå på dagen.

Jag har varit med i olika fack sen 2004. Har använt mig av försäkringar och rådgivning och fått hjälp att förhandla stora saker.
Har även varit facklig representant en period och hade en del att säga till om internt på jobbet.
 
Inkomstförsäkringen. Kanske inte relevant för TS, men relevant för alla som tjänar mer än 33 000 kr/mån. Medianlönen i Sverige är mer än 33000kr/mån dvs mer än 50% av alla lönearbetare tjänar mer än 33000kr/mån. Maxbeloppet ifrån A-kassan är 26 400 kr.

Hjälp vid förhandlingar. När arbetsgivaren ville handplocka vilka de ville behålla och helt strunta i LAS fick de fackanslutna dubbla uppsägningstiden. blev arbetsbefriade och kunde ta ett nytt jobb under uppsägningstiden och kunde kvittera ut dubbla lönen. ( Jag tror att de ickefackanslutna fick uppsägningstiden och blev arbetsbefriade.)
 
Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är, ska jag gå med i facket? Varför ska jag göra det? Rent egoistiskt - vad vinner jag på det? (Läs hela mitt inlägg innan du svarar på min fråga!)

Jag var med i facket i början av mitt arbetsliv men gick ur för bortåt 25 år sedan, av olika orsaker. (bland annat för att att det kostade alldeles för mycket och jag var aptrött på det aktuella LO-förbundets sossepropaganda i medlemstidningen som man inte kunde välja bort då, kombinerat med att jag blev egen företagare)

OM jag ska gå med i facket idag så är det inte ett LO-förbund som är aktuellt, bland annat för att jag anser att fackförening och partipolitik ska hållas isär.
Och innan du går i taket nu - jag VET hur det har sett ut historiskt, men nu är nu.

För mig är frågan om att vara med i facket eller inte en helt egoistisk fråga. Jag har inget som helst intresse av att vara med i facket av solidariska skäl, utan ska jag vara med så ska det vara för att det ger mig tillräckligt bra fördelar.
Jag har idag fast tjänst på halvtid sedan ett par år tillbaka och såvida jag inte missköter mig grovt är det en trygg anställning. (Halvtid pga att min kropp inte pallar mer, har i dagsläget ingen ersättning från något håll för den tid jag inte kan jobba) Det som möjligen kan hända är att min kropp säger upp sig ännu mer än idag så att jag tvingas gå ner ännu mer i tid, vara långtidsjukskriven eller sluta arbeta helt.
Med tanke på halvtidsarbete är jag definitivt att räkna som låginkomsttagare. Varje ny fast utgift påverkar min ekonomi märkbart, oavsett om det är en stor eller liten utgift, så även avgiften till facket är en aspekt jag tar hänsyn till.

Så. Min fråga är - vilket är ditt bästa argument för att jag ska gå med i facket, respektive låta bli att gå med i facket?
Jag är främst med i facket för att snabbt få juridisk hjälp om jag begår något misstag (är IVA-sjuksköterska) vilket jag hoppas att jag aldrig behöver utnyttja:nailbiting:. Jag har även haft två kollegor som råkat ut för samma typ av felbehandling av arbetsgivaren, den som var med i facket fick snabbt juridisk hjälp, den andra fick ordna det själv.
 
Jag tycker jämförelsen med försäkringar är mycket bra. Jag skulle aldrig vara utan hemförsäkring men vill ju samtidigt helst inte behöva utnyttja den. Lite samma med facket, jag kan betala i åratal utan att få något för det men om det behövs kan det vara ovärderligt att vara med.
 
Om man inte tänker att villkor och utveckling för ens yrke är viktigt för samhället, så är det svårt att motivera facket.

Men jag tycker det blir fel att sortera i egen vinning vs solidaritet. För det är inte som i politiken, att man är solidarisk med andra grupper i samhället. Utan man går ihop i grupp , en liten grupp av totalen yrkesverksamma, för att arbeta med utveckling av arbetslivet för den gruppen. Man är själv del av gruppen och tar del av varje kollektivistisk fördel man skapar tillsammans.Som icke-ansluten får man också del av det mesta i sin snålskjuts, men det blir ju mindre kraft i skapandet av fördelarna än om anslutningsgraden är högre.

Jag gissar att de allra flesta går back rent ekonomiskt på sitt individuella medlemsskap i facket, men att det finns en avsevärd andel som får helt avgörande hjälp ekonomiskt och genom stöd. Helt som andra försäkringar.

Jag tecknar inte hemförsäkring för att jag ska gå plus på det.
Exakt där, snålskjuts. Är man bekväm med att åka med på vad andra betalar för en så behöver man naturligtvis inte vara med i facket.
 
Jag är lite skrämd av resonemanget att man inte ska titta bakåt, argumentet att historia inte spelar någon roll för hur det är nu. Är det något man behöver göra är det väl att ta lärdom av hur villkoren på arbetsmarknaden förändrats till det positiva genom fackligt arbete. Ingen vill väl tillbaka till det gamla.
 
Jag är lite skrämd av resonemanget att man inte ska titta bakåt, argumentet att historia inte spelar någon roll för hur det är nu. Är det något man behöver göra är det väl att ta lärdom av hur villkoren på arbetsmarknaden förändrats till det positiva genom fackligt arbete. Ingen vill väl tillbaka till det gamla.

Det finns definitivt en del (ofta nyliberala) företagare som vill förändra villkoren mot "det gamla", där arbetare skulle tjäna företaget utan att ställa särskilda krav för då ska det vara lätt att byta ut folk. Så villkoren som vi skapat är inget som kommer överleva om inte maktbalanserna upprätthålls. De kommer långsamt erodera. Jag tycker man kan se ett par pågående skräckexempel med typ av företag som Apotea och Amazon som ledstjärnor.
 
Jag gick ur mitt "normala" fackförbund när de, trots åratal av undermålig löneutveckling och flera problem med arbetsvillkor inom yrket, drev frågan att akut utbilda fler. Utan att _först_ korrigera ovannämnda problem så ser jag inte att fler skulle hjälpa, då många lämnat eller funderar på att lämna yrket. Att bara utbilda fler innebär att arbetsgivarna kan slänga in nästa gubbe, om det inte passar. Vilket de länge körde med, tills en "brist" "uppstod".... :meh:

Men i stället gick jag med i ett annat fackförbund. Jag har inte behövt facket än, men tänker solidariskt att det är bra att vara med. Sålänge som de inte hittar på rena dumheter, vill säga! Jag är själv sådan att jag hellre säger upp mig om jag inte trivs, och har varit nöjd med det hittills. Men man vet ju aldrig vad som händer framöver.
 
På vår arbetsplats (statlig myndighet 14000 anställda) är det facket som tryckt på för det som är faktiskt är bra - högre friskvårdbidrag än det varit innan, extra semesterveckor, möjlighet till flex. Sådana grejer vill arbetsgivaren VARJE år dra in på. Om inte facket funnits som motpol hade de gjort det. Jag tror de allra flesta har bra saker i sin arbetsmiljö/arbetsplats som det faktiskt är facket som förhandlat fram men som arbetsgivaren mycket väl vill dra in på. Och utan medlemmar skulle facket inte ha någon talan.

Ett enskilt argument är dock försäkringarna. Jag betalar en spottstyver för hemförsäkring, barnförsäkring och egen försäkring för att jag är med i facket. Sedan ingår inkomstförsäkringen, i just vårt fack innebär det att vi första året vi ev är arbetslösa eller långtidssjukskrivna får in samma inkomst som vi skulle haft innan (långtidssjukskriven kan nog vara ett halvår tror jag). Själv räknar jag såklart inte med att vara sjuk, men alla kan få cancer, eller skada sig och behöva vara sjuk. Att då slippa bry sig om ekonomin känns tryggt när man har familj. Det var fackets försäkring som betalade ut hästens utrustning när de gick omkull och skadad sadeln. Det var fackets försäkring som gav mig inkomst de dagar jag behövde vara på sjukan med dottern. Hon fick också dubbla försäkringspengar för skadorna från både svrf försäkringen fackets försäkring och kommer få dubbelt för ärren. Mycket pengar.
 
På vår arbetsplats (statlig myndighet 14000 anställda) är det facket som tryckt på för det som är faktiskt är bra - högre friskvårdbidrag än det varit innan, extra semesterveckor, möjlighet till flex. Sådana grejer vill arbetsgivaren VARJE år dra in på. Om inte facket funnits som motpol hade de gjort det. Jag tror de allra flesta har bra saker i sin arbetsmiljö/arbetsplats som det faktiskt är facket som förhandlat fram men som arbetsgivaren mycket väl vill dra in på. Och utan medlemmar skulle facket inte ha någon talan.

Ett enskilt argument är dock försäkringarna. Jag betalar en spottstyver för hemförsäkring, barnförsäkring och egen försäkring för att jag är med i facket. Sedan ingår inkomstförsäkringen, i just vårt fack innebär det att vi första året vi ev är arbetslösa eller långtidssjukskrivna får in samma inkomst som vi skulle haft innan (långtidssjukskriven kan nog vara ett halvår tror jag). Själv räknar jag såklart inte med att vara sjuk, men alla kan få cancer, eller skada sig och behöva vara sjuk. Att då slippa bry sig om ekonomin känns tryggt när man har familj. Det var fackets försäkring som betalade ut hästens utrustning när de gick omkull och skadad sadeln. Det var fackets försäkring som gav mig inkomst de dagar jag behövde vara på sjukan med dottern. Hon fick också dubbla försäkringspengar för skadorna från både svrf försäkringen fackets försäkring och kommer få dubbelt för ärren. Mycket pengar.
Lyxigt! Mitt fackförbund (inom SACO) verkar inte ha några sånna förmåner som försäkringar alls, mer än en inkomstförsäkring.
 
Jag tror inte att någon har tagit upp medlemslån som man kan få med bra villkor.
När räntan var på minus så var ju inte det någon jättegrej.
Men nu kan det nog komma in fint om livet kör ihop sig.
Jag använde det en gång när räntan var helt galen och jag verkligen behövde en ny bil.
 

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 955
Senast: Avalbane
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 845
Senast: Lazio
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp