Jämställt förhållande

Fast om jag inte vill klippa gräset? Eller skotta snö. Alltså det handlar om basic trägårdsskötsel som jag inte är intreserad av att lägga tid på.
Ja då måste det ju vara så att den andre vill ha det så mycket att hen är villig att göra båda de sakerna utöver helt enkelt.

Som jag typ gör (trots att det iofs inte var min idé att skaffa trädgård så tycker jag mest om den)
 
Det är inte en hobby att se till att huset har vatten, avlopp, elektrisk ström och ett tätt tak.
Det är en nödvändighet.
För dig :) men för mig när jag växte upp var det definitivt inte det. Det bara hände ändå. Eftersom jag inte vuxit upp nära människor med hantverkskunnighet känner jag nog inte till någon som kan fixa det där på ett hus, trots att de har hus. Måla hus tex har till och med jag gjort.

Så då har du ju dels berättat för mig om vilka hushållsysslor då som kan ske utomhus och runt ett hem och dels säkert också kommit på ett sätt att dela dem lika med andra som bor i huset.

Jag kan föreställa mig att det är en reell ekonomisk vinst i att göra det själv. Om man kan. Så då blir det ju hushållsarbete. (dock för mig konnoterat varken manligt eller kvinnligt, mer oerhört avancerat :laugh:)
 
Jag blir helt matt på hur mycket millimeterrättvisa som många i tråden efterfrågar!

Om det var viktigt för min man att ha en fin trädgård och det var ett av hans intressen hade jag ju hjälpt honom att få tid att jobba i den. Precis som att han hjälpte mig att få tid att vara medryttare.

Allt detta snack om vad som är hushållssyssla och vad som är intresse/hobby är otroligt märkligt!

Jag och min man har varit ihop i 20 år. Det är för mig helt främmande att hålla på och tänka så som många er i tråden skriver! På en del av er låter det som att allt som inte är direkt inblandat i överlevnad är intresse/hobby. Jag blir helt matt och väldigt glad att jag inte har någon i mitt liv som resonerar så! Det låter väldigt jobbigt att leva med linjalen i högst hugg hela tiden.
 
Jag blir helt matt på hur mycket millimeterrättvisa som många i tråden efterfrågar!

Om det var viktigt för min man att ha en fin trädgård och det var ett av hans intressen hade jag ju hjälpt honom att få tid att jobba i den. Precis som att han hjälpte mig att få tid att vara medryttare.

Allt detta snack om vad som är hushållssyssla och vad som är intresse/hobby är otroligt märkligt!

Jag och min man har varit ihop i 20 år. Det är för mig helt främmande att hålla på och tänka så som många er i tråden skriver! På en del av er låter det som att allt som inte är direkt inblandat i överlevnad är intresse/hobby. Jag blir helt matt och väldigt glad att jag inte har någon i mitt liv som resonerar så! Det låter väldigt jobbigt att leva med linjalen i högst hugg hela tiden.
Vi lever inte med linjalen i högsta hugg alls. Jag menar bara att jag inte tycker att mannen kan komma undan det feminina hemarbetet tvätt, städ, matlagning, handling, läxor, barn, hämtning, lämning, godnattsaga genom att hävda att han faktiskt gör de -manliga sysslorna. Typ skottar i tio minuter en gång i veckan på vintern, åker gräsklippare en gång i veckan på sommaren och njuter av att hänga i bilhallen och tvätta bilen hela söndagarna.
 
Jag uppfattade dig som att du stod för matlagningen eftersom han inte gör det tillräckligt bra och matlagning är ett intresse för dig. Och att han gör "typ allt annat", som du menade gör att ni ändå har ett jämställt hushåll. Men om det nu kommer fram att ni hjälps åt och båda lagar mat så är ju det bara bra, då missuppfattade jag det du skrev tidigare. Beroende på vad du menar med att han visst också lagar mat, så hade jag fortfarande inte räknat en uppdelning på 98/2% som jämställd men om det handlar om att han faktiskt tar ansvar för en betydande del, även om det inte är just 50/50 så är det betydligt mer än vad det lät som tidigare.

Mat handlar ju om mycket mer än just att stå vid spisen, det ska planeras, handlas, startas i tid så att det är klart när det ska osv, och är mer än middagen på kvällen. Och det är därför jag inte vill fästa mig vid just matlagning, och exakt 50/50-fördelning av den, för ansvaret är bredare än så. Självklart FÅR man dela upp alla sysslor på millimetern om man vill, jag menade bara att jag inte tycker att det krävs för att vara jämställda. Det lät på dig som att du tolkade att ändra menar att det krävs, och då skrev jag att jag inte tycker det i alla fall.
Men varför måste varje syssla delas 50/50? Och hur är det annorlunda från millimeter?
 
Eftersom jag inte vuxit upp nära människor med hantverkskunnighet känner jag nog inte till någon som kan fixa det där på ett hus, trots att de har hus. Måla hus tex har till och med jag gjort.
Många människor arbetar som hantverkare och kan göra en massa saker själva på sina hus.
Min sambo, han som gör allt, byggde ut mitt hus med ett extra rum.
Vi behövde ett extra rum så det var ju ingen hobby direkt.
Han kan också dra el, eftersom han har en tillräcklig behörighet för det.

Jag är en fena på hur motorer fungerar, så det skruvar vi ofta tillsammans. Men han är verkligen mer produktiv än vad jag är, så han tillför mer värde i form av arbete.

Men om jag är ensam hemma så kör jag både traktor och kopplar ihop ett vattensystem. Det tar bara litet mera tid, typ multiplicera med pi.
 
Vi lever inte med linjalen i högsta hugg alls. Jag menar bara att jag inte tycker att mannen kan komma undan det feminina hemarbetet tvätt, städ, matlagning, handling, läxor, barn, hämtning, lämning, godnattsaga genom att hävda att han faktiskt gör de -manliga sysslorna. Typ skottar i tio minuter en gång i veckan på vintern, åker gräsklippare en gång i veckan på sommaren och njuter av att hänga i bilhallen och tvätta bilen hela söndagarna.
Enklast tycker jag att det är om mannen gör allt.
Så har vi det.

Edit.
Han tycker ändå att jag är enklare att sköta om än vad schäfern var och ger ett större utbyte.
 
Vi lever inte med linjalen i högsta hugg alls. Jag menar bara att jag inte tycker att mannen kan komma undan det feminina hemarbetet tvätt, städ, matlagning, handling, läxor, barn, hämtning, lämning, godnattsaga genom att hävda att han faktiskt gör de -manliga sysslorna. Typ skottar i tio minuter en gång i veckan på vintern, åker gräsklippare en gång i veckan på sommaren och njuter av att hänga i bilhallen och tvätta bilen hela söndagarna.

Men varför ens kategorisera i feminina och maskulina arbetsuppgifter? Jag tycker att det bara stärker de normer som finns traditionellt. Varför inte bara sluta prata om arbetsuppgifter som behöver göras som feminina eller maskulina. Ett hushåll har ett antal arbetsuppgifter som behöver göras. Vilka kommer de i hushållet överens om tillsammans. Hur dessa fördelas är fullständigt oviktigt så länge det totala arbetet var och en gör är ungefär det samma. Med hänsyn till sånt som hälsa och att målet för varje individ måste vara att kunna klara hushållssysslorna helt på egen hand om den andre blir sjuk och under en period inte kan göra nåt. Målet är att alla i hushållet ska ha samma möjlighet att ha energi kvar att lägga på sin fritid.
 
Men varför måste varje syssla delas 50/50? Och hur är det annorlunda från millimeter?

Jag har ju inte sagt att de måste delas 50/50, jag efterfrågar inte exakthet och jag tror man villar bort det som är viktigt på riktigt när man fastnar i det. Det jag skrev är att det bör vara en bättre fördelning än 98/2. Millimeter runt 50/50 blir 49,9/51,1 och det är mycket vingelmarginal mellan det och 98/2.

Ni får leva precis hur ni vill, som ni är nöjda med. Min enda invändning var att det känns som att du sätter ett likhetstecken mellan "vi är nöjda" och "vi är jämställda", och det gör inte jag. Men det är väldigt vanligt skulle jag säga, att resonera "kvinnan är nöjd med hur vi har det, då är det bra och jämställt".
 
Men varför ens kategorisera i feminina och maskulina arbetsuppgifter? Jag tycker att det bara stärker de normer som finns traditionellt. Varför inte bara sluta prata om arbetsuppgifter som behöver göras som feminina eller maskulina. Ett hushåll har ett antal arbetsuppgifter som behöver göras. Vilka kommer de i hushållet överens om tillsammans. Hur dessa fördelas är fullständigt oviktigt så länge det totala arbetet var och en gör är ungefär det samma. Med hänsyn till sånt som hälsa och att målet för varje individ måste vara att kunna klara hushållssysslorna helt på egen hand om den andre blir sjuk och under en period inte kan göra nåt. Målet är att alla i hushållet ska ha samma möjlighet att ha energi kvar att lägga på sin fritid.
Det är väl bra att vara medveten om könsroller?

Det är ju inte en slump om han sköter bilen och hon sköter hemmet, liksom.
 
Men varför ens kategorisera i feminina och maskulina arbetsuppgifter? Jag tycker att det bara stärker de normer som finns traditionellt. Varför inte bara sluta prata om arbetsuppgifter som behöver göras som feminina eller maskulina. Ett hushåll har ett antal arbetsuppgifter som behöver göras. Vilka kommer de i hushållet överens om tillsammans. Hur dessa fördelas är fullständigt oviktigt så länge det totala arbetet var och en gör är ungefär det samma. Med hänsyn till sånt som hälsa och att målet för varje individ måste vara att kunna klara hushållssysslorna helt på egen hand om den andre blir sjuk och under en period inte kan göra nåt. Målet är att alla i hushållet ska ha samma möjlighet att ha energi kvar att lägga på sin fritid.
För att jag kanske inte tycker det är oviktigt när man har barn som uppfostras in i normer och blir fast i dem. Och jag kanske inte tycker det är oviktigt när kvinnan ägnar mycket mer tid varje dag åt hushållssysslor än mannen med kommentaren att -han har ju bilen. (man bara jahaa? så han har 4 timmar hushållsarbete om året då?).

Även om man själv tycker det är jättehärligt att ha barnen helt för sig själv och kan göra vad man vill med heminredningen så kanske inte ens son kommer uppskatta att få lära sig att han inte ska ha någonting att säga om gardinerna utan måste bo så som hans flickvän trivs istället för så som båda trivs. Ens dotter kanske får duktig flicka syndrom och bränner ut sig i 30 årsåldern.

Eller är det här bara kvällspressens hittepå om ojämställdhet i hemmet?
 
Senast ändrad:
Men varför ens kategorisera i feminina och maskulina arbetsuppgifter? Jag tycker att det bara stärker de normer som finns traditionellt. Varför inte bara sluta prata om arbetsuppgifter som behöver göras som feminina eller maskulina. Ett hushåll har ett antal arbetsuppgifter som behöver göras. Vilka kommer de i hushållet överens om tillsammans. Hur dessa fördelas är fullständigt oviktigt så länge det totala arbetet var och en gör är ungefär det samma. Med hänsyn till sånt som hälsa och att målet för varje individ måste vara att kunna klara hushållssysslorna helt på egen hand om den andre blir sjuk och under en period inte kan göra nåt. Målet är att alla i hushållet ska ha samma möjlighet att ha energi kvar att lägga på sin fritid.

Fast om det vore så enkelt att medlemmarna i alla hushåll kommer överens om vad som behöver göras, och uppgifterna blir gjorda med resultatet att ingen blir varken missnöjd, eller långsiktigt bitter eller utbränd, ja då skulle vi nog inte ha en diskussion (eller jämställdhetsproblem) över huvud taget.
 
Men varför ens kategorisera i feminina och maskulina arbetsuppgifter? Jag tycker att det bara stärker de normer som finns traditionellt. Varför inte bara sluta prata om arbetsuppgifter som behöver göras som feminina eller maskulina. Ett hushåll har ett antal arbetsuppgifter som behöver göras. Vilka kommer de i hushållet överens om tillsammans. Hur dessa fördelas är fullständigt oviktigt så länge det totala arbetet var och en gör är ungefär det samma. Med hänsyn till sånt som hälsa och att målet för varje individ måste vara att kunna klara hushållssysslorna helt på egen hand om den andre blir sjuk och under en period inte kan göra nåt. Målet är att alla i hushållet ska ha samma möjlighet att ha energi kvar att lägga på sin fritid.
Det mål du beskriver är ju lovvärt. Men, faktiskt, inte nödvändigtvis relaterat till jämställdhet överhuvudtaget. Och tråden handlar ju om jämställdhet.

För mig är det främmande att prata om mål i sammanhanget. Jämställdhet i familjen är mer ett arbete av pågående karaktär, än något som blir klart. (Eller, i de flesta familjer tror jag varken att det är det ena eller andra.)
 
Min första tanke är ”skitsamma, så länge det funkar och båda är nöjda”, men med lite eftertanke så är vi nog faktist väldigt jämnställda! Tvätta gör vi nog lika ofta, lika matlagning. Diskmaskinen slår man på när den är full och plockar ur när den är klar. Städningen sköter jag nog det mesta av, men då ser han istället till hönsen mer, ger mat och byter vatten dagligen, och kör hit, hugger/tar in ved och sköter eldningen. Gräsklippningen sköter han nog också oftast. Jag planerar däremot oftast maten och handlar.

Vi blev lite ofrivilliga sambos i vintras då jag blev gravid (särbos innan som båda var nöjda med) och fick barn för ca en månad sen, och jag tar absolut barnet mer än han, men då har han istället skött i princip allt i hushållet själv. Just nu är jag föräldrarledig, men vi delar 50/50 på den och kör 8 månader var.

Skruva bil, köra traktor, hugga i skogen får han sköta, för jag har varken intresse eller kunskap.

Vi jobbar med samma sak och har nästan samma lön. Som det ser ut nu när jag bara får föräldrarpeng så lägger vi ihop alla pengar, betalar allt (förutom egna intressen) och lägger undan pengar på matkontot, sen behåller vi 4000kr var. Allt utöver det åker in på ett gemensamt sparkonto, så vi har lika mycket pengar att röra oss med.
 
Det är intressant att det är viktigt att undvika millimeterrättvisa.
Det är inte viktigt för oss nej. Men orka lägga energi på att hållas koll på att man tvättat lika många strumpor liksom.

@Thaliaste jag har inte satt likhetstecken på det viset? Jag anser genuint att vi är jämställda, och jag är nöjd med att vi är det.
 
Vissa saker tar mer tid än man tror. Står jag för maten innebär det att jag handlar mest, har koll på vad alla gillar, vad som finns i skåpen osv. Frukt till skolan, utflykter mm. Det tar massa tid. Och innebär en massa projektledande.
 
Vissa saker tar mer tid än man tror. Står jag för maten innebär det att jag handlar mest, har koll på vad alla gillar, vad som finns i skåpen osv. Frukt till skolan, utflykter mm. Det tar massa tid. Och innebär en massa projektledande.
Eller så köper man bara vad man själv vill ha och lagar det i tillräcklig mängd så att det räcker till alla.

Den som lagar maten bestämmer det tycker jag.
Jag brukar f.ö. vara den som håller reda på vad som är slut i skåpen.
Inventering med tillhörande lista.
 
Vissa saker tar mer tid än man tror. Står jag för maten innebär det att jag handlar mest, har koll på vad alla gillar, vad som finns i skåpen osv. Frukt till skolan, utflykter mm. Det tar massa tid. Och innebär en massa projektledande.
När jag var gift så delade vi upp "matansvaret" på så sätt att maken alltid handlade och jag alltid lagade mat. Jag är urusel på att handla - får typ hjärnsläpp i affären och vill bara ut - medan jag är duktig på att laga mat och tycker det är kul att själv hitta på rätter av "det som kommer hem". Och exmaken funkade lite tvärtom - totalt talanglös i köket (men kunde givetvis steka lite korv o ett ägg, koka pasta etc. så han och dottern överlevde om jag var borta) men rätt bra på att handla och att "se" vad vi behövde. I just detta avseende var vi "the perfect match" :)
 
Jag blir helt matt på hur mycket millimeterrättvisa som många i tråden efterfrågar!

Om det var viktigt för min man att ha en fin trädgård och det var ett av hans intressen hade jag ju hjälpt honom att få tid att jobba i den. Precis som att han hjälpte mig att få tid att vara medryttare.

Allt detta snack om vad som är hushållssyssla och vad som är intresse/hobby är otroligt märkligt!

Jag och min man har varit ihop i 20 år. Det är för mig helt främmande att hålla på och tänka så som många er i tråden skriver! På en del av er låter det som att allt som inte är direkt inblandat i överlevnad är intresse/hobby. Jag blir helt matt och väldigt glad att jag inte har någon i mitt liv som resonerar så! Det låter väldigt jobbigt att leva med linjalen i högst hugg hela tiden.
Jag håller med dig på ett sätt för jag hade aldrig pallat att springa runt med den där linjalen som två småbarn som ska dela på en chokladkaka och mäter på millimetern för att inte syskonet ska få ens en liten, liten bit större. Men å andra sidan så tycker jag inte det är en helt oviktig detalj om en av parterna i en relation har en så kallad hushållssyssla som intresse. Det blir jättekonstigt om en part slipper en massa mer vardagliga sysslor för att hen ska göra något som egentligen är den personens hobby.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 679
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 253
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 839
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp